Dit is de deal die Saab gaat redden… [als GM ja zegt: updated]

Auteur: , 50 Reacties

Vriest het in de hel? Kunnen varkens vliegen? Wat is er aan de hand? Er komen plotseling, zowaar, positieve geluiden uit Zweden met betrekking tot Saab. Victor Muller zou (wederom) een nieuwe deal bedacht hebben. Als GM daar akkoord mee gaat is Saab wellicht "gered". Hoe zit die deal dan in elkaar? De details zijn nog niet helemaal duidelijk, maar het lijkt er in elk geval op dat we afscheid gaan nemen van het Chinese Pang Da.

Voordat we verder gaan eerst even een kleine samenvatting. Op 28 oktober maakte Swedish Automobile bekend dat ze Saab voor 100% zouden verkopen aan Youngman & Pang Da. Daarna werd al snel duidelijk dat GM dit niet wilde en dat Pang Da zelf ook wat problemen met de cashflow had.

En dus moest Victor Muller een nieuwe list deal bedenken waar GM wel akkoord mee zou kunnen gaan. GM heeft namelijk het recht om elke autofabrikant die een aandeel van 20% of meer wil in Saab te weigeren. En daarom zou Victor Muller afgelopen vrijdag volgens meerdere Zweedse bronnen het volgende voorstel naar GM hebben gestuurd:

* Youngman: 19,9%
* Bank of China: 29,9%
* Swedish Automobile: 50,2 %

Op deze manier blijft Youngman dus keurig onder de grens van 20% en heeft het bedrijf van Victor Muller (Swedish Automobile) ook nog eens de meerderheid van de aandelen in handen. En er verschijnt dus een nieuwe 3e partij op het toneel. En die 3e partij zou volgens de Zweedse staatstelevisie niemand minder zijn dan Bank of China (een staatsbank).

Wat gaat er nou verder gebeuren? Er wordt nog steeds gewacht op een antwoord van GM uit Detroit. Als GM ‘ja’ zegt tegen dit voorstel van Saab dan kan het vervolgens worden voorgelegd aan de overige betrokken partijen. Daarbij moet je denken aan:
– Aandeelhouders Swedish Automobile
– Chinese overheid
– Zweedse overheid
– Europese Investeringsbank

En dan vergeet ik er ongetwijfeld nog een paar. Al schijnt het wel zo te zijn dat een onderdeel van het plan is om de lening die Saab heeft bij de EIB (217 miljoen euro) af te lossen zodat er niet meer hoef te worden onderhandelt met de Zweedse overheid en de EIB.

De grote vraag blijft echter: Waar komt het geld vandaan?

Om Saab er weer bovenop te helpen is grofweg zo’n 500 miljoen euro nodig op zéér korte termijn (150 voor leveranciers, 217 voor EIB etc) en dat geld moet ergens vandaan komen. Het bedrijf dat straks voor 50,2% (ipv 100%) eigenaar is van Saab heeft meer schulden dan bezittingen en kan er dus geen geld inpompen.

Al het geld dat in Saab gestoken zal worden moet dus worden opgehoest door Youngman en die onbekende bank. De minderheidsaandeelhouders mogen dus het geld ophoesten om Saab & SWAN te redden. En in de jaren daarna zal er nog veel meer geld in Saab gestoken moeten worden. Enkele weken geleden werd er al gesproken over miljarden.

In de media wordt tenslotte ook nog gemeld dat Youngman uiterlijk maandag de lonen van het Saab personeel moet betalen. Of dat gaat lukken en wat het antwoord van GM is zullen we ongetwijfeld morgen allemaal te horen krijgen. Het feit dat Sinterklaas zelf ook in een Saab 9-5 rijdt zou nog wel eens een belangrijke rol kunnen spelen natuurlijk.

UPDATE 21:15 – Volgens de fanboys van SaabsUnited wil de Zweedse overheid een stokje steken voor deze plannen van Victor Muller & Youngman. Blijkbaar ziet de Zweedse overheid liever dat Saab failliet gaat.

Our sources states that:

“they don’t like a deal with SWAN and Victor (meaning Vladimir Antonov’s friend)”

Saab 9-5 met Sinterklaas onderweg op Autojunk.nl

UPDATE 05-12-2011, 08:00: Saab bevestigt dat ze in gesprek zijn met een Chinese bank als derde partij. Welke dat is blijft nog even onduidelijk. Persbericht:

Swedish Automobile N.V. (Swan) announces it is in discussion with Zhejiang Youngman Lotus Automobile Co. Ltd. (Youngman) and a bank in China about an equity interest in Swan. The discussions include a short term solution to enable Saab Automobile to pay the November wages and continue reorganisation. The outcome of the discussions is still uncertain. Any possible transaction would be subject to the approval of the relevant stakeholders.



50 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
tja, vandaar de naam: saab SOAP ;)
Die hele Saab-soap begint mijn kl*ten uit te hangen!
Nu hebben ze wederom “…iets uit hun duim gezogen.”
Ik geloof er niet meer in, De laatste nieuwe (9-5?) was echt een prachtbak, dus ik vind het wel jammer dat het zo moet eindigen. Prachtige historie die ze achter hun laten.
Een enkeltje hell met dit merk, als je zo moeilijk moet doen om te blijven bestaan snap dan een keer dat je het niet waard bent om te blijven bestaan.
@tuning: Bij ieder ander merk was dit al lang gebeurd, maar bij Saab vinden een heleboel mensen het blijkbaar waard om door te vechten voor het bestaan…
@Svenska_Aeroplan_AB: ja en het raarste is nog dat het niet eens een succesvol merk was/is. Ik zie er sowieso het nut er niet van in die lelijke hokken op de weg te houden.
@tuning: Dat heb je met een you-love-it-or-you-hate-it merk als Saab. De you-love-it mensen zullen zich 6499426229505 keer meer inzetten voor het merk. Een mainstream merk was al anderhalf jaar history geweest!
ik zou dat personeel alleen betalen als ze 24/7 alle autoblogs op de planeet helemaal vol zouden spammen met pro-Saab meuk ..

3700 personeels leden betalen voor nix doen gaat natuurlijk niet ..
@lincoln: ik doe in ieder geval mn best… ;)
@lincoln:
dat personeel doet niets liever dan weer aan de slag gaan, zeker zelf nooit een reorganisatie meegemaakt.
En autoblog spammen heeft totaal geen zin, iedereen rijdt hier toch in een “premium” 6e hands bmw.
@super:

nope .. heb nog nooit voor een baas gewerkt ..
of tenminste .. nog nooit als vast onderdeel van een bedrijf ..

frustrerend voor alle partijen iig ..
Ik ben benieuwd! Hopelijk redden ze het, met de 9-5 leek er juist weer een goed model gelanceerd te zijn. Zo af en toe zie ik er een rijden en elke keer vind ik het een mooi ding.
Alleen ben ik toch bang dat het nu te lang geduurd heeft, hoe goed het nieuwe plan ook is. Bovendien lopen de schulden met een stilstaande productie extra hard op, er komt ook niks meer binnen!
PS: Is er al nieuws over Vitor’s prive sponsor; dhr. Antonov?
OT: Zou ik geen goede ontwikkeling vinden dit… Dat er een 3e partij nodig was voor GM was al langer duidelijk. Het erge jammere is dat SWAN (Muller dus) erin blijft, en als grootaandeelhouder nog wel! Onbegrijpelijk… Knap dat hij Saab zo lang overeind heeft gehouden, nu overdoen aan mensen met geld, en de visie in Zweden willen houden!
@Svenska_Aeroplan_AB: het kan natuurlijk nog zo zijn dat Bank of China in opdracht van Pang Da handelt. En het feit dat Pang Da geen aandeelhouder mag worden hoeft nog niet te betekenen dat Pang Da geen auto’s gaat verkopen.

Het staat ze nog steeds vrij om een netwerk op te zetten.
@robbie: Da’s waar, goed punt. Maar mijn 2e punt blijft staan. Dat SWAN grootaandeelhouder blijft is toch on-be-grij-pe-lijk?????? En ik zie aan je update dat ik niet de enige ben die er zo over denkt!
@Svenska_Aeroplan_AB: ik begrijp dat ook niks van. Zeker omdat SWAN niks heeft in te brengen. Niet alleen Saab zit financieel aan de grond, Swan zit dat ook.

Waarschijnlijk zal SWAN nu de helft (49,8%) van Saab verkopen aan die 2 Chinese partijen voor een X bedrag. En dat geld zal Victor dan meteen gebruiken om schulden aan Antonov af te lossen.
@robbie: precies, en dan opnieuw beginnen? Zonder geld? Vreemde, vreemde ontwikkeling…
Daarnaast heb ik, maar dat is persoonlijk, Pang Da altijd als de ‘key’ van de 2 Chinese partijen gezien. Ik denk GM ook…
Hopelijk blijven die Chinezen met hun handen van de Saabs af, want voor je het weet staat daar een Chinees model met Saab logo.
@masterstig: Saab is zo ongeveer het enige merk dat nog NIET actief is in China. Stakker…
ik hoop op een redding want ik ga woensdag mn nieuwe saab halen :)
@J0riz0s:

gefeliciteerd .. een gloednieuwe klassieker ..
welke Saab als ik vragen mag ??
@lincoln:
9-3 sport estate vector 2.0t :D
@J0riz0s: U heeft smaak! En lef, en dat zouden meer mensen moeten hebben. Gewoon kiezen wat je wil, niet van dat bange… Mn complimenten.
Waarom zou GM ja zeggen als de bank of China over de 20% grens heen gaat?
@norge: omdat de Bank of China geen autofabrikant is?
@norge: lees deze zin nog eens goed:

GM heeft namelijk het recht om elke autofabrikant die een aandeel van 20% of meer wil in Saab te weigeren.
@robbie: Mea culpa , maar wat maakt dat rëel gezien eigenlijk uit?
@norge: Invloed, een bank gaat alleen geld schieten en bemoeit zich niet zo zeer met productie, techniek etc. GM is bang voor Chinese autofabrikanten die teveel invloed hebben bij SAAB waardoor ze makkelijk kunnen concurreren met bijv. Buick (in China) en op langer termijn de rest van de wereld.
Het lijkt steeds meer geld te gaan kosten, ze hadden het gewoon failliet moeten laten gaan.
Dan had je alles van tafel kunnen schuiven en dan de bruikbare brokken kunnen oprapen voor een bodemprijs.
INSTANT UPDATE!

De Zweedse overheid wil de deal nu al blokkeren?
http://www.saabsunited.com/2011/12/breaking-news-2-swedish-government-trying-to-stop-the-deal.html

Our sources states that:

“they don’t like a deal with SWAN and Victor (meaning Vladimir Antonov’s friend)”
@robbie:

dat hele Hemfosa verhaal is gewoon crooked ..

daar zit gewoon iets scheef ..
da,s niet okselfris ..
@lincoln: wat is er crooked aan Hemfosa? Die hebben (voor zover ik weet) alleen iets te maken met die vastgoed deal. Ze hebben (voor weinig geld) de helft van het vastgoed kunnen kopen. En als Saab failliet gaat krijgen ze de 2e helft voor niks bij.

Dat is misschien een beetje schimmig, maar heeft volgens mij verder weinig te maken met waar dit artikel over gaat.

Of zie ik iets over het hoofd?
@robbie: Zie mijn eerdere reactie… Overal tegenstrijdige belangen…
Zozo, is dit de trailer voor het nieuwe seizoen van de Saab soap? :D
@Carreza: Hahaha.. inderdaad..

[Zware Don La Fontaine stem] Once upon a time.. in a land.. far far north from here.. there’s one man.. one desire.. Swedish Automobile presents Victor Muller in Judgement Day Twenty Twelve.. soon in a theater near you..[Einde zware Don La Fontaine stem]
IN YOUR LOCAL CINEMA IN MARCH 2012
korea en china stampen met een enorme hoeveelheid overheidsgeld auto industrieen uit de grond en in zweden gaan ze moeiljk doen als iemand een autobouwer in stand wil houden, echt bizar.
@super: Zweden heeft niks tegen de Chinese partijen, integendeel. Maar ze hebben wel problemen met de (inmiddels) heilloze weg die SWAN heet…
tja als ze niet kunnen concurreren dan moeten ze maar failliet net zoals elk ander bedrijf
Gaap…..
@meneersander: (s)(g)aab inderdaad.

Maak er alsjeblieft een einde aan….
@Benjamin1: swenjamin… Hahahahahahahahaha… Ofzo. Puberniveau
@meneersander: goh, origineel zeg!
Ik hoop nog altijd dat GM de boel weer terug koopt. Dat is voor iedereen het beste.
@mashell: Denk je? GM wilde Saab ontmantelen, was er sterker nog al mee bezig.
@meneersander: sterker nog, ze zijn nog steeds bezig Saab stuk te maken… Alle hordes waren genomen voor de vorige deal, alleen GM ligt steeds dwars… Ze willen gewoon een concurrent van bijv. Buick op de Chinese markt tegenhouden.
ik was laatst nog bij de plaatselijke saab-dealer en zag dat de showroom gevuld was met tweedehands modellen, tot 9-3’s van dik tien jaar terug! spul dat vroeger ergens achteraan het terrein stond te verkommeren… mijn oud barrel stak er nu eens niet tegen af :)
Een update op 25 december, geplaatst op 5 december? Doen jullie goed!;-)

OT: The show continue’s, maar ik vraag me af of het goed gaat komen….
Volgens Muller gaat het niet om Bank of China, maar om “een Chinese bank”
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1454473-muller-det-ar-inte-bank-of-china-

In a text message to TT writes Victor Muller: The bank is at stake is not the Bank of China!


ik denk niet dat ze akkoord gaan, gokje.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).