Officieel: de nieuwe Skoda Octavia, inclusief Combi!

Auteur: , 67 Reacties

Na de Golf is hier de volgende middenklasser van VAG die aan vernieuwing toe is.

Volg de Skoda-rijder. Dat was een grappige slogan, maar de Skoda-rijder is volgens het standaardimago van het Tsjechische merk slim bezig. Het is Volkswagen-techniek, maar dan in een meestal iets ruimere auto. En ook nog goedkoper! Al is dat laatste niet altijd meer een argument. Dat soort ‘slimme’ auto’s leveren wel vaak in op inspirerend design en veel sjeu. En qua betrouwbaarheid lijkt de lijn ook niet louter meer te stijgen.

Goed, een term wat we wel kunnen gebruiken voor de onthulling van vanavond is ‘voorspelbaar’. De nieuwe Skoda Octavia is namelijk hier en laten we even beginnen met stating the obvious: het is de vorige Octavia met een modern Skoda-neusje. Het is zo’n auto waarbij je je moet afvragen of het erg is. Het design is voor de meeste mensen namelijk perfect: herkenbaar Skoda, maar heeft geen kekke designdingetjes waardoor de auto een gevalletje ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ is. Zoals de dubbele koplampen van de vorige bijvoorbeeld. Dat was vrij gek.

Octavia voorkantg

Nee, dat vinden we niet bij de nieuwe Octavia. Een paar dingen die ons opvallen aan het uiterlijk zijn wat Superb-achtige trekjes. Dat is niet erg, maar onderscheid tussen de twee wordt zo moeilijker. In harde cijfers gaat de Octavia erop vooruit ten opzichte van zijn voorganger: 22 mm langer (4.689 mm) en 15 mm breder (1.829 mm) voor zowel de Combi als de Hatchback. De wielbasis is 2.686 mm. De Octavia Hatchback is daarom wederom de auto met de ruimste achterbank in zijn klasse: de Combi is met zijn 640 liter bagageruimte ook wederom de ruimste in zijn segment. Verder bij het exterieur: ook LED-matrix koplampen zijn nu beschikbaar, samen met LED-achterlichten met dynamische knipperlichten.

Skoda Octavia interieur

In het interieur zien we een eveneens herkenbare cockpit met een groot nieuw touchscreen, een systeem vergelijkbaar met de nieuwe Golf. Hij meet 10 inch en is ontworpen om zo min mogelijk fysieke knoppen in het dashboard te verwerken. Wat verder opvalt is het tweespaaks stuurwiel, wat doet denken aan de Mercedes S-Klasse. Dit is optioneel: er is ook de keuze voor een ‘regulier’ exemplaar met drie spaken. Ook gekleurde sfeerverlichting is nu optioneel beschikbaar op de Octavia.

Skoda Octavia interieur

Qua luxe krijg je betere stoelen met stoelventilatie en stoelverwarming, samen met een Head-up Display. Keyless Entry is standaard en voor het eerst bij de Octavia: een elektronische handrem. Ook zit er een breed scala aan elektronische hulpmiddeltjes op: lane keep assist, adaptive cruise control, city braking, je kent ze wel. En net zoals de Golf wordt een grote, onhandige DSG-hendel vervangen door een kleine ‘992-esque’ hendel.

Motorisch is de keuze in eerste instantie uit een lekker assortiment. Instappen doe je met een 1.0 TSI met zesbak (110 pk). Daarboven zitten de 1.5 TSI (150 pk) en een 2.0 TSI (190 pk). Die laatste is enkel leverbaar met een DSG, én vierwielaandrijving! Dieselen doe je enkel met een 2.0 TDI die je kunt krijgen met 116, 150 en 200 pk. Ook daar kun je opteren voor een zesbak of DSG, en voor- of vierwielaandrijving. Ook een 1.5 G-TEC op aardgas (CNG) is leverbaar, dat is een TSI met 130 pk. Nieuw voor de Octavia: Mild Hybrids. Deze heten e-TEC en worden enkel gekoppeld aan de zeventraps DSG. Je kunt de MHEV krijgen met 110 en 150 pk. En ten slotte leent de Octavia de aandrijving van de nieuwe Golf eHybrid met een 204 pk sterke 1.4 TSI iV. Dit is een plug-in hybride.

Skoda Octavia iV

Het is een mooie mijlpaal bij Skoda, het is in 2019 precies 60 jaar geleden dat de eerste Octavia verkocht werd. In die tijd heeft de auto altijd succesvol de middenklasse bediend. De Octavia staat op het punt dit de komende jaren weer met verve vol te houden. Niet verrassend, wel nodig.

Skoda Octavia voorkant



67 reacties

Skoda mag snel een octaafje lager gaan zingen met dit soort wanstaltige creaties.
@ethylestra: kan weinig mooiere Skoda’s noemen van de afgelopen 10 jaar.
@flatsixx: *mooier is overdreven. Laat ik het zo zeggen “Skoda’s die er beter uit zagen”
@ethylestra: De zinspeling op de naam van deze Skoda is wel aardig, maar ik begrijp de term “wanstaltig” totaal niet. Natuurlijk verschillen smaken en dat is maar goed ook, maar je reactie laat bij mij toch wel de vraag rijzen wat jij dan zelf mooi vindt. Durf je?
Ziet er niet slecht uit
Niks mis mee!
Net ding hoor!
Fraai ding wel.

En de designer heeft voor de achterkant goed naar de Ford Focus gekeken.
@hingenine: ja en de Fiat Tipo
@him: als je de achterlichten omdaraaid op zijn horizontale as heb je BMW 3 lochten 😅
@him: Zag hem ook, beetje icm Opel Astra ook
@hingenine: vooral veel Scala.
@hingenine: en Volvo V60
@hingenine: het heeft ook wel iets van VW
@hingenine: En voor de koplampen hebben ze simpelweg nog een restpost van de Audi TT kunnen gebruiken.
@hingenine: gewoon een moderne station zeg maar ;)
Niks gezegd over releasedatum…?
@dromedaris: zomer 2020
@dromedaris: enkel dat het medio 2020 plaats gaat vinden.
Ik dacht even dat ik naar een Kia aan het kijken was.
@wesleym: Kia maakt de laatste jaren over het algemeen mooiere auto’s dan Skoda (of een ander VAG-merk), dus dat zou ik als een compliment opvatten…
@henrie: klopt kia maakt zeker mooie auto’s! En bedoelde er ook zeker niet mee dat het lelijke auto’s zijn maar ik had van Skoda/vag wel meer verwacht kwa design.
Veeeuul beter dan de Golf
Dacht bij het zien van de achterkant Volvo octavia
Ik zeg dit niet snel, maar die velgen zijn veel te groot..
Ziet er goed uit. Strak zonder gezochte designtrucs.
De charme van de Octavia vond ik altijd dat die auto ook niet hip en sportief pretendeerde te zijn. Dat is nu een beetje weg als je het mij vraagt. Een beetje teveel Focus wat mij betreft.
Best netjes! Die combi heeft een Ford Focus kont die ik minser inspirerend vind; maar overall mooiste Octavia ooit!
Die station lijkt wel een Ford focus en Fiat Tipo van achter.
Mooie wagen, vooral de Estate.

Lijkt zoals gezegd inderdaad een beetje Volvo-achtig. Maar dan net even wat mooier gedaan. Bij de Volvo Estates vind ik net de achterkant een beetje te hoekig ogen, en een klein beetje alsof na het ontwerpen van de enorm mooie Volvo-,neus de inspiratie op was en aan de achterzijde niet heel veel aandacht meer is besteed.

Enige puntje dat ik bij deze nieuwe Octavia iets minder vind is dat het de motorkap in het midden niet iets doorloopt in de grille. Dat maakte de Skoda-grille juist herkenbaar.
Mooie, strakke auto! Alleen jammer dat de gril is geinspireerd op een meerval.
Wow! Mooie stijl.
De achterkant is precies zoals de BMW 3 touring had moeten zijn wat mij betreft.. niet verder vertellen hoor ;)
Er zit werkelijk niks aan dat me stoort, en dat kan je van de focus, megane, astra, 308, corrolla enz nou niet direct zeggen. Mooie kruising tussen een V60 en een 3 serie (qua uiterlijk dan)
Het moet ook niet mooier worden want dan is het straks geen Skoda meer, maar een Audi. Straks vragen ze voor een VW Skoda nog hetzelfde als voor een VW Audi.
Die station is een erg geslaagde auto geworden! Zelfs mn vrouw zei het, en die vind de voorgaande Octavias helemaal nix. Maar…. ik snap dat veel mensen dit nix vinden. T komt van VAG he, dan ist voor velen hier al meteen rommel, nest en lelijk…..
@saxoke: nix 18 😉
@enjoypunani: nix 18? Ik bedoelde er niets mee ;-) ik weet zelfs dat het niets moet zijn…..
Kijkt wel erg boos voor zo’n brave burgerbak.
Maar nu de Audi’s zichzelf het leasebudget uitprijzen sluit dat precies weer aan bij de huidige Skoda doelgroep.
De grootste concurrent is volgens mij de Audi A4. Zou graag zien dat Autoblog daar eens een dubbeltest mee deed, want volgens mij doen die auto’s in de praktijk (en dan heb ik het niet over de blubberdikke versie die Audi normaal meegeeft) niets voor elkaar onder.
Zeer geslaagd ding, vooral als Hatchback. Sowieso honderd keer aantrekkelijker dan broer Golf, al vermoed ik dat ie ook niet echt goedkoper zal worden.
Die gelijkenis met de Ford Focus zie ik niet. Behalve 4 wielen en ruiten rondom.
Toch niet die achterlichten met een bochtje naar beneden?

Dat 2-spaaks stuur ziet er niet uit. Ook al omdat het net lijkt of die 3e spaak ertussen uit gezaagd is en nog een klein stompje onderaan is blijven zitten.
Bediening van essentiele functies via touch screen is al vaker aan de orde geweest. Dit is niet handig, maar wel een mode verschijnsel.
Had niet verwacht dat ik dit ooit over een Skoda zou zeggen, maar wat een mooie wagen. Die kleur doet me ook denken aan de Audi 80 groen / blauwe kleur. Rijd nu Golf GTE, zie wel wat dingetjes in het interieur die ook al in mijn auto te vinden zijn, terwijl de Golf 7 toch echt al in 2012 op de markt kwam. Ondanks dat zou dit best eens de volgende kunnen worden. Zeker aangezien die aandrijflijn me prima bevalt in de GTE…
@2scan: maar zou er ook een RS komen? Of een met vierwielaandrijving?
@2scan: Of er een RS bij komt wordt hier nog niet vermeld, maar voor wat vierwielaandrijving betreft: Lees het artikel eens! Echt doen, hoor! Word je echt wijzer van! ;-)
@9000cse: ja zag later al dat ik erover heen had gelezen..my bad
Meer dan dit heb je gewoon niet nodig. Rationeel de beste keuze.

Maar was autorijden maar rationeel.
Op zich geslaagd design. Beetje Audi achtig, maar ook beetje saai.
Mooi én anoniem.
Wat ik niet snap is dat deze Octavia zijn grote broer Superb (die onlangs vernieuwd werd!) compleet dateert. Wat een frisse nieuwe look in vergelijking met de ‘saaie’ facelift van de Superb.

Eerlijk: ik vind het trouwens wel jammer dat de dubbele koplampen verdwenen zijn. Ik vond ze echt veel karakter hebben! Toch beter dan een bastaardfront-liefdesbaby van een gefacelifte Audi en een paar jaar oude Volkswagen.
@nemus: volgende is een nieuwe Superb. Opgelost. 🙂
Beetje Fiat Tipo, Ford Focus, Peugeot 508 en Toyota Corolla. Typisch Skoda. Nog vlees nog vis.
Ik vind de voorkant vooral lijken op de Ford Mondeo, en de achterkant van de station versie op de Focus. Is niet negatief, vind het wel een nette (maar vrij neutraal ogende) auto.
Super fraai! Kan niet anders zeggen. Als 2.0 TSI met 4×4, stoelventilatie etc. Blijft er weinig te wensen over.
@sander1980: op naar de Alpen!
Niet lelijk, maar ook nietszeggend.
@jorian: dat was dan ook de opdrachtomschrijving voor de ontwerpers.
“Ook gekleurde sfeerverlichting is nu optioneel beschikbaar op de Octavia.”

Dat heeft de huidige ook al vanaf de Style. In elke kleur die je wilt.
Strak getekend, alles zit precies waar je het verwacht. Er zit niets op of aan waar je je aan kan storen, maar daarom voor mij zo spannend en functioneel als een koelkast…Schoonheid zit hem juist vaak in de imperfecties. Design boven functie…rationeel mooi ding, maar roept voor mij nul emotie op. Perfecte leasebak en daar zal hij ook voor ontworpen zijn.
Een 1-literblok? Voor zo’n lel van een auto? Performance hoeft niet altijd, maar veel duidelijker bewijs dat de verbrandingsmotor heeft afgedaan ga je toch niet snel vinden…
@BaRa: van onder welke steen kom jij gekropen? Pak melkblokjes komen tegenwoordig alsmaar vaker voor…..
@BaRa: 110 pk is nog net te doen voor deze auto. Maar het kan ook een lekkermakertje zijn. Dan kunnen ze die 1.0 voor een belachelijke lage prijs aanbieden, ‘maar je wil eigenlijk die duurdere 1.5’ en dus betaal je gelijk een paar ruggen extra. Marketing yo.
@BaRa: och, als het gewicht binnen het acceptabele blijft.
Heb zelf een skoda superb 2017 sportline edition volste van de voll. Wanneer die nieuwe uitkomt ga ik em zeker inruilen en bijbetalen. Abnormale fijne wagen
Hij is zoveel mooier dan de Golf. Alleen daarom al deze. Doe mij maar een 200pk TDI met DSG-bak. Deze krijgt geen RS label meer?
Is Peugeot eindelijk van z’n vissenbek af, komt Skoda er weer mee. Blub!
Van buiten gaap maar van binnen is er iets ernstig misgegaan. Dit interieur is een stuk beter gelukt dan dat van de Golf 8.
Nice. Ben wel benieuwd naar hoeveel er van de koffer overblijft in de hybride versie.
Binnen 3,5 jaar gaat de huidige Octavia er weer uit en is dit een potentiële opvolger.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).