Dit verdienen de Formule 1-coureurs in 2012

Auteur: , 63 Reacties

In de Formule1 rijden is topsport, maar daarnaast ook een zeer lucratieve aangelegenheid, kijk maar eens naar wat Schumi allemaal al bij elkaar geharkt heeft. Benieuwd wat de andere miljonairs verdienen, en wie het meest pakt? Antwoord na de jump.

Twee jaar geleden hadden we een soortgelijk lijstje, en destijds lachte Ferrrrrrrnando Alonso het hardst. Is hier nu verandering in gekomen? In de woorden van LeLe: neen. De voor Scuderia Ferrari rijdende Spaanse scheurmuis toucheert nog steeds 30 miljoen euro per jaar, en lacht daarmee de rest van zijn collega’s keihard uit. Kennelijk heeft Ferrari diepe zakken, en is het bereid kapitalen op tafel te leggen voor een coureur die al zes jaar geen wereldkampioen meer is geworden.

Nummers 2 en 3? De boys van McLaren. Bij hun is het even Stevens, want zowel Button als Hamilton cashen 16 miljoen. De Braziliaanse loopjongen van Alonso annex veerkopper, Felipe Massa, moet het met een derde van het salaris van zijn superieure teamgenoot stellen, 10 miljoen euro dus (nog veel). Ook Kung Fu-Vettel, spritzKönig (1, 2) Webber, en Nico Rosberg schrijven deze som na dit seizoen op hun Zwitserse bankrekening.

Helemaal onderaan de ladder vinden we Charles Pic en bierflesjesfanaat Paul di Resta, die het met respectievelijk €150k en €200k moeten stellen. Geen dikke Pagani Zonda’s of high maintenance Pussycat Poppetjes voor deze heren dus.

Let wel, deze bedragen zijn exclusief bonussen en lucratieve sponsordeals. Elke keer dat Lewis zijn gladgeschoren kinnebak in een reclame toont stromen er tig extra miljoenen binnen. De volledige lijst, afkomstig van het Franse Business Book GP 2012, waar Sky Sports de hand op heeft weten te leggen, vind je hieronder. Tussen haakjes staan de bedragen van 2010, voor zover bekend:

1. Fernando Alonso – €30 million (€30 mln)
2. Lewis Hamilton – €16 million (€16 mln)
= Jenson Button – €16 million (€9 mln)
4. Sebastian Vettel – €10 million (€2 mln)
= Mark Webber – €10 million (€4,4 mln)
= Felipe Massa – €10 million (€14 mln)
= Nico Rosberg – €10 million (€8 mln)
8. Michael Schumacher – €8 million (€8 mln)
9. Kimi Raikkonen – €5 million
10. Heikki Kovalainen – €4 million (€3 mln)
11. Timo Glock – €3 million (€1 mln)
12. Kamui Kobayashi – €1 million
= Romain Grosjean – €1 million
14. Nico Hulkenberg – €500,000
= Sergio Perez – €500,000
= Vitaly Petrov – €500,000
= Pedro de la Rosa – €500,000
18. Jean-Eric Vergne – €400,000
= Daniel Ricciardo – €400,000
= Pastor Maldonado – €400,000
21. Bruno Senna – €250,000 (€150.000)
= Nairan Karthikeyan – €250,000
23. Paul di Resta – €200,000
24. Charles Pic – €150,000



63 reacties

Gelukkig is million vertaald… ;)
Reden waarom Alonso geen kampioen is geworden is omdat hij al jaren niet meer over een deftige wagen heeft..
@RazorHead: ..dus eigenlijk stel je hiermee, dat Alonso geen talent heeft…
@Megakix:

Alonso heeft dit seizoen anders al bewezen dat hij talent heeft, die Ferrari is niets waard op de moment, nu om nog eens wereldkampioen te worden gaat hij er enkel met z’n talent niet komen. Een goeie wagen is een must!
Dat is echt weinig.
@marokkaanseheld: Vertel, wat verdien jij?
@kickass: Hij steelt het wel.
@sjaakk:

Want ???
@anakiet: het is een Marokkaanse held duh.. je bent pas echt een held daar wanneer je meer dan 1 mil gestolen hebt…
Totaal ondenkbaar dat Rosberg meer krijgt dan Schumacher.
@mashell: dit is het loon dat hij van mercedes gp krijgt maar schumacher heeft nog verschillende privé deals en hij zou daardoor 27.5 mln ( 2010) verdienen.

http://f1totaal.nl/nieuws-mainmenu-30/5894-salaris-schumacher-is-ruim-27-miljoen-euro-in-2010.html
@Panther: maar het is juist ondenkbaar dat Mercedes GP de oude meester minder betaald dat het jonge broekje.
@mashell: Ik vind het terecht, Schumacher presteert een stuk minder goed op de moment dan Rosberg, dus dan krijgt hij ook minder.
@xilver: maar dit is het vaste salaris, niet de prestatie beloning. Ook rijdt Rosberg niet echt beter, hij heeft vooral meer geluk. Marketing technisch en technisch inhoudelijk is Schumacher vele malen meer waard voor het team dan Rosberg.
@Panther: schumi is goed voor 800 miljoen dus maakt geen zak uit of hij nou 5 of 10 krijgt toch??;)
@mashell:

Waar zou Schumacher voor rijden ?

– A zijn ego

– B de centjes

– C omdat hij het circus heeft gemist
@desjonnies: Die vent is gewoon verslaafd aan de snelheid en de kick. Die kan niet anders dan racen en als je dan de mogelijkheid hebt om niet terug te vallen naar een klasse als de DTM maar weer terug kan naar de F1, dan doe je dat toch?
@desjonnies: C. Vroeger bij ferrari als hij niet won, was hij niet tevreden / geirriteerd. Als hij nu niet wint zie je hem gewoon nog steeds lachen. Af gelopen weekend ook. Schumi rijdt een pole position, is hij oprecht blij, ook al word hij terug gezet. Ik zelf ben voor het team van Ferrari, maar ik ben ook blij voor schumi zelf. Ik ben het dus ook volledig niet mee eens met de kritieken die hij krijgt over de terug keer in de F1. Waarom zou hij niet mogen doen wat hij leuk vindt. Ook al zijn er snellere gasten dan hem. En als schumi alleen maar voor de winst in de F1 zou gaan zal hij daar allang niet meer gereden hebben, en voor het geld hoeft hij ook niet meer te rijden. Dus zal hij een fuck geven omdat hij minder als Rosberg verdient.
@desjonnies: C. Lijkt me logisch. Maar wie zou Mercedes GP meer waarderen? Dat is de vraag? Financieel blijkbaar Rosberg en dat lijkt me onlogisch.
wat een droom baan lijkt me dit.. ook zonder geld zou ik het doen.
@MAB: ik zou er zelfs nog voor willen betalen.
mab via Android app
@jordy14: haha ikke niet! Je hoeft maar de stuurtje te laten vallen hoppa daar gaat 20k
@MAB: ja ik ga dan niet al die kosten betalen! Haha.
Flink gat tussen nummers 1 en 2. Go Alonso! Ik wil ook wel een seizoentje meedoen voor 1,5ton.
Alonso is baas
En wat zit daar in van onkosten vergoeding en dergelijke?
Het precieze weet ik er niet van maar ik geloof dat Bas Leinders bvb. zelf z’n vervoer en overnachtingen enzo moest betalen. (Het kwam er in ieder geval op neer dat hij nu met een minimumloon job meer overhield aan het eind van de maand dan als F1 rijder.)
Dan is 150k gewoon een leuke onkosten vergoeding maar lang niet genoeg om al mee voor je pensioen te gaan sparen.
@Hupke: te zien hoe goed je je contract laat opmaken, maar mensen uit de top10 zullen daar niet van wakker liggen denk ik ;)
@Hupke: deze bedragen zeggen niets; je zou er eigenlijk bij moeten zetten hoeveel de rijder aan persoonlijke deals meeneemt voor het team; dan zal de onderste regionen in de min komen! Die 150k is dan symbolisch.
Natuurlijk zitten alle kosten hierin. Ook zullen de rijders waarschijnlijk een gedeelde full time fysio en fitnesscoach hebben. En behalve dat bijv PVSA voor Maldonado x-miljoen aan Williams betaald, zal het ook het eea aan Maldonado zelf geven: dat bedrag staat natuurlijk niet in deze lijst
@Hupke: Als Leinders dat zelf gezegd heeft, dan geloof ik er maar weinig van.. Sorry, maar ik heb weinig goede woorden over voor die vent, het is gewoon een arrogante zak. Die kerel al eens een interview horen geven?? Precies of hij dacht dat hij de Ayrton Senna van zijn jaren was.. Het enige positieve aan die kerel is dat hij aan het F1-circus mocht deelnemen, daar heb ik een oprechte “chapeau” voor over, da’s een flinke prestatie. Maar voor de rest, bah!
Sommigen verdienen achterlijk veel, zoals kovalainen en glock.
Maar sommigen ook heel weinig, zoals Di resta. Maar het meest was wel te verwachten, ook alonso.
@bonkers: kovalainen en glock zijn toevallig best wel ervaren…Kovalainen was teamgenoot van Alonso bij Renault, en zat ook bij McLaren.
Di Resta verdient inderdaad vrij weinig als je het zo bekijkt…
Zouden die gasten ook elke maand een loonstrookje krijgen?
Wtf, Alonso verdient bijna net zoveel als Hamilton en button samen! Én dat zijn ook niet echt de minsten
Alonso verdiend €1.5M per race…
Toch zal Ferrari het maar al te graag betalen aangezien hij wonderen verricht met die F2012!
Het gemiddelde F1 team geeft maar 3% van hun budget uit aan de chauffeurs. Maar ik weet dat ferrari in 2010 900 Miljoen in hun F1 team heeft gepompt. Dus dan is 30 miljoen helemaal niet zoveel.
@aallex: Maak daar maar 450mil van, dat is zowat het gemiddelde budget van deze teams, 900 mil is wel wat overschat.
@aallex: salarissen halveren levert dus 1,5% kostenbesparing op in jouw voorbeeld. En da’s opeens best significant.
Wat een idioten dan bij ferrari bijna 2x zoveel salaris voor iemand die geen reet wint haha.
@amgpowerrr: Alonso staat gewoon eerste hoor…
@stefstuntpiloot: zit een verschil in eerste staan en kampioen worden het seizoen is nog lang, en 6 jaar geen titel en jij vind hem dit waard? Nou ok, die vettel verdiend dit salaris eerder.
@amgpowerrr: Fernando Alonso is dé beste rijder op de grid. dat hij nog geen WK heeft gewonnen daar moeten ze bij Ferrari echt naar zichzelf kijken, want de laatste keer dat Ferrari een Superieure auto bouwde was in 2008 toen Felipe het bijna flikte.
@lambo4all: Hamilton is dé beste rijder op de grid. In 2008 flikte Ferrari het bijna inderdaad met een superieure auto, maar toen won Hamilton.
@barryb: mooi!
WAS de beste op de grid. Hij maakt veel te veel fouten en vraagt te veel van zijn auto.
@amgpowerrr: hmmmm, wie won dit jaar de GP van Maleisië? Inderdaad!
LOL. Als ik de muis over alonso z’n afbeelding hou staat er; ”Monobrow. King wants a monobrow!” hahaha
goh .. wat een mooie ronde bedragen ..

bij de Quote 500 doen ze altijd een 34.7 miljoen achtige getallen ..

zodat het nog lijkt alsof ze er werk van gemaakt hebben ..
@lincoln: Allemaal Monaco residents. Dus geen Tax. Maakt het weer wat makkelijker om ronde bedragen te doen.
Vraag me af hoeveel de monteurs krijgen, en de teambaas en engineers.

Daarnaast ook wel een vreemd fenomeen: veel coureurs brengen geld mee om bij een team te mogen rijden, zo kon Coronel het bijvoorbeeld niet ophoesten in vergelijking tot een alternatieve coureur destijds. Vraag ik me af of bijvoorbeeld een Maldonado of Pic er op een jaar niet op achteruit gaat..
@fapfap: Zijn sponsoren die het geld meebrengen, dat hebben ze niet onder hun matrasje liggen.
@fapfap:

Adrian Newey krijgt bakken geld, Gordon Murray werd ook riant betaald. Denk maar aan verschillende miljoenen per jaar. De gewone ingenieurs zullen een normaal loon voor de private sector en hun diploma krijgen denk ik zo.
@fapfap: Wat teambazen betreft, denk ik dat die bizar veel geld verdienen, min of meer vergelijkbaar met de rijders volgens mij. Kijk maar naar voetbaltrainers, die verdienen ook heel veel, maar daar hoor je nauwelijks wat van, itt de spelers zelf.

Mechaniciens, engineers, etc. verdienen volgens mij ook meer dan goed hun brood. Of toch alleszins in vergelijking met wat een gewone arbeider/bediende gemiddeld verdient. Ik denk trouwens dat veel van die kerels er ook nog een andere job op na houden. M’n broer heeft bvb. nog gewerkt bij een powerboatteam (UIM, bootjevaren), en daarnaast had hij nog zijn gewone job. Hij hoefde vrijwel enkel mee te gaan naar de raceweekends zelf.. Wat hij ermee verdiende weet ik niet, zijn trouwens ook mijn zaken niet :P
Fijn geschreven stukje, Sir. Wat een astronomisch bedrag voor Alonso, doe mij dan maar 6 Raikoningen
Hamilton en Alonso zijn absoluut briljant coureurs, een van de betere. Maar het zijn naar mijn mening echt niet de beste op de grid, zijn ze veel te wisselvallig voor.

Als je gaat kijken naar alle coureurs, dan kun je er niet omheen dat Schumacher de beste coureur op de grid.

Verder denk ik dat er erg veel coureurs zijn die behoren tot zwaar goede coureurs:
Schumacher
Vettel
Button
Rosberg
Raikkonen
Hamilton
Alonso
@mtijntinus: Alonso te wisselvallig? Even de feiten voor de 2-voudig wereldkampioen:
– in 2012 heeft Alonso 1 GP gewonnen en verder scoorde hij een 5, een 9, een 7, een 3 en een 2. Hij staat bovenaan in de WK-stand en dat met een auto die echt niet goed te noemen is.
– in 2011 is Alonso 1x uitgevallen en in de andere races altijd top 7. In het WK werd hij 4e.
– in 2010 is Alonso 1x uitgevallen, 2x buiten de top 10 en verder atijd top 8. In het WK werd hij uiteindelijk 2e.

Alonso is vooral een slimme rijder; maakt zelden fouten. Hamilton is absoluut een goede coureur maar toch wel erg wild en ongeduldig: mooi voor de tv-beelden maar ik kan me niet indenken dat McLaren daar altijd even vrolijk van wordt. En zo hebben vele anderen ook erg veel van die “momentjes” die vaak onnodig puntenverlies opleveren.

Schumacher is uiteraard 7-voudig wereldkampioen maar mijn mening is dat het allerbeste bij Schumacher er wel van af is. Hij rijdt voor de lol zo lijkt het en dat terwijl hij een soort van ideale combinatie van roekeloosheid en berekend rijden in zich heeft/had.
Op dit moment (en zeker de laatste 2 jaar) is Schumacher absoluut geen voorbeeld van constante prestaties. Hij valt te vaak uit, te vaak buiten de punten en als hij dan wel in de punten rijdt, dan hangt hij zo’n beetje rond de 8e plaats.

De kwaliteit van de coureurs anno 2012 is absoluut zeer goed te noemen. Het aantal voormalige wereldkampioenen F1 is groot en ook de rest heeft veel talent. Dat zien we in de races dit jaar heel goed terug. Nog nooit waren de verschillen tussen de teams zo klein.
Die Maldonado gaat (na een eerste gewonnen race) spoedig veel meer vedienen. Hij rijdt ook erg scherp.
@Megakix:

Ik vind dat die meer rijd als een aars maar da’s dan mijn persoonlijke mening. Hij haalt wel resultaten.
@Hupke: OK, hij heeft zijn overwinning maar verder? Een 8e plaats dit jaar, een keer 13e en een keer 19e. Verder 2x uitgevallen en in 2011 scoorde hij welgeteld 1 puntje. Hij heeft nog tijd genoeg om zich te bewijzen maar tot nu toe is het op 1 race na nog echt niet indrukwekkend geweest.
arme charles…
Alonso en Hammilton zijn toch een stelletje idioten. Maar wel lekker rijk!
Wel prettig invullen op je belastingformulier !
Heeh bah daar moet ik 2 jaar voor werken:s
.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).