Dit was de nieuwe Saab 9-3!

Auteur: , 56 Reacties

Bam, dit had de redding van Saab moeten zijn. In 2011 ontworpen door Jason Castriota, in 2012 samen met Saab ten onder gegaan.

Toen Victor Muller Saab van GM kocht stond er een model voor hem klaar om direct op de markt te brengen: de Saab 9-5. Maar daarmee alleen trek je de kar niet. Plannen voor een volgende stap kwamen al snel op tafel te liggen. Het ontwerpbureau van de Amerikaan Jason Castriota, bekend van de Saab PhoeniX, werd ingeschakeld en langzaam ontstond er een nieuwe 9-3.

9-3

Een aantal kleine afbeelding hiervan is vandaag naar buiten gekomen via het Zweedse P4. De invloed van de huidige 9-5 is duidelijk te zien, evenals als stylingkenmerken van Saabjes op leeftijd. Jep, als de Zweden hadden overleefd was de typische schuine achterkant weer teruggekomen. Maar ja, het mocht niet zo zijn.

Uiteraard zou er een nieuwe 9-3 Cabrio moeten komen, die ook alvast digitaal in elkaar werd gesleuteld

9-3 Cabrio

De vraag is nu: gaat er ooit nog wat met de ontwerpen gebeuren? Ze zaten immers niet bij de deal met NEVS (opkoper van de Saab-restanten) en de rechten zullen ongetwijfeld nog bij de BV van Castriota liggen. Wellicht dat NEVS ze koopt, of, en dit klinkt niet eens zo onwaarschijnlijk, Spyker Youngman rekent de blauwdrukken af. Ten tijde van de deal tussen Spyker & Youngman werd immers de vurige wens uitgesproken om een Joint Venture op te richten (Spyker Phoenix BV) waarin ze auto’s op basis van het Phoenix-platform willen gaan bouwen.

Of Victor Muller bouwt hem even om naar een Porsche 911-concurrent. Immers, nulla tenaci invia est via.



56 reacties

Dat ziet er best goed uit! Zonde, dat Saab er niet meer is en Victor de kans niet heeft gehad deze auto op de markt te brengen…
@jeroenoscar: Goed? Ding is lelijk als de puist op je oma’s kont.
De achterkant is wel typisch des Saabs… maar niet echt mooi, moet ik bekennen.
..Spyker Youngman rekent de blauwdrukken af..
Dat zou betekenen dat je geld uit VM weet te trekken. Lijkt me lastig.
@rikkon: die Chinezen (Youngman) hebben geld zat. Die kunnen dat gemakkelijk betalen ;)
Heel erg Saab die achterkant.
Het merk wordt vast ooit nog wel eens weer afgestoft.
Door een Chinese fabrikant.
Snap de link naar de 900 wel. Maar die daklijn slaat echt nergens op. Kies het een of het ander. Maar niet een bolle daklijn met een scherpe achterkant. Lijkt wel zo’n speciale paraplu die tegen de wind in beter werkt.
@E34M5Touring:
Zelf zie ik liever een remake van dit icoontje.
http://world-viewer.com/data_images/saab-96-granturismo-750/saab-96-granturismo-750-03.jpg
Aangezien oude iconen tegenwoordig best hip zijn geef ik deze meer kans.
@jrk68: Of van de Sonnett. Vond ik altijd wel een kek ding om te zien. En een kleine to the point sportwagen moet jou toch ook aanspreken :)
@E34M5Touring:
Ik vond de Sonnets niet echt fraai, teveel overhang aan de voorkant. Vergeet niet dat de Sonnet een voorwielaandrijver is en dat past imo niet bij een sportwagentje. De Saab 900 heb ik ooit gereden toen mijn Lancia bij de dealer stond en die vond ik erg onderstuurd.
@jrk68: Jawel maar in die geest. Ik vond het altijd wel een kek ding. Snap je overhang verhaal maar dat stoort me niet zo. Tja, torderen was wel een beetje des 900’s en vertaalde zich in het maar moeilijk kwijt kunnen van vermogen. We hebben thuis een 9-3 en 9-5 Aero gehad en in een rechte lijn ongelofelijk snel. Maar rotondes af of snelle bochten waren ze geen fan van. Nerveus en onderstuurd. Vooral de 9-3 (was wel een cabrio maar toch) had er moeite mee. Die hoorde je ook kraken als je een woonerf met drempel opreed. Je had het gevoel dat de neus schuin stond en de achterwielen nog gewoon op weg :)
@E34M5Touring:
Wat ik altijd een kek wagentje gevonden heb was de Healey Frogeye.
Totaal crap qua bouwkwaliteit en niet vooruit te schoppen maar een zo vertederend uiterlijk.
Misschien dat ik daarom wel een Roadster gekocht heb. Kwalitatief vergelijkbaar en ook een beetje die kikker ogen.
@jrk68: De Sprite! Ja, leuk voor hillclimbs etc. Kan je met een grasmaaier motor nog hard gaan. Snap de link tussen de Smart en de healy ook wel. Lekker licht en basic. Helaas kan je geen engine swap doen met de Big Healy’s :) Die 6pitters trokken elk frame krom.
@jrk68: http://www.youtube.com/watch?v=sNK2fYTltsw

Misschien niet helemaal jouw cup of tea maar de Sprite die in beeld komt klinkt wel epic. Rechte vertanding FTW!!!
@E34M5Touring:
Op het isle off white zat een tent die ze maakt met een 1.4 K-series motor, dan zijn ze wel redelijk rap te noemen.
Of hij dat nog steeds doet zou ik even uit moeten vogelen en anders zal Midas het vast wel weten.
@jrk68: Ja voor mij veel te klein. Kan dat ding in mijn kontzak doen :) Maar de Big Healey heb ik wel is mogen rijden. Samen met een Jensen Healey. Leuke ervaring, geweldige sound zo’n 3000.
@E34M5Touring:
Yep, zo’n big healey is ook geweldig maar ook bijna onbetaalbaar geworden. Gelukkig ben ik vergeleken met jou en Norge maar een ukkie….
@jrk68: Pff zo, een topper doet zo 50k Pond. US is iets beter maar ook daar gaan ze voor flink geld. Wel een schitterende auto. En een bakbeest om te rijden. Maar wel gaaf!
Ik vind hem wel mooi eigenlijk. Heb niks met Saab verder.
Jammerschade, het is niet anders.
Die zijaanzichten zijn wel aardig… omdat het de 9-5 lijkt. Dat driekwart achteraanzicht is echter niet om aan te zien. Verhoudingen zoek, achterlichten te laag op de achterzijde en lelijke rand plastic achterop.
@HDM: daar verschillen we sterk van mening. De achterkant die een kruising tussen een de echte 900 en de 911 probeert te zijn is wel leuk, de zijkant is echter niet ok, het achter porties is te klein, in het bijzonder gezien het formaat van het ruitje in de C stijl.
Ah een geruststellend bericht over SAAB! Was de 9-5 een verkoopsucces geworden, dan had de nieuwe 9-3 het merk alsnog om zeep geholpen. It was never ment to be!
Het is zeker in lijn met de voorgaande modellen van SAAB en de 9-5 vind ik zelfs een mooie auto. Maar deze 9-3 had SAAB niet kunnen redden, het model ziet er al te gedateerd uit. Er mist een “frisje en een zuurtje” zoals vele koks roepen.
Doet nog altijd pijn in het hart dat zo een mooi merk met zo een onverdiende afloop van het toneel is moeten draven dankzij GM = grote miserie…
Zoooooo, komen we even goed weg !
Misschien een geluk dat ze er niet meer zijn !
Specificaties van de Saab 9-3 Griffin sport sedan op autowiki.nl:
Model Prijs Vermogen 0-100km/u
2.0t griffin € 29.995,- 163 pk 7.9 sec
2.0T 162kW aut € 63.350,- 220 pk 9.2 sec

Opvallend dat een auto van ruim 33.000 euro meer (toen deze nog te koop was natuurlijk) wel 1,3 seconden langzamer op de honderd zit, terwijl die ook nog 57pk meer heeft…

OT: voor mij persoonlijk hadden scherpere afbeeldingen moeten uitwijzen of ik hem echt mooi had gevonden. Ik vind de oudere vormen van de Saab namelijk erg mooi en veel meer zeggend dan vele “designs” vandaag de dag.
@quincy:
Ik denk dat het andersom is. Met 163 pk en zo’n redelijke vorm auto ga je niet zo snel naar de 100.
Duidelijker foto’s waren aardig geweest. Castriota, loop eens langs aub.

Heel moeilijk ook om te oordelen over een auto die er niet gekomen is. Belachelijk retro, of net die ‘typische Saab-stijl’?

We zullen het nooit weten…
@Esprit_de_Flandre: Zal niet voor niets zijn dat de foto’s wazig zijn :P
@wolfssjrd: Inderdaad, wat mij betreft zijn ze nog te duidelijk.
@Esprit_de_Flandre: Plaatjes enhancen zoals in CSI =)
@Esprit_de_Flandre: precies. Lijkt me ook nog wel een heeeeeele prille tekening! Die achterportieren bijv. kan echt niet zo smal in een productieversie…
Zelfs als Saab liefhebber kan mij dit niet bekoren. De achterste zijschermen zijn teveel uitgebouwd, terwijl de achterzijde van Saabs traditioneel wat smaller toeloopt, en de achterwielen iets naar binnen horen te staan. De laatste 9-5 klopt veel beter, helemaal van deze tijd, en slechts subtiele designverwijzingen naar het verleden. Helaas was de bouwkwaliteit in het laatste deccenium al niet meer des Saabs.
Dit waren de foto’s die Saab 6 dagen voordat ze de persfoto’s vrijgaven wou “laten uitlekken”?
Dus de man die zowat de mooiste auto ooit (Maserati GranTurismo) ontworpen heeft, heeft dit getekent?
Laten we zeggen dat het model op de bovenste foto er in ieder geval origineel uitziet……
Achterkant doet mij denken aan een audi a7
Het dna zit er wel in en dat is best wel leuk maar mij doet het toch niet veel precies.
Correcte auto. Doet eer aan het merk. doet eer aan de gebruikers. Nu ik weet wat het geworden had kunnen worden mis ik hem wel op de weg.
En dit had het moeten halen van concepten zoals de 9-x biohybrid? Je zou bijna blij zijn dat Saab het niet gehaald heeft.

http://encarsglobe.com/data_images/models/saab-9-x/saab-9-x-07.jpg

http://encarsglobe.com/data_images/models/saab-9-x/saab-9-x-04.jpg
@BaRa: Zo mooi. Net als de Aero-X en 9-X Air. Mooiste conceptlijn en had echt gehoopt dat dit realiteit kon worden. Het design is zeker niet onrealistisch.
Leuk retro gevoel maar eigenlijk toch niet echt geslaagd. Dit had niet echt toekomst en zou geen grote verkoopcijfers gehaald hebben.
Boven alles… de foto’s zijn slecht, dit lijkt mij best een mooie auto!
Nog een keer… Saab komt terug!
Ben ik nou de enige die denkt dat dit photoshops zijn? Vooral die cabrio, doet me iets teveel aan de Audi A5 denken. Dus óf Castriota was Audi-fan, of dit is photoshopwerk
@Edge: Je bent de enige die de text niet gelezen heeft. Dit zijn inderdaad renders van een ontwerpbureau zoals ook div. keren vermeld staat in de text.
@E34M5Touring: Volgens mij lees jij mijn comment niet goed. Het schijnen inderdaad renders te zijn, maar mij lijken het eerder photoshops, waarvan de basis voor de cabriolet bij een Audi (A5/S5) ligt. Je weet het verschil tussen een photoshop en een echte originele render, hoop ik?
Mijn comment was vooral bedoeld om de echtheid van deze renders in twijfel te trekken. Ik ben pas overtuigd van de echtheid als het designbureau van Castriota ze zelf publiceert.
@Edge: Dan zou ik ze ff mailen. Snap wel hoe je bij A5/S5 komt. Dat is puur op de voorkant van de zijaanzicht foto gebaseerd. Maar vanuit die hoek lijkt ie ook wel wat op een E92 M3.
Had toch niet echt een succes geworden, gok ik zo..
Ik vind het meer op de Saab 90 of 99 lijken dan op de Saab 900. En hoewel ik het niet gelijk mooi vind, vind ik het wel verfrissend in de huidige wereld van eenheidsworst. Dus is het gewoon jammer dat dit niet in productie heeft mogen gaan.
Zijn wel mules van geweest geloof ik, verder zijn ze nooit gekomen. Net zoiets als de 9-5 Estate, zijn er maar een paar van gemaakt. Als je zo’n auto bezit heb je echt wat bijzonders.
Gelukkig zijn ze veel eerder failliet gegaan!
Jammer Saab had altijd wel iets, en ook deze zag er toch best aardig uit.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).