Groot, groter, BMW X5, grootst, BMW X7. Want in Amerika zijn ze nog steeds dol op familiehokken waar je met gemak een gemiddeld mormoons gezin in kwijt kunt.
Mercedes heeft met de GL een SUV in het allergrootste segment te pakken. Feitelijk gezien is de Audi Q7 daar een directe concurrent van, als je afmetingen gaat vergelijken. Maar wanneer je de X5 van BMW weer tegenover de Q7 van Audi zet, valt op dat de lengte van de Q7 een stuk groter is (5089 mm vs 4857 mm). Ergo: BMW heeft een niche te vullen. Er is nog ruimte boven de X5, en als ze in München ergens harder van door de neus beginnen te snuiven, is het wel met het vullen van een niche.
De verhalen over een X7 doen al langer de ronde. Het werd een beetje een welles-nietes-verhaal: in 2008 verdwenen de X7-plannen wegens algehele crisis namelijk in de ijskast, om in 2010 weer voorzichtig te worden ontdooid toen de SUV-markt aantrok. Inmiddels rijdt er een prototype rond om alle onduidelijkheid weg te nemen, en die is door de spyfotomeneren van BimmerBoost op de foto is gezet.
De in Californië gesignaleerde X7 is duidelijk groter dan de X5, en gezien zijn target op de Amerikaanse markt, is het hoogstwaarschijnlijk een zevenzitter. De testchauffeur deed er overigens niet geheimzinnig over, en gaf direct toe dat dit de ‘2014 BMW X7’ is.
Soon…
44 reacties
ben benieuwd :D
Ik heb geen cijfers. Maar in Amerika heb ik de GL erg veel zien rijden. Daarom wordt ook de X7 daar gelanceerd. Q7 zie je overigens weinig rijden.
Ik was november en december veel in NY, en idd GL zie je dagelijks rijden. Maar daar tuint hij niet eens groot tussen alle Navigators, Escalades etc..
BMW en Mercedes zie je veel, audi ook wel maar lang niet zo veel.
Als NY representatief is voor de hele VS denk ik dat een X7 goed zal worden verkocht.
Omdat deze auto niet is bedoeld voor gemiddelde gezinnen…
Ja daarom is een volwaardige 7 zitter als de X7 misschien dan juist goed voor mensen die een 7-zits auto willen om mensen te vervoeren die hun benen nog hebben.
De X5 is daar te klein voor imo.
Een GL of Q7 wordt wel gezien als Full-size SUV, maar is beduidend kleiner dan een SUV van het GMT900-platform (Escalade/Tahoe/Yukon). Feitelijk is de GL een verlengde ML en in zijn verlengde gedaante is hij gelijk aan een standaard GMT900. Die zijn echter breder en hoger, waardoor ze op hun beurt weer 50cm zijn te verlengen. Een X5 is puur midsize kan dus nooit en te nimmer aanhaken in dit segment, dus is er ruimte voor een X7. Qua verbruik zal het niet veel schelen, ook zijn de ontwikkelingskosten waarschijnlijk te overzien.
Lol er zijn geeneens ( geruchten ) & concepten dat BMW met een X7 op de proppen komt. Hoe kunnen ze nu al met een cammo model rond rijden, wat ook geeneens in 2014 komt. Daarbij kan het ook zijn dat de test chauffeur je ook gewoon voor de gek kan houden. BMW speelt namelijk slim in op de markt. De huidige X5 is wel lastig om te overtreffen qua design, dus moeten ze het op een andere toer gooien ( kortom bigger and better maken ).
Nee dit betreft gewoon de nieuwe X5 dat een gelijkwaardige bouw ( qua grootte ) krijgt als de Q7.
Deze auto is groter dan de nieuwe X5…
http://www.autojunk.nl/2013/01/driven-vs-garaged