Dit zijn 8 dingen die ons opvielen aan de miljoenennota 2019

Auteur: , 71 Reacties

Hoeveel centjes gaat de overheid ditmaal bij automobilisten weghalen? Of zijn er ditmaal betere plannen? je leest het hier, op Autoblog.

Volkswagen ID 3

Het is weer de Derde Dinsdag van September. Dat betekent traditiegetrouw dat we klagen over het feit dat miljoenennota is uitgelekt. Tevens behandelen we even de uitspraak en pronunciatie van onze Koning. Die was keurig, overigens. Chapeau.

Uiteraard is het voor ons heel erg belangrijk om te weten welke belastingmaatregelen genomen gaan worden omtrent mobiliteit. De afgelopen jaren is duidelijk geworden dat de overheidsinmenging zeer veel gevolgen heeft voor de automarkt. Dit zijn acht dingen die ons opvielen:

Bijtelling elektrische auto’s omhoog
Dit is misschien wel de belangrijkste. De bijtelling van geheel elektrische auto’s wordt namelijk verdubbeld van 4 naar 8%! Dat is balen, want juist in 2020 komen de fabrikanten pas met elektrische auto’s. De reden is simpel. In 2020 gelden er strengere eisen qua CO2 uitstoot. Voor dit jaar redden de fabrikanten het wel, maar volgend jaar zijn de verkopen van EV’s hard nodig om de uitstoot van andere auto’s te compenseren. Overigens, nog een belangrijk punt, die 8% geldt slechts tot de eerste 45 mille. Over alles daarboven dient wel 22% bijgeteld te worden.

Overigens is dat de verandering voor 2020. De bijtelling wordt daarna geleidelijk opgekrikt. In 2021 gaat het om 12 procent en wordt het ‘onder de 22-procent-bedrag’ verlaagd naar 40.000 euro. In 2022 tot en met 2025 wordt het 16 procent en vanaf eind 2025 is er sprake van gelijkschakeling van benzine- en elektroauto’s. Dan is de bijtelling voor alle auto’s 22 procent en gaat de 40 mille-grens ook de deur uit.

Om te illustreren hoe het gesteld staat met de kortingen en geleidelijke afname van de korting, is onderstaande tabel gemaakt:

Tabel EVs

Zoals je ziet is de maximale korting in 2020 6.300 euro. Dat wordt geleidelijk 2.000 euro tegen 2025. Vanaf 2026 houden de berekeningen op omdat er dan geen maximumbedrag meer zit aan de lage(re) bijtelling.

Volkswagen ID 3 '19

Overige schone auto’s (gedeeltelijk) uitgezonderd
De door de overheid bestempelde ‘onbewezen aandrijflijnen’, zoals zonnecelauto’s en brandstofcelauto’s (waterstof e.d.) krijgen géén last van de 40.000 euro-grens. Mocht je dus een Toyota Mirai of Hyundai NEXO willen leasen, dan krijg je een vast bijtellingspercentage over het hele aankoopbedrag. Wel verandert dit percentage mee met de elektrische auto’s, tot een maximum van 12 procent in 2021.

Hyundai NEXO

Tóch BPM op elektrische auto’s
Op dit moment zijn elektrische auto’s vrijgesteld van BPM. Die belasting wordt geheven op basis van CO2-uitstoot en bij een elektrische auto vindt de uitstoot niet plaats bij de auto zelf. Tot 2025 zullen elektrische auto’s worden vrijgesteld van deze zogenaamde aanschafbelasting. Daarna betaal je eenmalig 360 euro. Per jaar wordt dat bedrag aangepast aan de inflatie.

Opel Corsa E (F) '19

Geen MRB EV
Bovenstaande wil niet zeggen dat er geen incentives zijn om elektrisch te gaan rijden. Ja, het wordt weliswaar duurder, maar het blijft de goedkopere optie. De motorrijtuigenbelasting blijft 0 euro tot 2025. Daarna krijg je met een EV 25% korting op je MRB. Dit kan nog wel een serieus dingetje worden, want we vergeten nog weleens dat elektrische auto’s loodzwaar zijn. Een Porsche Taycan weegt 2.400 kilogram. Dus die 25% korting ga je wel nodig hebben.

Porsche Taycan

Korting op plug-in hybrides
Nog zo’n loodzware categorie auto’s is die van de PHEV’s, de plug-in hybrides. Dit zijn auto’s met zowel een elektromotor als een traditionele verbrandingsmotor. Met name deze categorie auto’s is zeer in trek in andere landen wegens fiscale voordelen. Nu krijgen wij Hollanders die eindelijk ook. Tot 2025 krijg je namelijk 50% korting op de MRB. Deze komt te vervallen per 1 januari 2026.

Porsche Cayenne Coupe Turbo S E hybrid

Elektrische occasions
De overheid heeft een duidelijke rol gehad als het gaat om de verkopen van nieuwe auto’s. Eerst waren het de spaar-dieseltjes (Polo BlueMotion), daarna de plug-in hybrides (Outlander PHEV) en nu volledig elektrische auto’s (Model 3). Veel van de milieuvriendelijke elektrische auto’s en PHEV’s komen nauwelijks terecht op de Nederlandse occasionmarkt. Die worden direct na de lease geëxporteerd. Om te voorkomen dat dat gaat gebeuren, stelt de overheid 100.000.000 euro beschikbaar om die EV’s in Nederland te houden. Hoe ze dit gaan doen, is niet duidelijk. Dit wordt later dit jaar bekend gemaakt.

Renault Fluence ZE

Diesel nog duurder
Vanaf 1 januari 2021 wordt de accijns op diesel verhoogd met 1 cent per liter. Twee jaar later wordt deze accijns nog eens met 1 cent verhoogd.

ToyOTA LAND CRUISER

Tsjoek Tsjoek
Voor mensen die difterie, kinkhoest of dergelijke willen oplopen is er goede hoop, want het kabinet gaat zwaar inzetten op treinverkeer. Er word in 2020 2.600.000.000 euro beschikbaar gesteld om op en rond het spoor aanpassingen te doen. We gaan er niet vanuit dat ze de Betuwelijn gaan asfalteren. Er wordt wel geïnvesteerd in ERTMS, een systeem waardoor treinen veiliger dicht op elkaar kunnen rijden.

NS Trein

Wegen
Maar niet getreurd, er komen ook meer wegen bij. De wegen tussen Amsterdam, Almere en Schiphol zullen worden verbreed. Ook wordt in 2020 de A1 Apeldoorn en Azelo opgeleverd. In totaal wordt er 3.000.000.000 euro geïnvesteerd in wegen in 2020 door de overheid.

Kamag



71 reacties

De wegen zullen ook worden verbreed op bepaalde trajecten, komt bij mij het woord ‘stikstof’ op
@lekkerlinksrijden: de grap is dat die verbreding van het traject Schiphol-Amsterdam-Almere al jaaaaren geleden in het budget is opgenomen, om dat nu als ‘nieuws’ te gaan bestempelen is bijna een gotspe.
@potver7:
Dat komt omdat nu het laatste deel van dit grote project is aanbesteed, de A9 baho,de rest van de SAA (Schiphol, Amsterdam, Almere) projecten zijn al klaar oof grotendeels klaar.
Dat wordt dus alleen links rijden voor EV’s.
@tourannetje: Jullie rijden reeds jaren links, met deze belastingtoeslagen zijn jullie reeds jaren nummer 1 ! Foei !
@tourannetje: Ik ben er niet eens op tegen. En ik heb geen EV. Ik zou het liefst zien dat Plugin-hybrids een systeem krijgen dat bij houdt hoeveel je verbruikt. Alles boven de 1 op 70 mag van mij dezelfde voordelen krijgen als volledig electrisch…

Oh ja, voor electrische auto’s mag de snelheid ook wel omhoog naar 180 of zo… 50% korting op parkeren. Dat zet tenminste zoden aan de dijk….
@arhanso: 1 op 70 fabrieksopgave of werkelijk gebruik.
want 1 van die 2 gaat zeker niet lukken.
@prototip99: 1 op 70 werkelijk gebruik. Dat is haalbaar wanneer je zoveel mogelijk volledig elektrisch rijdt. Het zou mij wel lukken. Ik rijd zo belachelijk weinig. Ik ben bereid om te zeggen 1 op 60 irl…
Misschien niet voor iedereen maar ik denk voor een grote groep prima te doen. Is ook een incentive voor fabrikanten om de elektrische range van de PHEV op te krikken.
@arhanso: helemaal mee eens! Ik rij 85% elektrisch en betaal nu nog half tarief wegenbelasting.
Niets over de beloofde aanpassing voor de BPM mag de invoering van het WLTP?
@joel_d: mag = n.a.v.
@joel_d: Eerst doodzwijgen en zodra er iemand navraagt doen alsof die persoon het verkeerd geïnterpreteerd heeft
@karhengst: ondertussen ( Bah! Vies woord) lekker cashen….
@joel_d: neeee, kwam doordat we SUV’s zijn gaan rijden toch? :’l
@joel_d:
Had je dat serieus verwacht???
🤣🤭
@stationcar: Eigenlijk niet nee.
Kabinet be like:
https://images.app.goo.gl/zGYvMg7eJPTNg57y9
@E34M5Touring: shit, me too
@E34M5Touring:
If i study high
Take the test high
I’ll get high scores
@123bat: Right? Riiiight!
Het is juist goed nieuws dat er ford wordt geïnvesteerd in het spoor. Hoe meer mensen in de trein, des te rustiger op de weg.
@bernoulli: *fors. Niet een Mondeo dus.
@bernoulli: Ik vond hem wel mooi gevonden eigenlijk :)
Eerst zou de BPM afgeschaft worden. Toen ging de BPM stiekem toch omhoog. En daarna kregen toch stiekempjes elektrische auto’s ook BPM.
@hondas2000nl: De BPM is afgeschaft. Heet nu officieel ‘CO2 heffing’… En doorrrrr
@svenska_aeroplan_ab:
Dus gewoon Bpm in een ander nieuw jasje gestoken en gaaann!
@tfsi: exact. Net als toen we van Europa maar 2 delen van een kentekenbewijs mochten hebben. Werd deel 1 en 2 ‘1a en 1b’. Opgelost…
De 50% Mrb regel voor plug in hybrides bestaat al. Mits de uitstoot lager is dan 50 gram CO2 per km.
Begrijp ik hieruit dat dit vanaf 2020 voor alle plug in hybrides gaat gelden?
@evogt3: het is verlengd volgens mij
Weer lekker Nederlands. “We hebben geen idee wat we gaan doen maar we hebben wel 100 miljoen”.
@cabriohater: klinkt inderdaad als ‘1 miljard voor de woningmarkt’. Maximaal investeren doen ze al 3 jaar, maar ze houden jaar op jaar honderden miljoenen over, terwijl de geplande 75k niet wordt gehaald.

Echt, hoezo hebben die mensen hun baan nog?
Als ze het openbaar vervoer voor werkenden nou gewoon gratis maken, zoals in veel andere landen en dan 5 miljard investeren in de (elektrische) trein en het spoor, dan haal je die doelstelling binnen een jaar.

Als het OV gratis was, of sterk gesubsidieerd (80% of meer korting), dan had de auto allang in de schuur gestaan ipv netjes wachtend op de P voor de rit van de volgende dag (eigenlijk niet, want ik houd nu eenmaal van rijden en de trein hekelt me, maar dromen mag).
@JaxDryke: sorry maar voor mij kunnen ze de treinen stil zetten. Dat het OV werkt in de randstad prima. Maar ga je iets uit die regio zijn dit vergeten fatsoenlijk voor het werkend volk geregeld te krijgen of je ben voor een ritje 1uur kwijt, ipv 20min met de auto.
@jpoers: het werkt echt niet overal in de randstad, zat plekken waar je heel lang kunt wachten
@JaxDryke: treinen zijn duur want arbeid is duur. Ik was ook pro-OV tot ik ergens las dat je NS kaartje eigenlijk maar voor 1/3de de kosten dekt..
@flutterby: dat maakt een trein dus duurder dan de auto met alleen de bestuurder. Immers worden de wegen betaald uit de auto belastingen (en de trein ook trouwens). Dat vind ik echt bizar…
@lekbak: klopt, maar de kosten van het OV zitten hoofdzakelijk in personeel (niet alleen conducteurs, maar de gehele NS). Onderaan de streep zijn dat toch weer gezinnen die elke avond een maaltijd op tafel hebben, of economisch gezien: consumenten.

Voor de auto is er vrijwel geen personeelkosten in het gebruik ervan. Het meeste geld gaat op aan aanschaf en brandstof. Beide waarvan een groot deel van de omzet naar het buitenland verdwijnt.
@flutterby: hallo zeg… belastingen op brandstof en de wegenbelasting dan? Als je personeel van ProRail meeneemt moet je ook wegenbouwers, Rijkswaterstaat maar ook alle garage bedrijven en andere autobedrijven meenemen. Die hele branche is bijna oneindig groter dan van de trein.

Word namelijk allemaal betaald uit de km prijs van de auto. En die ligt lager dan drie keer een treinkaartje.
En toch, zal ik lekker met een ICE blijven rijden, al krijg ik geld toe om in een EV te rijden, doe ik dat niet :)

Verder mooi om te zien hoe ze het steeds meer gelijk trekken, hoop dat vele dan de EV em hybrids laten voor wat het is…. 3x niks (mijn mening voordat de vele tesla ridders van AB zich weer gekwetst voelen)
@spykerboy: beetje dezelfde gedachten als met mensen die roken. Prima dat jullie dat doen blijft er tenminste geld in de belastingpot binnenkomen. Hier 1 elektrische en 1 PHEV. En voor de saaie ritten rijden ze beide heerlijk. Wil ik genieten van verbrande brandstof stap ik wel op de motor.
@spykerboy: het steeds kleine worden groepje ICE rijders zal dezelfde winst en belasting moeten blijven opleveren. Ondertussen rijd ik dagelijks elektrische en neem ik er een weekend auto bij, of een keertje extra op vakantie.
@flutterby: Tja, om daarvoor mijn dagelijkse geluksmomentje “weg te gooien”, nee dat heb ik er zeker niet voor over. Het moet voor mij brullen en ruiken om van te kunnen genieten
Accijns verhoging van 1 cent op diesel en later nog een hele cent erbij…. Dat zal een hoop mensen ontmoedigen…..not. Ik blijf lekker door dieselen. Heerlijk 900km op een tank en veel koppel onderin het bruikbare toerenbereik.
@mark997gt3: ja die 900km is hard nodig in NL..
Schaf het leaserijden gewoon af en geef als bedrijf een ieder een km-vergoeding van € 0,19 belastingvrij. Een extra vergoeding die een bedrijf daarbovenop wil betalen aan zijn werknemer wordt tegen het hoogste tarief belast.

Wedden dat de voormalige leaserijder kleiner en zuiniger gaat rijden om zoveel mogelijk over te houden van de km-vergoeding? Scheelt ook weer CO-2 uitstoot dan.
@erik2907:
Niet allemaal.
Twee en een half jaar terug heb ik ervoor gekozen geen leaseauto meer te rijden.
Na ruim 4 jaar een 14% Megane was ik er wel klaar mee.

Gelukkig kan ik ook op kilometervergoeding rijden, eerste 25.000km 35 cent bruto, daarboven 19 cent. Van die 35 cent hou ik 27 cent over.
Ik rij ca. 35.000km zakelijk, dus ik krijg zo’n €8.600 per jaar netto.
Moet je wel alles van betalen: belasting, verzekering, brandstof, onderhoud, banden en afschrijving.

Dus stook ik die centen op aan mijn Jaguar S-Type 2.7d.
Van de vergoeding betaal ik zo’n beetje mijn verzekering, belasting en brandstof. Hou ik nog zo’n €1000 over voor andere dingen. De rest leg ik zelf bij.
Een flinke rest, mag ik wel zeggen. Maar het plezier is bijna onbetaalbaar!
@sabrerator: maar geen bijtelling meer. Dat is toch ook een paar honderd per maand (en duizenden euro’s per jaar dus).
@erik2907: uhm.. die 19 cent kun je als onderneming sowieso gewoon als kosten opvoeren… dus wat dat betreft schiet je er niet veel me op.
@stuko: dat klopt, maar de voormalig leaserijder gaat wel wat anders rijden als hij nog maar € 0,19 krijgt en alles verder zelf dient te bekostigen. Ik zie niemand een Tesla, BMW, Mercedes, Porsche e.d. van > € 75.000,- rijden tegen € 0,19 cent/km.
@erik2907: en carpoolen want dan houd je pas echt geld over zeker als je het met 4 man doet.
Dan krijg je eigenlijk 4×19= 76ct per gereisde kilometer.
@kobus1967: mooie aanvulling! Nog goedkoper!
@erik2907: Ik snap niet (en vooral van mede-reaguurders op AB) dat ze de term leaserijder en zakelijke rijder nog steeds voor het zelfde aan zien…
@roberto:

Ik begon met de tekst:

“… leaserijden gewoon af en geef als bedrijf ….”,

Dus hebben we het over het zakelijke aspect. Bij privélease zijn de kosten altijd uit je eigen portemonnee. Ik zie namelijk niet direct iemand privé een auto privéleasen van >€ 75.000,-, toch?
@erik2907: Leaserijden is op zich prima, maar die tankpas moet eens worden afgeschaft. We hebben steeds meer last van files, uitstoot en hufterig gedrag. Een tankpas werkt al die drie dingen in de hand. En het is niet dat ik het de leaserijders niet gun. Ik zou er zelf ook optimaal gebruik van maken. Maar het ontmoedigt mensen totaal niet om de auto eens te laten staan. Sterker nog, het zet ze juist aan om voor alles de auto te pakken.
@berlinetta: Waarom dan niet gewoon alle firmawagens (in Belgique noemen we dat zo) verplicht elektrisch? Tenzij het echt niet kan door afstand, en dat plug-in of CNG. En enkel dat, dus geen benzine en zeker geen diesel meer. Wordt een pak duurder voor bedrijven, ja, maar daardoor gaan ze er ook minder mee strooien, en krijgen alleen zij die het nodig hebben een firmawagen…
Een oprechte vraag betreffende de bijtelling: blijft het in principe wel zo dat het percentage van het jaar van toelating voor de komende 5 jaar geldt? Of wordt daar van afgestapt om een versnelde afbouw te realiseren?
@karhengst: dat blijft 5 jaar geldig inderdaad.
Deze maatregelen zijn geldig tot volgende week, want de overheid houdt zijn woord toch niet. 4% tot 2021 riepen ze eerder toch?
Ik begreep dat de BOVAG en de RAI een proces willen gaan aanspannen tegen de staat omdat in de laatste Autobrief van de staatsecretaris is afgesproken dat de bijtelling op EV in 2020 4% tot 50k is. Dat is wettelijk destijds vastgelegd. De overheid wil dit dus nu tussentijds aanpassen en dat schijnt niet te kunnen. De BOVAG en de RAI willen een overgangsregeling waarin bepaald wordt dat de 8% pas per 1 juli ingaat. Ben benieuwd?! Weet iemand meer?
@quinn:

BRON: https://autorai.nl/bijtelling-op-de-schop-in-2019/
Bijtelling vanaf 1 januari 2019
In 2019 zijn de bijtellingspercentages niet anders dan in 2018. Maar voor de categorie van 4 procent gaat in 2019 het een en ander wijzigen. Nu komt het: vanaf 1 januari 2019 geldt het verlaagde bijtellingspercentage van 4 procent alleen nog tot 50.000 euro van de catalogusprijs. Voor bedragen daarboven geldt het bijtellingspercentage van 22 procent. Weet dat deze regeling alleen geldt voor 2019 en voor 2020. Vanaf 2021 is het feest echt voorbij, want dan betaal je over de gehele cataloguswaarde 22 procent bijtelling, zelfs voor elektrische auto’s.

In 2018 sprak men van een 22% bijtelling vanaf 2021 en 4% in 2020. Nu is er een wijziging gekomen van o.a. 8% in 2020 en pas vanaf 2025 22%!

Het is ook nooit goed……
@erik2907: daar heb je gelijk in natuurlijk, maar tussentijds van te voren afgesproken afspraken wijzigen is natuurlijk niet zoals het hoort. “Koopman kak”
@erik2907: niet correct. De 4% tm 2020 was vastgelegd in een autobrief. Die autobrief was tot en met 2020. Dat er daarna een andere autobrief zou komen was helder en daar konden nieuwe maatregelen in opgenomen worden (maar als die maatregelen niet kwamen zou het vanzelfsprekend 22% worden)
@sjonniedeluxe:

Autobrief II spreekt over een belastingPLAN. En plannen zijn er nu eenmaal om aangepast te worden naar Autobrief III op grond van het klimaatakkoord.

Plannen kunnen dagelijks aangepast worden.

Juni 2019:
Het kabinet presenteert vanmiddag de voorstellen uit het Klimaatakkoord. Zowel Bovag, VNA als RAI Vereniging namen deel aan de Mobiliteitstafel en beide belangenverenigingen reageerden al bij aanvang van de presentatie met een persbericht. Beide zijn tevreden dat de verhogingen van bpm en mrb van de baan zijn en dat de stimulering van EV’s beperkt wordt. “Wat ons positief stemt, is dat er gekozen is voor realisme”, aldus Bertho Eckhardt, algemeen voorzitter van de Bovag. “Het kabinet heeft gekeken naar de politieke realiteit en praktische uitvoerbaarheid, en had oog voor onnodige marktverstoring.”

Tja, als je kiest voor het een dient er een compromis te komen voor het ander. Je kunt niet alles willen en krijgen.
@quinn: ik vind dat ze gewoon aan 2021 moeten vasthouden. Ik heb niet voor niks een poolauto genomen die tot en met augustus 2020 loopt.
“Er word in 2020 2.600.000.000 euro beschikbaar gesteld om op en rond het spoor aanpassingen te doen.”

Flink budget om Zandvoort bereikbaar te krijgen! Kan het hele land gaan kijken hoe Max de GP van Nederland wint!!11
Sorrie, ik begin een beetje schijt te krijgen aan al die lease oportunisten. Transport kost geld. Kruideniersgeschraap all-over mbt procentje hier en daar. We zitten hier op een auto forum. Dat gaat over rijden, niet transporteren. Godjezusteering wat was ik blij toen ik bij baanwissel dat grijze zaaddodende leasehok de deur uit kon trappen. Autorijden is voor mij, zelfs worst case in de A4 ochtendfile, nog steeds beleving. Sinds een week met een heerlijke Giulia 2.0T met massimo kuurtje. De 159SW is hartelijk bedankt voor 300.000 km bewezen diensten
@geelbarrel: niet iedereen rijdt zo een bagger leasebak als dat jij had.
@sjonniedeluxe: gedwongen winkelnering als je bij de fabrikant werkt. Wie appelen vaart….
Na 2025 zijn alle inspanningen voor EV’s dus weer teniet gedaan en gaan we allemaal weer benzine tanken zoals we dat al sinds jaar en dag gewend zijn!
Wat ik niet zo goed begrijp, is dat we miljarden ‘tesla-subsidie’ (Ik haat het woord, het is hooguit korting en geen subsidie) hebben gegeven, maar bijna niks doen voor waterstof. Ik hoorde dat het voor een bestaand tankstation 1 miljoen euro kost om een waterstoftankpunt aan te leggen. Dus voor 50 miljoen hebben we 50 waterstoftankstations erbij. Laat het het dubbele kosten, 100 miljoen. Alsnog peunuts vergeleken met de 3 miljard die er naar wegverkeer gaat.
Als je wilt autorijden moet je gewoon betalen, goedkope rukkers met hun EV en Hybrids ook. Geen uitzonderingen, iedereen moet betalen aan de belasting.
Niet mee eens dan pak je toch lekker ”schoon” het OV?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).