Dit zijn de 8 krachtigste diesels die je nu kunt kopen

Auteur: , 100 Reacties

De laatste maanden zitten dieselauto's een beetje in het verdomhoekje, en dus wordt het ter afwisseling tijd voor een dieselartikel zonder bittere bijsmaak. Dit zijn de hardst sleurende diesels die je op dit moment nieuw kunt kopen.

Wild diesel!

Nu dieselgate nog volop een item is, en steeds meer stedelijke politici de dieselmotor als lijdend voorwerp in hun eigen politieke machinaties gebruiken, is het de vraag hoe de toekomst er uitziet voor de oliestoker. We kunnen er nog niet veel over zeggen, maar het leek ons een mooi moment om de grootste, dikste en krachtigste dieselblokken onder elkaar te zetten. Wie weet staan er over 5 jaar alleen nog maar driecilinders in…

8. Maserati Quattroporte V6 diesel – 3.0 V6 ; 600 Nm / 275 pk

Als je aantallen wilt draaien in Europa, monteer dan een diesel. Maserati nam het advies ter harte, en de verkopen schoten omhoog.

7. Mercedes 350 d – 3.0 V6 ; 620 Nm / 258 pk

Mercedes heeft de V8 diesel uitgebannen, waardoor de 350d nu het sterkste blok is. De zespitter vind je in een grote hoeveelheid Benzen.

6. Audi A6/A7 Competition BiTDI – 3.0 V6 ; 650 Nm / 326 pk

Aangezien Audi in zijn huidige A8 geen dieselmotor meer levert moet je uitwijken naar een A6 of A7 als je wilt nagelen. In de non-SUV top-dieselversie levert de dubbel geblazen V6 bovenstaande waarden.

5. Jaguar XF Diesel S – 3.0 V6 ; 700 Nm / 300 pk

Jaguars topdiesel kreeg in de nieuwe XF een serieuze upgrade, van 275 pk en 600 Nm naar 300 paarden en 700 Newtonmeters.

4. Audi SQ5 TDI Plus – 3.0 V6 ; 700 Nm / 340 pk

Audi gaf nog eens een klap op zijn goedverkopende SQ5 TDI, met een bijna-top3-notering als resultaat.

3. Land Rover Range Rover SDV8 – 4.4 V8 ; 740 Nm / 339 pk

Wanneer je Range Rover rijdt, dan wil je ook een V8. De Britten komen aan de klantwensen tegemoet, en leveren hun topmodel met een zware achtcilinder-oliestoker.

2. BMW x50d – 3.0 I6 ; 740 Nm / 381 pk

BMW is met zijn stevig getunede tri-turboblok de koning van de dieselende zescilinders. Het blok ligt zowel in de 5- en 7- Serie als in de X5 en X6.

1. Cayenne Diesel S en Audi A8 4.2 TDI – 4.2 V8 ; 850 Nm / 385 pk

De Cayenne Diesel S en de A8 staan bovenaan een vooral Duits podium. Niet heel verwonderlijk, hij heeft 2 cilinders en 1.200 cc meer dan bijna al zijn concurrenten, maar toch. Het is bij ons weten samen met de Range Rover de enige overgebleven diesel-V8 die je nu nog nieuw kunt kopen, afgezien van Amerikaanse pickup-import met een dikke Duramax onder de kap.

De sterkste Volvo, de V60 D6 (2.4 I5 ; 440 (640) Nm / 215 (280) pk) haalde de lijst net niet. De kleinere vijfpitter in de D6 heeft aan zijn hybrideondersteuning niet voldoende om de niet-hybride diesels het hoofd te bieden, tussen haakjes staan de gecombineerde waarden.

De absolute dieselbaas, de Q7 V12 TDI, is al geruime tijd uit de verkoop, maar krijgt een opvolger met een dikke V8 TDI die ook in de Bentley Bentayga (en in de Audi A8?) komt te liggen. Als we volgend jaar nog eens zo’n lijstje maken dan kan de Q7 topdiesel er in. Het blijft een Duits feestje…



100 reacties

BMW heeft dus relatief de sterkste dieselblok wat er nu nieuw te koop is!
@kahraman11: Nu wel, maar ik denk dat audi straks een stapje hoger gaat met hun SQ7 met V8 diesel
@kahraman11: bmw had het hele rijtje kunnen vullen met de 30d’s, 35d’s en 50d’s
Vin diesel had de beste autos
@ferrariman: k vin diesel stinken
Nou @lekbak ..
Kom eens effe met wat echte cijfers ..
Want smoke bakt er helemaal nix van ..
@lincoln: eigenlijk boeien die nieuwe motoren mij niet zo heel erg. Wärtsilä wint uiteraard met zo’n 110.000 pk maar die haal je niet ergens van de plank.

In de binnenvaart wint denk ik de geniale motorbouwer uit België. Abc gaat tot 7 of 8000 pk. Volledig mechanisch! Samen met wärtsilä de enige motorbouwer die nog leuk spul op de plank heeft staan voor mijn beroep. Al houdt dat bij zo’n 2200pk wel op, daarboven raak je het niet meer kwijt op die kleine schroefjes die we gebruiken.
@lekbak: http://i.imgur.com/T4AXHT8.jpg serieus… lepel dit ding is in een auto, hij zakt waarschijnlijk meteen door de grond…
@lekbak: de 14RT-flex96C, 14 cylinders in lijn, zuigerdiameter (boring) 96cm…zéér, zéér imposant stuk techniek. Je vraagt je af hoe ze zo’n kolossaal blok zo nauwkeurig kunnen bouwen.
@406_v6: die krukas, dat ding is absoluut enorm. De rest geloof ik wel, dat komt niet zo precies of is niet onmetelijk groot.

Hoewel ik het echt indrukwekkend vind mis ik altijd het levende gevoel bij die grote motoren. Bij een oude langzame binnenvaart motoren zie je die tuimelaars gaan, je voelt de brandstofpomp tikken. Je hoort exact welke cilinder een klap geeft. En dat allemaal tegelijk, in één oogopslag.

En dan het onderhoud aan die dingen. Een motor die helemaal van jezelf is een beurtje geven. Met een plamuurmes de sludge uit het carter scheppen en vervolgens ff de motor van binnen met gasolie schoonmaken. Dan de spelingen afstellen en pakkingen maken. De olie pak je niet uit je kofferbak maar van de aanhanger, omdat het te veel is voor in de auto. Geweldig gewoon.
@lekbak: ik herken het helemaal; heb zelf ooit een Stork Ricardo 5 cylinder gereviseerd, machtig mooi. Elke 2 uur de machinekamer in, klepstoters, tuimelaars, injectoren met een oliespuit van nieuwe goudgele smeerolie voorzien. Max. 600 rpm en een geweldig geluid, zeker stationair!
@lekbak: je bent goed op de hoogte van deze grotere motoren! Vergeet MAN Diesel
@nikos: die heb ik bewust overgeslagen. Ik heb ze niet vermeld omdat ze niet de grootste hebben en niet aan de binnenvaart leveren (bij mijn weten).

De motor die ik wel ben vergeten is mak. Ook redelijk laagtoerige motoren. Worden nog wel eens gezet in de grote duwboten zoals de veerhavens.
Geen A8 met diesel??
Kennis heeft vorige week (in Nederland) een A8 3.0 TDI besteld (niet uit voorraad).
Lijkt me heel vaag dit
@m-tfsi: audi levert idd gewoon nog de 4,2 tdi, maar dat is echter wel dezelfde motor als in de cayenne ligt ;)
@m-tfsi: Mijn fout, ik zat bij de controle in de S8-statistieken te neuzen, en daar vind je natuurlijk geen diesels.
@sir_smokalot: gelukkig maar want die V8 diesel is zo verschrikkelijk lekker !
Een maserati in de top 8, maar niet zoals Alfieri het zich waarschijnlijk voorgesteld had
Die cijfers van de Audi zijn gecontroleerd op echtheid?
*kuch* Caterpillar *kuch*
@e1000bmw523i: Zijn Leopard tanks ook particulier verkrijgbaar?
@henkhupelschoten: daar ligt een 12 cylinder MTU in van zo’n 1500 PK.
En vroeger maar sjorren aan die turboloze dieseltjes met 40pk, toen stelde je nog niks voor
@granlusso: Ik had een Golf diesel met 60 peeka…..Of zou ik toen al belazerd zijn?
Die 3.0’s van audi … Niet kapot te krijgen …
@oranje123456789: van de directeur toch kapot gelopen binnen 10.000km. Dus wat je zegt klopt niet helemaal. En als je googled kom je ook best wel het eea tegen.
@rufctr01: Wat vervelend voor je baas.. Hij stopt zijn gefrustreerde onderdanen zeker in een 1.2 vag diesel?
@1audi1: Lol… Nagel op de kop.
@1audi1: typische audirijder reactie dit. Dat suprieure gevoel ;p
@sjeppie156: Ben ik even blij dat ik geen audi rij dan
@sjeppie156: Er zijn maar erg weinig mensen die denken dat ze geen mensenkennis hebben.
V12 diesel, wat een bakbeest
Zo’n M550D zou ik wel willen hebben! Ziet er goed uit, zuinig en snel! Moet het voorlopig nog doen met m’n e60 530D M sport, 500 nm 235 pk

Ik dacht nog na over chippen, maar is dat niet slecht voor het blok?
@isobmw: ja heel slecht.
@isobmw: als je naar een goede tuner gaat is er niks aan de hand. Laat het afstellen het liefst bij een bedrijf doen wat echt goed bekend is met jouw merk en type auto. Dan hoef je je geen zorgen te maken.
@ej20g: thnx indd moet wel een goeie tuner zijn
@isobmw: mooi man. Mn pa had dezelfde motor in zn E61, geweldig blok, Klinkt ook heel mooi voor een diesel vind ik en koppel in overvloed. Veel plezier er mee straks in de winter 😉
@wimbraber: in de winter is het zeker leuk maar ik ben er ook zuinig op, met m’n vorige e60 525d schade gehad in de winter beetje jammer, m’n mustang cobra ga ik sowieso niet gebruiken in de winter, gleed net alle kanten op met nat wegdek
@isobmw: kan gewoon. Als je hem normaal op temperatuur rijd is er niets aan de hand. En het verschil is echt enorm!!
De 4.2 is toch nog gewoon te bestellen bij Audi?
@grrrrommmmm: Ja. Nog gewoon leverbaar. Op de Audi site wordt de 4.2 TDI nog wel vermeld, ook in de configurator App (die verassend up to date is). Ook op Carbase staat aangegeven dat ie gewoon leverbaar is.

Echter: je moet even doorscrollen. Als je kijkt naar de beschikbare motoren op Carbase, dan zie je alleen de dieselmodellen. En op de site zie je bij motorvarianten alleen de 3.0 TFSI, voor de diesels moet je ook hier even doorscrollen. Dus ik denk dat @sir_smokalot dat over het hoofd heeft gezien.

Kan gebeuren, de rest klopt allemaal wel ;-), alhoewel de A8 dan wel op nummer twee had gestaan ;-)
@gtwillem: Ja, ik zat te pitten vwb de Audi A8’jes.
@sir_smokalot: Ik checkte het op de Audi site en op Carbase, en beide keren dacht ik: verrek, Smoke heeft gelijk… Pas later zag ik dat ik kon doorscrollen… Oh, en de Toyota Land Cruise V8 diesel had erin moeten staan ;-) (met 272pk en 650nm krachtig genoeg ;-))
Bwm 640d grancoupe mist volgens mij… 313pk 630nm
@home: Ja, zelfde blok als 335xd…
BMW 535d? 630Nm en 313pk
286 pk voor de 4.5l v8 diesel Land cruiser maar die wordt officieel in NL niet meer geleverd geloof ik?
@w0o0dy: Er rijdt er bij mij in de straat altijd een voorbij, indrukwekkend slagschip. En is volgens mij nog gewoon leverbaar. Met 272pk en 650nm goed voor plaats 7. Eigenlijk 8, want de Audi A8 4.2 TDI hoort er ook nog in te staan :-)
De D6 heeft toch gewoon een 4-pitter? Netzoals ieder andere Volvo. Overigens ik moet even kwijt dat ik de G420 CDI mis… Wat was dat een wagen ..
@henkhupelschoten: de G is nooit als 420 Cdi geleverd, de koelingsproblemen van de 400 Cdi waren mede debet aan het besluit van MB om geen V8 diesel meer te leveren in de Geländewagen, helaas. De ML was er overigens wel als 420 Cdi.
@406_v6: oja klopt inderdaad! was een 400 cdi en de ml was een 420 cdi, goude tijden vervliegen vlug… verhaal had ik nog nooit gehoord, wel gehoord dat het monsters zijn in de modder.
Feestje voor audi, sterkste diesels in’t algemeen…
@tyso44quattro: Ik denk dat Audi niks meer te feesten heeft als het om diesels gaat.
@berlinetta: ja toch wel, de sterkste, geen 2.0tdi’s ✌🏿️✌🏿
@tyso44quattro: waarom staan er andere merken hoger in de lijst dan?
@remcott: waarom, daarom,,
@tyso44quattro: lekker onderbou
@remcott: excuus, lekker onderbouwd
A8 is volgens mij nog gewoon te bestellen met 3.0 en 4.2 TDI.
@gtwillem:
Met de helft van het aantal pks nadat ze de software bij de verplichte recall aanpassen?
@super: Leuk.
BMW met 313 pk? Range Rover met 339 pk? Er mist wat in dit lijstje.
Waarom staat de masserati als laatste met 275 PK en mercedes 1 plaats omhoog 258 PK? Moet dat niet omgedraaid worden?
@toeter11: wacht laat maar ze praten in koppels… Zucht😑 slaap al
@toeter11: er is op koppel gerangschikt.
@toeter11: Wel een goed punt. Als je motoren op kracht sorteert moet je sorteren op koppel. Maar iedereen die natuurkunde heeft gehad weet dat vermogen hetgeen is dat je vooruit drukt en kracht alleen een niet veel zeggend gegeven is als het gaat om prestaties. De motor op zich in de Maserati is dan ook “sneller”.
Doe mij maar die SQ5. Heerlijke bak.
Mis m’n x5 40d, standaard 306pk
Smoke is duidelijk stoned.
De huidige range rover sport SDV6 heeft 306pk en 700 nm
pittig fijn lijstje motoren.
Heerlijk de stad vol Nox blaffen met deze bakken, top
Ik begrijp niet dat de v60 de lijst niet gehaald heeft. Meer Nm en pk dan de nummer 7, ok met electrische ondersteuning maar “so what”?
@spidermann: je zegt het al… elektrische ondersteuning.
Lijstje klopt echt helemaal niks van.

Audi heeft krachtigere dieselmotoren dan de hier genoemde SQ5, zie link. Er missen zo nog meer krachtige diesels. Als je dan een lijstje post, doe het dan wel op de juiste manier :)

http://www.audi.nl/nl/web/nl/modellen/a8/a8/uitrustingspakketten.html#page=/nl/web/nl/modellen/a8/a8/motoren.html
Waar is de 2.0 tdi van VW?
F350?
Bitdi powerrrrrrrr de grom alleen 😍👍
Mis de Toyota Land Cruiser 4.5 V8 D-4D met 272pk en 650nm…. is gewoon leverbaar in Nederland
@thomas20vt: foutje… is alleen nog uit voorraad leverbaar… heeft geen euro 6…
Sinds mj 2016 beschikt de V60 Twin Engine (was D6) over een gecombineerd vermogen van 212 kW (288 pk) en een gecombineerd koppel van 640 Nm (zie http://www.volvocars.com/nl/modellen/model/v60/twin-engine).

Dankzij Rica Stage 2 tuning van mijn V60 Twin Engine R-Design nu 345 PK en 736 Nm. Niet slecht voor een muesli Diesel ;-) Zie http://www.rica.nl/chiptuning.php?v=37-570-2733
@basta: Komt ie in dit lijstje, als enige met 7% bijtelling, op de 3e plek
Was er ook niet zoiets als een stervensdure Toyota Landcruiser V8? Of is die inmiddels verbannen uit Nederland?

Zag er laatst in ieder geval één voorbij komen. Ontzettend lomp ding, maar hé, het is een Landcruiser…
@Rob: ik heb ff niet de exacte gegevens paraat maar meestal leveren die motoren niet zoveel vermogen en koppel. Wel erg laag in de toeren en onverwoestbaar.
@lekbak:
Heb eventjes mijn Google vaardigheden benut en kom tot de constatering dat ie 270pk en 650nm moet uitbraken. Volgens de autoweek database ook nog leverbaar, maar op de Toyota website is ie nergens meer te bekennen. Enkel nog de normale Landcruiser met bescheiden vier cilinder diesel. Wat an sich een veel slimmere keus is natuurlijk, maar ‘Een Landcruiser met V8 diesel’ klinkt net wat meer onoverwinnelijker ;-)
@Rob: I stand corrected. Maar die met de 4 cilinder is de Prado. Hoewel een geweldig apparaat natuurlijk eigenlijk niet de echte land cruiser.
dieselen blijft altijd een duits feestje!
Overigens zou ik ongezien voor een Audi V8 diesel gaan.

Die ouwe van mij had zo’n blok in de A8 (uit 2006) zitten. Sloeg werkelijk nergens op hoe snel dat twee ton zware ding met poepslome automaat was. En liep gewoon op diesel gemaakt uit slachtafval en frituurvet, ondanks dat bij de Audi monteurs het angstzweet uitbreekt. Top ding.

Vreet alleen remmen en banden, je mag blij zijn als je 1 op 8 haalt en kost je een godsvermogen in de lopende kosten. Maar hé, je hebt wel een ding dat EXACT doet wat ie moet doen…
De A8 word zeker nog wel met 4.2 tdi V8 geleverd, 385pk/850nm en trouwens ook de snelste van dit rijtje, 4.6 seconden naar de 100 en zonder begrenzing dik 280km per uur.
En toch mis ik de Cummins en Duramax dieseltjes. Produceren flink wat meer koppel (en zwarte rook)
Inderdaad een beetje een raar en incompleet lijstje.
Strekking is wel duidelijk. De Duitsers doen ze sterk en eigenlijk maar tot een 3.0 tegenwoordig.

En mijn eigen vuist-in-gezicht diesel haalt de lijst net niet: 238pk 550nm: Nissan/Renault blok.
Zoek nog steeds een chip-boer in Zwitserland die ervaring heeft met het blok. De Henkie die wat waarden van internet af trekt en dan de waarden van internet aan mij quote (272pk, 600nm), die ken ik nu wel; heb precies dezelfde waarden al 5 keer gehoord.
@gregorius: zit er in Duitsland niet iets? Maak je er een weekendje weg van, op de terugweg kan je gelijk testen.
Waar is de 6.6 Duramax? :)
@rijnooit: chevy silverado 3500HD
6.6L V8 Diesel
This B20-Diesel compatible powerhouse:
Generates 397 hp @ 3000 rpm and 765 lb-ft of torque @ 1600 rpm
@B00G1E: en vergeet niet de Ford F450
Engine – 6.7L Power Stroke® V8 Turbo Diesel engine
The 6.7L Power Stroke® V8 Turbo Diesel has best-in-class standard power ratings* and class-leading fuel economy.**

Best-in-class 440 horsepower*
Best-in-class standard 860 lb.-ft. of torque*

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).