Dit zijn 9 concurrenten van de Cayman 718 GT4

Auteur: , 52 Reacties

Een auto die een beetje tussen wal en schip dreigt te vallen.

Porsche 718 Cayman GT4 (981C) '19

Vorige week bracht Porsche ons het heugelijke nieuws dat er twee snoepjes aan hun modelrange worden toegevoegd, de 718 Boxster Spyder en 718 Cayman GT4. Deze auto’s zijn gebouwd met de liefhebber in het achterhoofd. Het is eigenlijk een soort ‘GT3’-light. Het team van Andreas Preuninger heeft zich bezighouden met de auto’s, maar het budget was niet oneindig. Zo zit er geen speciale ‘sportmotor’ in de GT4, zoals bij de GT3 wel het geval is. Ook is het onderstel minder hardcore, alhoewel het zeker een stap vooruit is ten opzichte van de reguliere modellen. Het zou weleens de laatste der mohikanen kunnen zijn. Wij van Autoblog stoppen het imaginaire budget van 155.000 euro in de koffer en gaan shoppen bij de betere automerken. Dit is wat we vonden:

Porsche 718 Cayman GT4 (981C)
€ 151.000
Het snoepje van de range. Althans, de auto voldoet ongeveer aan alles wat puristen kunnen eisen van een auto. Een atmosferische motor met zes cilinders in boxeropstelling, achterwielaandrijving, een sperdifferientieel en een handbak. Wat de prijs ook is: deze auto is zijn geld in principe altijd waard. Simpelweg omdat de 718 Cayman GT4 geen gelijke kent. Maar als je zo’n anderhalve ton kunt stukslaan op een auto, is het dan wel de enige juiste keuze? Moet je automatisch kiezen voor de 718 Cayman GT4, of zijn er ook andere gegadigden?

Porsche 781 Cayman GT4 (982C) '19

BMW M4 Coupé Competition (F82)
€ 134.452
Natuurlijk, de 718 Cayman GT4 is net nieuw en de M4 gaat al een tijdje mee. Waarom dan voor dit model kiezen? Omdat de BMW M4 een geweldige allrounder is. In dit lijstje is het de fijnste auto om dagelijks mee door het verkeer te kachelen. Op de Autobahn knal je met gemak mee op de linkerbaan. Tijdens een trackday stelt ‘ie overigens ook absoluut niet teleur. Kortom, deze auto kan bijna alles goed. Perfect voor als het je enige auto is. Wat dat betreft is de prijs van 135 mille niet eens zo gek hoog. Natuurlijk, het is onnoemelijk veel geld voor een auto die aanvankelijk een ton kostte, maar in het geval van de M4 Competition krijg je daar serieuze hardware voor terug in de vorm van 450 pk, een veel betere onderstel (ten opzichte van de reguliere M4) en keramische remmen.

BMW M4 Coupé Competition (F82) '19

BMW i8 Coupé (I12)
€ 150.681
Raar maar waar: de Cayman GT4 en BMW i8 hebben een paar enorme raakvlakken. Beide zijn Duits, beide hebben een middenmotor, beide zijn premium en beide kosten anderhalve ton. Daar houdt het met de overeenkomsten wel op. Met name vanuit technisch opzicht konden de verschillen niet groot zijn. Kijk, de Porsche heeft de meest recente update op het gebied van ‘ouderwetse’ technologie. De BMW i8 heeft een inmiddels iets verouderde versie van moderne technologie. Er zijn genoeg redenen om voor de BMW i8 te kiezen. Je kan er emissievrij mee rijden en het design is nog altijd zeer bijzonder: alsof je in een concept car rijdt. Wel is het iets teveel een twijfelaar: of BMW had ‘m volledig elektrisch moeten maken of er juist een zes-in-lijn in moeten lepelen.

BMW i8 Coupé (I12) '19

Chevrolet Corvette Stingray Coupé (C7)
€ 158.749
Voor deze moet je snel zijn, want heel recent bereikte het nieuws dat de levering van de Corvette binnenkort wordt gestaakt. De zevende generatie Corvette is een briljante iteratie. Het is voor het eerst dat de ‘standaard’-Corvette al meer dan capabel is om de concurrentie het vuur aan de schenen te leggen. Op het gebied van handling is het echt een bijzonder geslaagde auto. Die motor is een waar kunstwerk: licht, compact, klein, koppelrijk, veel vermogen en een glorieuze sound. Natuurlijk, het interieur is niet zo strak als een Audi, maar daar koop je een Corvette ook niet voor. Het is overigens veel minder storend dan voorheen. Het is nu gewoon prima, in plaats van storend.

Chevrolet Corvette Stingray (C7) '19

Jaguar F-Type V6 R-Dynamic Manual (X152)
€ 137.145
De mooiste in dit overzicht is natuurlijk de Jaguar F-Type. In een tijd waar auto’s voorzien worden van teveel lijntjes, frutsels, ledjes, rare bicolor wielen, chromen ‘hockeysticks’, gekke lichtbalken en mega grote grilles, is de Jaguar F-Type een verademing. Wat dat betreft is het een enorme zonde dat Ian Callum ermee stopt bij Jaguar. Tot zover credits voor de ontwerper. Hoe heeft Mike Cross (chef technische ontwikkeling) het gedaan? Op zich goed. De F-Type in deze configuratie is behoorlijk old-school en zo voelt hij ook aan. Je moet nog een beetje werken en de sensaties zijn ietwat rauw en ongefilterd. Ook best wel uniek: die handbak vergt een beetje kracht, de koppeling eveneens. Alleen achterwielaandrijving hoort natuurlijk bij zo’n auto. Die V6 is op zich voldoende sterk, maar hij klinkt veel indrukkender dan dat de prestaties zijn. Misschien even langs Arden voor een kleine performancekuur. Daarna is ‘ie perfect.

Jaguar F-Tpye V6 R-Dynamic Manual (X152) '19

Mercedes-AMG GT (C190)
€ 160.552
Dat de Jaguar al een tijdje meegaat, kun je zien aan de Mercedes-AMG GT. Die oogt net even wat frisser. Met name als je de specsheets naast elkaar legt. Dit is het model zonder ook maar één toevoeging. Dat zorgt voor een zeer geslaagd uiterlijk: normale wielen, geen spoilers, strepen of enorme stortkokers als uitlaten. De basisvorm van de AMG GT is absoluut fraai te noemen. Niet zo mooi als de Jaguar, maar het scheelt niet veel. De reden om voor de AMG GT te kiezen is de hardware. Voor iets meer dan een Cayman GT4 heb je een heuse AMG V8 met 476 pk en 600 Nm. In 4 seconden knalt dit apparaat naar de 100 km/u en op de Autobahn haal je met gemak 300 km/u. Mocht je de prestaties op een gegeven moment tegen vinden vallen, dan kun je naar Brabus of Vaeth. Zij kunnen zonder al teveel problemen 600 pk voor je extraheren.

Mercedes-AMG GT Coupé (C190) '19

Porsche 911 Carrera S Coupé (991)
€ 156.700
Misschien wel de grootste concurrent van de Cayman GT4 is de Porsche 911 Carrera S Coupé. Natuurlijk zien we meteen dat de 911 in deze uitvoering minder puristisch is dan de 718 Cayman GT4. Dat heeft overigens ook zijn voordelen. De 911 Carrera S is een stukje praktischer dankzij die achterbank. Ook heeft de motor aanzienlijk meer koppel en staan de prestaties op een hoger niveau. Ja, de auto is vooralsnog alleen met PDK te verkrijgen, maar dat is wel even de allerbeste automaat in de business. De tijden van slome viertrapsautomaten en sequentiële bakken liggen inmiddels heel ver achter ons. Prijstechnisch moet je in Nederland altijd voor de 911 kiezen, eigenlijk. De Cayman is dankzij de hoge uitstoot onrealistisch duur in Nederland. Voorbeeld: in Duitsland kost een 911 Carrera S 120.000 euro. De 718 Cayman GT kost in Duitsland 96.206 euro. Ofwel, een kleine 25 mille minder dan een 911. In Nederland is het niveau gelijk. Die 25 mille mag de Porsche dealer direct doorsluizen naar de firma Fiscus Nederland NV.

Porsche 911 Carrera S Coupé (992) '19

BMW M2 Competition Coupé
€ 99.995
Klein, compact en héél sportief. De Cayman GT4 heeft wat dat betreft een enorme concurrent in de vorm van de BMW M2 Competition Coupé. Natuurlijk is er een verschil: de Cayman is een raszuivere sportwagen en de M2 is een ‘gemaakte’ sportcoupe. Maar als je kijkt naar de ingrediënten, dan heeft BMW uitstekend werk verricht. De M2 is ietsje praktischer dan de Cayman dankzij een achterbankje en een bruikbaardere kofferruimte. Qua prestaties ontlopen de twee elkaar niet heel erg. Volgas zal de Cayman wellicht ietsjes sneller zijn, maar onderin is de S55 in de BMW beter bij de les. Mocht je plannen hebben om de auto een beetje te kietelen zit je bij de Cayman vrij snel op de limiet, terwijl de zescilinder uit de M2 Competition enorme reserves heeft. Maar zijn prijs is wel de grootste dolk in de rug van de Cayman GT4: het scheelt gewoon 50 mille. Kijken we naar 2011, dan betaalde je voor een 1M Coupé (E8X) zo’n 83 mille en 92 mille voor een Cayman R. Nu is het 100 mille en 150 mille.

BMW M2 Competition Coupé (F87) '19

Lotus Exige 410
€ vanaf 105.484
Tsja, als het gaat om ongefilterde sensaties, dan is de Lotus Exige al sinds 2000 hofleverancier. De Exige is in de tussentijd redelijk wat kilootjes aangekomen – zeker voor een Lotus – maar nog altijd is de auto bovengemiddeld licht, vooral als je realiseert dat de sportwagen meer dan twee keer zoveel power heeft als voorheen. De prijs van 105 mille geldt voor de 350 pk sterke Exige. Daarmee kun je de Cayman uitstekend van repliek dienen. Voor 150 mille kun je vast een leuke Exige 410 of 430 samenstellen. Zeker tijdens trackdays kun je het met gemak véél sterkere auto’s heel erg lastig maken. En in een Lotus ben je veel cooler dan in een Porsche.

Lotus Exige Cup 430 '19

Porsche 718 Cayman GTS (982C)
€ 113.100
Jaja, deze heeft voor dit geld slechts een viercilinder en een automaat. Overigens kun je de handbak ook bestellen. Ondanks dat het een vierpits boxer is, is er met de prestaties van de 718 Cayman GTS niets mis. Integendeel. De 2,5-liter boxermotor levert een gezonde 365 pk en 430 Nm. Gezien het relatief lage gewicht (1.380 kg is niet zoveel anno 2019) zijn de prestaties meer dan uitstekend. Ook heeft de motor enige reserves, bij TechArt (toch een hoog aangeschreven bedrijf) maakt er 415 pk van. En dan nog houd je 40 mille in je achterzak. Dat is, ook voor een aspirant Porsche koper, een hele hoop geld voor ‘geluidsbeleving’.

Porsche 718 Cayman GTS (982C) '19



52 reacties

De Corvette voor mij! Een onbeschoft lekkere en Amerikaanse V8, in een sexy verpakking? Yes please!
@toyotafortuner: geheel mee eens!! De amg is een goede tweede!!
En het vorige type Cayman GT4?
Lekker zo’n AMG GT in brilliant blue!
Dan toch liever en vette of een Amg GT, verder verbaas ik mij wat die Bmw’s hier doen. Wat trouwens wel grappig is, vanaf I8 tot m2 tot M4, het is allemaal hetzelfde geluid wat door de speakers komt.
Denk je dat mensen die anderhalve ton stuk kunnen slaan het makkelijk hebben. Gewoon even naar de dealer, leuk kleurtje erop kiezen, wat opties aanlaten vinken en handtekening er onder…

Alleen al dit top tien lijstje zou me zoveel keuzestress opleveren dat ik er besluiteloos van zou worden…

Als ik degene die ik wel zou willen hebben, maar het minst graag, wegstreep blijven nog de Cayman GT4, de F-Type, 911 Carrera S en de Corvette, de i8, de Exige, de M4 coupé, de AMG GT en de M2 Coupé over.
@moveyourmind: Ja ik herken het wel. Persoonlijk zou ik denk ik voor de AMG, Corvette of Lotus gaan
Gek dat je benoemd dat er geen speciale sportmotor in zit!? De motor is wel speciaal ontwikkeld voor deze auto. En volgens mij is een atmosferische 4.0 zes cilinder boxer best bijzonder!

Tevens gek dat je zegt dat de M2 lekkerder oppakt onderin.. Hoe weet je dat als niemand nog met deze motor heeft gereden? En dus niemand weet wat het karakter is?

Denk dat ik uit dit rijtje de Lotus toch wel het leukste vind! Volgens mij ook qua beleving en rijgedrag de grootste concurrent. Echter zal geen enkele Porsche koper die Lotus als alternatief zien, vermoed ik.
@reactief: gewoon die turbo’s… Atmosferisch = altijd in de toeren jagen.
@bogey: De vorige 4.0 boxer stond bekend om ook lekker koppel te hebben…
@bogey: + turbo’s pakken altijd met een minimale vertraging op. Atmosferisch is veel directer in de respons op het gaspedaal.
@reactief: Ja en nee.

Een atmosferische motor heeft een betere respons dan een motor met turbo. Onderin echter is dat niet het geval: je hebt toeren nodig. Het zegt meer over de motor in de M2 Competition. Dat begint al heel erg vroeg met er enorm hard aan te sleuren. Daar gaat die GT4-motor niet aan tippen. Dat is ook niet erg, compleet ander motorprincipe. Het gemak waarmee de M2 Competition bij elk toerental eraan sleurt is ongekend (zeker voor een auto voor die relatief ‘lage’ prijs’)
@willeme: klopt, voor de duw moet je toeren maken. Echter stond de 997 4.0 er wel om bekend om onderin al erg lekker koppel te hebben. Nu is dit een andere motor, maar wel 4.0 en 6- cilinder boxer.

Maar misschien ben ik te hoopvol dat deze motor net zo lekker wordt als die. We zullen het zien.
@reactief: Uiteraard moeten we er nog mee rijden, maar het is vooral om aan te geven hoe ontiegelijk sterk die M2 en M4 motor is. Die zescilinder sleuren er enorm aan.

Vergeet niet dat de 4.0 uit deze 718 veel minder sterk zal zijn dan de 4.0 uit de GT3. Ook die handbak is lief bedoeld, maar de overbrengingen zijn zo afgestemd op WLTP dat juist onderin het langer duurt voordat ‘ie een beetje gaat. Daar had de GT3 TP minder last van: kortere bak én veel meer power. Net als bij de vorige generatie vrees ik het ergste!

Overigens, is het wel te verhelpen denk ik. Even naar Manthey Racing gaan en vragen voor een open uitlaat, carbon airbox, ECU en andere eindreductie ;-). Dan is het probleem opgelost.
@willeme: Vooruit. Ik geef je gelijk. :) Misschien was je punt toch wel juist.

Maar ik blijf hoop houden…
Behalve de Corvette en de Mercedes heb ik alle genoemde auto’s gereden. Alleen de Exige is een concurrent voor de GT4. Die is echt zo goed dat de andere bijna geen concurrent zijn als het puur om rijplezier en trackday bruikbaarheid zou zijn.
@stephane8200: ben wel benieuwd, hoe komt het zo dat jij in bijna al die auto’s gereden hebt?
@hplh: de Porsches bij Porsche en ook via mensen die ik ken, zoals bijvoorbeeld de Exige. Zo ook via Michelin. De rest in Engeland als huurauto voor mijn werk. Staan bij mijn spots op Autojunk.

En nee, ik werk niet in de automobiel-industrie.
De enige andere echte sporter is wat mij betreft de Exige. Ruig ding die GT4, maar dan toch liever de Exige. Zeldzamer, op zijn minst net zo eng en zeker 40k reserve poen voor semi slicks en brandstof :-)
Lekker hypothetisch winkelen met anderhalve ton. Eigenlijk spreekt de AMG GT me het meeste aan maar dat is wel echt een ander soort beestje dan een Cayman, is ook een heel breed ding waar je niet zomaar eventjes een smal bergweggetje mee opvreet. Uit dit lijstje zou ik dan gaan voor de Cayman GTS, in het smurfblauw van de foto, met handbak en sperdifferentieel. Meer heeft een mens niet nodig. In de echte wereld geconfronteerd met de optie om voor dit budget een sportwagen nieuw te kopen zou ik lekker een Alpine A110S bestellen en daar heel erg gelukkig mee worden.
@vaakbenjetebang: kleine hand is snel gevuld
@vaakbenjetebang: GTS is echt een vreselijk hok zeg. Het blok resoneert als een malle. Dan maar de AMG.
Corvette en/of (het liefst “en”) de F-Type voor mij graag.
De Jag blijft baas in dit segment, tenzij je echt het circuit opgaat, maar dan kies je de Lotus uiteraard.
@niex: ik heb een F Type R cabriolet gehad voor een week. Wat een dweil van een auto met een wegligging van een natte krant. Totaal niet van onder de indruk dus voor mij geen baas.
Gewoon lekker een 2e hands 458 kopen, sneller, cooler en goedkoper.
@etronabt: tot het onderhoud om de hoek komt, dan loop je er helemaal op leeg
@arnoldh: dat is altijd een stuk minder dan de afschrijving van al deze auto’s
Mis de A110s… Of ‘gewoon’ de GT4 dan. Mooie pendelautootjes ;)
Als weekendspeeltje liefst de Exige 430
Ik moest lachen toen ik de i8 in dit rijtje zag staan
Ik mis de Nissan GTR of evt een Audi R8
@dieselkameel: Die zijn zomaar anderhalf tot twee keer zo duur tegenwoordig. Barre tijden.
@vaakbenjetebang: Volgensmij begin ik definitief oud te worden dan… Leef nog in de wereld dat de GTR een prijstopper is
@dieselkameel: Ja, ik was me er ook niet zo van bewust eigenlijk, maar ik was laatst toevallig bij een Nissan-dealer en toen zag ik de proijs van zo’n ding. Dacht ook even dat het een kennelijke fout was maar dat viel vies tegen.
@vaakbenjetebang: je kan een GTR nieuw kopen voor €170.000, dat ligt wel aardig in de buurt van de wagens in dit lijstje.
@plopkoekje: Een maat van me heeft er vorig jaar eentje gekocht voor 110k. Een black edition. Nieuw met 570pk…
@plopkoekje: Op de site staat 170K, dus het kàn inderdaad wel. De auto die ik zag staan zat ruim boven de 200K en daar zat nauwelijks een optie op volgens de specsheet. En zoals hieronder ook al staat: je kunt denk ik best scherp onderhandelen op een nieuwe GT-R.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Voor dat geld zou ik een Mustang GT kopen, en van het geld wat over is nog wat aan het onderstel en de remmen uitgeven
De GT4 is gewoon veel te duur in Nederland.
Van de eerste 6 voorstellen (in dezelfde prijscategorie) zou ik alleen de i8 niet boven de GT4 verkiezen.
Als de belasting eens niet via NEDC ging, dan was het waarschijnlijk een een heel ander rijtje…
@willeme: ” maar in het geval van de M4 krijg je daar serieuze hardware voor terug in de vorm van 450 pk, een veel betere onderstel”

Is “een veel beter onderstel” niet wat overdreven? Goed, ik weet niet hoe goed die M4 is, maar ik dacht dat die Cayman GT4 vrij briljant is. Is die M4 nog “veel” beter?
@SimonMc: nee, maar dat staat er ook niet. Die zin gaat over m4 vs m4 competition
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Hands down Lotus Exige. En wel om dit filmpje: https://youtu.be/YHqZdM0lG_4
Er staat een 911 in het lijstje, tja en dan is het wel zo’n beetje klaar. De 911 dus.
-edit: inderdaad ja! Thanks, is inmiddels gefixt!-

Verder weer een tof artikel. Dank.
Exige dikste e60 touring wat ik dan nog kan halen..bij 1 de jaq
Wat is die Lotus toch een mooie wagen en wat moet dat een rauwe rij ervaring zijn.
GT4 zou ik toch boven de rest kiezen, behalve die Exige. Daar ga ik écht van watertanden, wat een machine.
Dit is verreweg het mooiste wat Porsche op dit moment levert :) mooier dan de 911 in al zijn variaties,

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).