Dit zijn de auto’s met de minste & meeste afschrijving

Auteur: , 108 Reacties

Het jaarlijkse waardevastheidsfeestje van Autotelex is weer begonnen. Opnieuw is berekend welke auto's het meeste waard blijven na drie jaar, en welke ondingen met de kilometer minder opbrengen bij de verkoop. Geen verrassing: de Cadillac BLS staat opnieuw bovenaan als afschrijvingsflopper.

In de lijst met auto’s die het hardst in waarde zakken zijn de Amerikanen weer goed vertegenwoordigd. Bijna niemand zit te wachten op een Saab 9-3 on steroids, en dat geldt ook voor een aantal voitures uit de PSA-groep. Natuurlijk mag de obligate Land Rover-die-niemand-wil niet ontbreken en is er een vijfde plek weggelegd voor de grootste flop van Mercedes.

Enfin, hieronder de faalhazen der restwaarde. Het getal geeft aan hoeveel procent van de nieuwwaarde er gemiddeld voor betaald wordt.

Top15 minst waardevaste auto’s.
1. Cadillac BLS (41,8)
2. Citroën C6 (42,0)
3. Chrysler Grand Voyager (42,9)
4. Land Rover Discovery (43,0)
5. Mercedes-Benz R-Klasse (43,6)
6. Nissan Murano (43,7)
7. Subaru Tribeca (44,1)
8. Chrysler 300C (46,4)
9. Chrysler PT Cruiser (46,5)
10. Hyundai Sonata (46,6)
11. Dodge Caliber (47,0)
12. Peugeot 4007 (48,2)
13. Citroën C-Crosser (48,3)
14. Peugeot 407 (49,6)
15. Jeep Compass (50,1)

Eigenlijk is het niet opvallend dat auto’s die relatief duur blijven veelal in de hoek van de zuinige stadsgebakjes te vinden zijn. Vorig jaar toucheerde de Aygo de eerste plek, dit jaar moet de Japanner zijn koppositie afstaan aan de Kia Picanto.

Top15 Meest waardevaste auto’s
1. Kia Picanto (69,5)
2. Toyota Aygo (69,2)
3. Peugeot 107/Citroën C1 (69,1)
4. Fiat 500 (68,3)
5. Honda Jazz (68,0)
6. MINI One (67,5)
7. Nissan Juke (67,2)
8. Skoda Yeti (66,9)
9. Citroën DS3 (65,6)
10. Volkswagen Polo (65,5)
11. Nissan Qashqai (65,2)
12. Audi Q5 (65,0)
13. Ford Ka (64,3)
14. Dacia Duster (64,0)
15. BMW X1 (63,3)



108 reacties

Chrysler doet het goed…
zo zie je maar weer hoe weinig ik weet van auto’s en marketing.. (als het daar iets mee te make heeft)
@MAB: Niet veel met marketing, deels natuurlijk wel, want het zijn veelal de dure modellen die non-premium zijn die veel afschrijven, maar aan de andere kant, als hun marketing klopte, zou dat natuurlijk niet zo zijn. Wat veel meer geldt hierzo is denk ik toch economie?
@jzaero: ja dat bedoelde ik eigenlijk, economie.. achjaa zal wel nog lang geen auto voor mij.
@jzaero:
Ze schrijven net veel af omdat hun marketing wel klopt. De nieuwe producten, waar natuurlijk bij het marketingdepartement de focus op ligt, worden als véél aantrekkelijker, véél meer waard beschouwd dan de oude.
@StijnB: Mwah, dat niet eens zo zeer. Een 166 Alfa was al in een zeer vroeg stadium weinig waard. Een grote dure auto heeft dat gewoon meer en al zeker als het van een merk komt dat het moet hebben van liefhebbers. Een merk als de premium Duitsers hebben nog altijd hun goede naam/badge.
@jzaero:
En wie zorgt voor die goede naam? Tja een 166, ondanks dat het een schitterende wagen is zijn meeste (niet-autoliefhebbers) er toch afkerig van…
hoe waardevast zou een 300sl zijn (in %) dat zal wel hoog dan denk ik.

wel geinig lijstje voor de rest
@964rs: nieuwwaarde rond de 4000 euro, dus 250x duurder tegenwoordig (1 mil?), betekent 25.000% ;)
@jzaero: dan is ie volgens mij wel zo’n beetje de meest waarde-winnende auto die er is. daar zou eigenlijk een lijstje van moeten komen :)
@964rs: Er zijn nog een aantal Ferrari’s die boven de 12 mil zijn uit gekomen natuurlijk.
@jzaero: ja ok, zo ook met porsches. maar als je daar een top 15 van zou maken zou je toch wel een grappig lijstje krijgen denk ik
@964rs: Absoluut, maar goed, auto’s uit de jaren 40-50 zijn sowieso niet te vergelijken eigenlijk. Inflatie, economische veranderingen en andere factoren trekken het naar een kromme vergelijking. Eerst zou je namelijk de waarde van het geld van 50 jaar terug moeten omrekenen naar de waarde nu. Maar grote getallen zijn natuurlijk altijd leuk om te zien.
@jzaero: ja je zou dan auto’s kunnen pakken die na 1970 gebouwd zijn dan is het nog een beetje acceptabel
@jzaero: Maar goed, ook al reken je de prijs om naar nu, dan heb je nog in veel gevallen extreme winst hoor, zeker bij de oudere Ferrari’s. Klinkt misschien heel wreed, maar als je een supercar hebt, hoop je dat de rest van de verkochte exemplaren een mooie boom vindt om tegenaan te leunen, zodat die van jou na 10-20 jaar alweer evenveel waard is als nu.
@Sciurida: Tuurlijk, probeerde daar overigens niet omheen te draaien ;) Een oude Ferrari van 10mil heeft zeker wel een hoop winst gemaakt ja. Maar dit soort auto’s worden vaak ook weer gerepareerd na een flinke crash, total loss waarde is nog altijd minder dan de restwaarde! Daar zijn ook voorbeelden van geweest!
@jzaero: Inflatie meerekenen aub…
@Esprit_de_Flandre: Lees alles wat eronder staat..
Die zuinige auto’s zijn zelfs na 20 jaar nog aardig wat waard. Als je nu naar een goedkope auto kijkt van een flink aantal jaartjes geleden en dat vergelijkt met een dure auto van datzelfde jaar, dan sta je versteld hoeveel je nog kan krijgen voor je oude gebakjes. Ter vergelijking, Een in goede staat verkerende hatchback uit 1990 kost je rond de 1000-2000 euro, afhankelijk van km-stand etc. Een BMW 5 serie E34 uit die tijd kost je slechts een handjevol meer. Natuurlijk is het meer geld, maar relatief gezien, hoeveel de afschrijving is op een dure auto, vergeleken met een goedkope auto is gewoon bizar eigenlijk.
Goh ! Waar blijven ‘Merry’ en zo? Die stelden dat GM met Cadillac het de hogere segment Japanners en Europeanen wel eens ‘moeilijk’ konden gaan maken ?
Waarvan akte heren !
Dat de ‘kleintjes’ (Aygo/107/C1) het goed zouden doen is logisch. Ik vind er toch wel wat verrassingen tussen het lijstje ‘waarde vaste’ staan. Zoals de BMW X1, de Audi Q5 en de Nissan Qashqai. Dat had ik persoonlijk toch niet verwacht. Netjes !
@TSI-tje:
Heeft met vraag te maken natuurlijk. Een tweedehandse S-klasse wilt niemand, absoluut geen goede gezinswagen (onderhoudskosten alleen al) en evenmin iets voor de zakenman (die heeft liever nieuw). Een Q3 of X1 zijn nieuw niet zo bereikbaar voor iedere huisvrouw maar tweedehands wel en zéér gegeerd en relatief praktisch.
@StijnB: Volgens de ‘geleerden’ hier zijn alle Duitse producten en in het bijzonder VAG producten uiterst onbetrouwbaar en duur in onderhoud… Go figure….
Maar dat van die S-klasse ben ik niet met je eens. Wij hebben een 4.0Ltr.W8 4Motion die we met het hele gezin gebruiken (soms) is prima te doen. En zo’n S-klasse is nog groter, dus moet een (nog) beter alternaief zijn.. :P
@TSI-tje:

Zet je roze vag bril een keer af…wellicht dat je t dan n keer snapt ;)
@speedlimit: Kan niet. Ik heb geen roze zonnebril, nooit gehad ook. Het lijstje hierboven spreekt voor zich. Misschien moet jij een keer terug op aarde landen…
@TSI-tje:

Wie heeft t over n zonnebril???
Leer eerst te lezen…voor zover dat gaat onder die steen van je.
@speedlimit: Waarom zo agressief? Totaal respectloos in iedere comment van je. Ga toch, met je scootertje, terug naar je hangplek en laat de computer van je grote broer met rust !
@speedlimit: (Dacht zal me eens verlagen naar jouw niveau, misschien dat je het dan snapt.)
@TSI-tje: Onbetrouwbaar en duur in onderhoud…

Kan zijn.

Maar dat weten die Duits-kopende tweedehands vrouwen niet…
Dat was procentueel, maar welke auto’s hebben in absolute zin (in euro’s dus) de meeste afschrijving? Wordt daar ook een lijst van bijgehouden?
@fit4fun: Het dure segment toch wel sowieso. Een 5 serie volgeladen uit 2008 voor 90.000 de dealer uit gegaan, 3 jaar later kan ie opgepikt worden voor 40.000. Dat .. is .. veel .. geld!
@jzaero:

graag een linkje naar de advertentie!
@escort77: U bent te laat, wij hebben hem al opgepikt ;) 530i 2008 272pk, High Executive.
@escort77: Overigens als je zoekt op de bmw site: http://www.bmw.nl en dan naar gebruikte auto’s gaat, zul je een hoop leuke auto’s zien voor een acceptabele prijs.

Een 530i bijvoorbeeld, facelift model, gaat kaal voor 75k over de toonbank. Met wat opties kom je ruim tussen de 80-90k uit. Alleen filteren op 530i geeft al een hoop leuke occasions voor 35k
@fit4fun: Dan krijg je een lijst met Zeer luxe wagens en sport auto’s
@fit4fun:
Kijk maar eens wat een Maybach moet opbrengen. Wordt je ook niet vrolijk van.
3 Japanners in de top 5 meest waardevaste auto’s niet slecht
@agera: Twee ;) een daarvan is Koreaan.
@jzaero: Scherp man klopt Kia is Koreaan ik had beter kunnen zeggen 3 Aziatische modellen!
@agera: Haha, klopt ;) Overigens ook wel leuk autootje zo’n Kia Picanto! Verdient het wel.
@jzaero: *slap* :D
@kaasboerin: We hebben de komende dagen een 316i E91 ter beschikking, wat stuurt zo’n drie strak zeg! Wel erg stug (vergeleken met een 5), maar dat komt het sturen wel ten goede.
@jzaero: Kia doet het erg goed de laatste tijd zet daar Hyundai er ook maar bij. Vooral de Hyundai i40 wagon vind ik een erg fraaie auto. Ik denk dat we Hyundai volgend jaar in het lijstje van meest waardevol kunnen gaan terugzien
ik weet toch zeker dat m’n amazon waardevaster is. die word alleen maar meer waard. :)
@gijzert: Behalve als je het onderhoud eraf trekt:P
Juke vind ik wel opvallend..
@baasbas: ik ook, had eigenlijk verwacht dat ie toch veel rapper in waarde zou dalen
@baasbas:
vind ik ook opvallend.

“Opnieuw is berekend welke auto’s het meeste waard blijven na drie jaar”

De Juke is ergens eind 2010 voor het eerst in NL op kenteken gezet, hoe kan je dan nu al iets zeggen over waardevastheid?

Ik kan me voorstellen dat tijdelijke leveringsproblemen bij Japanse fabrikanten (ivm de tsunami en ongeluk met die kerncentrales) ertoe leidt dat er tijdelijk een groter verschil is tussen vraag en aanbod, en dat dit een gunstig effect heeft op inruilprijzen, maar of dit van blijvende aard is, is nog even afwachten.
Waarom staat dat gedrocht van een Yeti zo hoog? Niemand die dat hok wil hebben, lijkt mij.
@Joel_D: omdat ie zo exclusief is omdat niemand hem wil. daardoor is er een gebrek aan aanbod waardoor de prijs reletief stabiel blijft, dus de mensen die hem wel willen hebben betalen dat er dus voor.
@Joel_D: Op een goedkope auto valt niet meer zoveel af te schrijven.
@Joel_D: Misschien omdat sommige mensen dat ding geen gedrocht vinden, en bovendien zeer praktisch. Perfecte gezinswagen…
Apart dat de Mitsubishi Outlander er niet in staat, maar de Peugeot en Citroën klonen ervan wel. Terwijl de Aygo/C1/107 bij elkaar staan.
@sdk16420: De Outlander verkoopt 3x zo goed, en heeft een beter kwaliteitsimago. Daarbij zijn de C-Crosser en 4007 behoorlijk duur en niet gewild 2ehands. Aangezien de meesten geleased worden en bijna allemaal als diesel zijn ze voor particulieren gewoon niet interessant.
Chrysler is dus een goede used buy!
dat Kia bovenaan staat komt natuurlijk omdat die 7 jaar garantie nergens op slaat en er alleen maar beperkingen aan zitten, toch rechercheur?
@nelly0183: Ik wacht ook op een reactie van de rechercheur :P , maar die zal wel terugkruipen onder zijn steen na het zien van Kia op nummer 1!:P
Ik had verwacht dat die Rus met zn gouden X5 de lijst zou aanvoeren bij waarde vaste auto’s ;)
Nissan Juke, Skode Yeti waardevast? Weird..
Alleen jammer dat ik van die afwaardering in de praktijk niets merk. Een Land Rover Discovery van 3 jaar aan 43% van de prijs ? Doet u mij er maar 2 !
Helaas onvindbaar.
@landrovernieuws: m’n vaders discovery is nu na 6 jaar nog maar 30% van de prijs waard
@landrovernieuws: Ik zat ook even raar te kijken daar de Discovery er tussen staat. Die dingen zijn nog steeds duur als je bijvoorbeeld eentje neemt van 4 jaar.
@landrovernieuws: Uiteindelijk bepaalt de eigenaar de prijs die hij ervoor wil krijgen, misschien zakt ie wat als het niet snel genoeg vooruit gaat, maar dan nog. Voor een auto als een LR3 vind je altijd wel iemand.

Maar wie maakt die lijstjes ook op? En hoe doen ze dat? Pluizen die mannen acht uur per dag de auto-ad’s uit? Of maken ze berekeningen met onderhoudskosten, merkimago, aantallen, etc…
Toch leuk dat er auto’s in het lijstje staan die nog niet eens 3 jaar op de markt zijn. Een wilde gok dus?
@Griffin: Hahaha goed punt. Wikipedia zegt dat voor een Juke en een Duster de productie pas in 2010 begon. Als dat enigzins klopt is dit lijstje in waarde sneller afgeschreven dan een BLS :P
Opvallend dat er geen Alfa’s in de lijst staan.
Die dingen zijn tweedehands ook niets waard…
@PeugeotGTI: haha, nou je het zegt :P
Spijtig dat de Ferrari Testa Rossa uit 1957 er niet bij staat :D
Die is onlangs verkocht voor bijna 11,5 miljoen euro.
Daar heeft de eigenaar ook wel zijn procentje van meegepikt ;)

OT: Het valt wel op da vooral Amerikaanse merken het slecht doen: Chrysler, Jeep, Cadillac,..
Ook staat er een aantal keer PSA in, valt me toch een beetje tegen.

De meest waardevaste auto’s zijn niet zo verrassend, ze kosten al niks bij de aankoop. En ze zijn hip!
Vorige keer stond er nog een Suzuki swift in?
Wtf, de Juke?!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@cedio911: kud man
Wat zijn we dom eigenlijk, we moeten auto’s kopen die af-fabriek meer waard worden !
@faalhaas: Noem er eens eentje dan? Volgens mij zijn de meeste sportwagens over de (extreem, 40-50) jaar zeer rendabel, het is eigenlijk een curve, maar goed, voor hetzelfde geld denken mensen over 50 jaar, wtf is dat voor een gedrocht als je aankomt met een Veyron, laat staan dat we tegen die tijd nog genoeg benzine hebben waardoor je auto nog minder waard wordt.

Maar zo raar zijn deze cijfers natuurlijk niet als je het winstpercentage van fabrieken en dealers bekijkt, dus ofwel Kia maakt 0,0 winst op de picanto, of het is een fantastische auto… *Googled naar Picanto*…. *Kan de rest van de dag niet meer eten*…
@Sciurida: Veyron moet eigenlijk bovenaan staan.

Voordat ‘ie de fabriek verlaat is er al 1,5 miljoen op afgeschreven. Eigenlijk krijg je geld toe
james125 via iPad app
Opvallend, voorheen voerde de Jaguar XJ altijd de ranglijst aan met hardste dalers!!!
Hm. Jaguar, vorig jaar goed voor plek 2, 5 en 11 is dit jaar compleet verdwenen? X-type is er niet meer, maar de andere 2 ook in ene weg, dat gaat er bij mij niet in.
Met name de XJ, want daar is geen nieuw model van uitgekomen.
@sir_smokalot: Weet je hoe het zit met de verkoopcijfers van Jag? Ze zijn volgens mij extreem veel populairder geworden het laatste jaar…
@Sciurida: [2011, red.] Cumulative sales of Jaguar are 39,921 units, lower by 7%, while cumulative sales of Land Rover are 176,491 units, higher by 31%.

Nee dus.
@sir_smokalot:

misschien dat er in deze vergelijking een minimum aantal auto’s ingeruild moet zijn om mee te tellen.

Als er bijv. 3 XJ’s zijn ingeruild is dat te weinig om representatieve cijfers over inruilwaarde te geven.
@sir_smokalot: Euhm… Geen nieuw model van de XJ?
@Esprit_de_Flandre: * kuch * (:lol:)
Toch best raar dan dat de Lexus dealer in Rotterdam voor een Lexus GS 450h (dealeronderhouden) uit 2009 met 60.000 km nu nog maar 37,5% wenst te geven. Ik zie hem niet bij de top 10 faalhazen staan. Ik kan je dan ook zeggen dat wij niet blij verrast waren met deze inruilprijs.
Toch knap dat er nu al auto’s in de lijst staan die nog geen drie jaar op de markt zijn. Volgensmij staat de Nissan Puke ook nog eens in het verkeerde lijstje.
Een Fiat op de vierde plaats dat is pas apart
Opvallen trouwens dat het allemaal slagschepen zijn die het meeste afschrijven, op de BLS en 407 na dan. Krijg je met zo’n anti-grote auto beleid van politiek Nederland. Als je een beetje auto wilt rijden wordt je in Nederland aan alle kanten naar de klote geholpen.
Niet echt verrassingen in beide lijstjes in mijn ogen…

Maar wordt er alleen gekeken naar hoe ze tweede hands verkocht worden?
Want dan kan het wel zijn dat die boodschappenautootjes meer restwaarde hebben omdat het alleen maar boodschappenautootjes zijn…

Mijn moeder had een 10 jaar oude Ford Ka(k) met 15000 op de teller… Tuurlijk heeft die meer restwaarde dan een chrysler met 150.000 op de teller…
En grotere en duurdere auto’s hebben over het algemeen een snellere mindering van waarde… Daar wordt ook geen rekening mee gehouden.
Dit is het bewijs. De Cadillac BLS is een echte Cadillac! Dat het in werkelijkheid een verbeterde Saab 93 is doet er niet toe.
@mashell: verbeterde? Je speld verslechte verkeerd :P
@mashell: verbeterde? Je spelt verslechte verkeerd :P
@Northwestern: en ik spel in twee varianten, prachtig
“Enfin, hieronder de faalhazen der restwaarde. Het getal geeft aan hoeveel procent van de nieuwwaarde er gemiddeld voor betaald wordt.”

Na hoeveel jaar en bij welke km stand gemiddeld dan?
@ mercs

het gaat er om dat een 2e hands door iemand met een budget wordt gekocht, wat niet toerijkend is voor een nieuwe auto. zo’n iemand heeft dan (normaliter) geen trek in een auto die sterves duur is in gebruik! Persoonlijk zou ik best een MB CL600 (een V12) uit 1996, met alles er op en er aan willen hebben. Die heb je al voor 7000 euro. Alleen de kosten die gaan volgen na de aanschaf gaan mij niet blij maken.
@jorden:
En dat heeft weer te maken met de overheid die ontzettend veel accijns vraagt en de wegenbelasting onevenredig hoog laat zijn. Maar goed, ik ben het met je eens, zulke auto’s zijn in Nederland niet te betalen.
En ja het getuigd wel van smaak als je een CL600 wilt. Ik ben er ook zo een, al zou ik voor de S-klasse gaan ;).
Iets klopt er niet…iemand wel eens van het merk Jaguar of Maserati, of een 7-serie gehoord ? Die kastjes donderen driewerf harder in prijs omlaag.
@Megakix:

misschien dat er in deze vergelijking een minimum aantal auto’s ingeruild moet zijn om mee te tellen.

Als er bijv. 3 Jaguars XJ’s zijn ingeruild is dat te weinig om representatieve cijfers over inruilwaarde te geven.

Dit zou voor de BMW 7-serie kunnen als ze bijv. 740i, 740d, 750i enz. als aparte modellen zien. Het is maar net hoe de modellen/uitvoeringen in de statistieken zijn opgenomen, de interpretatie daarvan laat dus best wat ruimte voor interpretatie over.
@escort77: jammer dat ze de onderzoeksgegevens niet juist in de legenda plaatsen vóórdat publicatie komt…ken het genoeg, komt te vaak voor.
Toch mooi die Kia op 1. Zal wel een schok zijn voor de vaggers onder ons.
@norge: Wel ironisch. Een dag geleden had @rechercheur het nog over de falende restwaarde van Koreanen. Says enough.
@jzaero: Ach de @rechercheur zegt wel vaker ongefundeerde dingen over Koreaanse automobielen ;)
Wat is dat toch met die Picanto? Wordt door elk automagazine de hemel in geschreven. Ik heb er in gereden, wat een flut auto. De koppeling komt met een klap op. Dashboard is van de goedkoopste hard plastic soort. De instapper heeft nog raam slingers voor en achter. Maar ja, die autojournalistmeneren zullen het wel het beste weten, toch? Denk dat Kia snoepreisjes of zo weggeeft aan die journalistmeneren.
@audicoupe84: heb in meerdere concurrenten gereden, dan is zo’n Picanto wel een van de betere!
@audicoupe84: Ojee, een dashboard van hard plastiek! Ja, niet aangenaam natuurlijk, aangezien je daar de ganse dag op zit.

Raamslingertjes?!?! Aaargh! Pure Discriminatie!Mensen zonder polsen worden zo verplicht om een duurdere versie te kopen.
Een discovery in de gevarenzone en een Dacia f$cking Loga als 1 van de meest waardevaste? Deze wereld gaat naar de [email protected]……
Ik vind het niet zo erg, je rijdt dus een mooie 3 jaar oude C6 voor de prijs van een evenoud Golfje.
Het zou zoveel mooier kunnen zijn op de wereld…
Daarom koop ik een Picanto ook niet gebruikt, je betaald er relatief gezien veel te veel voor. Doe me dan maar een lekkere Cadillac. Veel auto voor weinig geld :)
Ik lees dit soort lijstjes een beetje anders:
Als je niet perse een nieuwe auto wilt (en auto’s zijn tegenwoordig zo goed dat een occasion nog vele jaren meekan), kun je hier juist je mooie nieuwe bak voor weinig uitzoeken! Als je dit combinnert met zeldzaamheid -geringe verkopen- en het moet natuurlijk wel mooi zijn, kun je voor een relatief laag bedrag zeer luxe rijden.
De opmerking hierboven over de waardedaling in Euro’s snijdt ook hout: het blijkt dus dat na een aantal jaren zo’n kleintje in absolute zin net zo duur is als een grote comfortabele auto.
Ik waag me dus aan de veronderstelling dat de C6 en de R klasse feitelijk ‘sleepers’ zijn: zoek er een die dealer onderhouden is, met aardig wat jaartjes en weinig km’s.
En geen ‘won’ teveel hoor!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).