Dit zijn de specs van Maserati’s Quattroporte-motoren

Auteur: , 72 Reacties

Bij de onthulling gaf Maserati bijzonder weinig vrij over de krachtbronnen. Behalve wat PR-tekst over hoe heilig verklaarde Ferrari-ingenieurs de blokjes hebben aangeraakt. Verder was de kentekenplaat (QP 530 HP) natuurlijk al een subtiele hint naar vermogensaantallen. Dit schijnt nu te kloppen.

V6 – 410 pk
De instapper voor nu. Een zescilinder gemaakt van aluminium en met een inhoud van 3,0 liter, gevuld met gecomprimeerde lucht afkomstig van twee turbo’s. En daarmee weten ze 410 pk uit het Fiat-blok te… Sorry, dat moet natuurlijk zijn: en daarmee weten ze 410 pk uit het Chrysler Pentastar V6-blok te halen.

Hiermee sprint de Quattroporte in 5 tellen naar de honderd, met een topsnelheid van 285 km/u. Geleverd met een 4WD-systeem verloopt de sprint 0,1 seconde sneller en haal je maximaal 284 km/u. Schakelen gaat met de bekende achttraps automaat van ZF.

V8 – 530 pk
Dit blok krijgt volgens AutoEdizione een inhoud van 3,8 liter. Eveneens voorzien van een twin turbo-setup loopt het vermogen op naar 530 pk. Een goeie 90 paarden meer dan het huidige topmodel (Sport GTS) en overeenkomend met de kentekenplaat, nice! Deze krachtbron sleurt je vierdeurs sedan in 4,7 tellen naar de honderd. Specs over de AWD-versie worden niet genoemd, wel dat de top op 307 km/u ligt. Ook hier gaat het schakelen middels een ZF-bak met acht verzetten.

Over die vermeende diesel-V6 in de nieuwe Quattroporte is nog niets bekend. “Wat jammer nou!” – niemand.



72 reacties

Achterkant is net een Audi met de uitlaten van de e amg. Erg jammer dit.
@godfather: ja en een stuur van een Chrysler en een versnelling pool van BMW,dan koop je hem toch niet
@mightymike: pook! Uiteraard
Dus V6 in 4,9 (5,0) en de V8 in 4,7 seconden naar de 100? Dat verschil lijkt te klein.
@TimoBac: andere versnellingsbak verhouding denk ik, je zou namelijk ook verwachten dat de v6 een hogere top heeft als hij met 530pk de 307 zou halen
@darkpluisje: kom op zeg, we hebben het over de 0 naar 100 sprint, dan is 3-tiende best veel. Het verschil op de 0 – 200 km/h zal nog een stuk overtuigender zijn.
Toch vreemd dat 120 pk extra maar 0,3 seconde sneller op de 100 zit… Of heb ik het nou fout?
@banjaloeloe: Nee dat is gek inderdaad. Misschien is de V8 een stuk zwaarder? Bovendien lopen ze weer achter, qua prestaties, met de de concurrentie. Hopelijk veegt het V8 geluid weer alle negativiteit van tafel..
@straatpiraat:
Welke concurrentie???
Of geloof je werkelijk in het sprookje dat een Maserati koper ook duitse auto’s op zijn shortlist heeft staan?
Hooguit heeft die de Aston op dat lijstje staan.
@jrk68: Ik denk dat ze met dit model dus dat “sprookje” hebben aangewakkerd. Mede door de turbo’s en het design word het een beetje een M5 concurrent, maar ik ben met je eens dat de meeste kopers dat bij het vorige model niet hebben gehad..
@straatpiraat:
Voor de leken misschien wel maar een fan stapt echt niet over naar een Duits hok….
Die Turbo’s, dat deden ze al in de jaren 80 en 90, dus dat is echt niet door BMW bedacht hoor.
De Shamal was bv een Biturbo V8 en ze hadden destijds zelfs een 36 klepper V6 Biturbo. Ja, je leest het goed 6 kleppen per cilinder….
@jrk68: misschien heb jij het helemaal fout en verliezen ze klanten aan Duitse concurrentie. De achter kant van deze nieuwe maserati ziet er nogal Duits uit
@solmatje:
Leer eens lezen….
Mijn stelling is een reactie op de kleuterreactie dat de concurrentie meer vermogen zou hebben.
En dat een Maseratie adept niet voor een M of AMG zal kiezen.
Als het andersom gebeurd is dat alleen maar een goede zaak.
Het is trouwens achterkant in in mijn optiek lijkt die eerder Japans dan Duits….
@jrk68: Dus ik ben een kleuter, een leek en ik vertel sprookjes volgens jou? Nou volgens mijn stelling is deze Quattroporte wel degelijk een concurrent van alles wat ongeveer net zo groot, duur, luxe en snel is, dus onder anderen de Duitse merken. Als jij denkt dat alle Maserati kopers puur uit passie voor het prachtige Italiaanse merk een Maserati kopen dan geloof jij dat marketing geblaat ook al dus. Ik ben bij de fabriek geweest, er staat een container naast de fabriek vol met blokken, onderstellen en noem allemaal maar op van onder anderen Ferrari, bijna niks komt uit het merk zelf zoals vroeger. Dus verwijzen naar vroeger en die onzin die je zegt is irrelevant. Met jou verhaal bewijs je alleen maar jou onwetendheid over de realiteit van vandaag de dag bij Maserati. Dit model is heeft concurrentie van zaken sedans en weetje hoe dat komt? Omdat dit ook een zaken sedan is en niet een vierdeurs supercar waar alleen op boulevards mee word gereden..
@jrk68: Ja sommige kopers hebben BMW en Maserati.. ;-) Niet alleen maar supercars!
@jrk68: dat jij gelooft van niet vind ik vreemder.
@straatpiraat: Het zal inderdaad wel aan het gewicht liggen! En ik versta onder de concurrentie(l mercedes e of een bmw m5?
@banjaloeloe: M5 concurrentie? Enige ‘Duitse’ concurrentie die bij me opkomt is de Porsche Panamera… Als je het echt wil pushen de 7-serie of de S-klasse ook nog. De M5 is een wagen gericht puur op performance. De Quattroporte is gericht op stijl, luxe, uitstraling gecombineerd met toch een beetje sportiviteit.
@banjaloeloe: Gaat om de tractie, bakverhouding etc. Verschil zul je sterker zien boven de 100 waar het uitmaakt.
Ik ben er ook nog steeds niet kapot van..Wel weer lekker dat de instapper ‘slechts’ 410pk heeft :P
@roberto: Op z’n minst waarschijnlijk ook nog. Dit blok is ontworpen om te kunnen lopen op de sterke koffie die de Amerikanen benzine noemen, dus daar zit nog wel wat rek in.
Geweldige specs maar zo lelijk als de nacht (mijn mening) Als ik hem krijg YES PLEASE, maar kopen van mijn eigen geld? HELL NO!
@Barnato:
Zeker ooit in de directie van een bepaalde woningcorporatie gezeten?
@desjonnies: nah..die dudes kopen een Bentley..en verkassen naar hun nieuwe villa op Bonaire…ofzo..
Voor het uiterlijk koop je de nieuwe niet, een logische keus is het nooit geweest en met een V6 ben je het geluid ook een groot deel kwijt. Meest zinloze auto in de geschiedenis lijkt me dat.
@jolig: Logica is überhaupt niet van toepassing in deze prijsklasse. Maar als ik het geld had, stond deze voor de deur.
@pjotr: En bij de vorige versie kon ik me dat heel goed voorstellen. Als ik het geld had reed al m’n personeel in zo’n auto, maar bij deze is dat helemaal verdwenen.
Als zij hem niet meer maken met hun hart, kies ik er daarmee ook niet meer voor.
Zeg nou niet dat er ook zo’n kutdiesel in komt he?
@SimonMc: Eentje met zo’n ratelend bestelbusjesgeluid.
440 pk uit een V8 vind/vond ik in de ‘huidige’/’vorige’ wel magertjes eerlijk gezegd. 530 pk is al een stuk beter.
Iedereen oordeelt weer lekker snel over het uiterlijk!! Ik weet nog precies: dat was ook zo met het vorige model… En die word nu zo ongeveer heilig verklaard!! Dus: eerst eens in het écht zien, en even laten bezinken. Zoals eigenlijk iedere moderne auto kán je gewoonweg het uiterlijk niet van een plaatje beoordelen…
@Svenska_Aeroplan_AB: precies.. Meestal draai ik al bij wanneer ik een video zie, of live fotos van beurs.
@Svenska_Aeroplan_AB: jawel hoor. Urus is lelijk. F12 heeft ook in het echt een string aan de achterkant. En ook deze nieuwe Quattroporte vind ik niet mooi. Oude auto’s zijn gewoon mooier. En zeker de vorige QP GTS
V6 turbo in een maserati.. Ohw yes!
V8 turbo in een maserati.. Ohw crap..

Nu maar hopen dat het gorgellende pavarotti geluid blijft. Ben bang van niet met de turbo.
Dus met je limo ben je net zo snel als de coupe sport?
Die Amerikaanse V6 is gewoon goed, like it or not. Zit een maserati badge op dus koop die shit.
kan nou niet echt enthousiast worden…. maserati neus, audi/panamera zijkant, audi kont…..
Wat een machine laat dat V8 geluid maar komen!!!
De audi achterkant valt me ook wel wat tegen. Interieur is wel serieus erop vooruit gegaan en dan vooral de middenconsole. Geen miljoen knoppen meer want dat valt bij de huidige modellen enorm tegen.

Deze zal ongetwijfeld wel wennen maar de huidige Quattroporte is mooi op een eigen vreemde manier want als je eigenlijk alle individuele aspecten van de wagen bekijkt is die op zich niet zo mooi.
Zoals Clarkson het mooi zei: Uma Thurmanish, perfect, but you can’t exactly tell why :)
Ik word echt niet blij van deze maserati, de emotie is uit het interieur/exterieur (gewoon lelijk imho) en nu ook uit de motoren! De enige echte troef van de wagen, cfr. rijtest van een paar dagen geleden, het geluid is gone forever!
Had ik het geld kocht ik nog snel zo’n magistrale Quattroporte GTS sport, vorige generatie!!
Wat zitten jullie nu te zeiken dat deze auto te weinig vermogen heeft, de meeste hier hebben nog niet eens de helft.
Dat de Duitse merken hun (turbo) motoren helemaal tot het uiterste laten gaan, wil nog niet zeggen dat Maserati hier ook aan mee moet doen. Bij deze auto’s gaat het allemaal om het mooie geluid en passie.
Uiterlijk én geluid waren toch de usp’s van het huidige model..
Beide subliem..

Van deze weet ik het zo net nog niet..
@ricardo de quattroporte krijgt ook helemaal geen V6 diesel. het model dat onder de quattroporte gaat zittenn, een rare naam heeft en de mini-quattroporte moet voorstellen krijgt de diesel V6, en waarschijnlijk ook een benzine V6. dat moet dan de 5 serie concurrent zijn..
@bigcar: Ghibli…
@Megakix: die naam zocht ik. thnx!
Jammer dat er zoveel wordt hergebruikt uit de Thema/300c en grand cherokee aan knoppen. Met wat nieuwer design had het hem veel exclusiever laten ogen.

Verder vind ik de kontpartij heel erg mooi gelukt. En gewoon weer een prachtauto. Nu maar hopen dat het geluid weer zo mooi is als de huidige.
@The_12oach: En laten we de dodge charger niet vergeten.
@zender: daar had ik idd nog niet aan gedacht maar zie nu inderdaad zeer veel van die zelfde knoppen. Zolang het maar Maserati stijl wordt afgewerkt.
@The_12oach: Volgens mij is het gewoon hetzelfde dashboard. Maar ja, op de een of andere manier voel je je veel lekkerder in die Maserati ondanks dat je weet dat een Dodge dezelfde heeft. Die kost dan ook wat minder en daar wordt waarschijnlijk niet hetzelfde leer etc. gebruikt (mag ik hopen)
Verduveld…wat is er met de oorspronkelijke Ferrari-kloon-motor-V8 gebeurd dan ???
Blijf nog steeds de nieuwste Quattroporte GTS mooier vinden! Ook als je het geluid van de spyvids checkt, nee, niet echt zo mooi. Maar wie weet, we gaan het wel zien/horen. Komt deze al op de AutoRai 2013?
@zender: AutoRAI???? Bestaat dat nog dan??
@Svenska_Aeroplan_AB: Haha, waar moeten we hem anders zien binnen een half jaar?
Jammer dat ze geen Ferrari blok meer gebruiken…
@pagani86: Wat dan? Kan me niet voorstellen dat dit een US blok is.
@berlinetta: de v6 is een licht aangepaste pentastar. Helaas maar waar.
@The_12oach: nou ja… licht aangepast is wat te kort door de bocht. 100cc per cilinder minder, twin-turbo set-up met alle noodzakelijke aanpassingen aan zuigers, koeling, intake en uitlaatspruitstuk kun je niet echt van kleine aanpassingen spreken. Overigens is de 3.0 v6 twin-turbo al heel vroeg in het process uitgedacht en ontwikkeld, min of meer naast de atmosferische 3.6 v6.
@The_12oach: de v6 ja, maar ik heb het over de v8.
5 sec voor de V6, en 4.7 voor de V8. Lijkt me een beetje raar, maar aan de andere kant ook weer niet. misschien is de V8 luxer uitgerust en een V8 is natuurlijk ook veel zwaarder. en wat maakt het uit een Maserati koop je niet voor de prestaties.
Wellicht dat Maserati naar Porsche heeft gekeken en denkt aan een atmosferische v8 tussen de v6 bi-turbo en v8 bi-turbo? Een soort Quattroporte GTS?
Zeg ik nu iets geks als ik deze nieuwe QP op een Citroën C5 vind lijken?
@mrvandelen: Dan bedoel ik natuurlijk de achterkant
Diesel: 3.0 V6 VM Motori RA 630
power 239 PS (176 kW; 236 hp) @ 4000 rpm, 244 pk dus
torque 550 N·m (410 lb·ft) @ 1800-2800 rpm
in de Thema/300C, maar voor de QP moet daar wel iets meer uit te halen zijn. Net als BMW een 260 pk single turbo, een 320 pk twin turbo en een 380 pk triple turbo variant. Dan kan je meekomen. ;-)
@t16 de single turbo heeft 299pk, de twinturbo 313pk
Ongelooflijk! De quattroporte is al vanaf zijn introductie een toonbeeld van italiaans design. Van een tijdloos mooie limousine met flair en sportiviteit. Een model dat in zijn klasse een klasse apart is. Nu is daar de nieuwe versie – een mooie doorontwikkeling van het origineel – en zien een stel kleuters in de achterkant een audi. Alsof die gepensioneerde italianen zo’n kil duits hok zouden willen kopiëren.
@ramshoek: ik heb de QP nog nooit mooi gevonden en ook deze nieuwe doet het niet voor me. Al is het er iets beter op geworden, hij is nog steeds verre van mooi.
@ramshoek je mag vinden wat je wilt, maar het eerste wat ik zie zijn duidelijk kenmerken van een a5. dat vind ik overigens een hele mooie(geen saaie)audi. misschien moet je je roze bril even afzetten.
Dit zijn 2 versies om mee te beginnen.

De GTS versie zal later volgen. De huidige GTS kwam ook niet meteen uit bij introductie van de vorige Quattroporte.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).