Donkervoort D8 GTO: eerste cijfers en productiestart

Auteur: , 90 Reacties

De ontwikkeling gaat door bij deze kleine Nederlandse supercar-fabrikant. Inmiddels heeft de motor een cilinder mee, heftig vermogen gekregen en is de D8 GTO een van de snelst accelererende auto's op onze aardkloot.

Het kan haast niet anders. In het vederlichte Donkervoort-chassis hebben de techneuten de vijfcilinder turbo uit de Audi RS3/TT-RS gehangen. Hang daar een willekeurige versnellingsbak achter (vijfbak in dit geval) en je hebt een kanonskogel. Is dat niet snel genoeg dan biedt Donkervoort ook nog een mogelijkheid om je vermogen naar 400 pk te upgraden.

Alle tests zijn tot nu toe uitgevoerd met de langzaamste 340 pk variant. Die spurt in 3 seconden van 0-100 km/u, zes seconden later zit je op 200 km/u. In totaal accelereer je dus naar 200 km/u in de tijd dat een gemiddelde 14%-bijteller amper de 100 km/u passeert.

In totaal 340 pk en 450 Nm, 700 kg, een tankinhoud van 50 liter, brandstofverbruik van 10-12 liter op 100 km en top van 255 km/u. Leuk tweezitter speeltje. Er schijnen overigens nog maar 6 van de 25 Donky’s niet gereserveerd te zijn. De productie start nu.



90 reacties

Wat kost dat?
@sacha: enkele propere onderbroeken..
@sacha: 140k ex voor de “Premium” (toepasselijk nietwaar?) serie.
@sacha: 2 ton in nl…
Ziet erg lekker uit en het zal ongetwijfeld ook lekker klinken, terwijl je gezicht nog in model blijft (als je geen 2m bent) ;)
Het is maar goed dat het niet kan, als het wel kon zou de auto bij vol accelereren onder je weg schieten..
Een stoplichtsprint win je van bijna iedereen, maar daarna komt er opeens een mondeo langs je rijden!
@bbroek: nope…heb je het koppel gezien ? Het is GEEN Lotusje ;)
Een auto die in zo’n 10 seconden op z’n topsnelheid zit. Das best apart!
@Vanquish:
In 9sec zit je op 200, daarna loopt die door naar 255.
Tijd onbekend.
@bbroek die Mondeo gaat je dus niet voorbij komen.
Zoveel ontwikkelingstijd.. En dan maar 25 stuks bouwen? Hmmm.. Dus volgende week krijgen we een persbericht dat dkvoort failiet gaat..
@lamborgfan: Uit welk ei ben jij gekropen. Joop Donkervoort (evenals zijn zoon en dochter (ook in de zaak)) is geen Victor Muller ofzo. Dit zijn de pure autobouwers. Niet een stelletje van die marketingjongens (dus praatjesmakers).
@Thelis:
Amen.
@Thelis:

autoverkopers verkopen auto,s .. punt uit ..
@lincoln: en daarom verkoopt Joop er zo weinig, te druk met pielen.
@w0o0dy:

ook de heilige Joop verkoopt geen nee ..
@lincoln: maar erg fanatiek kun je de verkoopinspanningen van Donkervoort ook niet noemen. Issie inmiddels heilig verklaard? Wow, doet ie goed! :-p
@w0o0dy:

ook die vent zal wel eens in de piepzak zitten ..

personeel en pand moeten ook betaald worden ..
en zijn “dode” voorraad moet hij op voorhand afrekenen ..

zal vast wel eens hopen/bidden om net effe een paar brikkies meer te verkopen ..

althans .. dat is mijn inschatting ..
@lamborgfan: 25 stuks lijkt me meer dan voldoende, ik heb geen idee hoeveel auto’s Donkervoort bouwd maar het zullen er vast geen honderden zijn.
@Donstil: per jaar.
@lamborgfan: De eerste 25 zijn een zogenaamde Premium Edition met wat extra lichtgewicht onderdelen een knop voor nog eens 60pk extra. Hierna zal de ‘gewone’ productie starten, het is dus niet zo dat het bij 25 stuks blijft ;)
Man man man….Hollands glorie in optima forma! Hier kan Spyker wat mij betreft nog een puntje aan zuigen…
Vergis ik me, of is D’voort nu aantrekkelijker dan ooit?
kijk er eens aan ..
weer eens een Donkervoort vs Spyker discussie ..

als je wint .. heb je vrienden ..
Er moet nog een r achter “mee”.

Verder wel een gaaf ding maar of ik het zou kopen is ff een tweede.
@Donstil: als je er 1 koopt dan inderdaad als 2e auto ;)
De eerste 25 zijn toch nog iets lichter dan het ‘standaard’ produktiemodel..?

Anyway, geil bakkie en ik hoop ooit eens in Top Gear te zien!
@Ferry_76:
En de eerste serie is 400pk de normale productie versie 340pk.
de 2.0 ecoboost lukt het inderdaad net niet ( maar 5 km per uur is niet heel veel sneller)
.
ding lijkt met zijn slagtandjes wel 100X beter op een slang dan de Viper / Cobra / super snake en boa constrictor die ongetwijfeld ook wel zal bestaan ..
Wie nu nog durft te beweren dat cabrio’s gay zijn…
@Svenska_Aeroplan_AB:

dan ken jij de “scarf” optie van MB nog niet ..

gayer gaat het niet worden ..
@lincoln: ja duh, daar noem je ook wat! Daar lachen échte cabriorijders (bestaat dat?) zich ook suf om…
@Svenska_Aeroplan_AB:

in het filmpje van @wOoOdy hebben ze het over “limited priemiejum” ..

dus helaas .. ze hebben een gelimiteerde gay versie ..
@lincoln:
Die limited premium is de eerste serie met 400pk.
Zeg maar het intro model en dat moest ook een naam hebben.
Daar maken ze er 25 van waarna de normale productie begint van de 340pk variant.
Ontzettend lelijk ding. Geef mij maar zo’n oude sigaar, een D8 of zo. Dat is nog een mooie strak gestylde auto. En niet zo overdreven gemotoriseerd. Dit wordt net zo’n widowmaker als de Ariel Atom V8 of de Hennessey.
@midasracer: Als ze zo licht zijn dan is de 1.4 TSI van 170pk inderdaad ook zat. Waarschijnlijk maakt de 300+ pk de auto niet eens zo heel veel sneller maar wordt ook Donkervoort geplaagd door haar klanten die het rupsje nooit genoeg gedrag vertonen.
De brandstof tank had wel wat groter mogen zijn.
Je mag nu blij zijn als je 400 Km ver komt op één tankvulling.
Een liter of 65 inhoud had toch even beter geweest naar mijn mening.
Als de 340pk naar 200 knalt in 9 seconden dan komt de 400pk versie waarschijnlijk in de buurt van een seconde tov de Veyron… om het even in perspectief te zetten.

Ik hoop zeer dat Donkervoort een echte ring-specialist inhuurt voor een paar rondjes en een aanval op hun eigen record. Ik denk dat deze auto die tijd aan flarden kan rijden en dan staat Donkervoort weer even in de spotlights for all the right reasons.
@w0o0dy: Die ring-specialist hoeven ze denk ik niet zelf in de huren, die bied zich zelf waarschijnlijk aan. Michael Duchting (van de 2 vorige ringrecords voor Donkervoort) kan waarschijnlijk niet wachten tot hij hiermee aan de gang kan gaan.
@motoragent:
Leuk al je copypaste berichten.
@jrk68: Sorry hoor, ik wist niet dat er hier maar één persoon mag zijn met verstand van Donkervoort…
@w0o0dy: deze is 100kg zwaarder dan de D8 RS..en heeft ‘slechts’ een tijdelijke overboostfunctie…lijkt me geen wereldschokkende verbetering. Tevens was de RS meer geöutilleerd voor een circuit (klopt dat woord ? ;)) dan deze versie.
@Megakix:
Als het niet klopt krijg je vanzelf pietlut van de taalpolitie op je nek.
@jrk68: dear me…dat ontbreekt nog aan het Hollandse landschap; de taalpolitie ! Kan er weer wat meer geïncasseerd worden van de burgers (> 40% allochtoon ;))
@Megakix:
Pas maar op sinds kort loopt er hier een stage. Tenminste dat wil hij doen geloven.
@Megakix: Een RS weegt volgens mij zo’n 680 kg, deze 700 kg. Gewichtstoename tov de RS valt dus behoorlijk mee.
@motoragent: ff opgezocht..600kg en 350Pk..
@Megakix: Geoutilleerd mag zonder umlaut ;-)
@Megakix: klopt vast wel, maar kijk eens naar het jaartal van dat rondje met de 350pk RS…. Dat is 7 jaar geleden. De bandentechniek is enorm doorontwikkeld. De nieuwe auto is breder (spoorbreedte), stijver, heeft betere aerodynamica, wat rijhulpen aan boord en verder een VEEL betere koppelkromme dan de “oude 1.8 turbo”. Verder natuurlijk 50pk meer (toch 14% meer)…. ik denk dat de nieuwe auto serieus een goede kans maakt ondanks een wat hoger gewicht.
@w0o0dy: kk…ik volg je helemaal…ik schreef daarom ook “dat het geen wereldschokkende verbetering” zal zijn. Beetje ‘geven en nemen’ verhaal. Maar ‘we’ blijven het in de smiesjes houden, alé ?!
@Megakix: p.s de oude woog in straattrim 650kg, de nieuwe 700. Met 350pk komt de oude dan op 1,85kg per pk en de nieuwe op 1,75kg/pk
@w0o0dy: ik had het dan ook (in verband met de rondetijden) over de raceversie = 600kg.
Het maakt helemaal niet uit welke versie je neemt en hoeveel pk die heeft.
Het eerste wat je moet doen is een Loba Motorsport LO500+ turbo monteren samen met een upgrade FSI pomp.

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/614843_425840574123752_65308627_o.jpg

Loba Motorsport news:

Our New Upgraded RS3/TTRS 2.5T FSI High Pressure Fuel Pumps are ready.
@HZW: en waarom MOET je dat doen?
@HZW: Je wil überhaupt géén turbo in een ultralight…
@Svenska_Aeroplan_AB:
Met een moderne turbomotor gaat het goed.
Wat je idd niet wil is een aan/uit turbo.
Een kennis van mij rijdt met een 270pk Audi turbo blok in een Elise mk1 en dat gaat ook heel goed.
Voor regen heeft hij wel een tammere mapping omdat het anders wel gekkenwerk wordt met 700kg.
@Svenska_Aeroplan_AB: let wel een 2,5l 5 cilinder heeft genoeg power onderin en dus ook geen grote turbo nodig… dus kun je de boostpressure langzaam laten oplopen en een heel soepele vermogensopbouw realiseren..
Zo’n officieel ronden record poging kost serieus geld heb ik mijn laten vertellen.
Het is niet even een rondje scheuren en een tijd op de klok zetten.
Er komt nog behoorlijk wat bij kijken om het rechts geldig en ook nog een officiële notering in de ronden record boeken te krijgen.
@HZW:
De vorige recordpogingen van Donkervoort werden gedaan door de duitse importeur. Die racete zelf ook met Donkervoorts, of Michael Düchting dat nog steeds doet weet ik eerlijk gezegd niet.
Anders kan Denis de honneurs wel waarnemen toch?
Zonder turbo kom je niet zo ver.
400 pk is dan alleen maar haalbaar uit serieus zware motoren.
En die wil je zeker niet in een ultra light weight.

En met 500+ pk wordt het echt een WidowMaker, letterlijk en figuurlijk. LOL
@HZW: beetje het Cobra-effect ;)
Nog een filmpje. (part 1.)

http://www.youtube.com/embed/5lHaGy8z6Qw
Vraag maar eens aan Jochem uytdehaage wat hij van deze vermogensupgrade vindt..
@schim: tja, je moet ook eerst leren rijden en dan pas een Donkervoort kopen.
@w0o0dy:
En dat heeft hij destijds ook ruiterlijk toegegeven.
Dat vond ik wel sterk van hem.
@schim: hae…hebben ze hem al van de boomschors verwijderd ? ;)
Wat een pr8 van een een D8, en die moter, wat een m8. Ik d8, ik ben even grappig, aan t begin van deze n8 :)
@buckdanny: moter? Really?
@smoked: oeps, nu ben ik even ver3tig..
Belangrijke vraag AB ,past er een kratje bier in?
@norge:
Goed nieuws er passen er 2 in.
En je kan nog wat op de bijrijdersstoel stapelen.
Maar als je dit in Noorwegen op kenteken hebt gezet blijft er toch geen geld meer over om daar bier te kopen.
Leuke wagen, dat mag gezegd worden.
Maar toch ook echt wel een wagen voor zij die willen razen en niet de moeite kunnen/willen doen om het zelf te bouwen.

Ik ga niet zeggen dat iedereen op een seven basis zoiets kan bouwen als een D8 maar dan heb je het toch tenminste zelf gedaan. (of stap voor stap door iemand laten doen desnoods) Dan kan je zo’n wagen toch beter appreciëren en begrijpen.
@Hupke: verdiep je voor de grap eens in deze auto. Dit is High-tec beyond wat je in een garage even in elkaar schroeft.. Dit is een auto voor kenners die zowel op de openbare weg als op het circuit willen genieten van echt autorijden maar ook een kwaliteitsproduct willen dat over 20 jaar nog net zo geweldig is als nu.
@Hupke: hier bijvoorbeeld…
http://www.donkervoort.nl/wp-content/specs-overlay/gto-hybrid-body.html?iframe=true&width=990&height=544
@w0o0dy:

Thnx maar ik blijf bij m’n punt dat ik misschien niet zo heel duidelijk had gemaakt.

Als je zo met autorijden bezig bent dat je een donkervoort koopt. (want dit is geen conti gt of M3tje)
En je er ook de fondsen voor hebt dan is het misschien toch beter om het zelf te doen.

Maak dan zelf zo’n seven creatuur of laat het doen door iemand die het kan maar dan in stapjes.

Gewoon zo in de winkel zoiets kunnen kopen vind ik een beetje zonde.

Ook al kan je zelf waarschijnlijk niet zo ver komen als Donkervoort dat kan (want ja, hij heeft jaren ervaring en ontwikkeld 1 keer voor een 50tal auto’s en jij moet dat dan voor 1tje doen) dan heb je er toch meer kennis over en feeling mee.
Of is dat nu zo’n gekke gedachte van me?

Dit lijkt meer op een sportscar dan op een D8RS.
Ik denk dan ook dat de D8GTO flink wat modificaties nodig heeft.
@jrk68: wat bedoel je?
@w0o0dy:
Ik heb ff geen beter foto kunnen vinden van die ringrecord Donkervoort mij hij staat hier onder.
http://static.autoblog.nl/images/thumbs/1/18167.jpg
deze.
@jrk68: dat is de auto die de supersnelle tijden reed in de Tuner GP, maar de auto die de 7:14 reed is deze

http://static.autoblog.nl/images/donkervoort_d8_270_rs_nurburgring_record.jpg
@w0o0dy:
Dan heb ik het mis.
De auto die ik postte deed ook mee met de eerste timeattack op Zandvoort en ik meende me te herinneren dat Joop dat toen vertelde.
Ach ik word ook al wat ouder, dan ga je dingen door elkaar halen hé.
Bedankt voor de info en de foto.
Waarom kopen die sjeiks niet zon auto.
@jordy14: onbekend; maakt geen indruk op de buren zoals een echt merk
Een cilinder mee en vier tegen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).