Draaideur-verkeershufters harder aangepakt

Auteur: , 38 Reacties

Een keertje rechts inhalen, of per ongeluk door rood, ok. Maar als je dit tien keer per jaar gebeurt, dan heeft minister Ivo 'Crimefighter' Opstelten slecht nieuws voor je: keiharde repercussies vallen je ten deel!

Bijna elke verkeersovertreding wordt met een boete afgedaan. Dat betekent dat je rustig elke week door rood kunt rijden, als je gepakt wordt levert je het alleen 52 vette boetes per jaar op. Onze minister van Justitie en Veiligheid (die ook in Rutte 2 terugverwacht wordt) wil hier nu een stokje voor steken, zo meldt hij in een brief aan de Tweede Kamer.

De draaideurgevallen krijgen binnenkort een brief van de politie, met de strekking ‘we weten wie je bent, we houden je in de gaten, en als je nou niet heel snel een beetje normaal gaat rijden, dan pakken we je rijbewijs af.’

Wanneer ben je een veelpleger?

Om deze voor sommigen felbegeerde status in de wacht te slepen moet je volgens Justitie meer dan 10 boetes voor ernstige overtredingen hebben verzameld. Denk aan eerdergenoemde vergrijpen, of bumperkleven. Voor zaken als veel te hard rijden en alcohol bestaan al sancties in de vorm van rijbewijsinname.

En nou niet meteen argumenten gaan inbrengen waarom bovenstaande belachelijk is: iemand die verspreid over 60 jaar 10 ernstige overtredingen heeft gemaakt, komt er waarschijnlijk beter af dan een beginnend bestuurder die dit binnen 2 jaar gecheft heeft.

CJIB top 1000

Uiteraard is er voor dit in de openbaarheid is gebracht uitgezocht waar de ergste gevallen zitten. In 2011 waren er 943 kentekenhouders (laten we het afronden naar 1000) met meer dan 10 beschikkingen op hun conto.

Het overgrote deel (873 personen) had tussen de 10 en 20 ‘feiten’ gepleegd. bekeuringen ontvingen voor een zwaardere verkeersovertreding. Kroonspanner was één automobilist bij wie tussen de 100 en 125 ‘ernstige gedragingingen’ werden geconstateerd. Wij zeggen: roze papiertje pasje -> shredder.

Sancties

Wat voor sancties er precies tegen de veelplegers genomen worden, is van geval tot geval verschillend. Aangezien het om zo’n kleine groep gaat, is het niet zo erg dat dit op maatwerk neerkomt. Denk in ieder geval aan een rijverbod. “Deze groep wil ik stevig aanpakken”, aldus onze strijdlustige, boomlange, Justitie-brombeer Opstelten.

En van ons mag hij. Als je je niet kunt gedragen in het verkeer mag je er wat ons betreft uitgeplukt worden en onder een vergrootglas worden gelegd. De vraag is alleen of deze harde woorden nu ook echt in daden worden omgezet. We horen namelijk wel vaker dit soort strijdvaardige taal, die echter meer dan eens meer op retoriek dan daadkracht lijkt gestoeld.

Ter illustratie: veul hogere boetes voor asorijders; gevaarlijk weggedrag zwaarder beboet; punt0nrijbewijs voor iedereen; aso-slot; alweer zwaardere straffen; publieke schandpaal; grote landelijke controles; de cel in.

Enfin, u begrijpt waarschijnlijk wel een beetje waar we naartoe willen.

Foto credit: autojunk.nl



38 reacties

Mooi, ken nog een manneke in NL die altijd maling heeft aan boete’s. Geld genoeg zegt hij dus ik kan doen wat ik wil.Stel zelf een celstraf voor.
Onnodig links rijden staat er niet tussen maar rechts inhalen wel…. Oorzaak->Gevolg.
@E34M5Touring: vind dat ze daar ook naar moeten kijken, rechts inhalen is terecht in het geval van iemand die veel links rijd maar rechts halen per definitie is uiteraard fout imho…
Sowieso is het ”stay in your lane” bij 3 baans of meer een veel beter optie tegen files imho
@darkpluisje: Klopt het mag niet. Maar ik zie mensen soms echt km’s lang op de linkerbaan plakken terwijl er rechts niks rijdt. Zelfs als ze dan naar rechts gaan om je er langs te laten, gaan ze vaak zo weer naar links op het moment dat je er voorbij rijd, terwijl er niemand is om in te halen. Dan denk ik echt, je wilt gewoon per se links rijden. Waarom?? Is de auto dan zuiniger,sneller,beter in beeld, wil je stuur niet naar rechts (audi q5 left lane pakket)? Ik kan er niet bij soms. Of de mensen die je dan, na lang wachten, wel rechts inhaalt, vervolgens bij jou gaan bumperkleven en met de lichten flitsen.
@darkpluisje: links plakken is ook per definitie fout als er rechts ruimte is. Dan had je iig je rijbewijs niet kunnen halen, jammer dat die mensen het toch hebben gekregen
@jzaero: jaja ik zeg ook niet dat het niet fout is, ik vind rechts inhalen juist ”correct” in het geval dat iemand te lang links blijft rijden… Er zijn echter erg veel mensen die vinden dat als de persoon voor hen 3 seconden lang links rijd dat al te lang is en ieder excuus aangrijpen er rechts langs te gaan
@darkpluisje: Meestal (‘savonds) schuif ik van de meest rechterbaan naar de baan waar diegene voor mij op de verkeerde baan blijft rijden, als hij dan nog niet door heeft dat hij aan de kant moet geef ik hem even een seintje, kort grootlicht. Als ie het dan nog niet door heeft dan ga ik er meestal nog eentje naar links opschuiven en dan meteen 2 banen naar rechts (zonder te snijden), dan hebben ze het meestal wel door. Rechts erlangs doe ik alleen als er nog een baan tussen zit.
@E34M5Touring: de boete voor onnodig links rijden zou dan ook de boete voor bumperkleven + rechts inhalen moeten zijn. Het één veroorzaakt de andere twee.
@erwh: Ze moeten er gewoon veel meer op controleren. Als je soms ziet hoeveel ongebruikt asfalt er op de rechterbaan is…. Zelfs als het druk is. En sinds de spitsstroken helemaal. Vooral bij Laren NH, waar het sinds kort 3baans is tijdens de spits zie je geen mens die 3e strook gebruiken. Als je daar rustig 110 gaat rijden rijd je de hele meute zo rechts voorbij.
@E34M5Touring: Of de A2 Utrecht – Amsterdam en andersom. Mensen snappen daar door het aantal banen en de trajectcontrole de verkeersregels niet meer blijkbaar. Zie je altijd wel een malloot op de 4e baan rijden zonder dat er reden voor is.
@jzaero: ja, daar zijn 3 van de 5 banen grotendeels overbodig.
@E34M5Touring: Buiten spitsuren wel, maar binnen de spitsen is het wel vol, maar dan nog. Lekker elkaar 20km naast elkaar rijden en 20km lang aankijken omdat iedereen toch maar max 100 mag. Kan je gelijk zien wie er in hun neus peutert, wat ze SMSen tijdens het rijden en of ze McDonalds of Burger King hebben gehaald…
@jzaero: – 1x elkaar
Retoriek? De verkiezingen zijn al geweest! Dus doorpakken en invoeren die handel…
Goede zaak! Maar meer dan 10 ernstige overtredingen vind ik al veel te coulant, Persoonlijk zou ik de grens bij 3x leggen.
@bofkont: Mee eens.
10 boetes in een jaar is niet gek – zolang het om parkeren of snelheidsovertredingen tot 10 km/u gaat.
Maar als je meer dan 3 boetes uit de zware categorie weet te scoren, heb je toch wel wat uit te leggen.
Sommige personen willen zo graag bij wegmisbruikers zijn (kom ik op tv, zeggen ze dan) en dat gaat het nu een stuk moeilijker worden. Gelukkig !!
Als ik er een naam voor moest verzinnen zou ik het een puntenrijbewijs noemen ofzo…
@jolig: staat in de tekst of niet?
En toen bleek dat die top 100 voor de helft uit CD kentekens bestond. Niks te innen, niks aan te pakken.
@mout: Dat geeft niet. Het nieuwe kabinet heeft beloofd meer banen te creëren. In plaats van productie draaien voor Melkert kun je nu bonnen tellen voor Rutte.
Dat heeft geen enkele zin. Als ze werkelijk zoveel ernstige overtredingen begaan en ze nu hun rijbewijs kwijtraken, rijden ze gewoon door zonder rijbewijs. Als voorbeeld de filefuikmoordenaar. Die man interesseerde het helemaal niets. Hij vond alleen zichzelf zielig. Zo ken ik nog een recent voorbeeld. En als ze de politie zien, vluchten ze en maken ze nog meer brokken. Laatst nog zo’n gozertje in Leeuwarden opgepakt. Dat was de 5e keer dat hij zonder rijbewijs in een auto zat en werd aangehouden.
@midasracer:

Klopt wat je zegt, maar bij jullie is er tenminste nog wel een pakkans voor zulke idioten.
De enige keer dat er bij ons straatracers en aso’s gepakt werden ging het om een ploeg van de speciale interventie eenheid die aan het trainen was.
@midasracer: Voor dat soort mensen zijn er ook prima oplossingen hoor, nekschot, verhangen ledematen amputeren e.d. Misschien wat rigoreus maar als je niet wil luisteren… K snap het uberhaupt niet dat mensen zoiets heel stoer vinden, je bent gewoon een kansloze kutkneus als je zo denkt!
En ik wil korting als ik er niet zoveel maak…
-=edit: check!=-
Ontopic: Het hangt ervanaf hoe je die verkeersovertreders ziet. Ik denk dat er veel motorrijders (die al wel eens over een lijn gaan) harder aangepakt zullen worden. Maar als ze hiermee de gekken uit het verkeer kunnen halen.
In België zou dit niet kunnen werken. Bij ons is er te weinig controle op echte verkeersfouten zoals rechtsinhalen en andere aso manoeuvre’s.
@Hupke:

dat is afhankelijk van de motorrijder natuurlijk.

Er rijden heel wat gekken rond, maar gelukkig zijn (voor zover ik ze zie) de meeste verstandig.

ik rij al niet door rood met de auto, maar met de motor al helemaal niet. dan heb je helemaal geen schijn van kans.

Met de motor ben ik juist veel voorzichtiger. Ik heb echt even af moeten leren de confrontaties aan te gaan. Als ik in de auto zit en iemand probeert hem er tussen te drukken (vaak de lui die eerst een hele file voorbij rijden en dan op het laatste moment er tussen denken te komen) dan heeft hij/zij gewoon pech. Rij hem er maar tegenaan, hij is verzekerd, er tussen kom je er niet.

Met de motor doe ik dat toch maar niet, die strijd ga je never nooit winnen.


Maar hoe vaak worden er nou echt mensen gepakt voor bumperkleven en recht inhalen? volgens mij amper. Voor door rood rijden heb je op veel plekken nog flitsers staan.
@timberleek: het voordeel van mensen die met de motor zo associaal rijden is dat het probleem zichzelf veel makkelijker uitroeid als mensen die dat in auto’s doen
@darkpluisje:

klopt, daarom doe ik (en wat ik om me heen zie, de meeste) dat gelukkig niet.

het is allemaal leuk om te doen, maar niet zo leuk dat het finito moet worden
@darkpluisje:
In de academische ziekenhuizen zijn ze anders zo dol op dat soort motorrijders dat ze die gekscherend donoren noemen.
En daar kunnen we er in dit land niet genoeg van hebben….
@jrk68:

Alsof er 1 nederlander donor is. Bij ons zijn alle inwoners standaard donors, laat die maar bij ons ongevallen hebben.
@timberleek:

Ja ik had het niet over door rood rijden maar meer over het langst rechts inhalen, meer dan 45kmh sneller rijden dan de file, buiten de lijnen kleuren, inhalen waar het niet mag.

Dat zijn wel allemaal dingen die je nu en dan al wel eens ziet. (en ik geef toe ikzelf durf ook al wel eens in te halen waar het niet mag (zeker als het om tractoren gaat), gewoon omdat het zo gemakkelijk gaat met de motor)

Dat zijn allemaal dingen die ik eerder in het grijze dan in het wit-zwart gebied zou willen zien staan.

Nu bij ons in België is er zoiets niet als pakkans. Wat dan weer spijtig is voor de echt gevaren op de weg.
Om 10 bonnen te krijgen voor door rood rijden moet je dat 2000 keer doen. Daar ligt n beetje het holle vsn de uitspraak in.
@sir_smokalot ( / @ anyone)
10 (dezelfde soort?) boetes per jaar neem ik aan?
Misschien een idee om ze te rekruteren voor de verkeerspolitie? Passen ze goed tussen..
Ik voel me vereerd bij de top 1000 te horen, maar mijn boetes zijn 90% voor te hard rijden en slecht 2% daarvan is meer dan 50km te hard…ben benieuwd of ik ook die dreigbrief op de mat krijg.
Waarschijnlijk heeft het extreme geval een diplomaten kenteken en veel schijt!
Gaarne ook meer controle op onnodig linksrijders, langzame inhalers en suïcidale hypermilers. Op een tweebaans snelweg hoor je met 100km/h niet op links als er auto’s achter je rijden en niet voor je.

Hoe vaak zie je ze niet op links sukkelen met niets voor zich en 30 auto’s achter zich of suicidaal achter een vrachtwagen vandaan schieten dat er een hoop auto’s voor ze op de rem moeten?

Degenen die met 100km/h een vrachtwagen inhalen op een tweebaans snelweg en dan zeggen ‘Ze remmen maar even wat voor me af’ zijn misschien nog wel de ergste: Asociaal zonder het door te hebben.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).