Dragrace: BMW M5 vs Panamera S vs E63 AMG vs XFR

Auteur: , 117 Reacties

Hoe verhoudt de nieuwe BMW M5 zich tot zijn directe concurrentie? Om die vraag te beantwoorden is het wellicht aardig om ze te vergelijken door middel van een ouderwetsche dragrace.

Het Britse EVO heeft daarom de nieuwe BMW M5 (F10), Jaguar XFR, Mercedes E63 AMG en Porsche Panamera S een dragrace laten uitvoeren over 1.000 meter. Ze hadden wellicht nog wat andere/betere tegenstanders kunnen kiezen, maar het is in elk geval een begin.

Zo vraag ik mij bijvoorbeeld af waarom er geen Panamera Turbo (S) is gekozen, want die heeft toch echt een bak meer pk’s. Ook schijnt Jaguar volgend jaar nog met een snellere XFR-S te komen. Die zou dezelfde 550 pk sterke V8 krijgen als de XKR-S en dus een nog betere match zijn voor de BMW M5.

Ook is de nieuwe Audi RS6 natuurlijk nog niet gereed. Wellicht een goed idee om deze dragrace volgend jaar nogmaals uit te voeren?



117 reacties

Shittie iphone…ik zie geen filmpje op de site:(
@kaeser: Fijn he, geen flash.
@mrbones: Flash? Ze hadden ook voor HTML5 kunnen kiezen op de Evo site.
Zelfs Adobe gelooft niet meer in mobiele flash dus waarom wij nog wel?
@Donstil: Even voor de duidelijkheid. Dat komt omdat Apple het niet toestaat om flash te ondersteunen.
@kaeser: Jij kan tenminste op de Autoblog App, bij mij blijft die graf app constant hangen, top!
@RickB: niks mis met die app als je het mij vraagt…mjah even wachten tot ik thuis ben, dan klap ik die goeie ouwe lappie weer open?
Het is:

Panamera S vs BMW M5 vs E63 AMG vs XFR
heerlijk, alleen zou ik toch liever ook de cls63 daar willen zien :D
@bigcar: Heerlijk heerlijk heerlijk die CLS 63 AMG die ik ook graag in dit rijtje had gezien. In dit rijtje ga ik voor de BMW M5 zoals je weet :P
Alleen een CLS 63 AMG zou mij erg doen twijfelen. De twee toppers!
@agera: ik zou het wel weten indien ik tussen die 2 mocht kiezen.

de m5 heb je voor ong. anderhalve ton (aangekleed natuurlijk. de cls63 daarentegen heeft dan wel een v.a. prijs van €148.200,- en aangekleed wel wat meer, maar toch zal dat mij er niet van weerhouden om de cls63 te nemen, het is namelijk net een stapje hoger dan de M5.

als je namelijk anderhalve ton (of meer) aan een wagen spendeert is de kans, in geval van deze über sedan’s, groot dat je er dagelijks mee rijd (wwon-werk verkeer) en / of dat je in comfort wil rijden. en dat is nou net het feitje dat het verschil maakt bij de cls: het is comfortabeler dan de M5.

en als je dan toch los wilt gaan, in die heerlijke bak, dan doet die dat als een koning ;) de cls kan makkelijk opboxen tegen de M5 en als je wilt kun je ook de malloot uithangen met al de driftsessies die heel makkelijk gaan, dankzij ///AMG zelve ;)
@bigcar: de CLS is harder dan een E. Of dat ook zo is bij de AMG versies weet ik niet, maar ik weet dus niet of het argument comfortabeler opgaaf. Sowieso is een Merc comfortabeler, maar veel scheelt het niet.
Jammer van het slechte geluid van de M5. Dat doet AMG een stuk beter!
Ken de specs van de Panamera niet uit mijn hoofd maar het verbaast me wel dat hij zo ver achterblijft!
@Nino: Heeft 400pk, de rest allemaal boven de 500.
@Northwestern: Inderdaad, daarom vind ik de strijd tussen de M5, E63 en de XFR redelijk eerlijk, maar waarom ze de porsche panamera S hebben gekozen ipv een model met vergelijkbaar vermogen?? Ik denk dat als je een panamera turbo of een turbo s ernaast zet, de porsche makkelijk wint.
@ferrari2011: PRIJS! Een Panamera S is volgens mij rond de 130.000 vanaf net zoals de rest. Een turbo of turbo s is 200.000
@kraakensmaak: Als je naar prijs kijkt kan je bijna niks vergelijken, dan moet je ook naar ’t interieur onderhoud en nog 500 andere dingen kijken tijgert.
@kraakensmaak: Jaa heb je gelijk in. Persoonlijk zou ik voor de AMG gaan denk ik
@ferrari2011: Ze hebben de Panamera genomen omdat deze het beste rijdt vergeleken de turbo. Deed ze denken aan de vorige m5 de E39
@Nino: wat dacht je zoal, hij is hondslelijk dus hij is traag, dat heet Karma
@maseratiferrarilover: Nee als ik verbaast ben dat hij zo ver achterblijft, lijkt het me niet dat ik van tevoren denk dat hij traag is he ;)
op zit wel leuk gedaan natuuurlijk maar de informatie waar de is nul. ik lees liever over de toyota prius. das pas intesant.
@ferrari94tr: Dat is pas wat?
@Donstil: Hahaha, ja mooi stukje tekst. ” Waar de ”.
BMW, En altijd maken ze gehakt van de concurrentie!
@Punk:

Zucht. Lees de tekst eens en doe desnoods wat onderzoek en dan zie je dat die zelfde concurrenten met een versie sterker de M5 wel de baas zijn.
@zakar36: Steek er je energie niet in beste kerel! Ik heb me ook al dikwijls druk gemaakt maar ze zijn meestal 15 jaar en papa heeft al jaar en dag een 318d MET chromen uitlaatje en daar zijn ze zooo ongelofelijk trots op dat het enkel de twee niertjes zijn die tellen ;)!
Panamera S? C’mon.. Met @robbie: eens idd, bring the Panamera Turbo (S).
Panamera Turbo S zou gehakt van deze auto’s maken.
http://www.youtube.com/watch?v=vcYN61neLX4
Zit in 3,8s op de 100.
@walter: 3.7 naar de 60mph staat er, dus eerder 3.9 naar de 100 ipv 3.8 :)
@walter: zekerrrrr niet ! De M5 verliest iets op het begin, maar na 7,5 seconden is hij al langszij en vervolgens stuift hij langzaam bij de Turbo S weg…
@Megakix:
Ik denk dat je snelheid en afstand door elkaar haalt. Misschien bereikt de M5 na 7,5 een gelijke snelheid, maar dan moet hij eerst nog het verloren terrein in afstand goedmaken.
De kwartmijl tijden van beide auto’s laten zien dat de Turbo S minimaal de eerste 12 seconden een grotere afstand aflegt en dus nog voor ligt.
@macready: niet alles geloven wat je zelf bedenkt…eerst n’s wat wetenschappelijk bewijs:

http://www.vimulator.com/#/v4/drag/stock-23+1488
@macready: en die afstand…lijkt slim, maar deze jongens van Vimulator hebben dat allang door gehad.
@Megakix:
zeker wel. Porsche turbo s pdk doet het in 21.6s voor de km.
Een bmw is maar een bmw. Zelfs al is het een m.
Het is en blijft een common mans sports car.
@posteldude: lijkt er meer op dat porsche terrein verliest! maarja dat hebbie met die vag rotzooi volgens mij is de m5 vanaf het begin de snelste.. al dan niet de mooiste.
LOL, precies zoals ik verwacht had. Met de oude motor was de Mercedes denk ik wel laatste geweest. Drukvulling rules bij grote zware sedans!
@mrbones: flash gaat er toch uit..
Geen geluid dus weet niet of het vermeld is maar is de E-klasse met het Performance Package uitgerust? Zo niet, dan zijn ze goed aan elkaar gewaagd als hij dat wel zou hebben.
waar is de Aston Martin?
@hakenhaai:

was dat echt een vraag ??
@hakenhaai: Lol haha.
@hakenhaai: …want ? Ooit de specs van een AM goed bekeken ? grinnik…
Mooie race, al is de Panamera een nutteloze toevoeging wegens gebrek aan power.
Ik verschiet ervan dat de ‘lompe’ pk-beul aka. E63 AMG maar 3 tienden achter zit op de M5 na een kilometer!
Zegt toch iets over de verborgen talenten van de E63 AMG als je het mij vraagt.
@vale46: good one.. thumbs up!
@vale46:
Hoezo?? een lompe pk beul is toch juist prima voor een sprintje rechtdoor. Ik denk dat de M5 tov de AMG pas op een circuit echt afstand neemt. Daar is de BMW toch een stuk beter gebalanceerd.
@BananaMan: Toch zei ik de E63 AMG icm Performance Package willen hebben. Puur alleen al om het briljante geluid en gewoon de fun van de AMG. Circuit is leuk maar zou er bijna nooit komen en dan heb ik niet de skills om echt een verschil te maken met de M5 of E63 AMG. Overigens vind ik qua looks de M5 echt vreselijk wanstaltig. Normale versies zou ik voor de 5 gaan maar in sporttrim voor de E.
@Pordon:
snap ik wel. Maar ik kom wel regelmatig op een circuit en dan ben je waarschijnlijk wat sneller verliefd op autos die echt goed sturen (lees bmw’s en porsches). Die mercedes mag is natuurlijk wel een onwijs brute driftbak.
@BananaMan: Een pk-beul is doorgaans een auto die veel wielspin heeft, een grote massa en dus een trage tijd neerzet tegenover een lichtere agielere auto.
Pas op hoge snelheden hebben pk’s echt nut (+120km/h)
@vale46:
ik lees net hieronder:

E63 AMG: 1765 kg (3883 lbs) +
http://www.fastestlaps.com/cars/mercedes_e63_amg.html
M5: 1,945 kg (4,288 lb)
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M5
Is er eigenlijk al een tuner geweest die de M5 op de pijnbank heeft gezet?
Had de E63 AMG het performance package ?
@Pica: yep, dat blijkt uit het feit dat hij redelijk goed de M5 kan bijhouden.
Porsche Panamera Turbo S had hen allen een lesje geleerd.
@Pica: nope…zeker niet ! Zie mijn reactie eerder.
doe mij de sloomste maar ..
en zelfs die jaag ik niet over de 2500 toeren ..
@lincoln: Wat ben je toch weer braaf poepie.. :oops: :)
@lincoln: je komt nooit in de buitenwereld ? :lol:
Audi RS6 had ze allemaal zoek gereden drm mocht tie niet meer doen die M5 moest schijnbaar winnen
@tunefuldjmike: meer = mee
@tunefuldjmike:

wat valt er te winnen dan ??
@lincoln: Een RS6
@lincoln: er is geen prijs of so, enige wat je wint is dat je sneller bent als de andere auto’s. duhhhh
@tunefuldjmike:

is dat net zo dom als dat het klinkt ??
@lincoln: als je naar jezelf luisterd sure.
@tunefuldjmike: Och, het is 1 groot complot!!!11
Ook het rijden van de coureur is een grote factor, iedereen zegt altijd: In een rechte lijn rijden is geen kunst aan.

Maar dat is het wel als je het perfect wil doen.
@Ruben00: Is dit niet allemaal launch control + automaat? MAW voetje op ’t pedaaltje en toekijken maar?
@Ruben00:

hallo .. dit zijn “sportieve” auto,s ..
maw .. auto,s voor luie honden ..

had makkelijk 4 apen als coureur kunnen nemen met hetzelfde resultaat ..
@lincoln:@kaasboerin: Zit er op die auto’s standaard ook launch control dan? en het lijkt me dat je geen automaat hebt bij zulke “sportieve” auto’s?
@Ruben00:

dan had je er een Cadillac cts-v naast moeten zetten ..
@Ruben00: Oh god.. Bijna niet handmatig te krijgen auto’s in die klasse.. Mede dankzij ’t feit dat de gemiddelde klant 50 is.
@lincoln: Komt door zeikerds zoals jij die vinden dat iedereen ‘gelijk’ is, waardoor je 50% belasting over deze auto’s betaald en dus minimaal 50 jaar oud bent en je hele leven op je poen heb moeten zitten (en succesvol zijn) om dit te kunnen betalen.. De M5 komt er gewoon manueel in Amerika..
@kaasboerin:

noem eens 1 iemand die gelijk is aan mij dan ??
@lincoln: je spiegelbeeld is net zo vervelend :)
@lincoln: Oke, ik schoot ’n beetje door, laat ik ’t goedmaken door je uit te nodigen voor een pilsje, denk dat ik heel wat spannende discussies met jou kan voeren, from dusk till dawn.. :D
@kaasboerin:

right on Richie .. call me Seth ..
@lincoln: Ik betwijfel dat apen met launchcontrol kunne werken hoor.
XFR wint met stijl.
@norge: nope, daar hebben we de E63 en de M5 voor ;)
[ ik beweer niet dat de XFR lelijk is, maar hij is zeker niet de mooiste :) ]
@bigcar: Stijl is ook wat anders dan mooi.
@norge: 100% mee eens. En da’s mij meer waard.dan die 0,00046 seconde…
Een van de leukste topics van de laatste weken, zonder de video te bekeken is mijn top 4 :P.

1-BMW M5
2-Mercedes E63 AMG
3-Panamera Turbo
4-Jaguar XFR.

Het gaat mij niet om de snelheid alleen. De M5 heeft iets unieks wat de anderen in mindere mate hebben namelijk uitstraling daarom voor mij zonder twijfel een BMW M5.
@agera: Typfout: De M5 heeft niets uniek bedoelde je zkr.
@Nv: Nope je leest het goed :P de M5 is speciaal de mooiste 5 ooit. Hij is elegant, mooi, sportief en zakelijk vind de 5-serie de mooiste in deze klasse.
@Nv: wat dacht je van de snelheid?
BMW power! Ik heb zelf een panamera 4S gereden, wat een snelle auto (400 pk) (eigen auto bmw 328ic ’96) vraag me af hoeveel sneller de nieuwe m5 is

@isobmw: Snelle auto, dat zeker, mij persoonlijk té ‘on-emotionee’, maar dat zal wel grotendeels aan de leeftijd liggen. Ik rijdt toch liever een muscle car. (al ben je ’t na een uur zat)
Muscle cars zijn ook vet, een Dodge charger of Challenger bijv. (de echte oldtimers dan)
De panamera, e63amg, of de jag hoef ik niet doe de M5 maar
M///POWER!!!

zelfs als er een RS6 mee deed weet ik zeker dat de M5 zou winnen! WAT EEN AUTO!!!
Is het de oude 6.2 liter of de 5.5 biturbo in de E63? Als het de 5.5 is, zullen ze bij AMG wel op hun teentjes getrapt zijn.
@koenmb: 5.5 dus (op sec 20-21 te zien)
als de benz niet getreuzeld had bij de start had ie ze allemaal gehad;) kijk maar goed, die benz heeft minimaal een seconde vertraging @ start. maakt ie het toch mooi goed
@ivofga: idd zag t ook
Leuke test, alleen de Panamera had een Turbo moeten zijn en zou dan 100% sneller zijn geweest, laat staan de Turbo S. de E Amg is naar mijn weten niet het model met de perfomance package want dat zou terug te zien moeten zijn in het intrieur met lijsten en dergelijke. Ook valt mij op dat hier vaak filmpjes op de site langskomen waar Bmw als winnaar uit de test rolt, genoeg filmpjes die anders bewijzen. Maar het blijft een enorm snel ding die M5.
hahahaha wat een auto idd! leuk dat er geen audi meedeed waarschijnlijk niet de moeite…;)
De Mercedes heeft als enige geen launchcontrole,en het is er zit geen pack op,anders heb je rode of goud-kleurige remklauwen,en is in mijn ogen de auto!
De chauffeurs in de Porsche en BMW hebben de snelste reactiesnelheid en dus de snelste start. De Mercedes zet als laatste aan. Dus in mijn ogen zijn de BMW en Mercedes evenwaardig. Jammer, maar die Porsche bakt er niks van.
De Mercedes is voor mij uit deze de winnaar uit deze race!

*Zonder Launch control (en met een niet al te beste
start) nog net na een auto eindigen met launch control en veel meer PK’s.

*ZONDER performance package, dus gewoon met de 525 pk! Geef die Benz het package en de M5 wordt in stukken gehakt (zeker op de langere stukken, op de 1000m kan het nu wel nog nipt worden!)

*Verreweg beste geluid

En BMW fanboys die zeggen dat de M5 een betere wegligging heeft: Zoek eens verder naar vergelijkingstesten (Gaat ook op voor de vorige E63 en M5 trouwens! Top Gear noemde de E63 de betere rijdersauto terwijl dat de M5 eerder de luxe cruiser was die ook nog eens ongelofelijk snel kon gaan (ligt het nu aan mij of was het vroeger omgekeerd?)!

Kijk maar eens op M5board en andere! Er staan meedere posts van kerels die hun oude M5 wegdeden! Ze wachtten nog op de vernieuwde M5, maar toen die er kwam waren ze zo teleurgesteld dat er een 10-tal vertrokken (toen ik keek toch)! 9 gingen een E63 kopen met het package, 1 enkele ziel ging voor een Jaguar XJ Supercharged :p
@technopatat: kijk eens naar de topsnelheid op de 1000 meter..en je weet dat jouw verhaal niet echt klopt.
@Megakix: En met 55 pk minder, geef hem het performance package met evenveel pk’s en de Benz wint…

Geef hem launch control zodat hij even goed weg is en de Benz wint het weer…

Ik wil niet de fanboy uithangen, de BMW is retesnel weg en blijft gaan als een speer! Maar hij blijft te zwaar, 2 ton voor zo een auto is gewoon teveel…
@technopatat: qua gewicht ontlopen deze 2 elkaar niet…daarenboven ben je wèl fanboyïstisch bezig; de nieuwe M5 rij je niet zoek / verslag je niet, ook niet met een AMG+Package.
@Megakix:

E63 AMG: 1765 kg (3883 lbs) +

http://www.fastestlaps.com/cars/mercedes_e63_amg.html

M5: 1,945 kg (4,288 lb)

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M5

Een kleine 200 kg verschil? En jij vindt dat niet veel? Dat is meer dan m’n schoonmoeder ;)! En rijd je niet zoek? Top Gear magazine meende nogtands van wel (Al moet je in de Benz wel beter kunnen rijden dan in de M5)! Zij noemden de Mercedes de betere rijdersauto, terwijl dat de M5 de betere cruiser was…
@Megakix: Nu wil ik niet moeilijk doen (maar ik ga het lekker toch doen :p!): Maar de 2010 E63 is die met de 6.2 V8! Terwijl dat de turbocharged 5.5 duidelijk sneller is! En als je die E nu ook eens het performance package geeft dan wint hij het al zeker…

Maar goed, einde discussie en laten we besluiten dat we beiden bij een verschillende dealer zouden binnenstappen moesten we het geld hebben :)?
@technopatat: yup ! :lol: Overigens ben ik zowel fan van Merc als BMW…erg goede auto’s en sportafdelingen. Kan niet wachten tot ‘wij’ elkaar ontmoeten bij de èchte performancetest tussen de door ons benoemde auto’s !
@Megakix: Ik ben ook fan van BMW, maar niet van het petjes bmw-volk! Ze maken schitterende auto’s die op de weg liggen als geen ander in hun klasse! Maar ik kan me wel mateloos ergeren aan de mensen die ermee rijden! Vooral de ‘air’ errond :p!

Ik zou je ook wel willen ontmoeten bij een testje, regel jij de auto’s dan weet ik een paar leuke baantjes :p! Autoblog zal wel zo vriendelijk zijn om een cameraman langs te sturen ;)! Ik betaal de lunch dan wel :p!
@technopatat: Edit @ vorige reactie: ik snap nu pas je ‘wij’ tussen haakjes :p! damd, misschien toch maar eens vroeger in bed kruipen ’s avonds, m’n gedachtengang wordt loom :p!
Och jongens toch. Wat maakt het allemaal uit welke er 0.0001 sec sneller is. Die panamera is natuurlijk verreweg het leukst. Daarnaast is het niet zo heel bijzonder om van een S te winnen.
ik weet zeker dat de M5 de leukste auto is om in te rijden!!!
Dat doet geen een ander automerk ze na!!!

en volgens de site fastestlaps.com is de nieuwe M5 in de sprint gewoon sneller dan een Panamera Turbo!
met een Turbo S zal hij misschien moeite krijgen maar wat maakt het ook uit bij zo’n heerlijke auto!

M///POWER!!!
Ik ga voor de prachtige Jaguar XFR!!!
1-BMW of de Porsche
3-Mercedes
4-Jaguar.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).