Een EcoBoost in een rally-auto: waarom niet?

Auteur: , 22 Reacties

Misschien een ideetje voor de Autoblog-Junkyard racer?

Er zijn diverse autosportvormen. Vandaag hebben we uitgebreid kunnen genieten van de Grand Prix van Engeland, bijvoorbeeld. Maar persoonlijk ben ik meer van de rallysport. Dat heeft een paar redenen. Ten eerste zit je veel dichter op de actie. Maar ook het feit dat het nog enigszins herkenbare straatauto’s zijn, maakt het extra leuk. Dan heb je als Volkswagen Polo-bestuurder toch nog iets van streetcred. Nog een voordeeltje is de sfeer: het is allemaal wat vriendelijker en minder hautain.

De hoogtijdagen van het WRC liggen alweer een tijdje achter ons, helaas. Auto’s als de Lancia Delta HF Integrale, Subaru Impreza WRX STI, Toyota Celica GT-Four en Mitsubishi Lancer Evolution zijn vervangen door compacte B-segment hatchbacks. Ongetwijfeld superspannend, maar voor mij mist het iets heroïsch. Gelukkig zijn rally-fanaten er in allerlei soorten en maten. Zo ook in Amerika en Canada. In respectievelijk het ARA (American Rally Association) en CRC (Canadian Rally Championship). Beide klassen hebben tegenwoordig een extra open klasse voor productieauto’s.

Tandarts Dave Clark voelde er wel wat voor om mee te doen. Aangezien de Ford Sierra Cosworth in de VS en Canada nooit verkocht is, moest Dave een alternatief zoeken. Deze vond hij in de vorm van de Merkur XR4Ti, een luxe Ford Sierra die aldaar verkocht werd als premium Sierra. Standaard had deze auto een 2.3 liter turbo met zo’n 175 pk.

Qua uiterlijk heeft Dave zich laten inspireren door de Sierra RS Cosworth. Denk aan de bumpers en spoilers. Maar voor de motor had Dave een ander plan. Een Cosworth blok importeren uit Europa was een oplossing geweest. Maar hoe sterk die blokken ook zijn, het zijn oude motoren. Dus viel de keuze op een 2.0 EcoBoost uit de Ford Focus ST, in standaardtrim goed voor zo’n 250 pk. Dave vond er eentje bij de sloop voor zo’n 1.500 dollar. Kijk, dan is het bijna goedkoop om mee te doen aan rally’s.

Tot nu toe doet de XR4Ti het heel aardig. Qua vermogen komt de auto nog iets te kort, maar het koppel van 360 Nm zorgt ervoor dat je nauwelijks hoeft te schakelen. Daarbij is de betrouwbaarheid veel groter, alhoewel Dave Clark nog wel even moet werken aan de intercooler en temperatuurhuishouding. Van dik hout zaagt men planken, dus werd de motorkap verwijderd. Dat is nu de charme van goedkope rally-klassen. Nu nog een blok vinden voor onze Junkyard racer.



22 reacties

Is dit wel echt een Merkur XR4ti? Die had namelijk dezelfde body als de Sierra XR4i met dat extra zijruitje, terwijl deze auto de gewone driedeurs body heeft die ook voor de Cosworth werd gebruikt. Naar mijn weten is die carrosserie nooit als Merkur geleverd.
@dizono: Goedemorgen. Misschien is dat omgebouwd met het inbouwen van plexi? Even hardop gedacht hoor.
@svenska_aeroplan_ab: Denk inderdaad zoiets. Want het ruitje van de gewone driedeurs is achter niet zo doorlopend in een scherpe punt.
@dizono: Correct. Die hebben allemaal die extra achterruit.
De kartonnen tellerplaten zijn wel humor
Dik hoor!
Hier te lande zijn de Sierratjes nagenoeg uitgestorven en heeft’ie concurrentie van de Escorts Mk I en 2. Wil je hier een rallywagen bouwen met een klein budget zou ik voor de Triumph TR7 gaan, mag je een Rover V8 in bouwen. Vreemd genoeg staan er nog genoeg van die dingen overal in schuurtjes.
Maar wat Ford betreft, er worden idd vaak Zeta blokken gebruikt, zelf in oude Lotussen!
@desjonnies: bedoel je nou zetec? Zeta zegt me ff niks?
@davelepeef:
Sorry dacht aan die brunette !
@desjonnies: de Zetec blokken raken ook al langzaam uit de mode nu de Duratec zo goedkoop te vinden zijn.
Voor turbo motoren zal de EcoBoost een opmars gaan maken. Dit is daarvan al een voorbeeld.
@janjansen: alleen heeft de ecoboost niet meer dezelfde fitting als de duratec, die weer dezelfde fitting heeft als de Fordbakken tot 30 jaar terug. Duratec is inderdaad een erg goed alternatief maar zetec blijft goedkoop en is volgens mij ook lichter.
Tijdens het lezen vroeg ik mij al af hoe hij het met de versnellingsbak / aandrijving heeft gedaan. Logische oplossing… :)
Ik snap nu ook direct waarom hij een koel probleem heeft.
@schnor: ik lees er misschien overheen, maar hoe is het dan opgelost?? En wat is de logica van de koelproblemen dan?
@davelepeef: motor een kwartslag gedraaid. Ook wel ooit bij een e30 met Volvo motor gezien. Heeft hier nog een keer op autoblog gestaan.
Omdat het blok gedraaid is krijg je hele lange koelleidingen. Ik vermoed dat dit toch wel een van de grote oorzaken is van zijn motor die (te snel) warm loopt.
@schnor: dat gebeurt heel veel bij ouwe Fords, installatie van motoren die oorspronkelijk dwarsgeplaatst zijn. Koelleiding naar thermostaat wordt dan omgelegd hoofdzakelijk ivm bereikbaarheid dacht ik, maar buiten dat levert het weinig problemen op. Koelleidingen buiten het blok zijn amper kritisch, er zijn ook zat auto’s met radiateurs vóór en motoren achterin. Of zelfs omgedraaid, koeling achter, motor voor.
Geweldige Toerenteller 😂😂
Golf III voorbumpertje..
Grootste verschil met de Sierra is toch de motor. Die 2.3T komt uit de Mustang SVO/Turbo Thunderbird uit die tijd. Alleen kregen die een intercooler mee waardoor ze net over de 200pk zaten. De Merkur kreeg die motor zonder intercooler wat deels het vermogensverschil bepaalt. Je koopt ze voor een appel en een ei in de states. Als je er 1 kunt vinden.
Goed gebit op die laatste foto. Geen verassing natuurlijk.
Met Subaru-sticker op de voorruit voor dat beetje extra ;-)
@Willeme. Het is wel jammer dat de FIA de constructeurs niet verplicht om een beperkte reeks (1000 stuks) straatlegale wagens te maken alvorens ze deze inzetten in wedstrijden. Iets minder vermogen, kleinere spoilers maar toch nog sneller dan de GTI uit de folder. Er zouden wagens kunnen komen uit de TRC, DTM, WRC, WTC,….
Dit deden ze wel in de jaren ’80 en ’90. Jammer!
Familie van Rogger Clark!?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).