Een kijkje in de nieuwe Mercedes G-Klasse

Auteur: , 40 Reacties
Een kijkje in de nieuwe Mercedes G-Klasse

De G's rollen er straks in stijl bij.

Vertoeven in een G-Klasse is straks niet langer een barbaarse activiteit. Goed, dat is wellicht een beetje overdreven. Feit is dat het huidige model qua interieur meer overeenkomsten heeft met een A-klasse dan met een S-klasse. En dat wil je niet in een auto met een vanafprijs van meer dan 150.000 euro.

Gelukkig beseft Mercedes dat ook. Het merk maakt momenteel één van de mooiste interieurs van de Duitse drie. Het fijne is dat nu alle modellen een beetje S-klasse swag krijgen. Zo gaat de nieuwe CLS een luxe boot worden, maar ook de G-klasse lijkt een appetijtelijk interieur te krijgen.

Via gelekte foto’s van een Russisch Instagram-account krijgen we een glimp te zien. Het moderne Mercedes-stuurtje komt naar de 4×4, net als de twee grote 12.3-inch schermen. In mijn ogen ziet dat aluminium (?) rondom de ventilatieroosters er dan weer niet uit. Dat moet subtieler kunnen, Mercedes. Zwarte pianolak zou al wonderen doen. Zal dan ook ongetwijfeld een optie worden.

De nieuwe G (spreek uit als: tsjie) beleeft naar verwachting zijn werelddebuut op de Detroit motorshow in januari 2018.

Een kijkje in de nieuwe Mercedes G-Klasse
G



40 reacties

Absoluut een dikke verbetering ten opzichte van zijn voorgangers. Alleen de ventilatieroosters vind ik op deze manier niet zo mooi.
@viezefreddyw: het super compacte dashboard laat weinig ruimte over voor creatie. Daarnaast stoor ik mij nooit aan het dashboard in de AMG G-klasse.
Ik vind de manier waarop de ventilatierooster gemaakt is een verwijzing naar de oude grill van de G klasse
@scooper: ja dat dacht ik dus ook al, ze proberen elementen van de oude G te handhaven, kan het wel waarderen juist.
@scooper: Nu je het zegt zie ik het ook. Leuk!
@scooper: op zich is dat natuurlijk wel grappig, maar vind het meer een gimmick, en dat vind ik dan weer niet passen bij het no nonsens idee van de oorspronkelijke G.
@scooper: Niet de ventilatorroosters, maar de koplampen zijn erin verwerkt.
@breinstein: *niet de grille wel te verstaan
Ik vraag me nu toch echt af hoe dit interieur eruit zien als je met de tuinslang de modder eruit hebt gespoeld.
De echte G is al begin jaren ’90 overleden. Dat wat daarna kwam was nog maar een slap aftreksel van het origineel. Maar ik ben wel benieuwd hoe de nieuwe Gucci eruit zal zien.
@lekbak: hadden ze daar de professional reeks niet voor? Ipv je Gucci sneakers met een tuinslang en je LvH laarzen de auto in…
@toyotaprius: De huidige G professional:

https://www.mercedes-benz.com/wp-content/uploads/sites/3/2016/06/06-Mercedes-Benz-Vehicles-G-350-d-Professional-1280×436-1280×436.jpg

Net zo hopeloos als de rest van de huidige G’s
@robert110: Dat ben ik niet met je eens. Het interieur is een stuk robuuster dan je zou verwachten, helemaal als je hem uitrust met rubberen matten, stoelhoezen, en dergelijke.

Dat het dashboard er niet uitziet zoals dat van een Lada Niva is geen bezwaar lijkt me. Ik geloof dat er namelijk hardere, meer hufterproof materialen zijn gebruikt in het dashboard van de Professional.
@granlusso: Het is niet eens zo zeer de robuustheid waar ik mij zorgen om maak. Ik ga er van uit dat Mercedes een goed product op te markt zet dat wel tegen een stootje kan (hoewel die glimmende oppervlaktes wel snel zullen krassen bij aanraking met bijvoorbeeld gereedschap) , het is voornamelijk de layout. Bijvoorbeeld veel knopjes die over het algemeen klein en kwetsbaar zijn. Vergelijk het nieuwe pro interieur maar eens met de oude:

https://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/hardcore-mercedes-benz-g-class-w461-professional-discontinued-photo-gallery_15.jpg

Weinig knoppen, allemaal groot uitgevoerd en centraal geplaatst.
Het oude interieur is veel duidelijker en makkelijker te bedienen met handschoenen of vieze handen.
@robert110: Dat ‘nieuwe G Prof’ interieur is gemaakt met componenten van de vorige generatie C/E-klasse, de nieuwe reguliere G klasse heeft de nieuwste/huidige generatie knopjes/interface. In beide gevallen ietsjes kleiner, maar echt wel robuust hoor. En in de G Pro zijn de belangrijke knoppen nog steeds groot en de radio en airco bediening zijn er volgens mij ook niet op achteruit gegaan… Denk dat het uiterlijk verschil groter lijkt dan de bediening echt is …
@lekbak: precies! Ben al een poosje aan het sparen voor een mooie W461, de korte dichte versie, wat mij betreft net zo’n icoon als de originele Landrover 88.
@406_v6: Ik wil heel graag een lange, vind ik bij alle offroaders het mooist. Een 240d graag trouwens. Maar sinds de belastingvrijstelling er niet meer is zijn zulke auto’s onbetaalbaar voor erbij. Sowieso is het al prijzig om mee te rijden. Een 230 is dan een goede tweede, maar nog duurder per km. Nu de vrouw nog overtuigen (ik heb haar nu eindelijk zover dat ze een w115 diesel leuk vind, de G is nog ver weg).
@lekbak: ik ga voor een G300D, met de om617 5 cylinder, wil ‘m als ‘youngtimer’ op de zaak zetten.
@lekbak: ik meende, toen ik de eerste foto zag, dat ze het logo van MB weer ouderwets in het kunststof van het stuurwiel hadden geperst. Dat vond ik wel erg gaaf, en precies wat jij nu zegt flitste even door mijn hoofd. Blijkbaar negeerde mijn brein de rest van de foto, en pas bij het openen van het artikel zag ik dat het een zwarte tape was die over het ongetwijfeld blinkende chromen logootje was geplakt. Gemiste kans.
Golfkartonnen vloermatten, kosten noch moeite worden gespaard voor de nieuwe G ;)
@griffendahl: Gewichtsreductie het zijn geen vloermatten maar het is de bodem van de G.
Dat (IWC) klokje heeft wel een hele onlogische plaatsing in het interieur….
Een van de mooiste interieurs? Ik vind vrijwel alle interieurs van MB op dit moment absolute wansmaak. Hoop dat de nieuwe G een iets smaakvoller interieur mee krijgt.

Ja kwalitatief zit het prachtig in elkaar en de displays werken mooi maar ik zou echt niet dood gevonden willen worden in de huidige S. Jammer want verder is het een fantastische auto.
@sketcher: helemaal met je eens, al vind ik ‘wansmaak’ weer een beetje overdreven. Het zijn onderscheidende en herkenbare interieurs gelukkig, daar hou ik wel van maar het is ook niet mijn stijl. Hou niet van veel schermen en de overduidelijk digitale klokkenwinkel. Digitaal okay, maar het moet net lijken of het echte klokken zijn, vind ik. Snap niet echt waar die adoratie van Mercedes interieurs vandaan komt. Iedereen z’n smaak en mening.
Met alle knoppen op het stuur kan je een raketlancering succesvol uitvoeren
Hoe weten jullie nou uit welke auto deze foto komt!? Ze hebben het logo op het stuur nog wel zo goed afgeplakt!

Overigens die zilvergrijze omlijsting van de ventilatieroosters doet mij denken aan dat heerlijke retro jaren ’90 ’00 plastic dat door moest gaan voor aluminium in de minder premium auto’s van die tijd. Incl deukjes die op schroefgaatjes moesten lijken denk ik :P
Ik neem aan dat het alu om de roosters nog hetzelfde gaat worden als de knoppen op het stuur, of andersom. Dit is typisch voor een prototype auto, dat de kunststoffen nog niet helemaal goed zijn.
Zo op het eerste gezicht super!
Wordt dit een compleet nieuwe G-klasse of facelift nummer zoveel voor het model dat we al jaren kennen?
Zullen we er als uitspraak gewoon “ghee” van maken?
Het blijft een Duitse auto en bovendien staat die “G” voor “gelände”
Als je wilt is op z’n Nederlands “gee” ook goed, maar in ieder geval nooit “ghie”
@560pk: of “tsjie”
@560pk: Gezondheid
Ik vind mercedes interieurs en exterieurs altijd onsamenhangend. De losse elementen zien er goed uit, maar het geheel lijkt samengeplakt uit losse delen die niet aansluiten, lijnen die niet doorgetrokken worden, het sluit allemaal niet aan.
Gelukkig zit er een afgeplat stuur in je terreinwagen.
Stond al 4 weken geleden op de Instagram pagina: gklasse

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).