Eerlijk zeggen: Gebruik jij de juiste motorolie?

Branded content, 119 Reacties

Een kannetje verkeerde motorolie in je vierpitter, zescilinder danwel V8 gooien is namelijk zo gebeurd.

Sinds de gehele AB-redactie levenslang gratis olie van Mobil ontvangt, in ruil voor deze post over de Mobil Product Selector, willen we eigenlijk nog maar één ding weten: wist jij welk type smeermiddel wordt voorgeschreven voor je motorblok? Immers, er zijn zoveel verschillende soorten dat het begrijpelijk is wanneer je niet op de hoogte was. Maar indien je nu nog de fout in gaat, nadat je kennis hebt genomen van deze tool waarmee binnen een paar tellen de juiste oliesoort is op te zoeken voor vrijwel elke personenauto, dan komen Wouter en Sacha persoonlijk je petrolhead-licentie afpakken.

Dus roep maar: kende je het oliesoort dat jouw geliefde bolide prefereert al voordat Mobil de antwoorden voorschotelde? Eerlijk he. Dank.



119 reacties

Als ik ook levenslang gratis olie krijg. Dan wil ik wel nadenken over een eerlijk antwoord… ;)
Ja hoor, ik kieper altijd flessen WD-40 ondersteboven voor ik ga rijden, het stinkt een beetje maar rijdt prima.
Sorry, ik word gesponsord door Valvoline… Dus de AB redactie zal nooit de JUISTE olie gebruiken ;)
Weet zo gauw de naam niet, maar het is één of andere Castrol die je vrijwel nergens kunt kopen.
En wanneer je deze gevonden hebt, kost deze een vermogen t.o.v. andere.
@jack_abarth: Toevallig 10w60? Die heeft Castrol alleen en is reteduur. Die heeft mijn M5 nodig namelijk.
Wie kan er nou bedenken dat er 0W-40 in zijn 8 jaar oude 350k bi-fuel moet. Nee dus. Vanaf t moment dat ik auto rij kieper ik 15W-40 in mijn auto’s.
the-budel-guy
bij ons wordt de oli bij de beurten vervangen en aangezien het lampje nooit brand en we pijlen hoeven we er eigenlijk nooit olie in te gooien
@the-budel-guy: ’t lampje is niet voor je oliepeil, chopper, maar voor de oliedruk. Als je met te weinig olie rijdt maar de oliedruk nog prima is dan gaat dat lampje echt niet aan…

OT: Shell Advance 4T voor motor en versnellingsbak want ik rij motor
the-budel-guy
@CBR600rr: lees de 3 woorden achter brand is
@the-budel-guy: my bad;)
@CBR600rr: Kwestie van een echte auto kopen dan, bij mij zou die rood branden bij te lage oliedruk en oranje bij een te laag peil. Ik zeg bewust ‘zou’, omdat die met 270.000km op ed klok nog steeds geen olie verbruikt en netjes elke beurt een paar liter schone Castrol krijgt.
Nou mijn auto lekt olie en ik had laatst dus de pech dat ik zonder olie stond en alle leidingen vol gele troep zaten.. alles schoon gemaakt en dure q8 ofzo erin gegooid.. hij loopt nu wel weer maar volgens mij is de helft van het vermogen weg.. dus ik gok dat het over niet al te lange tijd een enkeltje sloop wordt :(
@kevinc3: Wow.. Je hebt nog mazzel dat ‘ie überhaupt nog rijdt..
@kaasboerin: ja idd!.. was zelf al bang dat het over en uit was.. hij ratelt nu wel als je em start en als je het gaspedaal een klein beetje intrapt maar verder valt het mee..
Het rare was dat er geen lampje of niks ging branden toen de olie op was :S
@kevinc3: Klinkt alsof ‘ie nu al eigenlijk rijp is voor de sloop. Misschien is dat peil-dingetje kaput. Aan de andere kant, een kennis z’n oude 3er had ook even zonder/weinig olie gelopen, de dealer zei al dat ’t vandaag of morgen over zou zijn. Nog een jaar mee gereden. Toen hij op een gegeven moment tegen de 200km/h reed was ’t opeens over… Kon opeens niet meer harder dan zo’n 40km/h.. Direct naar de sloop. Zonde!
@kaasboerin: hmm dat is idd zonde.. in mijn geval gaat het gelukkig om een ford fiesta van 300eu.. maar dan nog. Ik heb em wel nodig om dagelijks op Mn werk te komen
@kaasboerin: Mijn auto heeft ook een tijd met een te laag oliepeil gelopen. Hij begon te ratelen toen ik een tankstation binnen reed. Ik heb daar benzine getankt, na het starten was het geluid weg. Stukje verder op de snelweg kreeg ik dat geluid weer. In de stad stilgezet en even olie gepeild. Bleek dat het dus inderdaad onder peil zat. Gauw naar het dichtstbijzijnde tankstation gereden en litertje bijgegooid. Uiteindelijk na paar kilometers tuft hij weer lekker door. Sindsdien wel eens topsnelheid etc gereden en hij doet het nog prima :) Gelukkig.

Oliepeil is erg belangrijk, als het begint te ratelen ben je eigenlijk al veel te laat. De cilinderkoppen en het krukas begint dan aan te lopen en schade te veroorzaken. Welke olie je nodig hebt staat ook in de handleiding van je auto (die niemand leest of course). Daar staat welke olie geschikt is voor jou auto bij welke klimaten etc. Dus antwoord op de vraag: Ja ik wist wel welke olie ik nodig had.
@jzaero: Ah, alsnog zonde, wel slijtage opgelopen.. Gelukkig waarschuwd m’n BMW geruime tijd van te voren.. En dan blijft ‘ie ook janken hoor, tot ik ‘m bijvul. 1x gehad, nu zorg ik ervoor dat ik ‘m al bijgevuld heb vóórdat ‘ie begint te huilen.. :D
@kaasboerin: Is een oud autootje, geen boordcomputer, dus handmatig peilen, maar omdat er een kleine maand ervoor al bijgevuld was, had ik niet verwacht dat het zó snel zou gaan. Het beestje loopt nog prima, maar in de toekomst ga ik hem toch vaker peilen.
@jzaero: Dat snap ik.. Over oude auto’tjes gesproken, denk dat ik er ook maar 1 neem, de huidige kost me handen vol geld terwijl ik niet eens zo vaak rijdt..
@kaasboerin: E9 3.0CSi, dat is een prachtige keuze :p daar zit ik nu over te twijfelen haha, het enige probleem waar ik over twijfel is onderhoud. 40 jaar oud beestje!
@jzaero: Als student zijnde zou ik daar nog even mee wachten hoor..! Het is wel héél verleidelijk inderdaad!
@kaasboerin: leuke met oldtimers is dat ze minder kosten als je ze laat staan. In ieder geval geen 65 per maand aan belasting al. Verzekering is 50 per maand voor mij. Onderhoud is kostbaar en kost ook veel tijd, dat is het grootste puntje.
@jzaero: Neem een 02’tje ;)
@jzaero: Overigens gooi ik er 10W40 in.
integralechubasco
@kevinc3: gewoon door blijven gokken…
@kevinc3: & @kaasboerin: valt mee joh, die gele troep (mayonaise) komt gewoon doordat er water in zit.. kan zijn dat je lekke kop hebt.. KAN.. :)
@dennisr: Viezerik.. Oh wacht, je bedoelde een andere kop.. :D
@kaasboerin: lekkere kop* typfoutje.. nee ik bedoelde echt de jouwe.. :oops:
ja ik gebruik de juiste olie… castrol.. als ik mobil ga gebruiken moet ik het gratis krijgen…
@spykerboy: Castrol is ook wat mij betreft het enige oliemerk. En ik gooi gewoon 5W40 in mijn V6. En geen 0W40.. (wtf ??)
@TF_Bundy: ik deed laatst ook 5W40 in de M3 omdat er tijdelijk geen 10W60 meer tekrijgen was. zodra dat binnen was weer meteen vervangen :) castrol is ook het enige wat bmw voorschrijft dusja
in m’n 69’er amazon b20 word hedendaags maar één olie voorgeschreven: 20W50 mineraal, liefst van Kroon.
olieverversen is ook zo’n onzin. Dat wordt ons aangepraat door de fabrikanten. Geen idee waarom ik dit post hier.
@gearhead: Om er voor te zorgen dat de motor onder de optimale omstandigheden presteert, dwz gesmeerd, gekoeld.
Is dit niet zo KAN er interne schade veroorzaakt worden waardoor de garantie weg valt. (Je had je olie maar op tijd moeten verversen..)

Anders zouden de concessiehouders niets anders doen dan garantieclaims invoeren.
@gearhead: klopt, grootste onzin.. ik zou als ik jou was ook nooit mijn olie verversen..

maar, als ik jou was had ik er geen verstand van.. dus dat is niet te vergelijken..

als jij olie er in gooit, is het geel achtig.. en als je het na zoveel tijd weer eruit haalt, is het zwart.. dan zal er daar binnenin toch wel wat gebeuren of niet ? en gek genoeg zit er ook wel eens een beetje slijpsel aan je carterstop, mits die magnetisch is.. ik neem na aanleiding van je reactie aan dat je idd nooit ververst.. doe het maar eens, je zult na vele jaren vast iets merken..
@dennisr: Een voorbeeld is frituurolie.. waarom vervangen we die? Juist ja…
@nilze21: haha, ik had hem nog niet eerder gehoord, maar dat is idd wel een goed voorbeeld!
Tijdens mijn laatste verversing stond ik er van versteld wat een hoogwaardige olie er in mijn 10 jaar oude Ford Fiesta TDCi 1.4 moest; 5w-30
Leek wel dunner dan water.
Leuk zo’n selector, alleen lastig om het juiste type auto te selecteren! (VW Polo Bluemotion 2011)
Vroeger veel gebruikt, Castrol nu meer mijn favoriet!
@WIC-Diensten: Niet dat het uitmaakt. Volgens mij klopt ie niet helemaal. Iig niet voor mijn auto. : /
”Een kannetje verkeerde motorolie in je vierpitter, zescilinder danwel V8 gooien is namelijk zo gebeurd.”

Ha! Ik heb een driepitter, geen olie nodig dus! :D
@G-Ammo: mijn V10 draait ook heerlijk zonder :mrgreen:
Oh mijn God, ik heb er geen Mobil ingegooid! Nu ben ik reddeloos verloren!! :'(
Beetje jammer dat deze olieadvies nergens op gebaseerd is! Olieadvies moet ook echt gebaseerd zijn op je rijstijl, wat doet je olietemp en oliedruk op het circuit b.v.? Dáárop baseer je je olie, niet op 1 of ander standaard tooltje.
@TheMaster: Inderdaad, 9/10 mensen hier rijden met hun eigen wagen namelijk ook regelmatig op ’t circuit.. Not.. In GT5 ja..
@TheMaster: De meeste mensen die op een circuit rijden vertrouwen niet op zo’n tool voor een olieadvies. Althans, ik ga in ieder geval niet ineens op de verkeerde olie rijden nu die tool aangeeft dat ik 0W40 in mijn getunede blok moet gooien.
@Barracuda_82: Tooltje is handig voor mensen zoals een Rinus denk gehalte.

http://www.nvdam.com/images/zonnebloemolie%202ltr.JPG
@Barracuda_82: Precies. Hier nog 1. Al is mijn auto alleen gechipt. Hij geeft ook voor mijn standaard motor de verkeerde olie aan…
Ik verwen mn motor, 0w40 Castrol Edge.
Mijn BMW 320d krijgt (neem ik aan) 1x per jaar nieuwe olie als hij voor de beurt bij de dealert staat. Tussendoor peil ik af en toe olie maar hij gebruikt geen druppeltje…
Geen idee wat ik erin zou gooien dus!
Ik rijd 5w30 van Kroon…
Wij zijn ook gesponsord door mobil dus dat zit er altijd in maar welke olie….
Waar staat de soort olie “xxWyy” eigenlijk voor??
@kliko: viscositeit bij koude temperatuur en viscositeit bij warme temperatuur.

Viscositeit is hoe dik de olie is…
Geen idee wat er op mijn auto moet, aangezien ik hem nog maar 1 jaar heb en hij nog niet voor een beurt is binnen geweest.
Op mijn 4T quad gaat 15W40, zowat alles bij ons draait op de olie.
15W40 is niet te dun en niet te dik, geeft een mooie vlotte smering.

Ik zie hier ook een aantal mensen met 0W??
Is dat niet wat te dun voor een gewone auto-motor?
@vale46: Ohja,
@ricardo: Is Autoblog nu zo arm aan het worden dat er zo veel (sluik)reclame gemaakt moet worden? Het kan er nu nog mee door, maar het begint storend te worden. T’is maar een tip ;)
@vale46: Helemaal met je eens, het begon als een ‘normaal’ berichtje, maar nu wordt er ineens reclame gemaakt, dat is smerig hoor.
@vale46: Volgens de app moet er op mijn motor 0W40 of 5W40 en op mijn bak 75W90.
Voor mijn motor de zwaarste(5W40), en voor mijn bak ga ik eentje lichter nemen (70W90), dan schakelt de boel wat soepeler. Vooral in de winter dat dit een luxe zijn met mijn korte afstanden.
@vale46: 3 berichten achter elkaar over Mercedes hoor je niemand over :P ach dit zal wel het laatste olie bericht zijn :) het levert wel reacties op :P
@dennisr: En onze vrienden van Mobil lezen lekker mee…
@vale46: geeft de tool ook bij mij aan. Zal toch wel niet..! De beste 5W40 van Castrol. Heet geloof ik idd ‘Edge’?
Kan wel zien dat AutoBlog GEEN goed onderzoek heeft gedaan naar de diverse olie adviseurs in Nederland. Waarschijnlijk omdat ze zwaar gesponsord worden door Mobil???

Als je echt goed naar de data gaat kijken, dan zie je dat de aanbevelingen en data aan alle kanten rammelen. Zo geeft de Kroon website (om maar een enkel voorbeeld te noemen) een veel beter en gebruiksvriendelijker advies zonder allerlei irrelevante opmerkingen en notes. Als jullie een keer een echt betrouwbaar stukje willen schrijven, stuur mij dan een mailtje…
Bertolli extra vergine in de auto en 5w30 over de sla.

Oh wacht…
Ik gebruik semi synthetische 15W50 voor mijn Midasje. De door Mobil voorgestelde 10W40 of 0W40 is volkomen ongeschikt aangezien de versnellingsbak er ook in draait. W50 is veel beter voor de tandwieltjes als de motor heeft wordt. Dan zou je 20W50 kunnen nemen, maar dat is behoorlijk taai bij lage temperaturen. Nog mooier zou 10W50 zijn, maar dan zit je al snel in de volledig synthetische olie en dat is duur spul.
Toen ik ‘m kocht was duidelijk dat de vorige eigenaar het woord onderhoud niet kende, en ook de plaatselijke garage wilde er de standaard 10W40 in gieten.
Het blokje, de eerste generatie Zetec-S (1.4l 16v), mag alleen met 5W30 spoelen. Dus ja, ik gebruik de juiste maar vermoed ik dat ‘ie vele jaren op goedkope 10W40 heeft gereden.
Leuke adviseur, alleen al die chinese, australische en amerikaanse merken maakt het er niet duidelijker op. Daarnaast mis ik de kentekenkoppeling zoals je die wel vindt op de sites van Castrol, Kroon, MPM, Eurol, Argos en vele anderen. Ook valt me op als ik kijk naar die andere adviseurs dat er nog een logische modelreeks stap tussen zit, wat het selecteren veel makkelijker maakt. Al met al niet de beste olie-adviseur die ik aantref.
Geen idee, ik zal ’t straks m’n reguliere taxi-chauffeur eens vragen of ie dat weet.

Maar van m’n eigen wagens wist ik het altijd wel ja. Ik ben waarschijnlijk dan ook één van de weinigen die wel degelijk het instructieboekje leest.
Hahaha.. wat is dat toch met al die olie interesse voor ons? Da’s al het derde topic over olie in een week. En ja.. ik wist het al. Dat moet je toch ook weten voor als je zelf een keer onderweg bij moet vullen. Volgens Volkswagen moet in mijn auto “Shell Helix Long Life 5W30 Full Synthetic”. De dealer gebruikt ook Shell hebben ze gezegd, dus of ik daar mee bij wou vullen. Dus dat doe ik dan. Dus pech voor de heren Mobil hierboven.. ;)
Van mijn geloof moet ik Castrol gebruiken, Celica’s zijn er beroemd mee :)
@Jesper:

Klopt idd…al werkt kroon ook goed erin.
Probeer alleen nooit valvoline in een toyota blok uit…kan namelijk fataal zijn voor t blokkie ;)
10W60 Volsynthetisch, laatst nog ververst.

Andere olie lust het blokje ook niet zo blijkbaar, met deze doet ie wat langer.
0W-40 zegt de site, gooi er altijd 10W-40 van Mobil op advies van Porsche Centrum.
Hoeveel olie-topics komen er nog?
De site heeft geen flauw idee, maar ik gooi er altijd Castrol 20W50 classic in. Loopt ie al jaren prima op en voor een Engelse klassieker verbruikt/lekt hij schokkend weinig olie!
Wat krijgt zo’n advertorial toch veel reacties. Maar ik kan het niet zeggen, want ze hebben hun huiswerk niet goed gedaan: bmw 745d e66 is vergeten ;)
Ben ik de enige die op AGIP rondbolt?
Totall Quartz 5W30 erin, gewoon zoals het boekje aangeeft! ;-)
op jullie tooltje kan ik geen enkel van de auto’s die ik in mijn bezit heb op zoeken, wat een gemis.
@six-trey: same here…
Valvoline half-syntheet 10W40, goed genoeg, om de 15.000 kilometer zelf even verversen, samen met het filter :)
Geen idee, m’n BMW dealer weet het wel ;)
0W40 voor de CLK en 5W30 voor de SL.
@sacha: En de G? Fijngemalen kinderen?
@E34M5Touring: Vers maagdenbloed, Sir Smokalot doneert maandelijks.
@statler: Epic.
@statler: *slow clap inzet voor de grootste playa van Groningen :) *
Okee, vraag: wat gebeurd er als je nou de verkeerde olie neemt, want alle olie is toch vet en smeert??

Verder handig tooltje van Mobil :) wel lekker merkpromotie, maar wel mooi/handig idee!
@VeniVidiVici: Vraag ik me ook af. Als ik ipv 0W40, wat de ‘tool’ mij aanbeveelt, er 15W40 in gooi. Ontploft ie dan?
@Esprit_de_Flandre: nee gebeurt helemaal niets. Het enige is dat je motor niet optimaal kan presteren. Kan voor de rest geen kwaad.
Ik zou het echt niet weten wat voor olie in mijn Hyundai moet ,verbruik is zo gering dat het 1 keer per jaar (tijdens de gratis service van de dealer) vervangen ruimschoots voldoet.Kwaliteit he?
Leuke reacties over olie en allerlei merken.
Het punt van merk maakt niets uit,het is een gevoel. Alle merken moeten voldoen aan bepaalde gestandariseerde bepalingen cq voorwaarden/specificaties. Kroon olie of GULF of Texaco of Shell of welk a merk dan ook voldoen aan alle specificaties die er aan een olie gesteld worden. B merken worden net als a merken geblend bij een aantal bedrijven. Het is zelfs zo dat merk a uit dezelfde batch komt als merk b. Waar je wel altijd op moet letten is de viscositeit en wat de auto fabrikant voorschrijft,moet het een minerale olie zijn,of half syntheet of vol synthetisch.
Het enige merk waarvan ik zeker weet dat er een certificaat wordt afgegeven is Agip.

Ps, olie is letterlijk goud,de prijs om een liter te maken,en zeker bij een top vol synthetische olie staat echt niet in verhouding tot de verkoopprijs,zeker niet in een garage.

Ps,heb ooit gewerkt bij een oliefabriek
.. anti-advertorial ..

ververs je olie NOOIT ..

er is nog NOOIT een motorblok kapot gegaan door “te” oude olie ..
@lincoln: Verkeerd bezuinigen noemen ze dat :) Door dit soort praatjes snappen sommige mensen niet dat je inloop-olie wel moet verversen en lopen er dus wel blokken in de soep..
@lincoln: Trouwens, niet verversen is ook bullshit. Centenschrapers verversen hun olie nooit, mensen met ook maar een klein beetje technisch verstand doen dit wel.
@ts46: Oud directeur van Castrol zegt het anders…

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/motorolie-verversen-is-onzin.aspx

En ik heb eerder ook wel eens zo’n geluiden opgevangen. Verantwoordelijke huisvader als ik ben durf ik het niet riskeren…
@Esprit_de_Flandre: Haha geweldig!

Nou, je olie niet verversen is echt belachelijk! Er zitten na verloop van tijd zoveel metaaldeeltjes en andere ‘rommeltjes’ in de je olie dat de smerende werking echt achteruit gaat.

Die grote oliemeneer heeft in zijn geval vast gelijk, maar ik ben 100% zeker dat hij weinig verstand heeft van motortechniek en zeker nog nooit een motor heeft opengehaald, in tegenstelling tot ondergetekende..
@ts46:

ik ben olie geil .. bij mij ziet alles eruit als honing ..

maar een kapot motorblok met oorzaak “oude olie” heb ik nog nooit mee gemaakt ..
Agip 10w40 Sint 2000 in mijn Alfa 147 1.6TS
Agip 10w60 racing in mijn Alfa 75 TS
Wat voor kwak is dit, volgens mij staat in het boekje van mijn wagen dat ik 10w40 dien te gebruiken. Nu wordt mij hier via deze tool gezegd dat ik 5w30 moet gebruiken. Ik ga het controleren als ik nog eens olie koop.
@FredT: Soms wordt door de fabrikant in de loop der tijd vastgesteld dat een motor beter op een andere olie kan rijden.
gewoon even kenteken checken, dan zegt internet welke motor olie je nodig hebt. je kan het daarna desnoods als extra check bij je garage nog laten checken.
Mobil zegt 0W40 voor m’n arosa, Castrol zegt 5W40c3 (vol synthetisch) dus nu weet ik het niet meer. Behalve dan dat 0W40 25 eu is en 5W40 20 eu bij halfords :P
@vali1992nl: Olie kopen bij Halfords? jij wilt graag opgelicht worden snap ik?!
@ts46: Doen ze dat niet allemaal… ?

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/motorolie-verversen-is-onzin.aspx
@Esprit_de_Flandre: Daarom staat er ook OUD Directeur, hehe.
Je moet ’t zelf weten, ik als automonteur doe ’t ook gewoon, kleine moeite groot plezier.
Bovendien kost een klein beurtje vrij weinig.
Ik ben ’t er niet mee eens dat bijvullen goed is, eigenwijze mensen doen dit die niks om hun wagen geven.
@MichaelvdBroek: Oud-directeur idd. Geen enkele bedrijfstak heeft het graag als iemand met autoriteit zegt dat die hele industrie met 90% moet krimpen. Dus moet die autoriteit gebroken worden natuurlijk…

Maar als goede huisvader heb ik er mij ook nog niet aan durven wagen. Mooi ververst dus, drie keer per jaar.
@ts46: En waar baseer jij dat op dan? Weet je wel welk merk er eigenlijk achter zit? Nee dus!
@eazye666: Wat bedoel je precies? :)
Castrol voor mijn TDI. Welke weet ik niet meer, heb de fles in de schuur ergens.
Hm apart ik heb 3 auto’s uitgeprobeerd van mezelf en familie. 3 totaal verschillende auto’s met totaal verschillende motoren (klein en groot) en er komt dezelfde olie uit, steeds 0w30. Lijkt mij toch sterk dat die totaal verschillende motoren allemaal dezelfde samenstelling aan olie nodig hebben. (1.2 8v, 2.0 16v en 2.5 v6) Hm naja bij mij komt er toch geen mobil in.
Over olie kan je heel kort zijn of heel uitgebreidt.

Ik ben uitgebreid:

– Koeling:
Olie koelt die delen die niet door koelvloeistof worden gekoeld. Zuigerbodems bijvoorbeeld. Olie komt dus ook in de heetste delen van de motor. Wat gebeurd er met olie die heet wordt? Juist… die verbrandt dus ook motorolie. Dopes die echte merken gebruiken voorkomen dat de olie door dit verbranden in kwaliteit dalen. ECHTE merken. Dus niet het potje potje vet van de Kruidvat, Aldi of Halford.

– Smering
Olie smeert duh…. alleen als er voldoende oliedruk is. De oliepomp wordt ontwikkeld voor een bepaalde bandbreedte viscociteit. xWxx aanduiding. Met andere woorden niet de juiste viscociteit, onvoldoende oliedruk, te weinig smering, te veel sluitage met name in de cilinderkop en daar waar de druk tussen delen het hoogst is.

-Vuiltransport
Olie vervoert slijtage delen en vervuiling en water naar het filter. Wanneer olie niet de juiste toevoegingen heeft zal olie deze transport eigenschappen verliezen. De kwaliteit, lees merk, van de olie bepaald hoelang de olie de juiste eigenschappen bezit.

Naast deze taken moet olie ook nog goed tegen zuuraanvallen kunnen kortom niet zuurder worden naarmate hij ouder wordt. Hij wordt zuurder door carterdampen en vocht. Dit wordt opgevangen door de juiste dopes.

Tel hierbij op dat carterinhouden afnemen door packaging problemen. Motortemperaturen gaan omhoog voor een hoger rendement.

Korom liever een hogere kwaliteit merk olie. dan zo maar een potje van.

Groet,

Jaap
@jaapjansen: KOEGRAS
2Takt action oil.. HAHA.
Ik heb een 205gti met een blok van een 605 2.0 turbo
er zat 10w 60 in maar ik had op internet gekeken en er moest bij sportief rijgedrag 0w 40 in. Nu weet ik het ook niet meer. dus heb ik er maar lagervet in gegooit plus een roggel en dacht zo heb ik wel een goeie viscositeit. Maar een grapje natuurlijk. nu met die 0w 40 wordt mjn olie temperatuur +150 graden :( ik hoop dat het me sensor is? Of me olie temperatuur meter heeft drugs op?
Ik gebruik http://www.vatoil.nl. Véél goedkoper dan Mobil en wordt in Nederland gemaakt in dezelfde fabriek als Shell producten, die toch niet al te slecht bekend staan :-)

En daar kan je ook op auto uitzoeken welke auto wat nodig heeft.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).