Eindelijk: een vette supercharger in je Honda CR-Z

Auteur: , 29 Reacties

De Honda wat? Die ene die niemand echt wil, laat staan dat iemand hem koopt. Willen we deze handgeschakelde hybride wel mét extra power?

Iedere keer als ik een foto of tekst van het ding voorbij zie komen komt er weer een ‘oh, die is er ook nog’ opborrelen. Hoewel het concept ‘geinige hybride’ helemaal niet verkeerd is, heeft Honda het met de uitwerking verprutst. De uitwerking is dat niemand de auto koopt, of er zelfs over praat. Verkopen in Nederland hadden er wellicht baat bij gehad als de auto net wel in de 14% bijtelling viel. Helaas pindakaas, ook dat is niet het geval. Verder is ‘ie te klein, zijn 2 deuren onpraktisch en sleurt de 1.5 er bepaalt niet aan. Oh, en zo licht is ‘ie met 1100 kg ook weer niet.

Tijd voor Honda om iets ‘nieuws’ te proberen. De mogelijkheid toevoegen om wel als eerste weg te zijn bij het stoplicht bijvoorbeeld, met een supercharger. Opnieuw zet Honda een ‘mild potente’ CR-Z op de stand tijdens het Amerikaanse ‘SEMA‘ tuning-feestje. Het zal ze weinig helpen, Honda meldt ook geen specificaties. Toch jammer aangezien dit er een stuk leuker uitziet dan de zoveelste Polo SlowBluemotion of -GT.



29 reacties

Ik heb het altijd een prachtige wagen gevonden, het concept spreekt me ook aan. Alleen nog nooit in gereden. Jammer dat deze wagen geen succes is geworden. Hopen dat er een betere opvolger, of iets vergelijkbaars uit japan komt.
@lambo4all: paar keer in gereden, niet echt een succes… het rijd heel erg als een prius, saai en rare versnellingsbak
Cool mare had eigenlijk wel nieuwe specificaties willen horen.. ik gok op 200 pk
@Marijn90: Ik denk eerder aan 175pk ofzo; een fabrieksaf SC op een 1.5L met 125pk levert geen 75pk extra op …
Jammer dat er geen betere motoren in komen, als dit zo was konden ze misschien nog wat exemplaren slijten aan de petjes die de CR-X hebben afgeragd.
“De Honda wat?”- De nagel op de kop, Alwood, de nagel op de kop.
Lees net het volgende:

“Well, at this year’s SEMA Honda is giving us a new dream, with the HPD supercharged CR-Z Concept. The company’s Honda Performance Division (HPD) arm had added a supercharger, an intercooler, high-flow injectors and, of course, a new ECU map, allowing the CR-Z to offer a final output of 185 hp and 169 lb-ft (229 Nm) of torque.”

185 pk en 229 Nm koppel… da’s op zich niet slecht.
@406_v6: maar ook niet overdreven goed
Dit is hét bewijs dat Honda niet wil dat hun doelgroep bejaarden zijn.
Erg leuk natuurlijk, maar pas écht vermakelijk zou het worden als het hybride systeem eruit gaat en er een JDM B18C of JDM K20A in komt. Makkelijk 8000+ rpm, heerlijk.
@ej20g: En pas vermogen krijgen bij 6000 toeren. Troepdingen… Als ik moet kiezen had de keuze niet moeilijk geweest. Gewoon een Polo. Tenminste geen dashboard waar je scheel van gaat kijken en een perfecte afwerking en het rijdt 100x beter:)
@dragspert: dat heet vernieuwend. Iets waar ze bij volkswagen beetje vies van zijn.
@dragspert: nooit in een VTEC gereden zeker? Onderin prima trekkracht voor een atmosferisch blok en bovenin lekker lang door. En persoonlijk heb ik liever een keihard plastic dashboard als een zacht dashboard zoals in de Polo, hoeft van mij niet. Alsof je je dashboard gaat zitten aaien… Afwerking boeit me niks, 80% van het interieur gaat er toch uit. En of het beter rijdt, geen idee. Is maar net wat je zoekt, ik ben fan van een lekker hard onderstel. De Polo heeft dat niet in elk geval. En na al die horrorverhalen over VAG durf ik het zo te zeggen: ik rij liever in een auto die het blijft doen. Japans over Duits any time.
@ej20g: amen!
@dragspert: laat me raden, favoriete eten: spruitjes, favoriete vrouw: Linda de Mol.

;-)
Mijn pa had vroeger een crx, en dit wekt bij hem toch herineringen op:) vid het een leuke wagen:) stiekem wil ik em wel:D xD
Echt een wazig model.. Prius-achtig.. Lelijk dus!
Ik zou eerder een Bisimoto model willen :) maar ben afgelopen 2 jaar op de sema geweest en de Crz die er stonden allemaal voorzien van een turbo, 1 voorzien van een K20 motor
Kan iemand me vertellen waar de meerwaarde van Honda’s hybrides ligt? Toyota’s rijden in praktijk echt veel zuiniger dan non-hybride benzines. Honda’s niet. De electromotor en batterij zijn klein en zwak, hebben geen electra-only modus, en hebben in de Pannenstatistik Honda omlaag laten duikelen van Toyota-niveau naar Opel-niveau.
@mout: bijtelling en bpm denk ik.
Toch wel benieuwd naar ‘harde’ verkoopcijfers !!

OT: Het begin is er.
Jammer dat ze niet in de 14% categorie vallen (en ik geen vrijgezel meer ben)

Deze auto word niet zo goed in de markt gezet, maar als je hem vergelijkt met pak ‘m beet een swift, clio, mini of ieder ander tweedeurs gebakje, dan is ‘ie toch niet eens zo raar. Leuk(er) uiterlijk, redelijk grote(re) kofferbak.

Goed, de achterbank is minder bruikbaar, maar als je vrijwilligers zoekt om achterin een concurrent, van Groningen naar Goes te reizen zul je ook geen enthousiaste reacties krijgen.
Dit zal nooit verkopen in NL, er is geen plaats voor een trekhaak
Tja, als je t geld voor (over)hebt, gooi t blok van een S2000 in en tune die nog een beetje op en voilà: een echte spirituele opvolger van de crx.
@bullzeyersn:
Knappe vent die hier een S2000 blok in krijgt….
Probeer het eens met een Civic Type-R, dat gaat je vast wel lukken….
@jrk68: het blok van een S2000 moet hier wel in passen hoor. Het grootste probleem is echter de draairichting van het blok. Als het klopt wat ik op verschillende Honda forums heb zie staan, draait de F20C de andere kant op vergeleken met de standaard dwars gemonteerde VTEC motoren. Dat levert dan dus een auto met 5/6 versnellingen achteruit en 1 vooruit op. Ik geloof dat dat op te lossen is door de versnellingsbak van een K-Series motor te monteren (omgedraaide versnellingsbakwerking gebeurd geloof ik bij de van B-Series afkomstige versnellingsbakken) omdat die vergeleken met de van B-Series motor afkomstige aan de andere kant gemonteerd zit. Een leuke uitdaging dus!
Aan de *kuch* goed onderbouwde reacties af te lezen, hebben nog weinig mensen in de CR-Z gereden en dat is jammer. Auto rijdt als een kart, en de elektrieke ondersteuning zorgt voor een turbo boost. Nee, hij rijdt geen afgeregelde max. 250 km/h, maar het plezier is er niet minder om. Als de importeur meer zijn best had gedaan, om de CR-Z als MINI alternatief in de markt te zetten, waren er echt wel meer van verkocht. Oh ja, de afwerking van de CR-Z is boven die van de VAG-producten verheven, alleen de materialen zijn niet aaibaar, nou boeien…
@utregcity:
IDD, alleen kansloze homo’s knuffelen hun dashboard….
Het is jammer dat honda hier sterk ondergewaardeert word..
Het merk staat garant voor betrouwbaarheid en veel plezier.
Een honda verveelt niet snel en de meeste mensen blijven hierna ook honda rijden of ze blijven maar praten over die leuke civic of crx dat ze vroeger hadden..
Maar hier doen de mensen graag met de grijze massa mee en kopen ze een ‘saaie’ auto.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).