Eindelijk! Parkeerplaatsen in A’dam voor grote auto’s

Auteur: , 47 Reacties

Terwijl stadsdeel West in Amsterdam bezitters van auto's van formaat graag een extra poot uitdraait, zijn er ook parkeergelegenheden die wél opkomen voor de Rechten van de Asobak. Nabij het Waterlooplein komen plekken van 3,10 meter breed. Eindelijk ruimte genoeg voor je Dartz.

Voor 5 euro per uur -of 25 pop per dag- mag iedereen die wil zijn blik in één van de 100 XXL-parkeerplaatsen dumpen, ongeacht het formaat van je auto. Dus of je nu een moeilijk hanteerbare X5 hebt of een RS6 waar je liever geen schade op maakt, de XXL-vakken discrimineren niet en heten zowel koekblikjes als obesitasauto’s welkom.

Aangezien er geen limiet voor auto’s geldt kan dit zomaar een trekpleister worden voor automobilisten met nare ervaringen met parkeergarages. En dan hebben we het over iedereen die wel eens een deur van een ander heeft gekopt, of bij terugkomst een onverklaarbare kras in de lak had staan. Grrrr-momentjes waarvan je vanzelf dubbel gaat parkeren.

Wat denken jullie: heeft de exploitant van deze parkeertoko een gat in de markt aangeboord? Of moeten gemeenten verplicht een percentage van parkeerplaatsen extra breed laten aanleggen?



47 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Goed initiatief! Ik heb een hekel aan super smalle parkeerplekken waarbij je een slangenmens moet zijn om zonder schade uit je eigen auto te geraken. En dan nog maar te zwijgen over andere parkeerders die vlot hun deur in de jouwe planten. I’m a fan!
Ziet er strak uit, werd tijd eindelijk een beetje waar voor je geld in ene garage qua ruimte
Is die €5/pu of €25/pd duurder dan normaal? Als dat het gewone tarief is kan moeilijk gesproken worden van een gat in de markt. Ik neem aan dat als er geen xxl parkeerplek zou bestaan, mensen met een xxl auto ook wel ergens zouden parkeren. Vraag blijft hoe controleer je het en mogen kleine auto’s er ook zijn. Of is dat net zo asociaal als op een invalide plek gaan staan of frau platz (duitsland)
@Larick: Ik betwijfel of 25p/d wel klopt, dat is goedkoop in Amsterdam.. 5p/u lijkt me wel reëel.
@kaasboerin: €5/uur is in elk geval in het centrum het ‘normale’ tarief. Ben benieuwd of het kaartje automatisch naar het dagtarief overschakelt na 5 uur parkeren. Als ik in de garage vlak bij mijn school het maximale tarief voor studenten wil betalen dien ik eerst naar de parkeerwachter te gaan.
@RoT___: kaartjes die overschakelen naar dagtarief? ehh.. “achteraf betalen”. wel eens van gehoord?
@Larick: Er staat toch duidelijk dat eender wie gebruik mag maken van deze plaatsen (groot of klein).

Ik vind het een super idee !
En terecht, wel jammer dat jij dan weer meer moet betalen omdat anderen schijt hebben aan andermans eigendom..
Gat in de markt idd. Meer van dit soort aub. Gemeentes zijn volgens mij blijven hangen in de jaren 70 van de vorige eeuw. Een toen ‘dikke’ kuch VW Golf of Kadett paste er makkelijk in.

Wellicht dat dienstdoende ambtenaren nu kleine zakjappaners of Up’s rijden. Tsja, dan kan ik me voorstellen dat zij helemaal geen problemen hebben met de voor autobezittend Nederland te kleine parkeerplaatsen :)
@joejojo2012: met de, volgens autobezittend Nederland, te kleine…

Sorry, spijsvertering is nu in volle gang, bloed stroomt weg uit hoofd :P
wat baat ’t als er een blinde opa of driftende arabier passeert…
Geen overbodige luxe, in sommige garages is het al lastig om er een D-segmenter door heen te manoeuvreren. Om nog maar niet over de echte mastodonten te spreken. Een van de weinige plekken waar parkeersensoren/-camera’s daadwerkelijk de toegevoegde waarde bewijzen.
Zijn de ingang, uitgang en paden naar andere verdiepingen dan ook iets groter?? We hebben al eens aardig gestoeid daar in een garage :)
Ingeburgerde poolse chauffeur: Ya sjeer goedj. Kund ik niu porkere med mein vrektwagon und winckelen med mein froutje ien emsterdamn.
@bempi: Dat is idd goed ingeburgerd voor Nederlandse begrippen..
@kaasboerin:

Hahahah tegenwoordig helaas wel. en als het zo doorgaat gaan we straks allemaal. ‘Ish goedj. Weten waar jou huize woont’. praten….
Ik parker mijn navara net zo goed op een normale plek, ook ondergronds…
Om en om parkeren helpt trouwens ook al een hoop om plekken ruimer te maken. Eerst je passagiers uit laten stappen en dan je auto strak langs de passagierszijde van de auto naast je parkeren. Doet degene naast je het zelfde, dan blijft de ruimte voor de bestuurder om uit te kunnen stappen voldoende.
@RoT___: Precies, zo doe ik het tegenwoordig ook. Gewoon je auto zó strak langs een andere parkeren dat de passagiers van die auto niet eens gaan proberen in te stappen. Moet je alleen de mazzel hebben dat degene die na je buurman op dat plekje gaat staan dezelfde gedachte heeft, anders heb je alleen maar een krapper plekje gecreëerd met alle gevolgen van dien ;)
Hoe registreert de slagboom trouwens of ik parkeer op een normale of op een brede plek? Want als dat niet goed geregeld is heeft het uiteraard geen zin.
@jack_abarth:

Parkeren in Amsterdam heeft nooit zin. ;)
@jack_abarth:
Vraag ik me ook af, anders staan er straks alleen maar dames met hun kleine autotjes geparkeerd die denken: “goh, wat een mooie ruime parkeerplaats” :)
@dijkema:

Of van die zielige figuren die de mening hebben: “zo lekker die gast pesten met z’n Q7, moet hij maar een kleine auto kopen”.

Dan wil ik het ook gerechtvaardigd hebben dat ik met een grote auto op 2 vakken mag staan.
@jack_abarth: Je mag er met elke auto staan. Prijs is gelijk.
@jack_abarth:
Ik vind het idee prima maar dan gewoon betalen per m2 van de plek. Dan dus ook kleine plekken voor kleine auto’s.
Kan mijn (ex) baas ook met zijn chevy pickup parkeren ik denk dat een dually overigens weer net niet past
“Eindelijk ruimte genoeg voor je Dartz.”

Met een doorrijhoogte van 1,90 meter gaat dat echt de lukken, de Kombat is 2,15 meter hoog. ;)
the-budel-guy via iPhone app
@bungabungastig: ik denk dat het plafond van de garage eerder breekt dan het dak van de dartz haha
the-budel-guy via iPhone app
2 jaar terug zijn wij 2 maanden in Amerika geweest en het eerste wat me opviel waren de enorm grote gigantische ruimte vullende hamburgers…. Daarna de parkeer vakken die zijn daar een stuk groter dan hier. Wel zo prettig omdat de auto’s meer afstand van elkaar hebben. Toen we weer terug in Nederland waren viel ons pas op hoe klein de vakjes hier zijn. Ik zeg gat in de markt.
@the-budel-guy:
Daar is de ruimte misschien iets minder schaars?
En de auto’s van oudsher groter?
Ah, een Frauenparkplatz in vermomming.
Hier in België maken ze de parkeerplaatsen groter door dunnere lijnen te trekken tussen de vakken….
niet accomoderen

X6 is schaamtelijk

effeciënt dynamics
Hey, das handig voor mijn C4 Coupe! Zitten echt hele lange deuren op. Dus ik parkeer expres altijd op wat ruimere plekjes en met de meeste ruimte aan de bestuurderskant.
Prima gedaan maar wel gelijk die obesitas auto’s verbieden op normale plaatsen te gaan staan.
@norge:
En extra laten dokken. Een m2 grond is niet goedkoop in 020
Dus als ik het goed heb : Jarenlang maken ze de auto’s groter, en het logische gevolg is kleinere parkeervakken. Nu bieden ze terug normale parkeervakken aan voor een meerprijs…

Precies die actie van Sprite, eerst normale sprite, dan “new” sprite, en dan “original” sprite aanbieden…. marketing ftw
@Bartholomeo: meerprijs? waar heb je dat gelezen… €5,- is niet echt bepaald in meerprijs voor parkeren in Amsterdam
Een S-klasse is al snel 2.1m breed. heb je nog mooi 50 cm aan elke kant om jezelf eruit te wringen.
@Bartholomeo:

Een hedendaagse S-klasse is 1.871mm en trek daar gelijk 2x 200mm aan spiegels vanaf. Moet goedkomen in een vak van 3.100mm
@jack_abarth:
Die breedte is ex spiegels. Anders zou die net zo breed/smal zijn als een Cuore.
Een c4 coupe is echt lelijk
@ volvofreak

wat een nietszeggende informatie
Doet me direct aan dit filmpje denken, ik zeg X6 met klapdak please http://www.youtube.com/watch?v=yzdSjA3XzVY
@Yabbanoname: Misschien komt er ook een X6 Cabrio. ;) Lijkt me inderdaad erg handig.
Waarom zijn ze hier niet eerder op gekomen, echt slim.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).