Elektrische RUF 911 met middenmotor rijdt rond

Auteur: , 26 Reacties

RUF heeft wat gevonden op de nostalgisch ingestelde mens die toch een 'beetje toekomst' wil proberen. Ze vervangen in een Porsche 911 eigenlijk alleen de motor (bak, aandrijflijn blijven). De bediening blijft zoals vroeger én het zwaartepunt verplaatst een stukje in goede richting.

Je verliest natuurlijk een prachtige zescilinder boxer maar krijgt er wel degelijk wat voor terug. Om te beginnen een zwaartepunt dat meer in het midden van de auto ligt. RUF plaatst de elektromotor namelijk meer naar het midden dan de standaard verbrandingsmotor. Dat kan, want meer compact. Bovendien hebben elektromotoren zo ongeveer de meest vlakke koppelkromme denkbaar. De topsnelheid mag dan op ‘slechts’ 220km/u liggen, je lijkt er moeiteloos naartoe te accelereren.

De officiële cijfers? Deze heeft 245pk, maximumsnelheid: 220km/u en van 0 naar 100km/u in minder dan 7 seconden. Sneller kan maar dan verlies je meer bankrekening en de schakelpook.

Een volledige Porsche-vervanger is de eRUF nog niet. Voor het betere kilometerwerk voldoet de range van 150km niet (poll op rechts!). Natuurlijk lever je ook wat snelheid in. Wel kan je hiermee heel erg de blits maken (en gratis parkeren?) in Amsterdam. Filerijden doet ‘ie bijna gratis. Bovendien kan zo’n elektrisch karretje best leuk spelen zijn in het weekend. Lekker nietsvermoedende wielrenners en ander gespuis besluipen. Geruisloos over de Posbank scheuren. Bekijk de foto’s op autojunk.nl.

Met dank aan kd-producties voor de spot!



26 reacties

Geniaal! :D Ik hou van de 911 :) Zowel de oude als de nieuwe!
Doe mij er maar 1
Mooi, prachtig van nul naar leeg in 7 seconden.
@norge: Hahahaha! Goeie. (m.a.w.. dit wordt pas leuk als je er 500 km mee kunt rijden..)

OT: Ik zou de technische layout wel eens willen zien. Hoe dat er uit ziet onder de kap, waar de accu’s zitten, etc. Is daar wat meer over te zien? Ik zag er op de site niks over..

http://www.ruf-automobile.de/en/en-index.php
@Freewarefreak: Dat hebben we natuurlijk even gecheckt met ons contactpersoon bij RUF. Hoop dat je Duits goed is:



Das Fahrzeug ist eines aus dem Konzept 1 mit Zentralmotor, Original-Porsche-Getriebe und einem Batteriesystem der Firma Gaia. Die beiden Fahrzeuge, die an der E-Miglia teilgenommen haben, entsprechen dem Konzept 2 mit Doppelmotoren, automatisiertem 2-Gang-Getriebe und einer flüssigkeitskühl- bzw. –heizbaren Batteriesystem der Firma Sensor-Technik Wiedemann.




Deze heeft dus ‘slechts’ een (midden-)motor, voorin zal wellicht wat zwaar batterijspul liggen voor een goede gewichtsverdeling.
De RUF CTR3, dat is pas een 911 met middenmotor.
http://www.seriouswheels.com/pics-2008/2008-RUF-CTR-3-Rear-Angle-1280×960.jpg

OT: Niet echt baanbrekend met zo een korte range en die lage topsnelheid. Ik hou het liever bij de ‘verkeerde’ opstelling.
@vale46: In hoeverre is dit een 911 eigenlijk? Want je ziet er veel Porsche in, maar 911 alleszins niet. Onderhuids wel zeker?
Dit is idd een prachtige bak. Lijkt me een fantastisch speeltje. En ik ben nochtans niet zo voor Porsche.
@adyton: het is een 911 die een goede halve meter is uitgerokken achter de cabine. Zo kon men de originele aandrijflijn omdraaien(dus middenmotor).
& de dikke kont was niet meer nodig dus die is wat afgeslankt.

Eigenlijk een porsche met de motor waar hij hoort!
een 911 zonder flat-6 is voor mij geen 911

ik vraag me trouwens af waarom ze de bak zouden behouden bij een elektrische aandrijving…
@p993: Voor de rijbeleving? Blijkbaar is zonder pook sneller. En echt nodig heb je versnellingen ook niet, met zo’n koppelkromme, toerenbereik en relatief lage top.
@oli4k: zonder versnellingen zoals in een Tesla is ook wel een rijbeleving…en het kan toch met een elektromotor. Scheelt je een bak met tandwielen (massa) en wrijvingsverlies in je lijn.
@p993: Ik bedoelde het eigenlijk in de trend van het benaderen van de rijbeleving zoals die nu is, maar dan elektrisch. Voor zover dat kan. Dat van die Tesla kan ik niet over meepraten want daar heb ik nooit in gereden. Zou het wel graag willen ervaren, ik ken alleen niet echt iemand die er een heeft én hem wil uitlenen aan mij :-)
Het is nog wel even wennen zonder die 2 pijpjes die uit de bumper steken.
@NicoLauda: Bende gek.. da’s toch zo bij alle VAG producten? Bij mijn auto zie je ook geen uitlaat. Er zit geen uitsparing in de bumper.. niks. Die buigt achter de bumper naar beneden. Achter de auto zie je er niks van. Dat doen ze al jaren.
@Freewarefreak: bij die van mij steken er wel twee pijpen onderuit…met grote ovals erop…en reken maar dat er wat verbrandingsresten naar buiten gebraakt worden per uitlaatslag!
@Freewarefreak:
Dat is weliswaar zo, maar dat betekend niet dat ik het niet jammer vind.
Bij een TDI ofzo maakt het ook niet zo uit, maar een mooie passende uitlaat siert een auto toch wel.
bmwr via Android app
Gaaf!
zit er dan ook een speaker in die het motorgeluid maakt? net als in de m5?
@mazdarx8: En anders is het snel te fixen.. een soundbox kost 4 tientjes.
Lol @ mensen die roepen dat de snelheid erg laag ligt. Alsof je met elektro harder kan en alsof jullie dat halen, ik vind het fantastische cijfers, hier kunnen veel merken niet aan tippen
Leuk speelgoed, maar dat is het dan ook.
Vraag me wel af als hij in normaal verkeer 150km haalt hoeveel rondjes nordschleife dat zijn?
Zou hij er 2 halen?
@Hupke: Ik denk dat RUF niet wilt dat jij zo gaat denken ;)
Pas maar op dat hij niet ‘spontaan ontbrandt’
Maximaal 220 kan je mee leven (ook al rij je wel voor lul als je op de Autobahn een willekeurige Duitser tegen komt die op 250 begrenst is). Maar van 0 naar 100 in 7 seconden? Dat is echt veeeel te traag voor zo’n auto! En maximaal 150 kilometer is gewoon ronduit kansloos. Nee, weer flop van de eeuw dit.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).