Er komen nog meer viercilinders voor de Mustang

Auteur: , 21 Reacties

Dat is goed nieuws, toch?

Ford Mustang Ecoboost

Inmiddels is de zesde generatie Ford Mustang alweer een tijdje onder ons. Sterker nog, de auto is inmiddels al gefacelift. Veel liefhebbers hebben er, in Nederland althans, een haat-liefde verhouding mee.

Voor een relatief scherpe prijs heb je een Mustang EcoBoost. Ook 30 jaar geleden kon je Mustangs met viercilinder motoren krijgen, dus zó vreemd is dat niet. Echter, die V8 past perfect bij het karakter van de Mustang. Dankzij de CO2-waakhanden uit Den Haag kost een Mustang EcoBoost je zo’n 70 mille, terwijl voor de V8 110.000 euro neergeteld dient te worden. Voor de context, voor 70 mille heb je óók een Mercedes-Benz E350 Coupé.

Maar er komt dus nóg een Ford Mustang met viercilinder motor. Ford heeft deze overigens niet aangekondigd. Bozi Tatarevic van Hagerty kwam erachter toen hij door het papierwerk van de NHTA (National Highway Transportation Adminstration) aan het grasduinen was. Er staan meerdere nieuwe motoren bij, waaronder een V8 met de bijnaam ‘Predator’. Wow, klinkt toch even beter dan F4R of S55B30. De Predator V8 is de motor in de Shelby GT500. De twee andere nieuwe motoren zijn een Voodoo V8 (actiemodel zoals de BUllit waarschijnlijk) en dus die 2.3 EcoBoost náást de bestaande EcoBoost.

Ecoboost

Nu kunnen we blijven zeuren om die V8, maar meer dan een ton voor een Mustang is gekkenwerk. Qua verfijning staat de Mustang op het niveau van een (heel erg lekker) broodje frikandel speciaal en daar ga je ook niet 110 euro voor betalen. Er zijn twee opties eigenlijk, volgens Hagerty. Er komt een sterkere en sportievere variant van de viercilinder motor. De andere optie is een Mustang viercilinder met hybride. Heel ondenkbaar is dat laatste niet, de CTO van Ford had aangegeven dat een hybride Mustang in combinatie met de viercilinder motor een haalbare kaart is. Ok, dan hebben nog steeds geen V8, maar een snellere Mustang die enigszins betaalbaar is, is altijd welkom.



21 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Jammer dat het geen 5 of 6 cilinder is, dat klinkt tenminste nog wat speciaal, dat de 4 cilinder een goede motor is kan ik aannemen, maar het klinkt zo doordeweeks.
@tjorque: in de VS wordt hij wel met een 6-cilinder geleverd.
@detroitv8: ook niet meer! Die werd zo weinig verkocht dat ze daar mee gestopt zijn. Mensen die zuinig willen rijden gingen voor de 4 cilinder en de rest voor een 8 cilinder
@tjorque: Dat is dus het probleem, je koopt de auto omdat ie een specialere/gavere auto heeft, en nu maken ze er iets ‘gewoons’ van.
@tjorque: of een boxer, dat klinkt ook bijzonder.
Niet alleen qua verfijning ..
Maar ook qua livery ..
En qua driveability ..
En qua lifestyle ..
@lincoln: Je vergeet de premium brand experience!
Typisch zo’n wagen welke geniaal is, behalve in Nederland.
Een Voodoo V8 bestaat al, motor uit de GT350(R), maar misschien krijgt die een update
De GT/Bullit V8 staat bekend als Coyote. De Voodoo is daarop gebaseerd maar heeft een platte krukas.
@galverink: en die zit in de Shelby GT350 en GT350R.
Waarom hangt Ford geen 3,5L V6 EcoBoost motoren in de Mustang.
Zou net iets interessanter zijn dan zo’n viercilinder.
@hzw: De 3.5 V6 weegt meer dan de 5.0 V8 en is niet krachtiger, je schiet er dus nul komma niks mee op.
De frikandel speciaal vergelijking is erg goed!
@pallas: Behalve dat ik in die vergelijking €70,- voor een minder lekkere frikadel, zonder saus en uitjes, helemaal belachelijk duur vind.
Viercilinder kan ook lekker zijn en met wat energie steken in het uitlaattraject nog best leuk qua geluid, denk aan Mini Works modellen, Abarth, A/CLA AMG…
Op zich niet echt een verrassing, die 2.3 hebben ze nu ook in de Ranger gehangen, en de Raptor variant daarvan moet nog komen. Ze zullen het blok daarom wel flink updaten. Het zal mij dan ook niets verbazen als de huidige 2.3 ecoboost er tegen die tijd uit gaat.
Tot voor kort had ik nog nooit een mustang 4 cilinder gezien of gehoord maar vorige week rijdt er eentje naast mij weg toen ik door de stad liep. Ik hoorde amper geluid, snap nu waarom er weinig mensen warm voor lopen..(los vd 6/8-cilinder).
@ghost: ca. 90% van de huidige generatie mustang is een 4 cilinder. Er zijn nu ca. 17 V6 S550 in nl en ca. 25 GT S550
@arnoldh: snap ik want die zijn aardig in prijs gestegen door de BPM..maar goed alsnog zie ik nagenoeg nooit een mustang in Amsterdam en omgeving.
@arnoldh: “90% van de Mustangs is een 4-cilinder?” Waar haal je dit soort onzin vandaan? Op vrijwel elke grote markt is de V8 de populairste optie. Vooral in Europa, China en Australië is de V8 erg populair.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).