EU-autoverkoop september: dubbele daalcijfers

Auteur: , 22 Reacties

Het ging al ronduit kwantitatief uitermate teleurstellend met de autoverkopen in de EU, maar voor het eerst dit jaar groeit het afzetverlies tot boven de 10%.

Het Europese fabrikanten-collectief, de ACEA, kwam zojuist met de cijfers over september: -10,8% ten opzichte van vorig jaar. De verkopen in Duitsland, dat voor het eerst in tijden een scherpe verkoopdaling (10,9%) noteerde (zou dit te maken hebben met een demanipulatie?), hangen hier grotendeels mee samen.

De enige positieve uitschieter was Groot-Brittanië, waar een plus van 8,4% werd gerealiseerd. Hier tegenover stonden de Franse en Italiaanse automarkt (ook behoorlijk grote afzetgebieden) met -18% en -26%. Als gevolg van de zwakke vraag passen meer en meer fabrikanten hun productie aan. Mercedes verlengt tijdelijke contracten niet, en Volvo sluit later deze maand een van zijn fabrieken voor een week, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Europawijd werden er in september net geen 1,1 miljoen nieuwe auto’s verkocht, en daalde de markt voor de twaalfde maand op rij. Grootste stijger? Slowakije (+46,6%). Maar met 7.329 verkochte auto’s zet dat niet echt zoden aan de dijk. Ter vergelijking: in Groot-Britannië werden in september 359.612 nieuwe auto’s op kenteken gezet. Over het gehele jaar bekeken staat de teller in de EU op -7,6%.

Grafiekje laatste 12 maanden

Ook Nederland ging aardig onderuit (-28%), maar dit was verwacht. Het ziet er naar uit dat we nog altijd rond de 490.000 auto’s uitkomen aan het einde van het jaar.

Waar gaat het wel goed? Eigenlijk overal buiten Europa. De Amerikaanse markt plust als nooit tevoren (+13%) en ook in China raken in ieder geval de Westerse fabrikanten hun auto’s wel kwijt. Japanse niet zo, maar dat trekt wel aan.



22 reacties

Gek he?
Als je auto’s, en auto rijden belachelijk duur maakt.
@RiKe: Er bestaat bijna geen normale markt meer..
Ja die paar standjes in ’t centrum.
@RiKe: Heeft er weinig mee te maken. De economische crisis is er debet aan, niet de prijs van het autorijden.
Toch meer als een miljoen die genoeg geld hebben voor een nieuwe bak,of zou het allemaal leasing zijn van Pon?
@norge: Als moet dan zijn, voor de taalnazies.
@norge: nazi’s :P
gek he, als ‘bezuinigen’ inhoud dat je je burger verder uitknijpt. Heel gek dat ze dan ineens geen geld meer hebben voor een nieuwe auto.

Of zoals ik vanochtend las, een anorexiapatient op dieet zetten en verwachten dat die dikker word.
@Simpson: Wel dat dieet zal zelfs meer zijn dat wat die normaal eet dus…
@StijnB: Ja, dat denk ik ook. Dat is nou ook het gekke he? Dat de overheid dat denkt.

Of moet ik in jouw geval met clowntjes en lachende zonnetjes uitleggen wat een beeldspraak is? Of wat ironie betekent?
Pfff.. waarom nemen we niet een voorbeeld aan Amerika? Daar hoor je ze 2 jaar over crisis praten en daarna lullen ze er verder niet meer over en kopen gewoon weer de spullen die ze nodig hadden wat ze eerst ook zouden doen. Hier wordt elke dag verteld in het nieuws hoe treurig onze toekomst is, hoe hard de crisis toe slaat, hoeveel mensen hun banen verliezen etc. Kortom iedereen wordt gemanipuleerd om op z’n geld te zitten en niets meer uit te geven want ‘stel dat’..
@roberto: hun staatsschuld is echt een voorbeeld voor iedereen!
@autogedrocht:
Hun persoonlijke individuele schuld ook. Sparen is in de VS not done, een pure consumptiemaatschappij op basis van toekomstige verwachte geldstromen. Wat voor de globale economie natuurlijk een zegen is. Gaat ook mooi samen met onze ideologie van sparen (kapitaalverlening). Ach, alles komt goed man (alleen niet voor iedereen)…
@roberto: Media is altijd lekker pessimistisch, volgens onderzoekers ‘leuker’.
Net als over dergelijke landen waar je alleen maar oorlogsbeelden van ziet.
En dat helpt idd zeker niet, want we kijken er allemaal naar en bewust of onbewust, het heeft (veel) invloed op je.
M.a.w. je hebt helemaal gelijk.
@kaasboerin:
yep
Kijk drie keer achter elkaar naar het journaal, of van die beurs boys en je begrijpt waarom iedereenin de twintiger jaren van de vorige eeuw uit het raam sprong.
probleem is dat eigenlijk alles cyclisch is.

En auto fabrikant, dat wil je niet meer zijn.
-Torenhoge investeringen
-Onmogelijke regelgeving
-Copy cats
-Producten die tegenwoordig een mensenleven meekunnen
-Moordende concurrentie.
@desjonnies: Merk ’t al aan de markt.
20 goeie berichten en een koers blijft hetzelfde/stijgt een tikkie.
1 negatief bericht en ’t zakt 10x zo hard in..
Mensen zijn zo negatief en bang als de teffes.
@sir_smokalot: Je bedoelt denk ik kwantitatief uitermate teleurstellend in deze context.
@sacha: er is er hier eentje scherp zeg!
@RRenault:
Fijn dat je merkt dat Sacha is afgevallen!
ja, dat.
Is dit nou echt zo slecht? Is de markt niet gewoon verzadigd. Waarom zouden er elke jaar meer en meer auto’s verkocht moeten worden.
Als mensen minder uitgeven aan nieuwe auto’s dan geven ze misschien meer uit aan onderhoud, publiek vervoer, of ander soort tijdsverdrijf en dus hun locale economieën (het locale hamburger tentje tov McDonalds aan de autostrada).

Met autofabrieken die verlies draaien die de overheden moeten overeind houden met schulden voor het nageslacht ben je uiteindelijk ook niets.

Dit is peak oil trouwens, volgens mij dan, en volledig de bedoeling vd crisis. De EU moet lijden om Duitsland te redden en Duitsland en de EU moeten lijden om Amerika te redden. Aangezien “America” al zijn schulden aan China heeft verkocht in ruil voor slaven arbeid – moet China ook overleven (als eigenaar van America). Waren we maar communisten zeker – in de vrije markt – of zoiets – laat het de “conservatievelingen” en “liberalen” maar uitleggen.

Dus, in mijn opinie, niet slecht dat de autoverkopen dalen. Een verandering van levensstijl die ons minder afhankelijk maakt van de globale economie en meer van ons geld en energie binnen onze landen houden.

Autoliefhebbers moeten niet wanhopen. Via cooperatieve auto clubs (met gezamelijk bezit en onderhoud van een wagenpark (///M, RS, 911, AMG…) via een credits systeem en een internet interface) in combinatie met een dagdagelijks gebruik van het openbaar vervoer in een stedelijke omgeving, kan de autoliefhebber het beste van beide werelden ervaren, de locale economie bevorderen, eventueel iets bijverdienen (afhankelijk van zijn investering), en een rijkere auto-ervaring genieten dan wanneer hij er eentje voor zichzelf koopt.
@Pieter-Jan Catteeuw: Helaas gaat het men vooral om de ‘heb’ i.p.v. het rijden (huren) van een M/RS/911/AMG..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).