EU-fabrikanten ruziën (nog steeds) over CO2-normen

Auteur: , 41 Reacties

Chips is zout, water is nat, en bij de PVV rennen de fractieleden de deur uit. Allemaal voor de hand liggende zaken. Als je die lijn doortrekt naar de autolobby, dan zie je dat elke fabrikant in Brussel volop moeite doet de CO2-regels zijn kant op te buigen. En wederom zijn het de Duitsers vs de Rest.

Zoals eerder gemeld zijn er ambitieuze Europese plannen om de gemiddelde toegestane CO2-uitstoot in 2020 tot slechts 95 gram per kilometer te reduceren. Dat is haalbaar als je alleen tweecilinder koffiemolentjes maakt, maar iets moeilijker in het geval je een assortiment vol E-/F- en M-segmenters hebt, zoals de ‘Klimazwijntjes’ van de Duitse Drie.

Laatstgenoemden (die momenteel de wind mee hebben, maar natuurlijk altijd meer willen), proberen nu een truukje om hun nadeel (grotere auto’s dan de rest) uit te gummen: ze willen dat de uitstoot per kg massa bepaald wordt. Lekker handig, want met name zij zijn het die flink inzetten op gewichtsbesparing, en zouden zo een dubbele slag slaan.

De concurrentie is ‘not amused’. Sergio Marchionne (Fiat) zegt (in iets sjiekere bewoordingen): dikke l*l, waarom moeten wij als sappelende kleine fabrikanten bloeden voor die Duitse margemakers met hun enorme auto’s? En hij heeft een punt.

Uiteraard zit de Europese Commissie zelf ook niet stil, en schijnt er, aldus Automotive News, achter de schermen gewerkt te worden aan een systeem, waarbij de lasten wel enigszins evenredig worden verdeeld (want je moet het makers van auto’s met meer dan 2 zitplaatsen niet onmogelijk maken, grote auto’s zijn voor grote gezinnen noodzaak), waarbij een middenweg tussen de fabrikanten wordt gevonden. Compromissen moet je immers bijna altijd maken.

Momenteel ligt de Europese uitstootnorm op 140 gram, een aardig verschil met de doelstellingen voor het einde van dit decennium. Overigens is ambitie niet verkeerd, je mag de teugels best een beetje strak houden als wetgever, anders loop je het risico dat fabrikanten te veel achterover gaan leunen.



41 reacties

@sir_smokalot: Vraag, als ik een tof item heb waar kan ik dat doorgeven aan de redactie?
@VeniVidiVici: [email protected]
@jmeverts: Okee, thnx! Komt eraan :)
Graag meer van die filmpjes net zoals die meiden met die SL.
Met dit soort grappen wordt het nóg moeilijker voor kleine merken die ‘niet zo snel kunnen schakelen’ als de grote groepen… Nee, de leuke min of meer onafhankelijke merken worden gewoon weggejaagd uit Europa zo. Ik denk even aan Jaguar bijv. Zonde!
afschaffen die co2 normen. oog geen gezijk, is al te veel geld in gestoken in die megagrote overbodige mileuhype
Er wordt wel doodleuk verwezen naar de nieuwe A3 bij gewichtsbesparing, maar Mercedes zet ook hoog in op gewichtsbesparing. Denk maar aan de nieuwe SL. Maar ook de nieuwe c-klasse en S klasse gaan minder wegen(worden minder zwaar) dan de huidige. Volgens mij is de enige die daar niet over gehoord heb BMW. Maar dat kan ik mis hebben….

Overigens verneuqt Europa wel zijn eigen markt met die eisen. Van Co2 groeien bomen en planten goed. Nox lijkt mij meer een probleem….. maar daar hoor je weinig over….
KLopt, en er gaan ook verhalen over een super-superlichte E-klasse. Maar die A3 was t eerste vb dat in me opkwam
@mercs: BMW met de nieuwe i3 en i8, veel carbon toch?
verzin eens iets anders stelletje homo,s ..

die CO2 staat alweer in het museum naast de zure regen en ozon gaten ..
@lincoln: lol, inderdaad… Ik ben alweer benieuwd wat de volgende hype wordt!
@Svenska_Aeroplan_AB: Ze (de ‘nieuwsmakers’) hebben het al eens geprobeerd met ‘watertekort’, maar dat was niet zo handig gezien half Europa jaarlijks overstroomt. En de rest van de wereld kan het sowieso geen ruk schelen. Nee zo’n goeie als het milleniumvirus en global warming gaan ze niet snel meer vinden.
@heidekonijn: Nog een slachtoffer van de genetische mutatie genaamd “ingegroeide oogkleppen”. Het watertekort waar naar verwezen wordt is een MONDIAAL wereldtekort. Dat wil zeggen, gemiddeld over de wereld heen. En gemiddeld betekent dat er gebieden zij met heel veel, en gebieden met nauwelijks watertekort. Dat wij op onze eigen zakdoek geen watertekort hebben, betekent niet dat de hele wereld er zo uitziet. Overigens bewerkstelligen wij mee het watertekort in andere landen, omdat onze landbouw- en voedselproductie voor het grootste stuk in het buitenland plaatsvindt. En dat zijn nu eenmaal waterintensieve industrieën. Je zou het ook zo kunnen formuleren: wij exporteren ons waterprobleem naar andere (meestal armere) landen, zodat we zelf niet met tekorten worden geconfronteerd. Nuance bij wereldproblemen, een utopie op Autoblog…
Überhaupt belachelijk die hele Europese unie. Andere bepalen wat ik mag rijden, en alleen maar om een paar hippies blij te houden…
@meneersander: Idd, pak nou eerst de industrie ofzo aan. Die zorgt voor 90% van de CO2-uitstoot…
@kickass: elasticiteit van het produkt ‘auto’ is ongeëvenaard groot…dus dubbelop winst voor de lamme politici en hun grijze-baarden-volgers.
@kickass: De transportsector pakt in Europa 30% van de CO2-uitstoot voor zijn rekening. Als je weet dat de bouwsector 40% representeert, en dat tegen 2020 alle nieuwbouw passiefbouw moet zijn (dus niet meer energie verbruiken dan het gebouw zelf produceert), dan komt de auto-industrie er met 95g CO2 nog goedkoop vanaf.
Ik vermoed dat het parels voor de zwijnen is, maar als je de massa van alle gewervelden op deze aardkloot samentelt, dan is de mens en z’n huisdieren goed voor 98% van die massa. Ja. Er is overbevolking. Ja, we doen aan roofbouw. Ja, we zouden vegetarisch moeten eten. Ja, we nemen te veel plaats in. Ja, er is een stevig probleem met de biodiversiteit. Enzovoort. Selectieve oogkleppen veranderen niets aan die vaststellingen.
@meneersander: Ja, want voor de EU was de autoproductie aan geen enkele regel onderworpen… Megafacepalm…
Als de Duitsers op gewichtsbesparing inzetten, waarom willen ze dan aantal gram/kg? Dan hebben ze toch juist een nadeel?
@kickass:

95 gram is lastiger voor een auto van 1600 KG dan voor eeen auto van 1000 KG

Doe je 9,5 gram per 100 KG, zit je bvb op 152 gr voor een auto van 1600 KG.
@kickass: precies-> dan zou je toch auto’s vol lood stoppen? Maar de discussie klopt wel (met hoort de klok luiden, maar weet niet waar de klepel hangt).. licht construeren kost geld=hogere kostprijs auto, dat is minder erg als je in het premium segment zit vs budget auto’s
@macchina: ja want met meer gewicht gaat de uitstoot niet omhoog… Waarom denk je dat kleine auto’s zuiniger.. minder verbruiken dan grote auto’s? Precies gewicht.


Een voorbeeld:
een beladen vrachtwagen rijdt 1 op 3
Een (leeg) bestel busje (caddy, partner) rijdt 1 op 20 (80-100 km/u)


Wanneer volledig afgeladen is de vrachtwagen zuiniger.
@flutterby:
Per kilo vervoerd gewicht zou jouw theorie kunnen kloppen,
maar zoals je het nu schrijft is het onzin. Een caddy of gelijkwaardig krijg je met geen mogelijkheid aan de 1 op 3.
solmatje via iPhone app
De EU is alleen maar vervelend in mijn ogen! Hoop dat ik er ooit nog profijt van heb..
@solmatje: nee…
@solmatje: De EU is het beste wat ons sinds de tweede wereldoorlog is overkomen. De welvaart in Nederland, die kunstmatig wordt opgeblazen door de inkomsten uit de gasvelden ( en dan nóg een deficiet), zou op een veel lager peil staan zonder de EU. Of denk je dat de pensieonfondsen het zouden gehouden hebben tijdens de credit crunch zonder het beschermende aura van de EU? En dat de Nederalndse bankrating nog steeds zo hoog zou liggen? De oplossing is niet minder maar meer Europa. Dat dit lastig te begrijpen is voor de verstandelijk gehandicapten van Wilders, is me intussen ook dudielijk.
@solmatje: dat heb je al je hele leven vriend, je woont in het op 5 na meest welvarende land ter wereld! Het overgrote deel van die welvaart komt uit inkomsten van handel met Europa.
Tja zelfde over fiat zijn ferrari en maserati dan. Als fiat gelijk wilt moeten ze dan ook maar hun supercars onder de naam fiat verkopen
@solmatje
geef eens 1 voordeel wat wij aan Europa hebben overgehouden? Het hele Europa zoals het nu gedaan wordt is gemaakt voor een klein clubje dat er veel geld aan verdient. En wees maar zeker dat het beschermende aura van de EU een fabel is! Zonder de Euro was er nooit een, naar mijn mening, georchestreerde crisis!
En even over het onderwerp: ze kunnen misschien al eens beginnen met een realistische verbruiksnorm…
@ronin1130: georchestreerde crisis… Heb je je aluminium hoedje wel goed op vandaag? Pas op hoor…
@ronin1130:
Hoe lang wil je, dat mijn lijstje wordt?
Zonder Europa/EU:
– Kilometerlange vrachtwagenfiles aan de Duitse en Belgische grenzen vanwege grensformaliteiten.
– Kilometerlange files aan dezelfde grenzen vanwege pascontroles.
– Nederlandse landbouwsector naar de kloten vanwege wegvallen subsidies.
– Duurdere levensmiddelen hierdoor.
– Hogere brandstofkosten.
– Rotterdamse haven naar de kloten vanwege uitwijken scheepvaartverkeer naar Antwerpen en Hamburg.
– Hogere werkeloosheid hierdoor.
– Minder buitenlandse investeringen vanwege geïsoleerdere positie van ons land.
– Minder banen hierdoor.
– Moeilijker exportpositie voor onze bedrijven.
– Minder banen hierdoor.

Moet ik nog verder gaan? Lees eens iets meer over de economische voordelen van Europese samenwerking en internationale betrekkingen. Dan kun je beter meepraten over dat soort dingen. En er ook achter komen, dat de prietpraat van GW niet meer dan geleuter is en stemmingmakerij. Stemmetjestrekkerij van simpele zieltjes, die niet weten waarover het in feite gaat.
Ik zou tegen sommigen zeggen: sla eens een economie boek open dan weet je wel beter… Wilders heeft dat nog nooit van z’n leven gedaan dat is me allang duidelijk..
Hehe, dat de duitsers maar winnen. Ik wil geen 0.8l 2 cilinder torretjes. Doe mij maar V10…
Misschien moeten die “dikke 3” ook eens kijken naar bv Toyota of Volvo. Die hebben een Prius Plug-in en een V60 Plug-in met een CO2 uitstoot van 50gr. Het is natuurlijk leuk voor de gemiddelde Autoblog-lezers om als “dikke 3” alleen maar 50000PK hybrides te maken die in 0,2 sec naar de 3457km/u gaan. Maar er is dus duidelijk door Toyota en Volvo bewezen dat je zeker een auto kan maken die wel het gemiddelde CO2 gehalte van je fabriek verlaagd.
@9000cse
– Hadden we voor de EU dan zo een lange files en paspoortcontroles? Ik denk het niet. Ook de ongebreidelde immigratie was een pak beter onder controle
– Landbouwsector naar de kloten? Nog nooit zoveel landbouwbedrijven over de kop gegaan sedert invoering van de Euro! Subsidiesysteem is klote. Subsidies voor gronden braak te laten liggen???? Een sector die zichzelf niet kan onderhouden moet niet overleven op staatssteun.
– Duurdere levensmiddelen? Al eens naar de winkel geweest sedert de invoering van de Euro???
– Hogere brandstofkosten? Dat ligt niet aan Europa maar grotendeels aan de speculatie!
– Rotterdamse haven naar de kloten? Onzin! De Antwerpse en Rotterdamse en Hamburgse haven beconcurren elkaar al jaar en dag, dat is nu eenmaal vrije markteconomie. Antwerpen verliest terrein aan deze twee (ja ik ben Vlaming)
– Buitenlandse investeringen zijn in Belgie nog nooit zo laag geweest als na de invoering van Europa
– Nog nooit hogere werkloosheid sedert de invoering van de Euro
– Moeilijker exportpositie? Sedert het betrekken van de Oost-Europese landen is die verbeterd dan?

En ik weet dus wel degelijk waarover ik spreek. Het huidige Europa is gewoon te groot geworden en koppelt landen die moeilijk kunnen vergeleken worden. Het overwegend socialistische/linkse beleid in de huidige Europese gemeenschap gaat ervoor zorgen dat we evolueren naar ontwikkelingsgebied! Dit Europa is een geldverslindende machine met voordelen voor enkele happy few, die er veel aan verdienen. Voor de gewone mens daarentegen… Nog niet veel voordelen gezien hoor. Misschien eens een kritischer boek ter hand nemen ipv een sec theoretisch alle voordelen bekijkend economisch model.
@ronin1130:
Kijk liever naar de feiten. Neem Zwitserland. Ooit daar aan de grenzen geweest? Dan zou je weten hoe frusterend dat is.
Ooit in een Zwitserse levensmiddelenzaak geweest? Van die prijzen bij Coop en Denner sla ik als Nederlander gewoon achterover.
Immigratieproblemen hier? Ga eens in Zwitserland kijken. Probleem nr.1!
Verder heb ik het over Nederland en niet over België. Rotterdam zou degraderen tot een onbelangrijk haventje als het export- of doorvoerbelang zou wegvallen.
En je aanbeveling, om eens een kritischer boek hierover te lezen? Welke bedoel je? Die met een puur liberale of zelfs libertijnse inslag? Die lees ik ook, maar zijn gewoon te eenzijdig en beslist niet objectief. Geef mij maar de feiten!
Maar in je post van gisteren 23:04uur vroeg je om één voordeel te noemen. Dat suggereert gewoon, dat je er tot dan toe zelf geen wist. Vandaar mijn reactie.
@Svenska Aeroplan AB
Inderdaad tegen de Euro speculerende georchestreerde crisis. Amerika komt in problemen, hop, ineens wordt Europa onterecht kapotgespeculeerd! Gevoed door Amerikaans gekoppelde ratingbureaus… Toch vreemd!
En de Amerikanen? Goh, klein crisisje nu…
@ronin1130:

Idd. Kom niet aan de dollar !!

Moet je olie verkopen voor iets anders dan dollars….

Doe je 1 keer…..
en als je auto hier in Europa niet meer toegelaten is, wordt hij verscheept naar afrika, waar euro norm 0 nog altijd bestaat.
We hadden toch maar 1 wereldbol, toch?
@Jantje_555: Zuid-Afrika heeft het hoogste aantal auto’s per inwoner in Afrika (en heeft ook een eigen auto-industrie). Zij stranden Op 98 auto’s per 1000 inwoners. Nederland heeft er 444 per duizend, en dat is dan nog een redelijk laag getal, want het gemiddelde in de EU ligt rond de 550 per duizend. Dus als je auto’s die een slechtere utistoot hebben verscheept naar Afrika om ze hier te vervangen door exemplaren met een lagere utistoot, dan verklein je het uitstootprobleem wereldwijd. Niet alleen in relatieve, maar ook in absolute cijfers. Leren zelfstandig denken kan helpen, toogpraat nabauwen daarentegen helemaal niet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).