Extra power voor de Alpina B5 Bi-Turbo [540 pk]

Auteur: , 101 Reacties

Eerlijk zeggen: zou je de B5 met deze extra lading peekaa's nu verkiezen boven een M5?

De reguliere B5 (F10) kennen we pas sinds medio 2010, maar reeds is er een extra vaatje peper rectaal bij de Beierse sedan ingebracht. Alpina heeft namelijk nog eens kritisch naar het motorvermogen van de 4.4-liter v8 gekeken. Een magische spreuk verder en het was zo ver: 33 pk’s extra voor de B5.

En daar is eigenlijk alles mee gezegd, want aan het subtiel getweakte exterieur werd niet meer of minder gefriemeld dan bij de introductie. De V8 in het vooronder stijgt in pk’s van 507 naar 540 stuks, waarmee deze Alpinees wel heel dicht in de buurt van M5-wateren komt. Het koppel ging met 30 Nm’s omhoog en komt uit op een getal van 730 (voor je banden minder prettig). In 4,5 tellen vlieg je hiermee de 100 km/u voorbij, een winst van tweetiende seconde. De topsnelheid is 319 km/u (+12). Netjes.




101 reacties

Schitterende auto. Dare i say it mooier dan de M5?
@E34M5Touring: Helemaal mee eens!
@E34M5Touring: AMEN ! Er gaat niets boven een Alpina…zelfs geen M-versie (persoonlijk).
@Megakix: Nou gaat bij mij alleen op bij de 5 serie. En dan vooral de E34 en E39. Die zijn echt zwaar koning. Ik heb een hele tijd gezocht naar een E34 Alpina Turbo maar steeds geen goede kunnen vinden. Er staan er nog wel wat in Duitsland maar de meeste in zeer bedenkelijke toestand.
@E34M5Touring: alleen de 7-serie is ‘lelijker’ bij een Alpina dan de normale versie. Komt vermoedelijk omdat er geen M7 bestaat…

Inderdaad is het aanbod in Duitsland best aanwezig, maar zeer zeker in bedenkelijke staat verkerend. Voor een goed exemplaar ben je dus aangewezen op de huis-ocassions van Alpina zèlf.
@E34M5Touring:

Ga in Zwitserland zoeken ipv. Duitsland.
@GOD: Will do tnxs!!
Waar slaat dit op? Dan heb je een m5 wannabe, zal wel iets goedkoper zijn.
@amgpowerrr: Het is bedoeld als een soort M5 equivalent voor mensen die em niet rond een circuit gaan gooien. Hij is onder andere veel comfortabeler ;)
@mclarenmercedes:

hij is bedoelt om mensen geld af te troggelen die zo graag een Alpina badge + wieltjes willen laten zien aan de buurman ..
@lincoln: Haha tja als je het zo ziet.. Nou geen alpina fan dus :P?
@lincoln: tsja, wat niet weet, wat niet deert….maar een Alpina is werkelijk een staaltje toprijmachine ! Maar dan eentje voor de ‘gentleman’, met een betere suspensie dan welke 3-serie ook, een sterk verhoogd koppel en een iets minder machogehalte dan een M3. Enja, ze zijn duurder dan de reguliere BMW’s.

http://www.youtube.com/watch?v=OhIKPTKOaTY
@Megakix: Alpina heeft nog betere balans voor dagelijks gebruik in de auto. Dat is echt Hoge School engineeren. Altijd al bijzonder gevonden. En idd, onbekend maakt onbemind.
@highperformance:

toch vreemd dat BMW niet capabel is om zulke engineers aan te trekken ..
@lincoln: Hebben ze wel, zowel bij BMW als bij Motorsport. Je kan niet ontkennen dat BMW standaard al een prima balans heeft tussen comfort en sport (je moet wel van het wat sportievere houden, als Citroën adept zal het je dan tegenvallen). Maar Alpina gebruikt veel betere en exclusivere materialen, vandaar dat de afstemming nog verfijnder is. Een 335i met M onderstel is een daily topper. Doe je daar een Bilstein B16 PSS10 onder verbeterd het weggedrag aanzienlijk. Ben je wel weer € 1600,00 verder. En dat wil je als volumefabrikant niet. Daar wil je een balans (is ie weer) tussen verkoopprijs en kostprijs. Daarom is de vraagprijs bij Alpina hoger en ja, dat is ook een stukje marketing (betalen voor het merk). En dat doen we allemaal, in iedere aankoop die we doen (met onze iPhone, Mac, Loewe TV, B&O blueray speler, Trek fiets, Grachtenpand etc.).
@highperformance:

in het verleden gehaalde bla bla bla ..

ook de onderstel bewerking is chippies-werk bij rijdende computers ..
@lincoln: Dus in het verleden konden zij het wel en nu niet? Rare redenatie. Ms moet je een keer in een Alpina gaan rijden. Als je sportief autorijden waardeert ga je echt wel anders praten.
@highperformance:

in het verleden was het nodig .. nu niet meer ..
@lincoln: Wat mij betreft nog steeds geen onomstotelijke onderbouwing. Wat nodig is is subjectief. Jij (doe ff een aaname) kan goed leven met de standaard set-up van BMW, de klanten van Alpina wat minder. Die zoeken meer. En dat doet Alpina nog ff verbeteren. En niet alleen dat, motorisch gaan zij ook iets verder (terecht, dat is voornamelijk software remappen). Maar goed, ga er in rijden en dan ben ik benieuwd naar je oordeel (mits je oud genoeg bent voor een rijbewijs natuurlijk).
@highperformance:

Alpina heeft echt wel spannende dingen gedaan ..
maar in dit geval “geloof” ik gewoon niet ..

maar ja .. handel is handel en Alpina heeft ook een beetje continuiteit nodig ..
@lincoln: “Geloof ik” riekt toch naar willekeur. Je bent me niets verschuldigd of hoef je ook niet te verantwoorden naar mij toe. Maar ik vind het dan juist zo interessant waarom iemand (jij in dit geval) ineens iets niet meer gelooft.
@highperformance:

we hebben het hier niet over onderstel pakketen of spruitstukken of nokkenassen ..
we praten hier over velgies chippies en badges ..

je mag me corrigeren .. maar dit is geen Hennessey-achtige verbouwing waar Alpina wel om bekend stond ..
@lincoln: Dat denk ik niet. Waarom denk jij dat het oude werk niet uitgevoerd is? Jij denkt dat er een 535i staat die getuned is met Alpina wielen, bodywerk en interieur en verder niet? En niet opnieuw opgebouwd volgende de Alpina norm. Dat ga ik weer niet geloven. Waarom niet? Omdat zij zich in het verleden juiste bewezen hebben en ik van jou (no hard feelings) niet iets in de blind ga aannemen omdat je op AB “zit”. Meer dan dat je het denkt komt er niet van omdat ik geen topic van jou heb gelezen waarbij je de hele auto uit elkaat getrokken hebt.
Maar goed, nu verzanden we in het “welles/nietes” niveau. Niet mijn ding. Niet zonder respect wens ik je nog veel leesplezier.
@highperformance: Weet je niet dat @lincoln altijd gelijk heeft? ;)
@norge: Oh, zie je. Dat wist ik niet man. Kon je dat niet eerder zeggen. Was dat hele geleuter niet nodig geweest.

Alpina is Tjoening…. Waarom? Omdat Lincoln dat zegt ;-) Zo goed Norge?
@highperformance: Bijna ,maar ik proef een zweem van sarcasme :mrgreen:
@norge: I know, maar das ook niet eerlijk. Wil Lincoln ook niet als betweter afschilderen. Ken de beste jongen/man niet. Dus oordeel ik niet. Ik vind zijn onderbouwing wankel. Ik heb niets met aannames, voor hetzelfde geld heb je een 180 graden andere aanname. Ben toch meer van de feiten. De reputatie van Alpina zal men niet op het spel zetten. Anders is het einde oefening. En juist vanwege de liefde vanuit de oudheid (racerij met de 02) kan ik me niet voorstellen (ook een aanname) dat men anders zou handelen. En tot schuldig niet bewezen is bezig ik deze positieve aanname.
@highperformance:

klopt .. veel van mijn beweringen in dit topic zijn aannames ..
en dat lijkt me niet helemaal onterecht ..

ik ben niet degene die een Alpina koopt .. dus ook de waarde niet bepaald ..
weet wel dat de meerwaarde onevenredig is ..

was mij ook een bijzonder genoegen ..
@Megakix:

in het verleden gehaalde resultaten beiden geen garantie voor de toekomst ..

AMG wordt ook niet handgebakken door gepensioneerde horloge makers ..
een dronken Pool en een naam met een zweempje geheimzinnigheid will do the trick ..
@lincoln: :lol:, klopt hoor, Alpina is dan ook geen tuner(t), maar een ‘veredelaar’. Net zoals bijvoorbeeld de Wiesmann; onderstel en motor van de M-series, exterieur zelf bedacht. Alpina doet het (dus) omgekeerd; jatten het exterieur, en maken motor en onderstel zelf (grotendeels).
@lincoln: Het gaat om het resultaat, als die dronken Pool (hebbie die al aangegeven?) hetzelfde levert als die arrogante Zwitserse horlogemaker dan is dat helemaal prima. Jij gaat alleen voor de show, zodat je kan zeggen dat een horlogemaker de auto handgemaakt heeft gebouwd, ik ga voor het resultaat ;-)
@amgpowerrr: de M is schreeuwerig en opvallend, deze wat ingetogen maar toch brute power.
Prachtige wagen!
@amgpowerrr: De Apina’s zijn -nog nooit- goedkoper geweest dan de reguliere ‘M’uitvoeringen. Zet je Benz-Bril eens af ! Dus geen wannabe, maar BAAS ! Als je zo’n Alpina onder de billen hebt !
@TSI-tje: zijn gemiddeld zo’n 30% duurder (in Duitsland!) dan de M-modellen inderdaad.
33 peekaa !!

is Hennessey dan nu nog de laatste der mohicanen ??
@lincoln: Nou Underground racing met hun getunede GT40…..
Absoluut mooier dan een M5. Exclusiever ook nog eens.

M5 zal misschien op het circuit sneller zijn maar daar komt 80% van de M5’en toch nooit.
Naar mijn mening is dit een snelle 5 voor mannen met Klasse.
@Donstil:

als je voor die 33 lousy chiptuning peekaatjes 15 rooitjes wil aftikken heb je gewoon een gat in je kop ipv “klasse” ..
@lincoln: Ja want Alpina is natuurlijk alleen Chiptuning :S
@Donstil:

o.k. .. plus wat uiterlijk vertoon dan ..

manicure + coupe soleil ..
@lincoln: interieur doen ze ook he, auto knapt er echt van op. Mooier leer, meer opties, echt hout enz enz
@Donstil: nou dit interieur is anders behoorlijk lelijk, houtkleur + beige + zwart-leer + groene stiksels = LELIJK!
@dennisr: hij word gebouwd rond de wensen van de klant, dus je kunt er echt iets van maken!
Vind dit mooier dan een M
@rikus: en steeds valt mij weer op dat de Alpinakopers veelal een bizar slechts interieursmaak hebben….moet je bijvoorbeeld eens de B7’s bekijken op mobile.de…brr. Maar je kunt er iets gruwelijk moois van maken.
@lincoln: ik weet niet of je het door hebt maar deze wagen bestaat al langer dan de nieuwe m5. het is dus GEEN aangepaste m5.
@donstil mannen met klasse kopen sowieso geen 5-serie en al helemaal geen getweakte exemplaren
@ferrari94tr: Want? Niet elke man met klasse heeft geld voor een Bentley lijkt me.
@ferrari94tr: De vraag was “Kies je deze boven een F10 M5”. Van die 2 is de Alpine gewoon de meer beschaafde van de 2.
@ferrari94tr: wat komen mannen met klasse in die prijsklasse dan? En zeg nu niet Audi, om klasse uit te stralen hoef je geen grijze muis te wezen.
@trigger565: Een dikke Jag natuurlijk.
@bozewolf: mjaa, maar een Jag is toch nog een prijsklasse (lees een 20tal duizend euro) hoger dan een 5 dacht ik?
@trigger565: waarom denkt iedereen dat jags zo duur zijn?! Ze kosten niet meer dan de gemiddelde merc beemer of audi..
@lambo4all: je hebt gelijk, Jag XF is er al voor €49.000, 5 reeks met vergelijkbare motorisering 40.000. Toch nog €9.000 verschil, maar het is minder dan ik dacht.
lijkt me een rot klusje, die velgen schoonmaken..
Achterspoiler misschien iets te scherp, voorspoiler misschien niet helemaal netjes passend bij de wielen, maar verder heb ik hier weinig op aan te merken. Gewoon net wat minder hardcore als de M5, en net een tikkeltje gerafineerder.

Uiteindelijk als ik de keus had (met huidige benzine prijzen), zou ik deze toch laten staan en gaan voor de D5, 350 pk is ruim voldoende voor dagelijks verkeer ;)
hoe noem je die 2 grijze doosjes aan de voorkant? :) en wat voor vloeistof zit daar tussenin? :) MOET ik weten..
@dennisr:
Volgens mij zijn het gewoon de behuizingen van de luchtfilters.
@BananaMan: daar hoeft geen vloeistof op toch? :o
@dennisr: Dat noemen ze intercoolers, kiddy.
@fortuna: ooh zien die er tegenwoordig zo uit.. :lol:
@dennisr:
Dat zijn denk ik gewoon de intercoolers. Zit dus koelvloeistof in.
@Original_Arnoud: ok, thnx :)
onehp via Android app
@dennisr: enige probleem is dat in “normale” intercoolers geen vloeistof zit. Een normale intercooler is een lucht-lucht warmtewisselaar. Warme samengeperste lucht vloeit doorheen de koeler en word gekoeld door de rijwind.

Dus je opmerking was terecht. Dit is niet normaal.

Deze alsook de M5 zijn een van de weinige (enige?) (massa)productieautos die vloeistofgekoelde intercoolers (vloeistof-lucht) gebruiken. Omdat vloeistof een veel effectiever koelmedium is dan lucht wordt de koeler veel compacte en bovendien hoeft de koeler niet in de rijwind geplaatst worden met een korter traject als gevolg. Daarmee wordt het ingesloten volume lucht tussen turbos en inlaat veel minder per graad koeling en is er minder turbogat en een betere gasrespons. Nadeel is de complexiteit en wat extra gewicht – de koelvloeistof moet op zijn beurt gekoeld worden in een aparte radiator (lucht-vloeistof koeler) die dan weer in de rijwind staat. Deze is kleiner dan een lucht-lucht intercooler met dezelfde koelcapaciteit, maar omdat je twee maal warmte uitwisseld heb je twee keer verliezen dus de winst uit energieperspektief is meestal niks.

Ziezo!
@Onehp:
Plus dat een vloeistof/lucht intercooler de lucht minder koud zal krijgen dan een lucht/lucht intercooler. Dit omdat koelvloeistof rond de 70º is wanneer het uit de radiator komt. De lucht die de motor in gaat zal in zo’n geval dus minstens 70º zijn. Een lucht/lucht intercooler kan het veel koeler krijgen. Hoe koeler de lucht, dichter de lucht. Hoe meer lucht de motor in gaat, hoe meer benzine je in kan spuiten en dus hoe groter het vermogen dat uit de motor komt. Maar da’s logisch.
@Original_Arnoud: 70 graden??? Hoezo zo warm?
@baasbas:
Het moet ook niet te koud zijn. Anders krijg je minder goede verstuiving van de brandstof met minder goede verbranding tot gevolg.
@Original_Arnoud: In dat geval zou het een interheater moeten heten?

Wat is je verklaring voor intercoolers waar men ijs in gooit? (oke niet echt praktisch voor alledag, maar voor het idee van de werking)
@baasbas: Lucht die gecomprimeerd uit de turbo komt is ruim over de 100º. Dus ook als je koelt met 70º wordt het al beter.
Die ijsblokjes zijn bedoelt om (heel tijdelijk) de capaciteit van de intercooler te vergroten bij performance auto’s. Het lijkt mij niet dat het bij die auto’s om fuel efficiency draait.
@Original_Arnoud: jij gaat ervan uit dat het reguliere motorkoelcircuit gebruikt wordt. 70 graden is natuurlijk veel te warm, je hebt dus een bijkomende radiator nodig en dat kost…
@Onehp: verduidelijking:
bijkomend = in een volledig gescheiden en zelfstandig circuit
Kan iemand mij alweer vertellen waarom Alpina is automerk is en geen tuner? Want ze hebben een eigen chassis code en je auto staat dan registreert als Alpina. (RUF is dus ook een “merk”).

En hoe zit het met Techart, Brabus, G-Power, Mansory, Hamann, Carlsson, en AC Schnitzer om maar iets op te noemen.
@Renesis:
Er gaan geruchten dat Alpina van BMW is, of in ieder geval aan BMW gelieerd. Via Alpina kan BMW nieuwe technologieën in kleinere series testen zonder hun eigen naam aan te tasten als er iets kapot gaat. Je kan natuurlijk wel een testprogramma runnen, maar dat blijft een simulatie van het werkelijk gebruik. Zeker van belang voor bijv. USA, waar een auto vaak voor 15 jaar gegarandeerd moet werken (wetgeving, details weet ik niet precies).
@Renesis: http://www.alpina-automobiles.com/en/alpina-company/about-alpina.html Zoals ik dat begrijp zijn ze fabrikant en geen tuner, omdat ze zelf (samen met BMW) aan Research & Development doen, met betrekking tot motor en chassis.
Doe mij deze maar ipv de M5 :)
Top is hoger dan die van de M5(305), en hij is ook nog eens wat mooier.
Tsja, zal toch de M5 kiezen… puur om het motorblok. Mag er daarna misschien wel een Alpina uitlaat onder. Maar die nieuwe Valvetronic is zó gaaf :D
@Alwood: Ligt hier ook niet gewoon een 4.4 liter V8 in dan?

”Alpina heeft namelijk nog eens kritisch naar het motorvermogen van de 4.4-liter v8 gekeken. Een magische spreuk verder en het was zo ver: 33 pk’s extra voor de B5.”
@porschegt2rs: maar de ‘gasklep-delete’ en oneindig variabele inlaatkleptlichthoogte zijn vooralsnog M5-specifiek.
Ik heb echt niks met Alpina, de spaakvelgen vind ik niet mooi en de bumpers die ze monteren zijn ook lelijk. De eerste Alpina die mooier is dat een M moet nog gemaakt worden…
Tsss het blijven een stelletje naapers bij Alpina .
@norge: Hier, hebbie een stukje zeep (en nu niet doen wat je gewend bent in deze koude wintermaanden) en ga je mondspoelen….
Ik kies deze boven de M5. Ikzelf zou namelijk niet elke dag agressief rijden bijvoorbeeld. Ik hou meer van lekker cruisen in een auto als deze, aangezien deze ook nog comfortabeler is dan de M5. En als ik eens agressief wil rijden kan dat heus wel toch? Ik verwacht namelijk wel kwaliteit. Stoplichtsprintjes kan ook gewoon neem ik aan:P
Veelll lekkerder dan een m5
Die rechte onderkant van de voorbumper is echt lillijk
@Renesis: Omdat Alpina en RUF zelfgemaakte onderdelen opnemen in hun auto’s, worden ze door de Duitse overheid gezien als autofabrikant.
Lekker bakkie!
Absoluut mooier dan een M5. Da’s ook niet zo moeilijk natuurlijk.
Ik wilde eigenlijk volstaan met een pic op mijn pc, maar aangezien dat nie kan gewoon zo : AWW YEAH!

Het is die extra rooitjes aftikken echt wel waard!
De onderscheidende factor is kleiner bij de f10… De vorige m5 had een atmosferische hoogtoerige v10 met een smg die goed werkt op het circuit, maar vervelend is bij normaal gebruik. Bij alpina kon je terecht voor veel koppel met turbo aan een gewone automaat (toch?). Maar bij de f10……..
Persoonlijk zou ik voor de M5 gaan. Eerlijk gezegd vind ik de vorige B5’s mooier. Vind de bumper van deze niet zo geslaagd. Verder prachtig om te zien. Idd voor de gentleman.
Ik zou zeker voor de Alpina gaan. Maar dan voor de reguliere B5, omdat mij de meerinvestering voor een 0.2 sec. snellere acceleratie tot 100 km/u niet echt het geld waard lijkt.
Alpina heeft namelijk sinds meerdere decennia bewezen geen tuner maar een echte autoveredelaar te zijn. Ze slagen er telkens weer in om topuitvoeringen van BMW te verbeteren. Ze worden comfortabeler, sneller, soepeler en zuiniger. En dat geeft voor mij de doorslag.
Deze B5 (in reguliere uitvoering dus) zou mijn voorkeur genieten boven een M5, totdat………..er een Alpina uitvoering komt van de BMW 6-serie Gran Coupe. Daar zou ik helemaal gek van worden!
Alpina heeft in het verleden best wel wat stoer spul op de markt gezet ..
die echt een meerwaarde hadden omdat het onderstel van BMW niet voldeed aan de door hun gestelde eisen ..

maar als niet instant kan vatten dat het hier niet het geval is ..
en vol krokodillentranen schiet van de passie/emotie (kortom “badge”)

dan ben je het waard om opgelicht te worden ..
Ieder z’n smaak maar dit vindt ik echt petjes tuning.. Ookal zijn de creaties van alpina meestal wel erg mooi maar dit is echt een wibra kitje.. Geef mij maar de M5
Wat uiterlijk betreft vind ik Alpina altijd zo voorspelbaar. Wel netjes maar altijd weer die eeuwige strepen. Liever een M5 of de E34 B10 biturbo
Weet iemand of je zo’n Alpina ook zonder spoilerpakket en striping kunt kopen?

Echt liever deze dan een M5?

Pff Die keuze kun je alleen maken als je met beiden proef gaat rijden.En dan nog blijft het een moelijke keuze.
@noir8:

Deze keuze kun je alleen maken als je een dikke bankrekening hebt ;-)
Ik heb altijd moeite gehad met die voorbumper van Alpina. De achterbumper vind ik wel weer super gaaf. En die velgen zijn gewoon tijdloos.
hmm, heeft toch iets meer stijl als een m5 ;)en die wielen, altijd prachtig :D
Voor mij een sleeper “520d edition” M5 als het moet…
Het is wat men graag wil, in comfort over straat en een hele bak met luxe of een hardcore sedan die je het snot voor de ogen rijdt?

Zo simpel is het.
Ik ga voor de M5.
Ik vind deze toch wat exclusiever als de m5,doe deze maar als ik er geld voor zou hebben natuurlijk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).