Faal du jour: overactieve Mercedes-wasbeurt

Auteur: , 99 Reacties

Wat is dat toch met overactieve autowassers en Mercedii?

Zo bont als de sjap die een Mercedes CLS ook van binnen met een hogedrukspuit bewerkte maakt dit heerschap het net niet, maar het maakt zijn actie er niet minder apart om. Hoe hard je als fabrikant ook je best doet je auto’s idiot proof te maken, er zijn altijd mensen die alle wetten van de logica weten te tarten.

Lalalalala, schoon.

Bovenstaand tafereeltje werd (met open mond) door onze camerakoning Martijn vastgelegd. Wonder boven wonder startte de CLK nog gewoon na de wasbeurt, ook al dook meneer ook volle bak tussen de zekeringen met zijn hogedrukspuit. Is dat nou die Duitse degelijkheid waar men het zo vaak over heeft?

UPDATE – Joke’s on me. Zoals jullie me op de gebruikelijke zachtzinnige manier in de comments laten weten (stelletje schatten <3) is dit kennelijk geen enkel probleem. Weer wat geleerd. Maar ik zou het nog steeds niet doen.



99 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Uh, ik zie het probleem niet.
@mastertje: Het gaat er niet om dat het nat wordt natuurlijk, maar ik herinner me dat ik eens mijn mountainbike aan het schoonmaken was met de drukspuit en samen met de waterstraal verdwenen de reclame/merkletters (scott) van m’n stuur… Als je deze frats regelmatig herhaalt dan spuit je weleens ergens een darmpje of een logo’tje los, daar kunnen we zeker van zijn! En wat levert het op? Niets… De vettige substantie die zich doorgaans vastzet in de motorruimte laat zich niet met water wegspuiten… Gewoon niet doen dus ;-)
@temptation: Ja logisch, je moet de kracht van een hogedrukspuit niet onderschatten. Maar sommige mensen vinden een schone motor wel mooi en als je er zelf werk aan verricht is het ook nog eens fijn. Trouwens beschermt een beetje vettigheid heel goed tegen roest en dergelijke.
@temptation: Maar dan moet je ook geen Scott rommel kopen!!!
Ik ook niet.
Volgens mij spuit hij alleen de kap over de motor schoon?
Heb ik ook weleens gedaan, maar wel eerst de elektra met plastic afgeplakt. Geen probleem, maar wel zinloos. Olie en vet krijg je er niet goed mee weg. Tegenwoordig gebruik ik spuitbussen remmenreiniger (kosten vrijwel niets, 1,50 of zo) om de boel schoon te maken. Haalt tenminste de vette meuk goed weg.
@midasracer: Remmenreiniger van de Action inderdaad, en daarna even afspuiten :) Vorige keer zelf wel ergens de fout in gegaan, want m’n bougies stonden in een laagje water :’) Achja, leer je weer van.
@fant: Als ik remreiniger gebruik, blaas ik daarna het geheel droog met een compressor, dan heb je minder kans op waterschade en een gigantische puinhoop…
@gerard1710: Oh, dat kan ook ja! Ken wel iemand met een compressor, dus dat ga ik zeker eens proberen! Stukje veiliger bij mijn 19 jaar oude motor, die nog niet zo waterbestand is als tegenwoordig geaccepteerd is.
@fant: Van Motip is even duur, bij een bedrijf in professioneel gereedschap. bordjes -niet voor particulieren- stoor ik me nooit aan :)
@midasracer: Heb een keer gelezen dat Action spul gewoon motip is met een andere verpakking :)
Moet kunnen.Maar je moet het natuurlijk niet bij een italiaan of fransman doen.
@mbman: Kan prima, de 1.6 HDI is er prima tegen bestand kan ik je vertellen. Dampte nog wel een tijd wegens de warme motor.
@RoT___: zal ook wel.Die leveren ook kwaliteit tegenwoordig
@mbman: Feit dat het blok ondertussen in vele auto’s ligt zegt denk ik al genoeg. Herkenbaar geluid zodra je een auto met dat blok op hoort trekken.
@mbman: de 180 PK 2.0 dCi in mn Laguna vind een douche niet Zo erg hoor..
Wat maakt dit uit dan zag ik ook een monteurd doen bij mercedes twente die de wagen waste + motor
Motoren kunnen over het algemeen gewassen worden met de hogedruk spuit. Wel proberen de electrische kabels en apparatuur te ontwijken. Het is waterbestendig, als je met 140 door een dikke regenbui rijdt blijft een motorruimte immers ook niet droog? Bovendien spuit meneer hier boven op de plastic kap die de motor afschermt.
WTF? Je hebt ook gewoon speciale zeep voor de motor te reinigen bij die wasprogramma’s hoor. Dit is vrij normaal.
Hmm ja idd vochtigbestendig is die wel
Met draaiende motor een normale zaak hier,bij de EU controle hier moet de motor schoon zijn dus het is normaal om dit te doen.Wel uitkijken waar je spuit op zet.
Zelfs mijn MG met roemruchte Lucas-elektronica kan hier tegen…
@mgmgb:
Lucas aka the prince of darkness;)
@mgmgb: elektronica in een MG-B? Waar?
Motorruimte schoonmaken incl de kap kan gewoon hoor, tenzei je er een gewoonte van gaat maken, dan weer niet.
Maar 1 keer in de zoveel maanden, of 1 keer in het half jaar kan geen kwaad.
dit kan. geen artikel waard imo.
Eerder een fail voor sir_smokalot…
Niks te zien hier, doorlopen!
Ja beetje faalartikeltje inderdaad. Welkom in de 21ste eeuw?
Kan prima, de delen waar je niet moet komen met de hogedrukreiniger staan zelfs aangegeven.
Niet heel veel mis mee dacht ik, alhoewel er meestal wel geadviseerd wordt om er minstens een meter vandaan te gaan staan naar mijn weten. Maar goed, als ie nog startte; niks aan de hand!
Loze post
Deze faal is voor jou, @sir_smokalot. Had je wel wat hoger ingeschat.
meh, so be it. Het zou alleen niet in me opkomen om onder de motorkap te gaan sproeien. Waarom ook?
@sir_smokalot: omdat ’t toch kan?
Alle nieuwe auto’s worden ook zo van hun waxlaagje ontdaan. (lees, bescherm laag vanaf de fabriek tot aan de dealer.)
@MARS: ja, je kunt je schoenen ook in de oven zetten, omdat het kan, maar dat betekent niet dat je het moet doen.

Anyway, ik zat er kennelijk naast, dat geef ik toe. Moving on.
Wat hij op de foto’s doet is toch niet zo erg? Als je nu graag een propere kap over je motor hebt en je bent te lui om te wrijven…

Op Autojunk staat bij de foto:
Hij drukte em daarna ook nog ff lekker tussen de zekeringen etc, helaas startte de auto na afloop nog… :+

– Ten eerste is de zekeringenkast volledig afgedekt, toch al zeker bij een recente Mercedes! Bij een stevige bui op de autosnelweg word ook je hele motor nat van de spray.
– Dat hij nog startte is toch niet meer dan normaal? Als je auto al niet tegen een flinke wasbeurt kan..

Die link naar “Je interieur met een hogedrukspuit wassen“, DAT is pas mishandeling!
Niets aan het handje hoor. Bedenk maar eens hoeveel vocht er de motorruimte binnen komt als je door een stevige regenbui rijdt (spray van andere auto’s e.d)
Zolang de spuitlans niet direct op de dynamo danwel luchtinlaat wordt gericht is er vrij weinig aan de hand. Maar wat ècht goed werkt is de tip van @midasracer: busje remreiniger! Daarna nog even met WD-40 er overheen blaffen en je motorruimte glimt harder dan een 22-inch Asanti.
@ricardo: WD-40 FTW!!! :D
@vale46: De Smart-Straw van WD-40, bijna zeven jaar geleden was dat hier nog groot nieuws. 8) http://www.autoblog.nl/archive/2005/10/27/wd_40_nu_met_smart_straw
@ricardo: zo groot nieuws dat alleen de redactie reageerde ? :P
@ricardo: Haha :D
Wij gebruiken het echt al een hele tijd, dan valt dat strootje er niet elke keer uit als je ergens tegen komt, want dat is irritant!

Eigenlijk vind ik het wel spijtig dat zulke technische nieuwtjes er niet meer zijn! Gewoon superhandig zulke ‘tips’ als je zelf wat sleutelt :)
@ricardo: remember the good old days… :)
@ricardo: Hmm, de tip van de WD-40 wist ik nog niet :D Binnenkort maar eens testen, want mijn motor mag wel wat meer glimmen.
@fant: remreiniger laat vaak strepen achtig, WD-40 geeft idd een mooie glans :) aan plastic dan.. je kan ook gewoon wat olie morsen tijdens het bijvullen en dat met grote smeerbeweging wegpoetsen dan glimt het ook mooi :lol:
@dennisr: Had idd lelijke strepen vorige keer :) Binnenkort maar even weer poetsen en lekker met WD40 losgaan (een van de leukere dingen op deze aarde :D).
@dennisr: Olie heeft wel als nadeel dat al het stof er aan blijft plakken, dus je motor is de volgende dak terug even vuil.
Gewoon ontvetten met een doekje/zachte borstel en het wat opblinken.

Voor chrome stukken zijn er wel betere producten, die het echt laten blinken.
Ik denk dat Sir Smokalot wel degelijk een punt heeft. Op zo’n korte afstand beschadigt zo’n straal zacht rubber. De man is nu precies op de harde plastic afdekplaat aan het richten, dat kan geen kwaad, maar je hoeft er maar even naast te zitten en je beschadigt zo wat zachtere leidingen.
Wat is het probleem dan?
@Northwestern: Oh, ik zie het al. @sir_smokalot heeft er eentje teveel gerookt.
fail @ poster

Dit kan zonder problemen bij zo’n auto, flut artikel.
Zal wel een steenmarter hebben. De man bij de wassstraat zei dat hij dagelijks klanten had die dit kwamen doen.
@jolig: heb ik inderdaad ook gehad. Hij had er ook nog een dode prooi verstopt voor later. Na een laag schuim en goed spoelen was de stank weg!
Volgens mij is dit totaal niet te vergelijken met rijden in de regen. Sommige pakkingen en dichtingen kunnen er waarschijnlijk niet tegen. En het is niet om dat @sir_smokealo: één keer een slechte artikel neerzet dat jullie hem moeten afschrijven hé.
miss teveel gesmoked gisteravond ?
handen af van die vaporizer he
Sick burn! Heb maar even een update geplaatst. Ook bloggers leren elke dag bij :)
@sir_smokalot:
Het zou ook niet in mij opkomen! Maar de auto’s zijn nu al zo stevig en foolproof, dat het gewoon kan.
Ik die nog steeds ontvetter(remmenreiniger) en wrijven maar. Hogedruk werkt niet goed tegen vet, en geeft zeker geen mooie glans!
@vale46: schuim van de carwash en warm water lost wel degelijk vet op. En daarna ruikt het heerlijk als de motor warm is.
@driftkicker: Met schuim wel, daar zit een ontvetter in.
Maar ik ga nooit naar de carwash, altijd thuis, met de hand.
@sir_smokalot: I haven’t seen a beating like this since Rodney King!
Gelukkig heb ik een dikke huid :) Gefeliciteerd met NEC trouwens.
@sir_smokalot: ik ben de familie Vonk Totaal al flink aan het pesten…
@4491
Als je kritisch bent op anderen mag je ook kritiek krijgen als dit terecht is vind ik.
Vooral na zo’n ongefundeerd artikel met de titel ‘Faal du jour’.
Maaja, sir_smokalot blijft een held. ;)
the-budel-guy via iPhone app
Gaat weer verder slapen onder zijn steen.
Maar belangrijker, hebben we een beetje vogels geteld dit weekend?
@swaffelaer: 673,4 precies
Trouwens wel zonde van al dat water, met een emmer sop en de eerder genoemde remmenreiniger van de Action kan je ook de afdekplaat schoonmaken. Als je het uberhaupt nodig vindt om hem schoon te maken.
Doe ik ook altijd, maar dan bij een Toyota :-)
ik zou het toch liever met een nat doekje doen. Ik zou een auto sowieso niet met een hogedrukspuitschoonmaken, gewoon met een tuinslang en emmer wash and shine, is veel beter
@undifined1: Tuinslang is alles behalve doeltreffend. Met de hogedrukreiniger blaas je tenminste eerst het losse vuil er af, plus dat je insecten en remstof er beter af krijgt.
WD40 over je motor ,niet over de elektrische componenten (batterij) vsvs kwartier wachten ,dan met hoge druk reiniger spuiten ,terug wd40 weer wachten weer spuiten ,en je hebt en blinkede motor.
@quattroporte: met wd40 bedoel ik en ontvetter
spuit het zout van zijn auto of is hem verkoop klaar aan het maken.
ik ken carwashes waar dit gewoon in het wasprograma zit, kun je kiezen: motorreiniger.
zag laatst toevallig ook zo’n filmpje van iemand die de motorruimte natspuit, vond het ook al niks
1:55
http://www.youtube.com/watch?v=sASaBIA6z9I
Wat een hoop gezeik om niets!
Motorreinigen is inderdaad heel normaal. Even inspuiten met ontvetter en daarna afspuiten met de hogedrukspuit. Ik doe het zo vaak. Twee belangrijke tips:

1: Spuit inderdaad nooit rechtstreeks op de dynamo en luchtinlaat en achterkant koplampen e.d. om te voorkomen dat er vocht in komt.
2: Spuit de motor af met draaiende motor, dus laat hem lopen. Zo doe ik het altijd. Water wat dan in de dynamo e.d. komt wordt er onmiddellijk weer uit geslingerd.
Als hij ff die kap er af haalt, dan maakt hij de motor schoon. Nu maakt hij alleen die kap schoon…
-edit: nutteloze bijdrage-
Ik doe het zelf ook wel eens, ik laat dan wel met opzet de motor draaien. Kan in principe weinig kwaad, wel niet vol over je elektronica gaan… Bij een Alfa zou ik dit afraden
OMGF WTF BBQ!!!!! dat dit bericht niet op Nu.nl is verschenen is mij een raadsel. ohw wacht, het is het zoveelste suffe itempje. Dingen posten om het posten ipv iets waardigs…. is dit de nieuwe trend?…
Op de afbeelding, dat is geen CLS?
@philipzuidijk: Een CLS met 2 deuren?
Ik zou eens naat het schermpje van je I/pod/pad/pit/pet/… laten zien ;)
Ik persoonlijk gok een E-coupe (clk). Maar vermoord mij niet als het een C-coupe is.
@vale46: Deze werd nog gewoon CLK genoemd, E-coupe enz is pas later gekomen.
Heb ik ook gedaan, vond de Touran niet zo leuk, luchtsensor defect… Dat was een wasbeurd van €280.- Doe ik NOOIT meer dus.
Bij de wasboxen bij ons om de hoek zit er zelfs de optie “motorreinigen” tussen de verschillende keuzes van de hogedrukspuit. Zelfs mijn 28 jaar ouwe Audi krijgt daar af en toe een wasbeurt mee onder de kap. De zekeringkast zit hoog en droog in de hoek en is zo eenvoudig te omzeilen.
dit doen wij ook regelmatig bij auto’s voor de verkoop die onder de olie zitten, of nog erger als de vorige eigenaar het motorcompartiment heeft vol gesmeerd met vet en andere rommel om de plastic kappen mooi zwart te maken in de hoop er meer voor te kunnen krijgen als hij hem inruilt.
Bij de jongere auto’s is dit meestal geen probleem meer. Bij de oudere is het irritant met de ontsteking. Maar dat is op te lossen door met de luchtdrukpistool de boel droog te blazen.
Die man spuit gewoon even de koelribben van zijn ECU schoon, niks fout mee. Rij maar eens door een dikke plas, komt er veel meer water onder druk je motorruimte in.
Gewoon niet je dynamo natspuiten
Heerlijk die spottende toon van AutoBlog ten aanzien van degene die niet op een niet zo’n poeslieve manier reageren.
Da’s echt geen probleem als je de hogedrukspuit niet te dicht bij houdt. In de garage spuiten ze de motor soms ook schoon. Je moet eens zien hoe vuil die na een winter is. En in sommige carwashes heb je de optie motorcompartiment reinigen.
tsjonge zeg.. had de auteur van dit artikel niets te doen..

kom achter je veel te dure apple-op-afbetaling vandaan en ga stukjes schrijven die wél interesant zijn.
de afstand die gebruikt word is wel erg klein, en ik zou het niet bij de wekelijkse was beurt doen. maar 1 keer per jaar bij de grote was/poets beurt lijkt me geen probleem…
ps: een professioneel poets bedrijf reinigt auto’s ook vaak zo onder de motorkap.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).