Face Off: Bugatti Veyron vs Koenigsegg CCXR

Auteur: , 65 Reacties

Twee beestjes die al weer even meegaan maar eigenlijk nog steeds onovertroffen zijn. Hoe verhouden de 1000pk awd en rwd zich tot elkaar?

De een is ontwikkeld door een van ’s werelds grootste auto-concerns. De ander komt bij een inventieve Zweed vandaan. Ben & Jerry’s vs hausgemacht. We hebben tegenwoordig ook een Bugatti Veyron Supersport en Koenigsegg Agera (R) maar iets zegt mij dat dit de vergelijking niet veranderd. De snelheden zullen slechts hoger liggen. Andere tegenstanders zijn er eigenlijk nog steeds niet of je moet het in de zelfbouw-hoek zoeken. Die SSC Ultimate Aero kan ik in al zijn lelijkheid nog steeds niet serieus nemen.

Op papier lijken de Bugatti (1001pk) en Koenigsegg (1079pk) ontzettend veel op elkaar. Accelereren naar 100km/u in 2,6 of 3,1 seconden, 0-200km/u in 7,3 of 8,9 seconden.

Zo vergelijkbaar als de specificaties van de twee zijn, zo verschillend is de techniek. Twin-supercharged 4,7 liter V8 vs quad-turbo 8 liter W16. De rest van de techniek verklaart ook meteen het kleine verschil in acceleratie. De Bugatti heeft met zijn vierwielaandrijving altijd genoeg tractie om weg te gassen, de Koenigsegg moet vechten om niet met rokende achterwielen te blijven staan. De Bugatti weegt bijna zo veel als de maan (1900kg), de Koenigsegg weegt 1280kg.

Ondanks zijn gewichts-nadeel lijkt de 16-cilinder van de Bugatti zijn vermogen (en koppel) wel over een breder toerenbereik te leveren. De sprint gaat van 60km/u naar 310km/u om de aandrijflijnen en banden nog een beetje te sparen.



65 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Win voor de veyron
@jay448: idd, en 3.1 voor de Ccxr is niet heel snel, de Aventador is zelfs iets sneller met zijn 2.9. Geen idee hoe snel die over de 0-200 doet
@bloempot: 4WD, dan trekt een Impreza hem er zelf uit(0-100).
@The360box: haha een impreza in 3 seconde naar 100 zal wel een standaard uitvoering zijn die dat kan ;)
@mightymike: idd, denk dat hij een GTR MY2011 bedoeld
Met plezier getipt! :)
@tvrspeedsix: Lol, die vid staat echt al decades op YT
@sebasjuhh: ik had ook al zoiets deze heb ik al een tijdje geleden gezien
@tvrspeedsix: who cares? nog niet op AB dus DELEN!!
@tvrspeedsix: geef wel vaker tips door, maar ze worden niet snel geplaatst als ze ‘ouder zijn’…zoals deze bijvoorbeeld:

http://www.youtube.com/watch?v=ZAGpXdUua7w
@tvrspeedsix: En jou naam staat helemaal niet in het artikel! Dat zou ik echt niet pikken :D.
Absoluut de Koenigsegg.
In de bugatti stapt net voor de start nog een passagier in en volgens mij zit er in de Koenigsegg alleen maar de bestuurder.
Ik vind de agera wel mooier dan de ccxr
@larsdbs9: Klopt de Agera is de ultieme Koenigsegg net wat strakker en mooier dan deze CCXR
@agera: Het is zoiets als mooier, mooist. Moeilijke keuze. Ze zijn allebei fantastisch. De Agera is juist iets moderner, terwijl de CCXR wat ruwer is. Ik vind ze allebei top.
De Veyron maakt sowieso geen schijn van kans in mijn keuze :p
@adyton: Ene kant ook wel makkelijk voor mij gezien van nick :)
@adyton: mijn nick!
@agera: ieder zijn meug
@baasbas: Is dat de juiste link? Of snap ik em gewoon niet?
@adyton: Nick?! :roll: ;)
@Jokkebrok: Ha lol met de beste wil in de wereld, ik ken die man niet. En iets in mij zegt dat ik me daar allesbehalve voor moet schamen ;)
@adyton: Ik ook niet, maar toch wel?! Nick en Simon?!
@adyton: Hahaha ja sorry, erg flauw. Maar dat is de eerste hit als je ‘nick’ invult bij google afbeeldingen ;)
Hausgemacht is meestal beter dan een massaal geproduceerde Ben en Jerry’s! Koenigsegg is gewoon een top merk met grote ambities die hetmerk ook waar kan maken. Hoewel de Veyron natuurlijk een icoon is, vind ik het allemaal net niet.
Ondanks meergewicht haalt de Bugatti het hier. Op een omloop zou de voorsprong nog groter zijn. Remmen en wegligging zijn optimaler ook dank zij de spoiler.
@speedie:
topgear gemist blijkbaar?

1:17.6 – Koenigsegg CCX
1:18.3 – Bugatti Veyron 16.4

op circuit is het gewicht ook belangrijk en daar steek je dik 500kg niet weg. en dat is nog geen CCXR maar een ‘gewone’ CCX
@RazorHead:
Je vergeet voor het gemak dat de Koenigsegg die tijd pas neerzette bij een tweede bezoek, aangezien hij crashte tijdens de eerste poging. De tijd is neergezet met afstelling en spoiler specifiek aangepast aan het circuit, niet zoals hij uit de fabriek rolt. IMHO beetje appels en peren.
Slechte beelden van de start waarin je ziet dat de segg al begint met een auto lengte voorsprong wat er een beetje vreemd uit ziet. Desondanks aan elkaar gewaagt duo.
Helemaal eens joosthoeve. Zijn achtergrond toont de passie van deze auto. Ik vind de Veyron nog steeds een soort marketingauto/truc. Het is vast iets heel bijzonders hoor, maar toch.

Ik heb de Veyron altijd gezien als een voorborduursel van de Audi Rosemeyer:
http://users2.ml.mindenkilapja.hu/users/autoszeretok/uploads/Audi-Rosemeyer-Concept-6-lg.jpg/
@utr1984: Het is de beste marketing truuk ooit: een 400+ km/u W16 1001pk supercar die zelfs je oma veilig naar huis te kan rijden; comfortabel en betrouwbaar als een daily-drive. Bijna praktisch, zeker vergeleken met de CCXR. Beetje duur, maar ik zie niet wat er verder mis mee is ;)
Het blijft toch verbazend hoe een wagen van een klein Zweeds bedrijfje zo kan opboksen tegen een VAG product. Koenigsegg heeft dan wel de duimen moeten leggen tegen de veyron, ze blijven toch massa’s respect afdwingen met wat ze doen.
Trouwens laat die Supersport vs. Agera R maar eens komen. We zien dan wel of de Veyron ook sneller zal zijn. Zo zeker ben ik daar nog niet van.
Zonder twijfel de Bugatti. Lekkere cruiser en opzich lekker ingetogen.
@maxx1: De Veyron een lekker ingetogen cruiser???????? Wat heb jij gesnoven dan??
@Svenska_Aeroplan_AB: hahahaha GENIUS XD
ccxr is gewoon veel dikker als een veyron, en waarschijnlijk ook nog exculsiever
@tunefuldjmike: Ik dacht dat er maar 3 CCXR’s zijn. Er bestaan ook wel nog enkele Editions en de Trevita die ook op deze zijn gebaseerd.
@tunefuldjmike: veel dikker DAN
@maseratiferrarilover: 04-11-2011 om 23:45, ik sliep al driekwart
Koele techniek of fanatieke liefhebbersauto ?
No brainer, de Bugatti voor mij. Buitenaardse voorwaartse drang in een rijdbaar pakketje. Waanzinnige tegenstelling. Doet het trouwes goed in all white..
Lol, toevallig had ik eerder vandaag dit filmpje al bekeken op jijbuis.
Sws de Veyron, daar is nog enige luxe aan boord en kan je nog rustig mee rijden zonder opgefokte booskijkers en knallende uitlaten.
dit is wel een oud filmpje,had deze al.gezien.
Theoretisch is de CCXR bij een rollende start het snelste.
De manuele 6 bak en RWD gooien roet in het eten.
Bij een stilstaande start wint de Veyron zo veel dat de CCXR het nooit meer zal inhalen.
Wie is Cage en wie Travolta?
Eindelijk een sluitend bewijs! De Veyron blijft voorlopig nog king, iemand een testrun met de Agera?
Je verstand kiest voor de Bugatti. Het is een uber auto, de techniek is de beste van de wereld, de prestaties zijn de beste(rechte lijn), en het is niet moeilijker te rijdem dan een vw polo!
Echter hebben de meeste mensen hier ook een hart aka benzinepomp, en dan kies je natuurlijk voor de CCXR. Dikke bruute power met een geweldige soundtrack en een ongelooflijke verschijning. Doch ietsje minder in rechte lijn. Maar op circuit opermachtig
Btwj meestal kies ik voor mijn benzinepomp in zo’n gevallen!
Koenigsegg is gewoon raw power. Geen 4WD of 4 turbo’s. Just rwd.
hmm.
Ik wacht met smart op deel 2 : Bugatti Veyron SS vs Koenigsegg Agera R.

OT: Voor mij allebei graag :D
@zakar36: Dat zei ik ook. Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik denk dat de winnaar dan wel eens anders zou kunnen zijn.
Veyron is toch meer auto en een mooiere verschijning dan het koningsei, als je het mij vraagt.
Achterwielaandrijving of niet voor de CCXR, een gewichtsverschil van 620 kilo is niet voor de poes. Hulde aan de Bugatti waar elk onderdeeltje een juweeltje is.
En het kan nog sneller, met de spoiler in standje high speed. Al is de stuuruitslag dan wel beperkt, omdat anders de spoiler weer omhoog klapt.
De CCXR ofcourse, die Veyron zie je ook op elke straathoek…. ;-)

(hoorde ik ooit eens een Pagani-eigenaar over de Enzo zeggen, vind hem hier ook wel toepasselijk)
Die bugatti is gewoon een lelijkhok.
doe mij maar de ccxr.
@maseratizzzzzzzz: die is lekker? Dat ontwerp vind ik pas echt spuuglelijk ;p
@maseratizzzzzzzz: wannabe Bugatti prestatie
Ik heb ze allebei gekocht,kon echt niet kiezen !!
Veyron, kenteken 777, opgeteld 21…….politie doet em niks
ondanks dat de Koenigsegg minders snel was zou ik toch voor de Koenigsegg zeg gwn omdat de auto er toch meer uitziet als een rassechte sportwagen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).