Facel-Vega maakt een comeback in Parijs?

Auteur: , 30 Reacties

Retro is hip, en dus schieten de heropstandingen van oude dode automerken als paddestoelen uit de grond. Een volgende kandidaat hiervoor is Facel-Vega, waarvan we waarschijnlijk iets concept-achtigs gaan zien op de Autosalon van Parijs.

Wat is Facel-Vega? Een Parijse fabrikant die tussen 1954 en 1964 uiteenlopende modellen in hun fabriek in Parijs bouwde. Het bekendst waren ze met hun luxemodellen waarin een forse Chrysler-V8 lag, maar later kwamen hier ook vierpitters bij, die hier en daar qua betrouwbaarheid het een en ander te wensen over lieten. Einde van het liedje was dat het merk als een nachtkaars doofde, en nu alweer bijna 50 jaar inactiviteit vertoont.

Facel Vega teasert

Op de Facebook-pagina van Facel Vega verscheen eerder deze maand echter een afbeelding van een silhouet met een doekje er over. Dit lijkt een vooraankondiging van een nieuw design, dat in september in Parijs vertoond zal worden. We zijn benieuwd, naast dit eventuele concept houden we ook al sterk rekening met iets van Alpine. Een beetje graven leverde nog flink wat schetsen op, waaronder een kofferset. Retro galore! (blogautomobile, via autoevolution)



30 reacties

Nog zo’n merk waar ik nooit van hen gehoord…
Ziet er wel aardig uit btw
@Jokkebrok: Dat houdt in dat je óf niet van klassieke auto’s houdt, óf jonger bent dan pak ‘m beet een jaar of 20? Of allebei natuurlijk… :)
Kennen we ook een merk dat geslaagd is op de markt, dat zo retro en hip is? Mini even buitenwegen gelaten.
Ben nog steeds geen liefhebber van het reanimeren van merken. De tekeningen zien er echter wel leuk uit. Welke motorisering zouden ze kiezen? Een Viper V10? Zou passend zijn gezien de link met Chrysler…
Geweldig merk! Vooral de HK 500 !
Facel-Vega, Frans en Amerikaans gecombineerd. Droomauto’s voor mij. Hopelijk wordt dit geen dertien in een dozijn sportwagen/GT…
@Citrofiel: Correctie, even een testje gekeken en qua comfort en weggedrag schijnt hij ernstig tegen te vallen… Droomauto-af!
http://www.youtube.com/watch?v=tQrwbzDTvSQ
beste @Citrofiel: ..
er is maar 1 klassieker die ook ECHT lekker rijdt ..

en die heb je al ..
@lincoln: Klassieker, klassieker… Ik houd het voorlopig bij youngtimer. Een DS rijdt ook perfect, dat lijkt me wel een klassieker. :)
@lincoln: Hey, oppassen! Onderschat de Morris 1300 niet he! It floats on fluid, net als de BX, maar dan zonder pomp en niveauregeling… ;)
james125 via iPhone app
Mooi! Laat ze maar komen!
Kan eigenlijk alleen maar tegenvallen, zal anno nu nooit meer de zelfde uitstraling/imago krijgen als toen. Is te lang geleden.
Zolang het maar geen lelijke, suffe SUV word, vind ik alles wel best.
De oude Facel-Vega’s waren ook meer luxe GT’s.
Hopelijk is ie raar genoeg en niet gewoon SL met een andere body ofzo. Lekker de stoelen 3 km uit elkaar, op z’n Europees-Amerikaans.
Zo aan de koffers te zien zitten ze in ver gevorderd stadium. Ze beginnen ongetwijfeld morgen aan de productie. :lol:
De ultieme chique en prestige die Facel Vega was (Facel Forges et Ateliers de Construction l’Eure et Loire) zal nooit meer geëvenaard kunnen worden.
Deze wagen, ontwikkeld door een fabrikant gespecialiseerd in aluminium potten en pannen (echt waar) ging na de tweede wereld oorlog lauminium carrosseriën maken voor Panhard (de Dyna), Ford France (het latere Simca)

Mijnheer Jean Daninos (de oprichter) wilde Frankrijk een prestigemerk geven van voorde oorlog : Bugatti, Delage, Delahaye, Hotchkiss om er een paar te noemen.

Zijn idee was werkelijk grandioos : Men neme een elegant Franse koets vol met leder en andere schone zaken enmen kope in de VS een lekkere dikke V8 Chrysler Hemi.

En zo onstand de Facel Vega, HK 500, destijds de snelste productiewagen ter wereld.
Samen met de 300SL van Mercedes worden deze voertuigen als eerste echte Supercars gezien.

Helaas, zo als vele dromen ging het Facel niet echt voor de wind.
De Gaulle stapte prompt uit een Facel vierdeurs, althans dat wilde hij doen en opfilm weigerde de deur om open te gaan. Exit Facel, Entree voor de DS als staatskaros.

De auto die hier als ‘kleine’ wordt afgedaan was de Facellia, om mee te snoepen van het succes van de Britse spoooortwagens in de Vs, ging Facel hetzelfde doen. Pourquoi pas?
Men ontwikkelde een vier cilinder met dubbele bovenliggende nokkenassen uit ……Aluminium (geinspireerd op/gejat van de beroemde Alfa dubbelnokker; maar helaas, het kreng draaide te gretig toeren en daardoor liep de ene na de andere volledig in elkaar.
Tijd om de B18 motor van Volvo te installeren en dat ging goed met de degelijke Zweedse techniek.
Echter, het leed was al geschied, Facel’s reputatie kapot en Facel mocht het rijk der roemruchte ter ziele gegane merken gaan bevolken.
Ringe Staar (drummer van de Beatles), Frans Sinatra, Stirling Moos, de Sjah van Perzië, Frank Sinatra en ene Mijnheer Heineken reden allen Facel.

Laat het merk voor wat het is.
Voor slechts rond de ton Euries kunt u zich zo’n geweldige V8 coupe aanschagffen en voor een heel pak minder een Facellia coupe of een Facellia cabriolet.

Maar laat Facel aub bij de gouden doden in het rijk der legendarische ooit-geweest-zijnde merken

Want @Lincoln en ik zijn grote fans.
Lincoln voor de Hemi V8 en ik voor het zwoele Franse van de Facel. ;)
@desjonnies:

mooi geschreven ..
en dat soort Franse grandeur met nog net een vleugje art-noveau is idd het beste af in Walhalla ..

maar toch ben ik benieuwd waar ze mee komen ..
teleurstelling of nog net een sprankje “hoop” ..

en de real deal is verhoudingsgewijs idd nog schofterig “goedkoop” ..
dan moet je ECHT van goede huize komen om hier een retro van te maken ..

met een smeuige Hemi V8 die laag in de toeren blijft en GEEN herrie maakt ..
en een chique Frans modehuis interieur ..

ik ben heeeeeeel benieuwd iig ..
Nu ik de tekeningen nog een keer bekijk lijkt ie best wel op een Dodge Challenger.
Geef mij maar gewoon een ferrari!
integralechubasco
@jordy14: lezen Jordy, heel veel lezen…
@jordy14:

een plastic schijthok lijkt me idd geschikter voor jou ..
Doet denken aan AM one-77 met die ledstreep in de koplampen
Yessss, kort bestaan maar steeds prachtige bakken geweest.

Deze Subaru B9 Scrambler vond ik trouwens altijd een goede kandidaat om de naam te dragen…

http://www.carstyling.ru/resources/concept/2003_Subaru_B9_Scrambler_01.jpg
Het orgineel is een van mijn favoriete auto’s, helaas weer een revival wat hem geen eer aan doet.
Volgens mij wordt het een soort combinatie tussen een 8C en een SLS.
Uiteindelijk toch geen Facel Vega op de Parijse salon, of heb ik wat gemist? Dan mag dit lijk rustig blijven rusten: http://www.autogekken.nl/opgewarmd-lijk-als-automerk/
@Mavada: wij hebben em niet gezien in ieder geval.

PS: je hoeft niet bij elke reactie een link naar je eigen site te zetten, komt een beetje spammerig over;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).