Facelift voor de Audi RS 5 Coupé en Sportback

Auteur: , 34 Reacties

Audi heeft de RS 5 strakgetrokken. Dit is er anders.

Een facelift die zijn naam waardig is. Dat hebben we met name bij Audi in het verleden anders gezien. De update voor de RS 5 Coupé en Sportback is meteen goed te zien in het vooraanzicht van beide auto’s.

Het uiterlijk van de auto’s komt nu meer overheen met de huidige designtaal van het merk. Het Quattro-grapje met de motorkap is nu ook toegepast op de RS 5. De grille is anders vormgegeven en naast een gloednieuwe RS 6 Avant of een RS 7 Sportback oogt de RS 5 facelift als een echt familielid.

Helaas hebben er geen ingrepen onder die nieuwe motorkap plaatsgevonden. Nog steeds levert de 2.9 TFSI twin-turbo V6 een keurige 450 pk en 600 Nm koppel. In het pk-landschap waar we ons nu in begeven is het niet indrukwekkend. Dankzij Quattro vierwielaandrijving is er met de prestaties echter niets mis: 0-100 km/u in 3,9 seconden en een optionele topsnelheid van 280 km/u. Het blok is gekoppeld aan de achttraps tiptronic van ZF.

In het interieur is nu een vrijstaand 10.1-inch MMI touchscreen te vinden. Het scherm is licht gebogen in de richting van de bestuurder. Voor de neus van de bestuurder prijkt de 12.3-inch grote Virtual Cockpit. De vernieuwde RS graphics die we kennen van de RS 6 Avant en de RS 7 Sportback heb je nu ook met de opgefriste RS 5 Coupé en RS 5 Sportback.

De vernieuwde Audi RS 5 Coupé en RS 5 Sportback verschijnen in het eerste kwartaal van 2020 bij de Nederlandse dealer. Prijzen worden in een later stadium bekendgemaakt.



34 reacties

TOV de pré-facelift en de RS6 tonen deze toch best een beetje braaf. Desondanks best knappe auto’s, maar niet zo mooi als de generatie Audi modellen welke voor deze kwam.
Voorkant is net het huidige smoelwerk van de ford focus
@maussieknip: Dat is dus geen straf om tegenaan te kijken.
Laagste vermogen in zijn klasse ..
Laagste koppel in zijn klasse ..
Hoogste gewicht in zijn klasse ..
Slechtste gewichtsverdeling in zijn klasse ..
Goedkoopste interieur in zijn klasse .. (touchscreens zijn om geld te besparen ..)
Weinig mogelijkheden met kleuren en met name bekledingen ..
Velgen zijn allemaal gegoten ..
Prijs is niet concurrerend ..
Uiterlijk is te opvallend ..

Op papier is het wel een matig product, hoor ..


@willeme: Ja, ik mis hem ook wel een beetje.
@willeme: maar toch zal ik deze kopen, prachtwagen!
@willeme: Imago is alles
@imaginenl:

Imago is tegenwoordig ook bedenkelijk. Zeker van de RS-Audi’s.
@imaginenl: inderdaad. Ze worden niet voor het circuit gekocht.
@willeme: gelijk in alles op de kleuren na, bij Audi Exclusive kan je juist alle kleuren bestellen die je wenst, iets wat bij Mercedes bijvoorbeeld best wel ruk is geregeld.

Je bent trouwens vergeten erbij te noemen dat het uitlaatgeluid mede mogelijk is gemaakt door Dyson..
@ghost: Ja, Exclusive. Krijg je een oude Audi kleur voor 4 ruggen. Bij Mercedes kun je terecht bij Designo daarvoor.

BMW is de ware vedette, daar heb je veel keuze uit kleuren en interieurkleuren.
@willeme: Sommige auto’s koop je ook niet met je hersenen.. Heerlijk brute wagen dit
De Walter D’Silva Audi was mooier.
@baidu: Ja. Absoluut. De hele charme en elegantie is van de wagen af.
Strakgetrokken, d.m.v. nog meer gaten in de voorbumper te maken.
Dat rare driehoekje naast de Single Frame aan weerszijden is raar. Zonder dat best een toffe facelift.
Wat zien nieuwe Audi’s er toch ordinair uit. Tien jaar geleden maakten ze echt mooie auto’s in Ingolstadt, nu lijkt het alsof ze alle tuners af wilen troeven met een overdaad aan grills, LEDs, koolstofvezel en gekleurde velgen.
@pel96: 10 jaar geleden riep iedereen dat ze saai en te braaf zijn. Nou zijn ze ordinair. Ik ben t helemaal met je eens maar ze leveren gewoon waar naar gevraagd werd
@pel96: in NL is dat welicht opmerkelijk maar ik was afgelopen weekend op de Essen Motorshow en daar was Audi toch wel heer en meester in precies die dingen die jij noemt. Bijna elke stand had een Audi staan met de nodige goodies van Carbon, danwel betere performance, of kleuren. Ik denk dat je daarmee kan zeggen dat men daar kennelijk de behoefte aan heeft, anders bestaan er niet legio van die bedrijven die die spullen aanbieden.
Jammer dat Audi met hun LED-verlichting weer terug lijkt te gaan naar de verlichting van 10 jaar geleden met al die stipjes. Ik vond het juist mooi dat de LED-lichten na loop van tijd uit één geheel bestonden ipv die kerstverlichting. Deze LEDjes van Audi vind ik erg ouderwets ogen.
@berlinetta: daar bij VAG werden ze doodziek van “jullie maken auto’s met slaapverwekkend design”. Dus, niet onverschillig tegenover kritiek, daarbij VAG, zijn ze er mee aan de gang gegaan… zie hier het resultaat… alsof de Terminator probeert te grijnzen, je krijgt er een unheimlich/uncanny gevoel van.
@berlinetta: deze reactie was eigenlijk bedoelt voor @pel96. ;-)
Dayt interieur is ‘des Guten zuviel’. Heel veel glimmertjes, rode, witte en blauwe lijntjes. Lijkt meer op een overvolle kerstboom en zou mijn aandacht van het rijden afhouden. Blijkbaar kent Audi het Duitse spreekwoord niet : ‘In der Beschränkung zeigt sich der Meister’.
@joosstra: je kan ongetwijfeld ook een subtielere kleuren combi in je interieur bestellen.
@ko4n: tegen een meerprijs, natuurlijk.
@pel96: niks mis mee vind ik. Als jij de achterkant van je stoelen in een kleur wilt betekent dat, dat je hard kunststof eerst moet strak maken, om het te spuiten, en daarna dus moet voorbehandelen om het in de gewenste kleur te spuiten. Klinkt misschien als iets dat jij belachelijk vindt om voor te betalen maar ik vind het niet gek dat ze er geld voor vragen.

Als je meer doelt op
Dat elk dingetje/optie’tje bij Audi geld kost, dan heb je wel een punt, ze zouden std completer mogen, maar ja, dat gaat dan wel weer ten koste van de basisprijs in NL.
@ghost: Ik verwees eerder aan de bekende optielijst. Verder niks mis mee.

Wat de rug van de stoelen betreft (mooi voorbeeld), ben ik zowiezo geen fan van kunststof. Zeker als je passagiers er met hun knieën tegen zitten. In een terreinauto of MPV begrijp ik het nog maar dat luxemerken dit doen vind ik vrij teleurstellend, dan zie ik liever stof, of gewoon leer, waar je waarschijnlijk toch al voor (bij) betaalt. Ik begrijp dat autofabrikanten geld vragen voor opties en betere materialen, maar als je jezelf verkoopt als luxemerk verwacht ik ook een luxeproduct. Geen hard plastic en uitgelubberde netjes.
Standaard voorzien van zwarte accenten?! Dat had ik nooit verwacht van Aldi!
Vroeger zei ik altijd als ik later groot ben dan neem ik een A5 Sportback… uiteindelijk werd het een BMW want deze A5 lijkt meer op een Ford Mondeo dan een dikke Audi!
Tjonge, het word er allemaal niet mooier op hoor bij Audi.
Gelukkig maakt Audi het makkelijk voor mij, deze kan ik met een gerust hart overslaan.
Prachtbak die RS5, zou graag bezitten. Overgins geen merk dat je zo kan configureren als Audi en Mercedes.
Prachtauto, maar dat navischerm los erop (net als bij de A4) kan echt niet meer.
Vanmiddag even uitgebreid om een Tesla 3 gelopen, dat heeft ook zo’n touchscreen als de Audi. Helemaal vol met vingerafdrukken…voor mij een reden om een auto met touch systeem niet te kopen.
Zit je net nog naar het interieur van een Tesla te kijken en dan zie je dit! Man, wat heerlijk! Dat dan iemand nog een Tesla mooi vindt, vind ik dan weer lastig te begrijpen als auto bestuurder!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).