Favoriete Grand Prix Verstappen verdwijnt van de kalender

Auteur: , 43 Reacties

Het zal toch niet.

Favoriete Grand Prix Verstappen verdwijnt van de kalender

Het veelvuldig door motorische problemen geplaagde Red Bull Racing heeft sinds het begin van het tweede turbotijdperk ieder jaar slechts een klein aantal circuits waar het een goede kans maakt op een zege. Hiertoe behoren onder andere het stratencircuit van Monaco, de Hungaroring en het Autodromo Hermanos Rodriguez in Mexico. Een van deze banen verdwijnt volgend jaar van de kalender, jij mag raden welke het is.

Precies, die laatste. Na vijf edities houdt de organisatie van de Grand Prix van Mexico er alweer weer mee op, aldus de betrouwbare bronnen van ESPN. Naar verluidt hebben de organisatoren van de wedstrijd in Mexico-Stad het contract met Liberty Media, de eigenaren van de Formule 1, niet kunnen verlengen. Na maanden van onderhandelingen schijnen de organisatoren de overheid niet hebben weten te overtuigen geld te steken in het behoud van de race.

Het is zoals zo vaak een financiële kwestie; als we de beweringen dienen te geloven dan moest de Mexicaanse overheid 800 miljoen pesos (een kleine 40 miljoen euro) ophoesten om het circus de komende vijf jaar naar het land te halen. De overheid was in staat slechts de helft daarvan te investeren, dus gaat het feest niet door.

Als het inderdaad klopt dat de Grand Prix van Mexico van de kalender verdwijnt, dan verliest met name Red Bull een circuit dat het goed ligt. Twee van de vijf overwinningen van Max Verstappen kwamen tot stand in het Centraal-Amerikaanse land. De Nederlander is samen met Jim Clark en Alain Prost de meest succesvolle coureur op het circuit.

De dood van de een wordt in dit geval overigens letterlijk het brood van de ander. De terugkeer van Zandvoort is inmiddels bevestigd voor volgend jaar. Het circuit achter de duinen schijnt de wedstrijd in Barcelona te vervangen. Dit zal betekenen dat de race in het Vietnamese Hanoi in de plaats van Mexico zal komen.



43 reacties

Ok, het is gezeur en ik ben een landverrader, maar dit is precies wat ik tegen de F1 in Zandvoort heb. Nou ja, tegen, wat mijn ‘bedenkingen’ zijn.

Al jaren is Zandvoort een geplaagd circuit. Het was ooit een glorieus circuit park, tegenwoordig is het afgegleden naar een baantje onderaan de middenmoot. Het is net als Patricia Paay: vroeger zag het er mooi uit en was het ‘spannend’. Tegenwoordig wil je er nog niet je behoefte op doen.

Nergens heb ik het idee dat de gemeente, het circuit zelf en het bedrijfsleven dolgraag een F1 race willen organiseren. Althans, om de race zélf. Het zit niet in de poriën van de organisatie. Het is niet een intrinsieke drijfveer. De enige reden dat ze die GP houden is het succes van Max Verstappen. Dat is naar mijn mening een slechte motivatie. Als Verstappen een verkeerd team uitkiest á la Ricciardo of Alonso, is het snel gedaan met de ‘supporters’. 5 jaar geleden waren er nog nauwelijks Formule 1-fans.

In Mexico moet men 5 jaar geleden gedacht hebben dat Perez wel even de sterren van de hemel zou rijden. Nu heeft hij dat ook in zekere zin gedaan (de meest consistentie rijder die niet in een top 3 team auto zit).

Hopelijk heeft Zandvoort, die Prins Pleebril en de rest van de organisatie er rekening mee gehouden dat als Verstappen wegvalt om welke reden dan ook, dat de animo in Nederland héél snel terugloopt. Dan blijkt ineens dat er al échte top F1 banen (Silverstone, Hockenheim, A1-Ring en Spa) om de hoek liggen en het slecht bereikbare Zandvoort links laten liggen. Ook blijkt dat de races supersaai zijn wegens het feit dat je niet kan inhalen. Dus de TV-kijker heeft er ook minder warme gevoelens bij.

En daarom had ik gehoopt dat Mexico het zou halen. Die baan was bijna een garantie voor leuke races. Niet alleen voor Verstappen. Er kan ingehaald worden, er zitten veel langzame stukken in, een paar snelle bochten en omdat het zo hoog ligt, liggen de verhouding tussen de auto’s anders. Ook het stadion gedeelte is geweldig. Het levert altijd spektakel op. En juist die baan gaat eruit. Om plaats te maken voor een baan die saaiere races gaat opleveren dan Hongarije en Monaco. Schiet mij maar lek.
@willeme: Amen willem!
@willeme: met ‘die prins pleebril’ haal je mijn inziens je hele betoog onderuit. Nu blijft het stoere borrelpraat. Krijg je een VIP ticket, sta je zeker wel vooraan?

Trots dat mensen hun nek durven uitsteken. Dat ‘die Prins’ daar een katalysator in is boeit niet. Al de anderen die zich hebben ingezet doe je hiermee te kort vind ik.

En ja; zodra MAX niet meer mee doet in de top kan circuit Zandvoort weer van de kalender.
@eklasse: wat mij betreft was dat al bij Paaij.
@eklasse: Nee, dan sta ik niet vooruit. Persoonlijk vind ik het een gemiste kans. Daarbij vind ik dat er vrij weinig argumenten dan ‘is toch iets waar we trots op mogen zijn’.

Zoals @edge kijkt: in Duitsland krijgen ze Hockenheim nauwelijks gevuld. Het lijkt mij een bijzonder slecht plan om alles af te laten hangen van slechts één coureur. Kortom, jij mag het borrelpraat vinden (is het natuurlijk ook op een blog), maar ik heb eigenlijk geen goed argument gehoord om het WEL te doen…, Tegelijkertijd verdwijnt er een circuit van de kalender waarbij de races bewezen hebben de moeite waard te zijn. Bij Zandvoort vrees ik het ergste.
@willeme: ik zal kort op je twee reacties aan mij reageren.

Zandvoort is een circuit waar 5 jaar geleden geen hond meer naar omkeek. Door enkele enthousiastelingen is er nieuw leven ingeblazen. Zoveel leven zelfs dat de F1 organisatie er zelfs brood in ziet. Samen met enkele Nederlandse bedrijven zoals Heineken (waar we ook trots op mogen zijn) wordt er de komende 3 jaar weer geracet in de Koningsklasse. Helemaal niemand had dat voor mogelijk gehouden. Dit is het momentum.
De kans dat er binnen 10jaar een nieuw MAX rondjes komt rijden is nihil. Nu blijft Zandvoort weer even bestaan. Na drie jaar verdwijnt het van de F1 kalender. Erg? Nee hoor. Op naar de volgende. Dat houdt het mijn inziens allemaal interessant.
Maar op Autoblog geldt geregeld de je moet je kop niet boven het maaiveld uitsteken mentaliteit (mijn analyse)

Ben trots, ga er naar toe, kijk vanaf de bank thuis of ga naar het songfestival. Maar kraak het pas af over 3 of desnoods 1 jaar. Kijken waar een klein land groot in kan zijn. Wedden dat jij volgend jaar met kippenvel voor de buis zit als die duinen oranje gekleurd zijn en het Wilhelmus klinkt.
@eklasse: Goed betoog (gemeend, geen sarcasme). Daar heb je inderdaad een punt: wees er blij mee dat er überhaupt een race komt. Dat is ook een insteek. Ook begreep ik dat vanuit FOM dat het Zandvoort of niets was: Assen is klaarblijkelijk nooit echt een optie geweest. Dat sterkt jouw zienswijze alleen maar.

Ik ben alleen bang dat Zandvoort enkel vanwege de historie interessant is. De baan is niet geschikt voor F1 auto’s en ik betwijfel ten zeerste of het circuit een goede basis is voor een leuke race, daar het tussen Hongarije en Monaco ingedeeld kan worden qua karakter. Dat zijn steevast de saaiste races op de kalender.

Uiteraard hoop ik dat ik ernaast zit, maar ik ben bang dat het drie saaie optochten zullen worden. En een toprace als Mexikco gaat eruit. Duitsland kan zijn broek niet ophouden en wij op Zandvoort gokken op het succes van één Nederlander. Ik vind dat erg dun om een GP op Nederland te houden.
@willeme: Toen ik op je plusje klikte, kwamen er 4 bij. Ze zullen vast en zeker niet allemaal van mij zijn geweest, maar ik had je er nog meer gegund ;)
@willeme: Maar dat is toch prima? Een paar jaar een hype rond Max, en daarna voor 20 jaar een relatief modern circuit erbij in Nederland. De investering beschermt Circuit Zandvoort weer voor een tijd, ook na als de F1 mogelijk weer verder kijkt naar andere banen.

Natuurlijk is een permanent, modern, en structureel populair circuit en race het best case scenario. Maar welk circuit heeft in deze tijd geen problemen met geld?
@willeme: Maar als de F1 dan weer weg is kunnen we zeggen: Gelukkig hebben we de foto’s nog.

En oja, de verbeterde infrastructuur hoop ik (naief misschien), en het circuit met faciliteiten zal er wel beter van worden.
@willeme: Om je punt nog wat kracht bij te zetten: De Grand Prix van Duitsland staat alleen nog bij gratie van Mercedes op de kalender. Zonder hun sponsorbijdrage was de Grand Prix van Duitsland allang van de kalender verdwenen. En dat in het land van het meest succesvolle team van dit moment, dat de afgelopen vijf jaar vijf beide titels pakte, waarvan één keer met een Duitser achter het stuurt, het land van viervoudig kampioen Vettel en Le Mans-winnaar Hulkenberg en het land van F1-legende Schumacher. Als die het al niet voor elkaar krijgen om een gezonde Grand Prix neer te zetten, hoe lastig wordt het dan wel niet voor Zandvoort als Max van het toneel verdwijnt?
@edge: Maar het Mercedes F1 is net zo Duits als Red Bull Racing Oostenrijks is, gewoon niet. Het zijn gewoon Britse teams. F1 is een Brits feestje waar Ferrari de speciale gast uit het buitenland is. De fan gekte gaat niet uit naar een team maar naar een rijder, met als uitzondering Ferrari. Het Nederlandse F1 team Spyker bracht ook lang niet zoveel mensen op de been als de Nederlandse coureur Max Verstappen. Dat Duitsers niet warm lopen voor Mercedes F1 en Nederlanders wel voor Max Versyappen is dus niet zo vreemd.
@mashell:

Net zo Nederlands als Max ..
@willeme: Hoe graag ik Max ook wil zien op Zandvoort, je hebt wel gewoon gelijk.
@willeme: toch leuk dat de F1 weer in Nederland komt. Ik geef het een kans.
@snorrie: haast onverklaarbaar zure reacties op een auto blog nota bene. Dit riekt een beetje naar ‘ ik vier geen verjaardagsfeest want dan wordt mijn wc vies ‘. Lijkt wel Femke-Halsema-blog die ook niks leuks meer wilt.
@eklasse: Niet correct om tegenstanders meteen in de linkse hoek te scharen. Kom dan met een goed tegenargument (dat mis ik namelijk overal).
@willeme: Zandvoort vindt ik een mooi circuit. Maar dit is net een vluchtstrook. Hebben jullie wel eens op de hoofdtribune gezeten? Wat een vervallen roestige zooi is dat. Stront van de dakschijters alom. Ik snap niet dat er op dit stukje asfalt een optocht wordt gehouden.
‘dan verliest met name Red Bull een circuit dat het goed ligt.’

Dit statement is dit seizoen echt niet meer van toepassing.
@towi1989: Idd, dat voordeel kwam voort uit een steengoed chassis en een nivellering van het vermogen door de hoogte waarop het circuit ligt. Beide is niet meer van toepassing/gunstig voor RBR.
@silverarrow: Niet per sé iig.
Ik mis circuits als Istanbul park. Turn 8 draait met deze auto’s je nek eraf en je kunt er zelfs inhalen! Erdogan GP 2020 lijkt me geweldig.
@fmgarcia: Ik heb een beter idee: Laten we gewoon een één op één kopie van Istanbul Park in de buurt van Lelystad Airport aanleggen. Nederland blij want er staat een GP op de kalender, bezoekers blij want de infrastructuur kan van begin af aan op die drukte ingericht worden, coureurs blij want daar kun je meer inhalen dan op Zandvoort, en de internationale F1 gemeenschap blij want los van Erdogan vinden de meeste fans het circuit wel geweldig.
Ik kom tegenwoordig voor de reacties.. die zijn soms leuker dan de artikeltjes. #hoogdumpertniveau
Verbaast me dat El Chapo niet het laatste restje geld kon bijlappen.
@jippie: kon wel, mocht helaas niet..stel je voor.
@ghost: Het is de schuld van de Rabobank, die wilde het niet meer witwassen na het laatste akkefietje met de toezichthouder omtrent witwassen voor een drugskartel …
@dawwg: sowieso is het altijd de schuld van die boeren Rabo.
Hopen dat de GP van Turkije er in plaats komt. Wat een fantastische baan is dat. Bocht 8 staat garant voor prachtige acties, ben benieuwd hoe Max het daar zou doen. Wel jammer dat Mexico verdwijnt.
Jammer dat Mexico verdwijnt, mooi circuit, goede resultaten, mooie tribunes, en de beste afname van Heineken Bier.
Maar nu wordt Mexico nog armer ..
En NL alleen maar rijker ..
@lincoln: wat dacht je Willem ga maar onder mn andere account verder ?
De Mexicaanse regering heeft duidelijk meer gezond verstand dan de gemeente Zandvoort. En even afgezien dat Verstappen hier 2 keer heeft gewonnen: Het is een leuke baan. Het deel van het stadion en de grote hoogte zijn echt wel uniek.
Maakt Max niet uit. Die zit volgend jaar bij Mercedes of Ferrari.
@bernoulli:

En als belastingontduiker pur sang hoeft hij er ook niet aan mee te betalen ..

Ken hem het verrotte ..
Verslappen vergelijken met Jim Clark en Alain Prost is een beetje blind fanatisme van een fanboy.
@johnwaters: is geen vergelijking, dat zijn gewoon statistieken, John.
Zonde, kunnen ze eindelijk Whoppers bezorgen tijdens de safetycar rondjes, verdwijnen ze uit dat land!
Liberty Media is gewoon een Amerikaans bedrijf. Anno 2019 zeg je tegenwoordig dat wat je wenst als iets van waarheid. De waarheid vertellen hoeft niet meer.
Wederom een voorbeeld dat het dus TOCH niet gaat om wat het beste voor F1 is, maar gewoon om de knaken. Afgezien van wat Mexico-haters, zullen er weinig F1 fans zijn (en toekomstige F1 fans) die zeggen dat de GP van Mexico niks toevoegt!
@gregorius:

Met Bernie was alles beter ..
Vroegaahhhh ..
Mexico is bruljant circuit. En eigenlijk ziu het circuit van buenos aires er ook weer bij mogen!
Zonde zeg. Mexico is een bijzonder leuk circuit. Veel van de huidige F1 races zijn saaie optochten met een oppermachtig Mercedes dat op 5-15 sec voor de rest gaat rijden.
Zandvoort wordt helemaal een aanfluiting. Aftands en afgetakeld circuit waar inhalen eigenlijk niet mogelijk is met een F1 auto.
Er zullen wel een hoop hoempahoempa supporters op de tribune zitten met bossen wortelen op de kop en een hoop bier in de mik zoals bij het schaatsen en het voetbal, maar met F1 heeft dat verder weinig te maken.
De F1 moet competitiever, spectaculairder en met veel meer strijd.
In colonne rijden kunnen ze allemaal heel goed, maar racen en inhalen zie je nauwelijks meer.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).