Ferrari 208 Turbo is stoffig en verlaten

Auteur: , 40 Reacties

Bij sommigen gaat het op verkeerde plekken jeuken als je 'Ferrari' en 'turbo' in dezelfde zin gebruikt. Dit terwijl juist Ferrari lange tijd succesvol gebruik heeft gemaakt van blaasinstrumenten. Voorbeelden staan nu vaak te verstoffen.

Gespot in Verona, stoffig en verlaten. Een oude Ferrari is uiteindelijk ook ‘maar’ een auto. Sommigen staan onder een laag zand in de woestijn, anderen gewoon in een parkeergarage. Van alle prijzen, jaartallen en types staat er wel ergens een te verpieteren. In dit geval is waarschijnlijk de lage aantrekkingskracht (en waarde) voor Ferraririjders de reden dat deze Ferrari 208 Turbo al tijden niet is uitgelaten.

Ferrari had eind jaren ’70, begin ’80 te maken met vervelende belastingregels in het thuisland. Er gold een hele zware ‘straf’ voor auto’s met een motor groter dan 2 liter. De Ferrari 208 maakte het merk in Italië weer ‘betaalbaar’.

Een kleinere motor met dus minder belastingen maar ook minder power. Ook 30 jaar geleden was vermogen sterk afhankelijk van motorinhoud. Het eerste blok dat Ferrari in de 208 monteerde was een turbo-loze 1991cc V8 met 155 pk. Een van de kleinste V8-blokken ooit in serie geproduceerd. Ter vergelijk: de ‘minder langzame’ Volvo’s uit die tijd hadden al 157 pk.

Prestaties van de Ferrari 208 maakte ook in 1980 geen indruk. Reden voor het merk om een inmiddels beproefd sausje over de auto te gieten: turbo’s. Net als de ‘grote broer’ 288 GTO en later de F40. Vanaf 1982 heeft de Ferrari 208 Turbo 220 pk. Ferrari stopt productie in 1986, in totaal zijn er 687 gemaakt. Foto’s: autojunk.nl.

Met dank aan msd1973 voor de spot!



40 reacties

die wil je niet aan de gang krijgen ..
dat wil je gewoon niet ..

gewoon wachten tot er een kneus op je pad komt die zo graag een Ferrari wil hebben ..
@lincoln: Hier is de eerste kneus….
@lincoln: En hier de tweede!!
@lincoln:
En nr3, ik wist niet van het bestaan en gezien het aantal geproduceerde auto’s zou ik denken dat het nog wel wat waard zou kunnen zijn. Vermoedelijk een stuk meer dan een “gewone” 208
@yerrie:

en ook jij koopt em niet ..
Jammer dat er een kleinere motorblok erin heeft.
Maar dan nog zou ik h’m graag willen.
staat er nou fail op de motorkap geschreven, haha toepasselijk..
@huayraforlife: Nee er staat WIM.
@huayraforlife: en waarom denk je dat fail hierop van toepassing is?
@huayraforlife:

Dat is niet de motorkap. Fail.
Pak hem zo maar in en stuur hem naar mij op.
Afstoffen doe ik hier thuis wel.
Ben benieuwd naar het verhaal achter deze stofhapper.
Maak hem schoon en geef hem aan mij…
@bbroek: gewoon betalen ….
@pietjepuk: Goh, origineel…
Zit nog genoeg lucht in alle 4 de banden, dus zo verlaten zou deze toch wel niet zijn?
stuur maar hier heen , ik ben wel van leuke projectjes.
Deze krijg ik wel weer aan de praat.
@jarnobakker:

dan koop je em toch ..
hoe moeilijk kan dat nou zijn ??
“geef maar aan mij” zei de achterstandwijkbewoner ..
@alcantara rechtsonder staat iey=ts dat lijkt op fall, of fail. volgensmij teminste haha
@huayraforlife: Er staat ook ‘vies’.
Nederlanders kunnen ook nergens vanaf blijven.
emile_benz via Android app
Die turbo doet veel stof opwaaien.
nee, niks voor mij de Ferrari.
Dat was nog eens een fiscaalvriendelijke Ferrari! Kom daar nu maar eens om ;)
Mooie basis om zelf een 288 van te maken.
Waar in Verona staat ie? Ik ga ‘m jatten, eigenaar is toch al lang dood, niemand die er om kraait.
Lol een Ferrari die je geen godsvermogen kost aan belastingen das nog is mooi:)

2L V8 in de jaren ’70 das toch een mooi stukje techniek dan, lekkere turbo erop, moeten ze nu uitbrengen een groene Ferrari die de straatstenen uit de grond rijdt :)
Ik krijg gewoon zin om deze auto lekker te wassen in het zonnetje!
Droomauto.
Ferrari met niet courante motor
Waarvan bouten en moeren een godsvermogen kosten.
Die al jaren stilstaat.
Met mooi omgekruld kunststof in het interieur.
” Koopt wat klaar is en eet wat gaar is ”
Vooral van blijven dromen………………….
“Ter vergelijk: de ‘minder langzame’ Volvo’s uit die tijd hadden al 157 pk.”

welke volvo was dat?
@karaya: 240 Turbo (b21ET blok)
220 pk voor 1285 kg is best goed voor een oldtimer. Een 911 uit die tijd had ook maar iets van 204 pk. Alleen van de onderhoudskosten wordt je niet blij (reken maar op minstens een 3500 euro per jaar), anders best leuk voor de weekenden.
integralechubasco
@topless: porsche 911 uit die tijd weegt wel even 100 kg minder… Welke je moet hebben is de 308 gtb Vetroresina. Oftewel de eerste serie gebouwde 308 (tussen ’75 en ’78, carburateurs, glasfiber carroserie. 260 pk, 1000 kg… Dat was een snelle jongen. Worden nu veel geld waard trouwens…
integralechubasco
Onderhoud valt prima mee als je een beetje gevoel hebt voor dit soort auto’s. Onderhoud doe je bij de juiste personen. Persoonlijk ben ik blij als er iets aan mijn klassieker (ander italiaans raspaardje) gedaan moet worden want dan weet ik dat het ook het moment is dat ik de auto kan upgraden. Een keer motorrevisie en je hebt de rest van je oldtimerleven plezier van een Ferrariblok. Mensen die het net niet kunnen betalen moeten gewoon een andere hobby zoeken.
@integralechubasco: (ander italiaans raspaardje)
Ik wil je auto totaal niet afdoen maar voor zover ik weet heeft Alfa Romeo toch echt geen paard als Logo :) ook geen pony btw
Kijk…. dat is downsizen… gewoon een V8, 2 liter inhoud en turbo’s er op…. niet van die lullige 3 en viercilinderblokken, maar een echte V8 !!

Autofabrikanten…kijk naar deze 208 turbo en bouw kleine 6, 8, 10 en 12 cilinders mét turbo’s, compressors, blowers, enz. in plaats de huidige shit.
Hotel Bologna
Piazzetta Scalette Rubiani, 3, 37121 Verona, Italy

Voila, daar staat ie
Piazza Citadella, daar staat een parkeerplaats met 3 verdiepingen ( in de diepte, of terwijl ondergronds ).
Kost 15 pleuro per dag om daar te parkeren btw.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).