Video: Ferrari crasht met 200km/u op de Ring

Auteur: , 56 Reacties

De bestuurder mag van geluk spreken dat hij er heelhuids uit komt rollen, maar het had heel anders af kunnen lopen.

Dom ongeluk, of een domme fout? Bij het zien van deze video zou je waarschijnlijk het laatste roepen, maar we hebben hier eens niet te maken met een GT5-ridder. Deze bestuurder, Colin Alton, is een ervaren ‘Ringer met rondetijden ver onder de 8 minuten. Maar wat gaat er nou mis tijdens deze track day?

De crash vindt plaats in de laatste linkerbocht van Kesselchen, een serie die je vol gas neemt. Colin geeft toe dat het niet echt meehielp dat zijn Ferrari 458 Challenge linksgestuurd was, maar door een hobbel schakelt de traction control in. De rechter wielen belanden in het natte gras, waardoor alle controle over de auto weg is.

Met 200 km/u duikt de Ferrari de vangrail in. De schade zal aanzienlijk zijn, maar Colin heeft er wonder boven wonder geen ernstige verwondingen aan overgehouden. Sterker nog, de auto is alweer gerepareerd en deze keer voorzien van een KW raceophanging. De standaard ophanging, zo oppert hij, is ingesteld op vlakker GP circuits. Compleet het tegenovergestelde van de Nordschleife.

Hoe dan ook, dit is weer een wijze les voor iedereen die wel eens naar dat heerlijke stukje Eifel afreist. Stay off the grass! (mirror)



56 reacties

Het hielp niet mee dat het stuur links zat… Flauwste excuus ooit!
@gedece: Daar klaagt Geert Wilders anders ook over! Een links stuur!
@gj8003: vrijheid van meningsuiting heet dat..
@bigcar: Daar is hij wel meester in he ! Jammer dat ie minder meester is in nuances….
@gj8003: Over wat klaagt hij niet?
@gedece: tja…..da’s een goeie! ;-)
@gedece: over de kleur van zn schoenveters..

althans niet op tv..
@gedece: jaa idd.. Door een hobbel, kwam traction controle in actie..
@gedece: Wel eens in een rechtsgestuurde auto gereden dan? Zelfde effect als een linksgestuurde voor deze Brit.
@maru: Je hebt het wel tegen een van de beste coureurs uit Nederland he..

Dat het duidelijk is..
@maru: Moest je nu nog zeggen in het drukke stadsverkeer en voor te parkeren dan zou ik je begrijpen maar voor op een circuit? De man moet enkel gas geven en soms eens aan zijn stuur draaien voor een bocht dus ik denk dat het best moet meevallen :)
@maru: Wat een onzin weer, de baan is aangelegd voor links- of middelgestuurde wagens dus het zou juist heel krom zijn om daar rechtsgestuurd te gaan rijden. Dat is net zoiets als met regenbanden over een nat circuit rijden en als het dan fout gaat de schuld aan de banden geven, omdat je normaal gewend bent om te rijden met slicks…
@alcantara: Word alleen gezegd dat het niet echt meehielp dat ie links gestuurd was, niet dat het er aan lag.. :)

Rechts gestuurd was dit ook gewoon gebeurd denk ik..
@dennisr: Oké bedankt voor je bijdrage. Nu ben ik gerustgesteld en kan ik vredig inslapen. Kusjes.
@alcantara: INSLAPEN?! RIP brother :(
als het zijn eigen auto niet was, dan valt hij flauw als hij ziet hoe hoog het eigen risico is..
@bigcar: Als het z’n eigen auto wel was bedoel je? :)
@dennisr: Nee joh, bij andermans auto doet er dat toch niet toe ! :-)
Jammer dat dan juist op dát moment de batterij van je cam leeg raakt.
ik zie hem denk ik nog net een versnelling afkomen of opschakelen? lijkt me gewoon onoplettendheid, had nog meer naar links kunnen sturen. Maarja, de beste stuurlui staan aan wal hé
@breakingpoint: Dit was op wal hoor…of dacht je dat “de ring” op zee lag?
Zou hij de tractioncontrole de volgende keer weer aanzetten?
De beste stuurlui staan aan wal??
welke homo heeft er nou tractie control aan als hij aan het racen is?
@maxx1: Elke hetero.
@maxx1: F1 coureurs ;)
@robbie: dat is heel anders. appels met peren vergelijken..
@maxx1: F1 is geen racen?
@Donstil: In F1 gebruiken ze dan ook geen traction control.
@maxx1 dat vind ik nou ook
@mrrallycross: “ervaren coureur”, PFF. Echt niet dus
Overstuur lijkt mij hier het probleem, op te lossen door danwel links danwel rechts te sturen(soms meermaals herhalen voor optimaal effect). Dit lijkt mij mogelijk vanuit beide stuurposities. Ik heb wel eens in een rechtsgestuurde auto gereden en ook die ging rechtsaf toen ik naar rechts draaide. Dus dat lijkt mij niet het probleem. Ik begrijp dit soort dingen. Ware het niet voor mijn te grote voeten, had ik allang in de F1 gezeten.
@E34M5Touring: Heb je ook in een RHD geprobeerd de afstand tot de stoeprand aan de passagierskant in te schatten? Ik denk namelijk dat dat gebeurde bij de beste man; verkeerde inschatting van de breedte v/d wagen ómdat het stuur aan de verkeerde kant zit.
@hugo85: Beetje combi van vanalles inderdaad, motor in de begrenzer, heuveltje waardoor de achterkant wat licht wordt (+ tractioncontrol?), net de afstand tot de berm verkeerd ingeschat. Flink balen, maar goed dat de personen er heel uit zijn gekomen.
@hugo85: Dat zou ik ook denken. En je hebt de breedte van de baan daar denk ik wel nodig om op dat stuk flat out die bochten te nemen met 200km/h
Lucky him!
Hij clipt een stukje gras. En met dit soort snelheden plus het abrupte gewichts verschil door die hobbel. Instant game over. Hier zou Hamilton, Button of Alonso ook niks aan kunnen doen. Dit is gewoon onfortuinlijk.
Volgens Maru: Dom ongeluk, of een domme fout? Bij het zien van deze video zou je waarschijnlijk het laatste roepen, maar we hebben hier eens niet te maken met een GT5-ridder.

Ik heb geen idee wat GT5-ridders voor reputatie hebben, maar als Gran Turismo liefhebber heb ik door het virtuele racen vooral geleerd enorm respect te hebben voor de vaardigheid van echte rijders (m/v). Ik zou graag eens een rondje Nürburgring meemaken, maar nevernooitniet achter het stuur. Dat laat ik graag over aan Walter, Sabine of Stefan.
@ezrider: je zult het zelf DOLgraag willen als je eenmaal “shotfun” hebt gezeten! Het gevoel is immens! Jezelf inhouden is moeilijk omdat je het denkt te kennen maar je weet voornamelijk alleen ongeveer wat eraan gaat komen. Handig zeer zeker. Maar om het echt te kunnen en mogen doen is zoveel maal beter!
@The_12oach: Dat is precies mijn gedachte: als game-racer kun je hooguit denken het te kunnen. Natuurlijk zou ik graag in staat zijn de Nürburgring vaardig te ronden, dat moet inderdaad een immens gevoel zijn. Maar de vele virtuele rondjes rond de ring op de Playstation stellen geen reet voor in het echie, ik weet wat voor bocht er komt, meer niet. Ik zou achter het echte stuur vooral respect hebben voor de meest legendarische track, en blij zijn als ik vlot en soepel een rondje weet te voltooien. Dan ben ik vast minuten later dan een Sabine of Walter…
@ezrider: t zal er ook om gaan met wat voor wagen je t doet. Ik durf t best aan met mn dikke Fiesta *kuch* maar met n echte sportwagen zou ik al n stuk voorzichtiger zijn. Kwestie van haalbare bochtsnelheden… Kennis vh circuit via games is altijd nuttig, maar je mist de g-krachten die juist altijd de beperkende factor zijn….
Moet pijn hebben gedaan xp
Gras is killing
Als hij nog even geschakeld had voor de bocht was het misschien harder geweest…
Heel veel internethelden hier aanwezig… Ga het dan zelf doen als je het dan zo veel beter weet. Iedereen kan pech hebben, zo ook deze bestuurder…onoplettendheid, onkunde of pech… ik zou het niet weten want ik ken er geen barst van, net zoals 99% van dit forum…
@xilver: Afgaande op wat ik al gezien heb IRL, kunnen de meesten van ons niet eens wegrijden met een 430 zonder na een meter stil te vallen :-)
@heidekonijn: dat is echt onzin..
@maxx1: de buurman eens gevraagd een van mijn oude alfa’s te starten. Zelfs dat ging niet. Maar ot:
Was een klantenbezoek aan het doen bij een transporteur. Veel volk op de parking, bleek dat de baas een f430 van zijn vrouw had gekregen. Stapte met veel gejuich in, wou wegrijden, te lage toeren plus flappy pedal gbox = motor afgewurgd. Vrop en stil. Een vijftal pogingen en rood gezicht later: “is kapot, de prul!”. Verschillende diensthoofden moesten natuurlijk ook proberen om te tonen hoe het wel moest, zelfde resultaat.
Gaat blijkbaar moeilijker dan op de PS3.
@heidekonijn: Leuke vrouw heeft hij wel…
@heidekonijn: Heeft die baas een dochter?
@heidekonijn: PS3 met real life vergelijken kan ook niet. Jaa sportwagens/supercars waar de Ferrari tussen in hangt is ook niet een gebruiksvriendelijke auto. Er zijn er dan ook maar weinig met handbak. Wie zegt dat die f430 geen klevende koppelingsplaten heeft of iets in die richting.
@maxx1: Bleek achteraf dat er gewoon te voorzichtig werd gedaan en met een dot gas en wat concentratie het allemaal wel -wat schokkerig lukte. Niks mis met de auto.
Geen idee, maar als ze er uit zou zien als pa… :-/
Ring Groningen of niet?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).