Ferrari F40 Barchetta Beurlys is een wreed monster

Auteur: , 38 Reacties

Recent hebben we Lamborghini het trucje met de Aventador J uit zien halen. In de jaren '90 deed de Belg Jean Blaton het met een Ferrari F40 LM.

Wilde verhalen doen de rondte over deze ‘F40 zonder dak’. Het zou geen Ferrari zijn maar een kitcar en niemand lijkt te weten waar dit gele gevaarte zich nu bevind. Onofficieel is dit de “Ferrari F40 Barchetta/Beurlys”. Gemaakt door Tony Gillet, voor de excentrieke oud coureur Jean ‘Beurlys’ Blaton. Een Belgisch project op basis van een Italiaanse racer. In 2005 is de auto verkocht.

De F40 Beurlys is een uniek project op basis van een Ferrari F40. Volgens de ene bron een LM, ooit in Amerika over de circuits gejaagd door Jean Alesi en Jean Pierre Jabouille (chassis 79890). Volgens anderen is de basis een schade-F40. Onderstaand plaatje zou het eerste verhaal bevestigen.

Ferrari Beurlys chassis

In 1993 kocht Jean Blaton het chassis. Een goed gebruikte racer. Voorzien van een dubbel geblazen 760pk 2,9 liter V8. Jean besluit dat hij iets unieks wil en weinig is meer uniek dan een Ferrari F40 zonder dak. Iets waar Ferrari he-le-maal niets mee te maken wil hebben maar Jean Blaton begint met Tony Gillet toch aan de operatie. Dak er af, push-rod vering, een nieuwe uitlaat en een klein plexiglas voorruitje tegen de vliegen. Een 800kg 370km/u föhn is het resultaat. De sprint van 0-100km/u legt de Beurlys in 3,1 seconden af.

Maranello is hier niet blij mee. Alle merkjes moeten er af, zelfs de F40-aanduiding op de achterspoiler. Ze erkennen de auto niet meer als Ferrari. Als de Beurlys in 2005 via een veiling een nieuwe eigenaar zoekt heeft niemand er een slordige €200.000,- voor over. Sindsdien is het verblijf onbekend. (bron: ferrarichat.com, via gtspirit.com)

UPDATE: Ook plaatjes op autojunk.nl!



38 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
ik zeg nice:)
@basjan: Ik zeg mee eens:)
@basjan: ik vind hem eig niet zo Nice
@conny: hoezo niet??
Hij is nu in Nederland.
Ik zeg eeuwig zonde ,en de makers mogen zich rotschamen.
@norge:

de makers van de verbrande Ferrari,s mogen dan weer apentrots zijn ..
@lincoln: Psst, wel eens van mythe vorming en vurig karakter gehoord? :)Is allemaal marketing…..
Hij word zo te zien goed gebruikt daar gaat het om
Ferrari moet zijn grote bek houwe ..

die eikels gaan maar lekker een koffiezetter paraplu petje of scheerapparaat erkennen als officieel Ferrari ..
Wouw, wat een bruut ding!!
Alleen jammer dat het geen Ferrari heten mag!
Lekkurrrrr!!!!!!!
Staat volgens mij sinds een paar weken in NL
Toen ik baancommissaris was op Francorchamps heb ik Blaton nog weten rijden met deze wagen. Was tijdens de Ferrari-days die ze toen op het circuit organiseerde. Wat er met de collectie van Blaton is gebeurd weet ik niet. Hij bezat een uitgebreide coll. met een rode F40 IMSA en een 348 GT. Hij had ook een zwarte autobus met lederen zetels en slaapkompartimenten zodat hij niet van het circuit weg moest.
@ericc:
Leuk, tot wanneer heb je dit gedaan? Ook een Belg en hang regelmatig rond op Spa :)
logo’s er af of niet maakt niet uit; blijft een mooie one off f40 roadster
leuk, @ericc toffe job heb jij gehad!
Ik heb hem in 2008 op Le Mans gezien in een trailer toevallig in de zomervakantie:
http://www.autojunk.nl/2008/02/gele-ferrari-f40

Achteraf door een modelbouwproject erachter gekomen dat het hem was. Tegenwoordig schijnt hij in een loods te staan, de modelbouwer van het eerdergenoemde project heeft er foto’s van mogen maken.

Zo ziet zo’n ding er van onder uit
http://static.autojunk.nl/pictures/2008/0206/172106/image_01.jpg
De auto stond onlangs bij Forza Service in de werkplaats.
Lijkt me ook leuk om met een testarossa te doen. Dan komen die brede zijflanken mooi uit. En misschien win je wel iets van waarde terug!
Tsja. Ik kreeg pas een vulpen van Ferrari te koop aangeboden. Dat zet toch grotere gezapige krassen op je merklogo dan een project als dit.
Best wel zonde, maar uniek en stoer!
Dit moet echt een bazen-trackcar zijn.
Geweldig project, zo hoort die F40 gewoon vanaf het begin al te zijn, dat ze dit bij ferrari niet willen erkennen is gewoon zielig (maar niet onbegrijpbaar) van hun kant.

Ik heb niet de kunde om hiermee te kunnen rijden anders zou ik die zeker wel willen hebben.
Dafuq is this shit?!
Zo mooi is hij ook niet, deed me gelijk denken aan een Lotus 2-11, weten we ook weer dat dat kutmerk totaal inspiratieloos is dus… Die koplampen maakten de F40 juist.
Ik had er tot vandaag nog nooit van gehoord maar ik vind het een geslaagd project. Alleen jammer dat ferrari dit niet als ferrari erkend.
Toch apart dat je een Ferrari koopt, je dan dus eigenaar bent en na “wat modificaties” Ferrari kan eisen om alle emblemen er af te halen… Om nog maar te zwijgen van de hierboven aangehaald pen waar je dan lekker suf wel een Ferrari logo op zet…
@BJ:
Inderdaad heel bizar dat zoiets juridisch mogelijk is! Het lijkt mij dat het je vrij staat om je eigen bezit aan te passen naar je eigen smaak toch?
@mgmgb: Wat als je van je ferrari een toyota mr2 replica wenst te maken, zouden de heren uit maranello dan moeilijk doen als je er toyota emblemen op plakt?
Psst… Hij staat in Helmond;).
Ik heb zeer grote twijfels in hoeverre deze auto een Ferrari is en blijkbaar heeft Ferrari die twijfels zelf ook. Het verhaal van 79890 is volgens mij onzin (deze staat nog als echte F40 LM/IMSA in Frankrijk). Het plaatje van het chassisnummer slaat ook nergens op, want het heeft niks te maken van chassisnummers van Ferrari. Volgens goede bronnen gaat het om een nagemaakte body op een non-Ferrari chassis. Waarschijnlijk wel met een F40 motor. Maar goed, misschien dat we binnenkort er meer over weten …
@evandaalen: Dat zou wel de logica verklaren waarom Ferrari er op staat dat de emblemen er vanaf gehaald moeten worden.
Ik vind hem vet maar vraag me toch zeker af of dit iets met Ferrari te maken heeft.
heeft da ding wel een kreukelzone?
sorry manne, ik kan het ni laten: nog is spelling:
“dit gele gevaarte zich nu bevindt”. Hij bevindt zich. 2e persoon = +t.

OT: Volgens mij is dit ook geen echte Ferrari, van zo’n project post je toch wel ergens foto’s van de bouw…
Waar hij is? Euh… In de shredder, zoals mercedes dat doet?
Alleen voor
a) hele kleine mannetjes die niet boven het stuur uitkomen
b) mensen met helm
c) van Velzen (a dus)
d) Geert Wilders, heeft immers van nature een stormvast kapsel, die kan er tegen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).