Ferrari FF komt prima de winter door

Auteur: , 49 Reacties

Gewoon op straat in Nederland met sneeuw in februari. De meest praktische Ferrari ooit wordt inderdaad goed gebruikt.

Leuke winterauto!

We hebben het natuurlijk over de Ferrari FF. Hier op de foto gezet door fseven. Als je niet puur voor de cijfertjes gaat is dit misschien wel de meest innovatieve Ferrari in hele lange tijd. Niet alleen hebben ze werkelijk een nieuwe carrosserie bedacht, een Ferrari FF heeft ook vierwielaandrijving. Dit is een werkpaard. Ferrari’s eigen 4×4 station.

Naar schatting telt Nederland inmiddels ongeveer 10 Ferrari’s FF. Maart 2012 waren het er 5. Een beetje geluk moet je wel hebben om er een tegen te komen maar dit zijn de maanden waarin ze rijden. Vooral met winterse temperaturen en gladde wegen geven Ferraririjders hun FF de sporen. Zo mocht ook ik afgelopen week aanschouwen.

Mocht je het vergeten zijn: het vierwielaandrijving-systeem in de Ferrari FF werkt alleen in de eerste 4 versnellingen. Om het motorblok zo laag mogelijk te kunnen plaatsen pakt de vooras zijn aandrijving aan de voorkant van het motorblok. Daar zit een apart 2-versnellingsbakje rechtstreeks op de krukas geschroefd. Vooral bij het wegrijden op glad wegdek levert dit ‘4RM‘-systeem veel tractie. Met Nederlandse snelwegsnelheden werkt het ook, eenmaal op de autobahn moet je ‘op de achterwielen’ verder.

In ander nieuws lijkt de sneeuw weer redelijk te smelten en zijn de wegen veelal schoon. Is het einde van het pekel-tijdperk nabij? Laten we het hopen. Dan mogen de 458 Spiders en 250GT ook weer los. Meer foto’s: autojunk.nl.



49 reacties

Zo’n bak kopen en dan rollen op zomerbandjes door de sneeuw?
Geld was zeker op?
@mierenneuker: scherp! wellicht alleen voor stadsritjes ;)
@mierenneuker: Nee, gewoon een goede chauffeur die ze niet nodig heeft.
@mierenneuker: als je gewoon rijd (ook met ferrari ff) kun je nog gewoon rijden
@mierenneuker: Winterbanden zonder sneeuw is als neuken zonder stijve….
@mierenneuker: winterbanden zijn voor mietjes. Allemaal marketing. Met vierwielaandrijving in Nederland volledig overbodig.
@cazparov: jaja en achterwieler op sliks. Dan ben je een vent als je op tijd naar je werk moet en over vast staat
4 wiel aandrijving en winterbanden en je kunt zo de winter door.
op zomersloffen nog wel.. die is niet bang..
@splitsecond:
Niet iedereen is zo’n angsthaas die zich gek laat maken door de bandenlobby….
20 jaar geleden had hier geen hond ooit van winterbanden gehoord.
@jrk68: zou je alsjeblieft willen stoppen met het keer op keer bewust opzetten van dezelfde oeverloze winterbanden-discussie? Dank!
@splitsecond:
Nu moet je de boel niet om gaan draaien, jij begon met mauwen dat hij lef zou hebben.
Ik kan het ook niet helpen dat de huidige generatie zich denkt te kunnen verschuilen achter allerlei hulpmiddelen ipv zich aanpassen aan de omstandigheden
@jrk68: i agree, mensen laten zich gewoon een beetje geruststellen door de iets grippigere winterbanden, maar als je op winterbanden kan sneeuwrijden moet dat op zomerbanden ook lukken
@salberts93:
Als ik richting Oostenrijk ga in deze maanden haal ik het winterrubber wel uit de schuur.
Dan praat je wel over andere omstandigheden, als je dan een berg op moet met een middenmotor sta je gelijk achterstevoren.
@salberts93: heb ik geprobeerd. Zelfde auto, zelfde bandenmaat, redelijk verse zomerbanden en wat oudere winterbanden. Met zomerbanden bleef je nergens, winterbanden rijden gewoon weg. Was beetje sneeuwige/ijzige parkeerplaats, voorzichtig rijden. Misschien is deze video toch een nuttige om nog eens te bekijken.
@jrk68: dan bekijk je het weer verkeerd…
fatsoenlijke banden monteren én (!) je aanpassen aan de situatie is het juiste om te doen.

Dat gezegd hebbende hebben winterbanden 1 à 2 maanden per jaar echt zin in Nederland. Je kan die tijd ook extra voorzichtig of niet rijden.
@Alwood:
Zoals ik hierboven ook al aangaf pas ik mijn rijstijl en mijn auto aan aan de omstandigheden.
Op een dag als vandaag waarbij de wegen schoon waren hou ik altijd rekening met de mogelijkheid van opvriezing van op/afritten en viaducten evenals schaduw plekken.
Nu rij ik gelukkig pas 25 jaar rond en heb ik nog nooit een ongeluk gehad door gladheid.
Dus kennelijk doe ik het nog niet zo slecht.
@jrk68: mijn punt was dat het een het ander niet uitsluit… aanpassen van rijstijl betekent niet dat je geen winterbanden kan gebruiken… en winterbanden geven geen vrijbrief om je rijgedrag niet naar omstandigheden aan te passen. Nederlanders doen toch wel heel vaak het een, het ander of allebei niet. Of ze gaan 30 km/u op de snelweg rijden, die heb je ook nog.
Meer een ‘algemeen dingetje’ in de winterbandendiscussie dus, niet persoonlijk ;-) Ik hoef mij gelukkig niet aan te passen, daar heb ik dikke bumpers op een oude volvo voor.
Ohja.. en het rubber van winter- of zomerbanden is wel echt heeeeeeeeel erg anders.

Dat betekent voor zomerbanden dan weer dat je ze in de winter écht warm moet rijden. Als je te lang stil staat verlies je veel grip, filerijden is dodelijk. Laat die ‘winterbandenmafia’ dus maar lekker hun ding doen. Henk en ingrid kunnen best wat plakrubber gebruiken.
@splitsecond: Haha, wie start hier nou de discussie?
@jrk68: 20 jaar geleden waren de auto’s 600 kilo lichter en de bandjes 5 centimeter smaller.Ook het vermogen van de auto’s lag een peeka of 50 lager.Maar je zal in NL best wel zonder wintersloffen kunnen hoor, maar ik wil het beste dus ga ik voor gespecialiseerde bandjes onder mijn bolide’s .Je gaat toch ook niet met dansschoentjes de sneeuw in?
@norge:
Jij hebt het over Noorwegen, daar is het idd een ander verhaal.
Vandaag nog ff naar Scheveningen geweest met Roadie en bij Madurodam was het een beetje ijzig, verder geen enkel probleem met 100pk op de achterwielaangedreven 225 zomerbandjes onder 765kg.
@jrk68: jij sloopt zeker ook meteen de veiligheidsgordels, airbags, ABS, kreukelzone’s en andere veiligheidsmaatregelen uit je auto. Izzie lekker ligt, scheelt mooi benzine. Jou gebeurt immers toch niets, want JIJ past je altijd aan……… #keepondreamingenhoudhierlekkerjemond
@ropbp: ligt is natuurlijk licht :-)
@ropbp:
Da tis gewoon het gewicht op kenteken kneusje, niks gestript.
@jrk68: wel fijn dat je de boodschap niet snapt ;-)
@norge: Daar staat tegenover dat 20 jaar geleden er ook geen ABS, ESP en/of TC was, banden minder doorontwikkeld waren en dat zelfs 75pk nog steeds meer dan genoeg is om met welke auto dan ook uit de bocht te vliegen in de sneeuw; winterbanden of niet.
Nou nou, een auto die buiten staat. Het moet niet gekker worden!!
Ziet er stoer uit met een beetje klimaataanslag. Stuk beter dan ergens in een showroom suffen.
Ook een in Amsterdam vandaag. Prima pekelwagen!
De tijden zijn veranderd…’Vroeger’ zou een Ferrarist het niet in zijn hoofd halen om met een 328 door de sneeuw te rijden. En dan heb ik het niet alleen over het aan/uit-effect van een dergelijke oudere Ferrari.
@FrankypankyV8: Klopt, maar een moderne Ferrari roest niet meer zo snel van een beetje pekel.
@alcantara: Klopt en dat noemen we ‘vooruitgang’, hahahaha!
Afgelopen zomer in Monte Carlo stonden er 2 op 1 plein xD bizarre wereld daar, en ik moet zeggen prachtig ding, zelfs die achterkant ziet er echt een stuk beter uit in het echt dan op de foto! En, veel mooier dan de F12 Berlinetta
Waarschijnlijk de eerste keer buiten. Met dit weer, bluswater genoeg.
Zal wel leuk zijn om hiermee door de sneeuw te racen maar o mijn god wat is ie lelijk. En geen 4WD vanaf 5de versnelling? Een beetje een dom systeem hé.
@kapiteinaudi: nou ja ik begrijp t wel op zich in je 5 ben je meestal toch een flink stuk op weg en kunnen de achterwielen t best aan, het idee is gewoon dat je met 4WD op snelheid komt en in de stad manouvreert, en dat je als je in je 5 komt je meestal op de snelweg rijd en geen 4WD nodig hebt, en als ze wel een 5 erop hadden gezet dan had de versnellingsbak voor de voorwielen groter moeten zijn, dat betekent meer gewicht etc .
@salberts93: Je hebt die 4WD inderdaad niet nodig op de weg maar dit moet toch heel vervelend zijn in de sneeuw denk ik. Een voorbeeld is die aflevering van Top Gear met die Continental GT.
@kapiteinaudi: dus wat is er dom aan het systeem?????
@ropbp: Dat zeg ik toch, die jongen plaatste alleen overbodige comments. Kortere levensduur voor zijn toetsenbord. Beetje zonde eigenlijk……
@natos: Heb je niks beters te doen dan zelf nutteloze comments te plaatsen?Ga toch iets nuttigs doen, maak bijvoorbeeld eens een mooie tekening….
@ropbp: Wat is er niet dom aan? Het is misschien een technologisch hoogstandje maar hoe kun je hier nu mee in de sneeuw rijden? Ik snap gewoon het nut niet. Ja, het is lichter dan een normaal 4WD systeem maar vergelijk eens met een Continental GT. Ook motor van voor en 4WD. Wat is er dus mis met normale 4WD? Volgens Ferrari heeft een normaal 4WD systeem invloed op het ontwerp van de auto, dat lijkt me een beetje onzin. Trouwens moeders mooiste is die FF nu ook niet hé.
@kapiteinaudi: Hoe hard denk je dat die Ferrari rijdt in de 5e versnelling? 230/270km/h. Hoe vaak doe je dat als er sneeuw op de weg ligt. En hoevaak bevind je je op een bevroren meer, racend tegen een Continental GT. Niet echt een real life test, wel?
@E34M5Touring: @kapiteinaudi: oftewel….. Wat is er dom aan het systeem? :-P
Tja, daar dient dat ding uiteindelijk ook voor, en ik vind het nog een prima design.
En toch blijf ik m prachtig vinden… (In het echt is ie ook veel mooier dan op foto’s of video)
@mierenneuker, winterbanden zijn ook nergens beter voor, en een echte chauffeur rijd met elke band de winter door.
Zie ik nou een opstapje op de foto bij ( onder ) de portier deuren ? Is de eigenaar een lilliputter ofzo ?
@bempi: Van Velzen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).