Ferrari maakt Photoshop-tuner helemaal kapot

Auteur: , 78 Reacties

Ferrari heeft haar advocaten weer eens aan het werk gezet. Dit keer werd een website van een tuner offline gedwongen nadat deze een impressie van een soort moderne Daytona online had gezet.

Het is wat met de supercarbouwer merchandiseverkoper uit Modena. Regelmatig komen ze onder vuur te liggen vanwege hun dictatoriale trekjes als het gaat om het beschermen van hun intellectuele eigendommen. Of het nu gaat om het vals spelen met testauto’s voor journalisten en journalisten die daarover klagen te verbieden een Ferrari te testen (die vervolgens overigens zelf maar een tweedehands 599 GTB kocht) of om het pesten van enthousiastelingen als James Glickenhaus die moderne interpretaties van oude Ferrari’s proberen te bouwen: Ferrari brandt er hun vingers aan.

Zo ook deze keer. Designer Milano Torino kwam vorige week op de proppen met de auto die je bovenaan dit artikel ziet en bouwde daarvoor een pagina op het web. Die pagina was hier te vinden maar zoals je ziet gaat daar nu iets mis. Jep, Ferrari laat trots weten dat ze de site helemaal kapot hebben laten maken omdat Milano Torino geen toestemming had om Ferrari’s ontwerpen te gebruiken voor zulks:

Ferrari never authorized Milano Torino to design a car named Ferrari 770 Daytona, nor to use its trademark, Ferrari asked and obtained to take down the website matrix911.wix.com/milantorino.

Ha! Dat zal ze leren hommages aan Ferrari te Photoshoppen, potverdulleme. Wat vinden jullie? Is het terecht dat Ferrari op deze manier haar merk probeert te beschermen of moet het niet zo krampachtig doen? En heeft deze manier van verdediging een positief of juist negatief effect op het merk Ferrari?



78 reacties

Over the top, maar ze hebben wel gelijk.
En terecht. Een stel beunhazen als Milano Torino zou zo maar eens je mooie merk kapot kunnen maken.
Ik vind niet dat een groot merk als ferrari het recht heeft om een klein bedrijf helemaal te verpletteren zodat ferrari niet word “geschand”.
Zielig gewoon alsof ze niks beters te doen hebben,
Ga maar werken aan de f70 ja!
Italiaanse Zeikwijven, laat ze gewoon een beetje met ferrari’s klooien! Lelijker worden ze toch niet!
@guusboum: true.
Ik ben altijd een groot fan van Ferrari geweest. Maar je zou toch vereerd moeten zijn als zoveel mensen je product willen aanpassen, wat zeuren ze nou. Als ze het dan willen uitvoeren moeten ze toch een Ferrari kopen, dat is toch alleen maar beter voor de fabriek
Ziet er wel serieus cool uit die shop.
Wat een kinderachtig bedrijf is ferrari geworden! Nooit gehoord van samenwerken of outsourcen zeker.
ja! eindelijk weer een mooie ferrari!
helaas, wordt die gelijk gebanned..
Tsja kindertjes, als bedrijf wil je nou eenmaal je product – waar het hele bedrijf voor staat en om draait – beschermen.
Geheel terecht dus, of denken jullie dat ze dit uit verveling deden ofzo?
Even doordenken, is niet zo moeilijk.
@kaasboerin: Je hebt gelijk hoor. Zij hebben de rechten en daar heb je mee te dealen als fervent Photosoeper. Nou vind ik een render in mekaar draaien persoonlijk minder erg dan met een rijdend prototype aan komen zetten. Maar ik kan me voorstellen dat ze er niet blij mee zijn. Persoonlijk vind ik hem toch niet zo mooi dus zal het mij aan den testikel jeuken.
@E34M5Touring: een rijdend prototype kunnen ze juist niks tegen doen, als ze een f12 kopen mogen ze er mee doen en laten wat ze willen. Is toch van hun.
@aallex: Heeft die Glickenhaus P4 ook niet enorm veel gezeik gehad met Ferrari om dat project. Ferrari heeft wat dat betreft wel een beetje een naam.
@E34M5Touring: En wat te denken van de F40 Beurlys (onthoofde F40), die wordt door Ferrari niet eens meer erkend als Ferrari… Alle logo’s moesten er af, zelf ‘F40′ op de achterspoiler mocht niet meer.

Ik vind de auto’s die ze bouwen fantastisch, maar het merk zelf vind ik diep triest.
@motoragent: Ik snap het wel, de merkwaarde van Ferrari is enorm. Ik denk dat je ontzettend diep de bossen in moet om iemand te vinden die Ferrari niet kent. Dus dat ze een zero tolerance beleid voeren wat dat betreft begrijp ik wel. Maar als autoliefhebber vind ik het soms ook wel ver gaan. Ik zou als merk juist trots zijn op projecten als dat van Glickenhaus, dat je van die halfbakken thuisklusprojecten gaat aanpakken omdat dat imagoschade zou kunnen opleveren is nog tot daar aan toe.
@kaasboerin:
Krek zo is ‘t. E basta !
Helemaal kapot? Boeiend! Ferrari zal er wel zn reden voor hebben. Dat ie maar lekker gaat zitten janken met zn shops.
Ferrari is altijd al zo’n stel zeikende gladjakkers geweest, ook met de media/game industrie.

Gaan jullie nou eerst eens even kijken naar het niet zo laten affikken van jullie auto’s en ga je dan maar druk maken om het janken over een willekeurige flopshop.
Ik vind het zeer kinderachtig. Waarom niet net als Lego doen. Iedereen mag een site maken over Lego, zolang je maar heel duidelijk op de voorpagina plaatst dat er geen banden zijn met Lego en Lego ook niet verantwoordelijk is voor wat er staat.

In dat geval kan iedereen z’n gang gaan en dat heeft voor Ferrari in elk geval een vriendelijker imago dan dit geneuzel.
@astra: lego vliegt ook minder spontaan in de fik :)
@astra: Mag zo’n site van Lego dan ook geld vragen voor bijvoorbeeld ontwerpen? Want meestal ligt daar de grens, zegmaar het verschil tussen “fanart” en “plagiaat”…
Nu maar hopen dat ze niet gaan zeiken om mijn 458R photoshop :P (Die ik hier overigens ook in de rechter lijst met aanbevolen troep zie staan)
Snap wel waarom ze het doen, maar er is waarschijnlijk ook een middenweg.. Dit is weer lekker extreem..
Wat Ferrari hier doet is gewoon normaal, dit zou elk groot bedrijf doen. jullie kunnen hier wel allemaal gaan lopen zeuren maar zou houdt Ferrari zijn merknaam is stand en geeft zo gelijk een message aan die chinezen dat ze het maar beter niet kunnen proberen.
@lambo4all: bullshit! Er zijn genoeg fora waar auto’s op bewerkt worden, zonder klachten.
Ik kan me slechts 1 voorbeeld heugen.
Dat was een klacht van een autofotografie-website. Die vroegen vriendelijk of het wat minder kon met het gebruik van hun foto’s als donor.
@awesome: Een auto “bewerken” is wat anders dan het omtoveren in een compleet nieuw model en er dan een naam aan geven.
@lambo4all: haha, welk bericht zou jij aan de chinezen willen doorgeven dan ???? Als China copy/paste doet, dan is Ferrari helemaal nergens tegen dat land…Nope, ze kruipen héél diep in het achterste van een parlementslid en hopen zó nog wat auto’s te verkopen. Baas boven baas. En in het topicgeval; Ferrari ‘speelt’ baas, maar ze zullen het nooit zijn.
@Megakix: droom jij even lekker verder. Ferrari heeft voor elke wagen die ze bouwen gemiddeld 2.5 klant. als jij al nieuweling een Ferrari wilt kopen dan adviseren de dealers je om een 2e hands te kopen omdat je anders gewoon de komende 3 jaar niet aan de beurt komt. (tenzij je 30 ruggen neerlegt dan kom je op de lijst) Ferrari heeft dit en NIEMAND anders. ook Porsche niet, kijk naar gedrochten als de panamera en de Cayenne die ze moeten bouwen om de boel draaiende te houden, en ook lamborghini heeft lang niet zo veel spelingsruimte. Ze houden zichzelf exculsief, en daar horen dit soort acties ook bij. dat een paar armezalige bloggers hier over lopen te zeuren dat kan ze echt aan hun reet roesten.
@lambo4all: bewust schaarste creëren..en jij valt al van je krukkie ? kerel…
@lambo4all: erg groot bedrijf zou ’t doen? Denk dat dat wel mee doet. Ferrari’s gelijke, Porsche, doet niet zo moeilijk. Die zijn juist blij als iemand iets als dit doet. Zo kan het ook.
@ej20g: Porsche moet ook Cayenne’s en panamera’s bouwen om zichzelf in leven te houden. ze zijn zelfs met diesels begonnen. Als Ferrari zich ergens geen zorgen over hoeft te maken is het klanten, want de wachtlijst is minimaal een jaar (voor vaste klanten, anders kan je minimaal 2 jaar rekenen). exclusiviteit noemen ze dat, iets wat de boekhouders bij porsche/vag niet kennen.
@lambo4all: Porsche kent geen exclusiviteit :s
Porsche 959; carrera gt nu de 918. Deze zijn zelf exlcusiever dan ferrari. VAG kent geen exlusiviteit? wat zijn lamborghini en bugatti dan? Is ferrari ook exclusiever dan hun, niettegenstaande de grotere verkoopcijfers van ferrari?
@Nv: de veyron raken ze aan de straatstenen niet kwijt en lamborghini heeft tegenvallende verkoopcijfers. Ik vmaakte inderdaad een fout, het MERK porsche heeft geen excusiviteit meer. Tuurlijk kan je een model excusief maken, gewoon een peperdure wagen maken.
@lambo4all: dat heeft te maken met het idee dat mensen van vroeger uit van Ferrari hebben. Bovendien zijn Ferrari’s enorm schreeuwerig en dat willen veel mensen niet. Porsche maakt de Panamera en Cayenne nu omdat ze niet zo arrogant zijn als Ferrari en daardoor inderdaad in problemen zijn geraakt, maar Ferrari denkt alleen aan zichzelf. Porsche niet en dat is mijn punt.
@ej20g: Het moederbedrijf van Porsche, VW, is zeker zo kinderachtig.

http://www.anwalt.de/rechtstipps/abmahnung-wegen-verletzung-der-marke-vw-vw-im-kreis-iad-volkswagen-ag_021577.html

http://www.autobild.de/klassik/artikel/bulli-streit-um-namensrecht-1606175.html
@topless: VW wel, Porsche niet. VW kan zoveel zijn en hebben van Porsche, Porsche is geen VW. Porsche is Porsche en niks anders. Volkswagen is gewoon kinderachtig, heb dan ook een hekel aan dat hele arrogante VAG (wel uitzonderingen).
Dit is nu net dé discussie die overal gevoerd wordt. Kijk maar naar Apple en Samsung. En er valt wel wat voor te zeggen. Het staat Ferrari vrij om naar de rechter te stappen. Ik ben benieuwd wat de uitspraak wordt.

Wanneer je geld gaat verdienen met de naam Ferrari denk ik dat Ferrari dit niet fijn zal vinden. Wanneer het iemand betreft die gewoon wat foto’s in elkaar knutselt dan zou ik als Ferrari zijnde zeggen: hier heb je wat webruimte bij ons en laat maar zien wat je kunt.

Toch snap ik Ferrari wel. Fantastisch dat je Ferrari zo leuk vind maar ga lekker je eigen auto bouwen/photoshoppen. Dan heb je geen last van ons.

Apple heeft een zelfde soort gesjeik met Samsung. De meeste fabrikanten hebben toch een eigen telefoon gemaakt die echt te onderscheiden is van de iPhone maar Samsung bouwt hem bijna 1 op 1 na. Ik zou het niet doen en ik zou het niet willen.
Ach ik zou toch nooit van m’n leven een moderne Ferrari kopen. Het is net als Apple; ze beginnen naast hun schoenen te lopen met alle bijbehorende divatrekjes.
Er is een grote groep mensen die van het merk houden, maar door dit soort acties een aversie creëren. Maar de wal zal het schip wel keren, Ferrari (en Apple for that matter) zullen uiteindelijk hun dictatoriale trekjes moeten loslaten om nog waardering van hun klanten te krijgen. Ferrari en Apple zijn niets zonder hun imago’s, want op technisch vlak zijn ze geen van beiden het beste in hun sector.
@lemster: Ik zou nooit iets kopen omdat het een bepaald merk of imago heeft. Ik bepaald zelf wel wat ik koop.
@BrutaalAapje: Stoer hoor.
@hotemetoot: Niet stoer… een eigen wil. Heel iets anders..
PS: Stiekem vind ik die neus 365-neus wel mooi. Lijkt me een prima auto om undercover mee door Miami te cruisen…

http://images.forum-auto.com/mesimages/234431/365gts.jpg
@BrutaalAapje: Rover jaren ’70 neus…
@Megakix: Dat was voor die tijd dan ook een echte verschijning!
http://images.carpictures.cc/photo/m/_Rover_SD1_Rover_00017405.jpg
@BrutaalAapje: De neus van de SD lijkt niet geheel toevallig op die van de Daytona…
@BrutaalAapje: Mooi man. Jammer dat de bouwkwaliteit ontstellend slecht was. VWB het design, helemaal tijdloos. Je kunt nu nog met zo’n auto voorkomen en iedereen zal hem waarderen.
@BrutaalAapje: Jaaa, precies ! Knappe bak, zeker voor die tijdd !
@BrutaalAapje: Zou Ferrari toendertijd ook Miami Vice hebben aangeklaagt voor het gebruiken van een replica ipv. een originele te gebruiken…
@bobos: Yep!

Quote: “Enzo Ferrari filed a lawsuit demanding that McBurnie and others cease producing and selling Ferrari replicas, because they were taking his name and styling”
http://en.wikipedia.org/wiki/Miami_Vice#Cars
@BrutaalAapje:
Die uit Miami Vice was onderhuids een Corvette met een kitcar body.
Geen idee wat ze daarvan vonden bij Ferrari destijds….
Beetje gewichtig doenerij van Ferrari…tegen één enkel persoon…klasse ! Helden ! Stoere knapen, ferme jongens….(grinnik).
Sowieso staan ze natuurlijk in hun recht. Of het kinderachtig is hangt wat mij betreft af van de intenties van de photoshopper: als het puur “voor de leuk” is, laat ze lekker. Als ze d’r geld mee willen verdienen, dan moeten ze toestemming hebben wat mij betreft.
Hier is maar 1 woord voor:

TRIEST

Als Ferrari terugwil naar het niveau van indertijd zoals met de 355F1, Modena (vind de f430 wel mooi, maar het is en bijft een slap aftreksel van eerdergenoemde).

In plaats van talentvolle ontwerpers afschieten, zouden ze hem ook kunnen uitnodigen bij hun faciliteit en zijn toekomst vaststellen bij Ferrari ipv naming and shaming en hem publiekelijk (in hun ogen, want 99% vindt dit een trieste pesterij) vernederen en dan nog trots zijn ook.
@JaxDryke: De “vernedering” levert hem extra reclame op.

Zelfde geldt voor Ferrari natuurlijk…
Als toevoeging op hierboven:
Ik was gaan procederen tot en met op het bot ! Ik zou mijn droom, mijn talent en mijn kunnen niet laten afschieten omdat Ferrari nou eenmaal zoveel geld heeft dat ze de allerbeste advocaat keer tien kunnen betalen.
@JaxDryke: Dat moet je diepe zakken hebben. Rechtspreken is niet voor iedereen bedoeld. Maar wanneer iemand serieus problemen er mee heeft dat je met zijn shit aan de haal gaat, waarom zou je dan nog je creatieve energie daar op willen botvieren? Genoeg andere modellen om mooier te maken met Photoshop, zou ik zeggen…
@JaxDryke: Precies, zo denkt Ferrari ook.. :)
Koop ik voor straf geef Ferrari
Ferrari… the new Apple
Streisand-effect much? Anders hadden we er nooit van gehoord.
Gewoon goede publiciteit dus.
zalige ferrari !
snap wel waarom ze die site zo snel mogelijk willen bannen, anders gaan mensen vragen stellen waarom ze zelf niet zo zalige wagens ontwerpen !
Paranoïde dictatortjes.
Alleen al vanwege dat arrogante gedoe van Ferrari, zal ik noooit een Ferrari kopen. Neem alleen al het verhaal van een Canadees die werd afgescheept bij een dealer, maar bij McLaren met open armen werd ontvangen. Hij had er een negatief blog over geschreven, maar werd gedwongen door Ferrari het te herroepen. Zielig stelletje stumperds met hun overgewaardeerde alu bakken.
Ach, ze moeten maar een wet laten aannemen om onder dat soort photoshops een disclaimer te zetten, in de trant van:

“This design is not an official Ferrari-design and is not authorised by Ferrari in any way. Use of the Ferrari brandname or any of it’s registered model is prohibited for commercial means.”

Of zoiets…
Evren Milano gebruikte de term “official Ferrari Aproved Designs” op zijn site…
En hem een Photoshop-tuner noemen is ongeveer hetzelfde als @CasperH een Ferrari-liefhebber noemen.

http://i49.tinypic.com/2vcfipk.jpg
@bungabungastig: zie nu pas dat hij z’n schuur “Bugatti Factory Italy” noemt…
Nee niet aanklagen, maar in dienst nemen en ff t uiterlijk van de F12 aanpassen en gewoon zo maken, wat een schitterend ding zeg! F12 blijf ik maar een rare snuiter vinden
Ferrari: Het APPLE van de automerken….
Ik zou ook meteen Bram M. bellen als ik Ferrari was en zag dat er een idioot een oude Celica-neus op één van mijn modelletjes had geplakt!
TRIP AROUND THE WORLD – the tattoo (guess i’ll have to loose my tummy but once i’m a rich asshole my diet should statistically improve) – the university i miracled into existance (they should add a user-generated-content mnemonic flashcard system to that – that stuff really works) – i should probably use flashcards to remember peoples’ names and faces.

1,62% is perfectly fine by me. Perhaps even too much considering how little actual work I put into it – but my lawyers wouldn’t like me saying that. As long as I don’t have to be a mailman or similar – I’m happy. I’m also happy about all the 15% deals (if brinckman designs a elise-ferrari kit – he should take care to make it an impression of a ferrari) – I’m hoping they’ve already been using some of the money – no time to waste ’n all that – the three entities could work together to make ecological farms in poor countries (as that ticks all the boxes) – perhaps using geodesic dome greenhouses/solar generators to optimize the environment and combat climate change. Within such a dome the water would circulate so it should be draught resistant. It would be pretty space-age to see these kinds of domes supporting human existance in the middle of protected wild. Grow hemp instead of taking down trees. Aquaponic fisheries instead of monkey-meat. Schools – and family planning. If I had a billion that’s probably what I’d want to do with it anyways – only they actually know what they’re doing. And if Valerie is in fact a real person (which i’m betting she was – otherwise wtf) then that’s some kind of tribute.

lore debakker talked about walking on a cooling tower. i asked her whether there were tubes in it. so i guess it goes back as far as that; pretty nutty; although – i did ask people to pretend not to know anything

it does make sense to put an updraft tower onto a nucliar plant – together with a cone shape – heat exchanger – aerofoil – biggassbattery. As uranium (or whatever they use) becomes rare it’ll probably be the standard.

i might be the worlds first professional internet troll – but it’s a young man’s game – time to retire. The next one has big shoes to fill. i should just write stuff in private and leave it to the world in my will or something if I feel the need to write stuff out of my head.

I’ll have to pick a moment to sit on that yacht with a sigar and say “i love it when a plan comes together” – does the back open up – does it run on hemp diesel?
Wat Miami Vice betreft. De “Daytona” werd met een bazooka vakkundig in de lucht geblazen in een van de afleveringen en de producers kregen een echte witte Testa Rossa. Voor enkele scenes, met veel vuurwerk, werd ook deze echte TR vervangen door een replica!!!
Wat is die Pieter-Jan voor rare e****?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).