Ferrari SP12 EC (Eric Clapton): meer foto’s en info!

Auteur: , 67 Reacties

Enthousiasme onder retro-adepten en Ferraristi alom gisteravond laat: op het net verschenen platen van een Ferrari 458 die een coachbuild had ondergaan met hevige 512 BB-invloeden. Deze one-off is voor Eric Clapton, heeft nog steeds een V8, en heet SP12 EC.

Laten we bij het begin beginnen: SP = Special Project, 12 staat vermoedelijk voor de twaalfde auto in het exclusieve one-off-programma van Ferrari, en EC zijn de initialen van de opdrachtgever, Mr Slow Hand himself, Eric Patrick Clapton.

Aangezien de inspiratie gevormd wordt door ean auto met V12 rees de vraag wat hier dan onder de plaatdelen ligt. We hebben het nagetrokken en kunnen met zekerheid stellen dat de originele 4,5 liter V8 er nog in ligt.

Het verhaal wil dat Clapton wel graag een V12 wilde, maar dat dit niet haalbaar was (dat kan ik me voorstellen met een engine bay die op het formaat V8 is afgestemd), en dat deze auto een slordige 3,5 miljoen euro heeft gekost.

Eerdere wagens die uit Ferrari’s Special Project voort kwamen waren onder andere de SP1 Fioravanti (de eerste), P540 Superfast Aperta (SP2, 2009), en Superamerica 45 (SP9, 2011).

Ferrari SP12 EC - Foto: Luke Gilbertson

Als deze aanname klopt, en Claptons Ferrari inderdaad nummer 12 is (we denken van wel: volgens bronnen zouden er al minimaal 10 SP’s zijn geproduceerd), dan zal de rest wel ergens staan de verstoffen in garages van puissant rijke fanboys. Wat natuurlijk een bizar gegeven is, want dat zou betekenen dat ruim de helft van de one-offs niet publiek bekend is.

Bovenstaande foto’s zijn gebruikt met uitdrukkelijke toestemming van Luke Gilbertson. Hieronder nog wat foto’s, waarop we onder andere een cognackleurig interieur kunnen ontwaren (via Pistonheads).

Ferrari SP12 EC - Bron: Pistonheads forums
Ferrari SP12 EC - Bron: Pistonheads forums
Ferrari SP12 EC - Bron: Pistonheads forums

Overigens: Clapton was ooit eigenaar van een 512BB, die hij in een dronken bui crashte:

I had a very bad crash in one of the early Boxers. I had a head-on collision and was concussed and they had to cut me out. It was a drunken escapade, my fault, but the thing was… I’d just flown back from Australia, I’d been thinking about the car, and drove down the road and had a head-on collision with a laundry van. And I scared myself so much that I bought a 308 instead but it just wasn’t the same. Someone said, ‘You should try the Boxer again, they’ve really improved it.’ So I did and I thought, ‘This is fantastic, the difference a 12-cylinder makes, it’s the only way to go.’ And that was my favourite car for a long time.

Update: eerder werd gesproken over de ‘SP 12 EPC’. Dit blijkt ‘SP 12 EC’ te moeten zijn.



67 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Nice, doe mij die maar!
schreeuwt wel echt 512bb
Ik vind dit wel heel erg gaaf!!!
Wat een gedrocht!
@conny: +100090000000000000000!!!
Mjah…Veel van die custom builds die tot nu toe gemaakt zijn hebben toch een paar lelijke elementen en dit is geen uitzondering met die rare raamstijl. Ik weet het; referentie aan de BB maar het lijkt geforceerd. De nase vind ik wel mooi maar voor de rest lijkt het toch of een kundige hobbyist wat heeft zitten rommelen met een 458 en een BB.

Leuk idee, die custom build Ferrari’s…maar qua uitvoering een 7tje wat mij betreft in dit geval.
Betaalt hij 3,5 miljoen en dan nog ziet t er niet uit
Echt afschuwelijk neem de ferrari dan lekker standaard of wacht op het nieuwe model als je zo nodig een v12 wilt, en dan nog de prijs hhaha belazerd.

Daar kan ik al mijn droom auto’s van halen….
Prachtig. Mogen ze zo in productie nemen. Niet dat ik hem zou kopen, maar dat ligt meer aan mijn baas dan aan Ferrari.
(link naar P540=vout)
@jaapiyo: check, is gefixed!
Is niet mijn auto, vriend!!
Ik wacht op hi-res studio pic’s. De aquarium waar de wagen instaat geeft geen duidelijk beeld.
Hoop dat één of ander brits magazine met de wagen eens mag rondtoeren en deftige foto’s en/of video maakt. EVO???
Ik vind hem best gaaf eigenlijk. Jammer dat ze geen lamellen boven het motorruim hebben gedaan, dat zou het naar mijn mening wel afgemaakt hebben. Wellicht heeft dat te maken met de koeling ofzo.
@SanderB: Of den Eric vindt lamellen, net als de meeste mensen, afschuwelijk ouderwets… ?
Dus 3.5 miljoen en dan krijg hij nog niet zijn v12? SLechte zaak!
@Barnato: Voor deze prijs had er inderdaad best een V12 in gemogen. Zo veel kan een beetje Tupperware toch ook weer niet kosten…
-edit: dank u, is inmiddels gefixed-


On-topic: ik vind het echt een prachtig apparaat geworden!
Gaaf ding, nu de rechten voor digitale reproductie in GT5/Forza4/Need for Speed even cashen en dan kunnen wij ook genieten van dit wagentje :-) .
Eerlijk gezegd had hij liever een oude F430 als ombouw model gekozen ipv de 458.
Staat net ff wat beter met dit 512BB pakket.
En had hij misschien wel zijn geliefde V12 erin kunnen lepelen. Nu moet hij het alsnog doen met een V8 van 3,5 miljoen.
Achterkant vind ik eigenlijk nog wel cool! Toch vind ik het een beetje een onsamenhangend geheel, niet helemaal Ferrari’s stijl van de afgelopen tijd.
Had van mij in één kleur gemogen, maar verder een gave auto. Ik hoop dat we deze retro style achterkant op meer moderne Ferrari’s terug gaan zien.
Echt geweldig die mix van modern en retro. Enzo koplampen zijn ook zeer geslaagd. Tegenwoordig worden voor miljonairs mooiere Ferrari’s gebouwd dan Ferrari ze zelf maakt. Kijk alleen maar naar de P4/5 van Glickenhaus. Die auto is gewoon porno.
Voor die 3.5 miljoen is er vast wel iemand te vinden die een BB 512 helemaal 100% betrouwbaar en onroestbaar maakt.
wat een idioot, 3.5 miljoen voor DAT!?

zit ik weg te dromen wat ik wel niet met 3.5 miljoen zou kunnen, pfff!
james125 via iPhone app
Ze worden steeds mooier! De laatste 3 (bekende) zijn werkelijk prachtig!
3,5 miljoen? Doe mij een CLK-GTR, EB110 GT , Diablo GTR en B-Engineering Edonis dan maar. Of ik laat MB een C112 bouwen. Ook leuke auto’s (vind ik) die je niet veel zal tegenkomen.
Maar wacht even… Geen V12? Produceert Ferrari geen V10 motoren dan?
@atakan:

Nee. Dat hebben ze alleen voor de F1 gedaan.
@carmasterr: Wat minder van Ferrari!
Wat eenl lelijke auto…
Behalve de exclusiviteit zie ik het voordeel van deze tegenover een normale 458 niet. Looks zijn subjectief, maar ik vind m echt niet mooier, en hij is echt kneiter duur, met dezelfde performance.

Neemt niet weg dat Clapton een baas is.
integralechubasco
3,5 miljoen is voor de gewone simplon die het zich niet kan voorstellen erg veel geld, net zoals een cola aan de bar voor een zwerver gewoon een heel duur drankje is…

Fijn, dat er mensen zijn die individualiteit belangrijk vinden en het extra geld willen betalen om iets anders dan anders te hebben… Zo kom je tot nieuwe dingen, nieuwe inzichten… En die bekrompen vogels die denken dat ze het beter kunnen besteden, gefeliciteerd!
@integralechubasco:
3.5 miljoen voor Clapton is ook 3.5 miljoen.
Dus daar zie ik geen enig vergelijk.
’t gaat erom wat je voor 3.5 miljoen krijgt en als je dan volgens zijn eigen zeggen een BB 512 fan bent snap ik niet wat je met een omgekatte andere Ferrari met een V8 wilt.
Koop dan 35 BB 512’s, ze doen rond de ton Euries.

Me zou alleen willen dat me zo’n klantje had.
More money then sense.
integralechubasco
@desjonnies: ik denk dat die andere one-offs ook behoorlijk aan de prijs zijn.. Dat zou de marktwaarde van deze auto in ieder geval bepalen…
Je moet het zo zien, niet iedereen vind een schilderij van Rothko mooi, uiteindelijk is het ook maar wat olieverf op gesso op een doek.
integralechubasco
@integralechubasco: voor een Rothko word 10.000.000 neergelegd…
integralechubasco
@desjonnies: en je moet natuurlijk helemaal niks … :)
Als je (maar) 1 miljoen in een 512 TR of M pompt ipv van 3.5 mil dan denk dat er iets leukers uit zou kunnen komen. Maar dit ongein had ik voor dat bedrag niet gedaan. Dan staat er een Pagani, Koenigsegg, F40 en CLK GTR voor de deur en voor een tonnetje heb je een echte 512 BB met V12. Keuze gauw gemaakt. Maar ja. Hij heeft het geld voor dit soort kunstjes ik niet.
Sorry, maar SP12? Er zijn toch nooit al 12 van die unieke Ferrari’s geweest? Ik herinner me die Fiorvanti voor die Japanse zakenman, de op de Golden Ferrari geïnspireerde P540 Superfast Aperta en de op de 599 GTO (of was het de GTB?) gebaseerde Superamerica. Samen met deze kom ik dan op 4 stuks. Heb ik liggen slapen en werkelijk 8 one-offs gemist?
@Edge: Er zijn ook nog een SP1en P4/5 geweest.maar die andere ken ik allemaal niet.
@nissangtr: De SP1 is die van Fiorvanti die ik bedoel. En de P4/5 van Glickenhaus is geen Ferrari uit het Special Projects-programma; de P4/5 was er al eerder.
Alle auto’s in de UK worden op dit moment geleverd met 12 in het kenteken (ook inderdaad op de 3e en 4e plaats in het kenteken), want de 2 staat voor 2012 en de 1 voor de eerste helft in 2012. (02 was eerste helft in 2002 bijvoorbeeld). Het lijkt me sterk dat dit de reden is, maar meldt het toch maar even aangezien de aanname dat de helft van de one-offs onbekend is ook nogal sterk is.
@CorteX: behalve als je een personalised Number plate hebt natuurlijk. En dat zal meneer EPC toch wel hebben?
Ziet er beter uit dan de standaard 458!
Voor het geld had die beter de echte kunnen kopen
Vind hem mooier dan de standard 458 eerlijk gezegd. (Inderdaad dan wel in 1 kleur @GT4Ever). Van mij mag Ferrari meer van dit soort ´rondere´ ontwerpen maken. Vind de California ook de mooiste in de line-up momenteel. (Als één van de weinige geloof ik).
Prachtig! Eerst de p4/5 als retro ferrari en nou dit! Super! wel jammer van de 3 uitlaten in het midden.
Ik vind hem wel geil :p
“want dat zou betekenen dat ruim de helft van de one-offs niet publiek bekend is.”
Ferrari maakt wel meer auto’s die niet onder het grote publike zijn.
Een kennis van mij heeft een paar Ferrari’s gehad en hoorde van iemand waar hij ze in onderhoud had, dat er veel buiten de boeken om gebeurd.
Als er van een model bv. 349 gemaakt worden, en er komt een sjeik die er nog 20 wil voor op z’n prive circuit, dan denk jij dat je 1 vd 349 hebt, maar dat is dus niet zo. Uiteindelijk komen die auto’s weer een keer op de markt, en zo ;-)komt die monteur (en anderen) ze regelmatig tegen…
Een one-off is natuurlijk iets anders, en specialer, maar wat er precies de fabriek uitrolt weten maar een handje vol mensen!
Ferrari heeft trouwens wat met lelijke konten de laatste tijd! Photoshop anyone? :-)
Jammer dat er geen V12 inligt maar ja. Die P540 mochten ze toendertijd wel in prodcutie nemen.
Begrijpelijk dat de meeste Special Projects niet vrij gegeven zijn, meeste zijn spuuglelijk!
Prachtig! Zo had elke 458 de fabriek uit moeten komen! (niet dat de huidige lelijk is, maar dit is veul mooier!)
ik heb ook nog 612 kappa gevonden http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrari_612_Scaglietti#612_Kappa
en GG50
en Ferrari FX van de Sultan van Brunei
http://www.autoblog.com/2006/10/10/the-sultans-secret-1995-ferrari-fx/
@daan92: Dat zijn geen modellen van de SP-serie. Deze serie pas een paar jaar oud waarbij de SP1 de eerste was op basis van een F430.

OT Ziet er wel goed op zich, maar voor een goede mening zou ik meer en betere plaatjes moeten zien. Qua lijnen mooier dan de 458, vooral de C-stijl en de lampen zijn een vooruitgang.
Heel mooi, maar we moeten nu niet gaan schreeuwen dat de 458 er zo had moeten uitzien. Als Ferrari dat had gedaan zou iedereen hem conservatief en ouderwets genoemd hebben.

Beetje zoals velen dat doen over de nieuwe McLaren…
Zonde van dat grijs…..
Dus voor 3.5 miljoen heb je dus een one of a kind ferrari? een ferrari die naar jouw smaak is gebouwd, een ferrari die een plaatsje in de geschiedenis boeken krijgt?

Kan aan mij liggen maar ik vind het een koopje! :D
Daar was ik als meneer Clapton niet mee akkoord gegaan.
Als ik een V12 wil dan krijg ik verdomme een V12!
I´m Eric f*cking Clapton!.
Ziet er erg goed uit!
Dit is trouwens de SP12 EC. Zonder de P in het midden dus. Kijk maar naar de typeaanduiding op deze foto: http://thumbsnap.com/f/EVvezOAU
@Edge: het is een italiaanse one-off, zelfs voor 3,5 miljoen mag je dan niet op de details letten ;)
@Edge:

Wat natuurlijk de initialen zijn van ene meneer…
Van zijn (gezapige) gitaarwerk ben ik eerlijk gezegd niet zo onder de indruk maar meneer Clapton heeft wel echte smaak als het op auto’s aankomt.
Rechtsgestuurd, jammer!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).