Fiat 500L is officieel

Auteur: , 75 Reacties

Daar is 'ie dan: de opgerekte Fiat 500, codenaam Ellezero. Deze extra grote 500 krijgt de naam '500L' (met de 'L' van Large) mee.

De 500L is 4,14 meter lang, 1,78 meter breed en 1,66 meter hoog. Hij wordt geproduceerd in het Servische Kragujevac, dus kijk niet raar op als je een per ongeluk verdwaalde Kalasjnikov in de kofferbak tegenkomt.

De introductie is gepland voor het laatste kwartaal van 2012, waarbij hij in eerste instantie leverbaar wordt met twee benzinemotoren (TwinAir en 1,4-liter) en een turbodiesel motor (1.3 MultiJet II).

Fiat 500L

De 500L is volgens Fiat een doorontwikkeling van het ‘cab-forward’-design dat door Fiat is geïntroduceerd met de 600 Multipla, en zo krijgt de love-it-or-hate-it wagen van Fiat toch nog een spirituele opvolger.

Maar voor wie is deze auto precies bedoeld? Hipsters die aan gezinsuitbreiding doen? Zwangere vrouwen met veel boodschappen? Zeg het maar. De 500L maakt zijn debuut op de autosalon van Genève, in maart.



75 reacties

Sodeju, daar wordt hij een partij lelijk van… Verbazend hoe een andere daklijn en een beetje lengte zo’n auto kan verprutsen.
Waarom staat er nog 500 op ??
Het enige wat er nog “500” is aan deze “500” is de type aanduiding.

Wat een gezever zeg. Het leuke van die auto er is volledig af zo.
in het echt is alles anders maar ik ben bang dat dit een flop wordt als er geen heel gunstig prijskaartje aan wordt gehangen.
Dit ziet er uit als een waardig opvolger van de Multipla. *veegt koffie weer van scherm af*
Valt best mee, al zou ik wel eerder bij renault shoppen voor een familiebak
@W115: Familiebak? Het ding heeft even veel zitplaatsen als een 500.
@W115: en even ruim…
@meneersander: oei, hij lijkt best groot. Nutteloos ding als je het naast een punto zet
@W115: maar hij zal wel snel 5k duurder zijn.
Zonder dat ik ga vergelijken is het wel erg een Mini wannebe trouwens. Deze auto probeert net wat hard en geforceerd hip te zijn.
Jammer.
okay, dit is dus gewoon een model fiat panda??
Nee
@pseudonomas: Ja, maar misschien staat hij wel op het nieuwe onderstel, niet meer op het oude.
Ik begrijp niet zo goed waarom ze dit model niet de 600 genoemd hebben.
@lextdi: Eigenlijk had die natuurlijk 600 Multipla moeten heten (referend aan de echte oude Multipla van halverwege de jaren ’50) met bij behorend retrodesign, maar die naam hebben ze in een recent verleden al een beetje te veel bevlekt. Hier hebben ze de plank zo ver mis geslagen dat ik me afvraag of ze er überhaubt op aan het richten waren…
@griffendahl: Deze dus, daar dacht ik ook meteen aan. Die bedoelen ze waarschijlijk ook gezien ze over het ‘cab-forward’-design praten. http://www.cartype.com/pics/6919/full/fiat_600_multipla_1_55-60.jpg
Het doet me wat denken aan een Mini Countryman…
@Dimglor: Inderdaad! De uitgerekte koplampen, het lage zijruitje. Alhoewel, de Panda heeft ook zo’n laag zijruitje. Vind de auto er best leuk uit zien b.t.w.
@Jorrit: Inderdaad, heeft de Panda ook… Was ik al even vergeten…
Ik vind het eigenlijk ook niet mis, is niet zo leuk als de Fiat 500, maar als je een ruimere Fiat 500 wilt is dit best nog leuk..
Is hetzelfde verhaal met de Mini hatch en de Mini Countryman..
@Dimglor: ik dacht precies hetzelfde, en voor de rest lijkt het in de verste verte niet op een 500.
Vind ik lelijk trekt op niets
Grappig ze hebben echt heel goed gekeken naar zowel paceman van MINI alswel de Countryman. Wat wil je met een oud designer van MINI in dienst. Weet de naam even niet maar de New MINI MK1 tot 2007 is va dezelfde designer als de Fiat 500.
Ziet er wel leuk uit,alleen weet ik nog niet of de daklijn nou zo mooi is.
Ziet er goed uit. Maar is het eigenlijk niet een 600 of een 500K?
@Lustigson: Is er iets mis met uw ogen? Dat kan zonder dat u het zelf door heeft.

Jee, wat een lelijk mormel en ja, waar is er nog iets van de “500” terug te vinden, of zijn het de stylingselementen, die je op elke willekeurige Fiat terug vindt, genoeg om hem die toevoeging te geven?
ojee, het is net een multipla…
Ligt aan de prijs, maar de Mini Countryman gaat het dan moeilijk krijgen.
Dit is een TOPPIE!!


Mooi gedaan Fiat.
call me a vergelijkingsmongool maar ik vind dit ‘design’ vooral tussen
http://www.autoblog.nl/gallery/Citroen/DS3/Citroen_DS3_11.jpg
en
http://www.autoblog.nl/gallery/Citroen/C3_Picasso/Citroen_C3_Picasso_3.jpg

in passen…
Doet me niet eens een klein beetje aan een 500 denken :|
@Alwood: LOL :D
@Alwood: Beetje skoda fabia combi zit er ook wel in. Vooral die foto van achteren.
Fiat waar ben je mee bezig?
Eerst alles van Alfa Romeo uitstellen
Dan de 2 meest afwijkende moddellen bij elkaar brengen crysler en lancia, wat uberhaupt al moorden is.
Echtwaar Fuck Fiat, nummertje 15 vd Jannurai in 2012

Nu wachten op de volgende flop
@nelly0183: amen ! Zit daar een prutser aan het roer..man man man…
Ik denk dat er wel een markt voor is…..niet dat het model mij echt aanstaat. Vindt het een daklijn hebben van de Skoda Fabia
Ik moet toegeven dat ik hem zeker niet lelijk vind. Maar, nog een model erbij in deze klasse die amper verkoopt? Wanneer zie je een Meriva, Kia Soul, C3 Picasso of een Urban Cruiser rijden? Nooit!!
Leuke wagen:) vind em zeker niet slecht uitzien en er is denk ik ook een markt voor dus Fiat gaat et denk ik wel goed doen.
Leuke auto, zitten wel wat mooie styling elementen in.
Alleen even gewoon worden dat dit een Fiat is.
Ik zie vooral een opvolger van de Sedici. Alweer een poging van Fiat om net ff iets groters te verkopen dan 500 en Panda. De Sedici moest dat doen door ‘SUV’ te lijken, deze door ‘MPV’ te lijken. Maar in praktisch gebruik zijn ze vast bijna omwisselbaar.
Niet lelijk, maar een beetje veilig vormgegeven. Kon net zo goed een Kia zijn, of een ander Japans of Koreaans auto’tje. Niks mis mee, maar ook niks spannends aan.
Ik zie er ook wel wat ‘Paceman’ in…
http://static.autoblog.nl/images/wp2010/MINI_Paceman-450.jpg
@zesinlijn: Juist! Dat viel mij ook meteen op. Vooral de achterlichten lijken sprekend.
De L. van Loser… Steeds meer fashion victims op de weg. :-(
Op zich een leuke auto, zeker niet lelijk. Maar het is duidelijk dat de ontwerper van Mini een flinke vinger in de pap heeft. Het trucje: Cooper -> Countryman is dan ook niet subtiel toegepast. Jammer want het is juist bewonderingswaardig wanneer een dergelijke auto trekjes heeft van een zustermodel en toch genoeg onderscheidend is t.o.v. het overige gamma. Om nu al te spreken van een flop is me íets te voorbarig, dat zullen de verkoopcijfers moeten uitwijzen. (@nelly0183)

Als ik had moeten kiezen had ik ‘m iets minder 500’erig gemaakt en 600 genoemd. Maarja, marketing he.
Wie heeft in godsnaam die A-stijl bedacht?
Dat is echt geen gezicht.
Verder is het inderdaad een nietszeggende auto, en had van elk ander merk af kunnen komen. Het enige “kenmerk” is volgens mij dat aparte zijruitje achteraan. Maar die linkt weer naar de Panda en niet naar de 500.
Ben ik nou de enige die hem mooi vind, het gaat niet om de naam 500 vind ik, mooi bakkie.
@ferrarithijs:


Jij bent niet de enigste die het mooi vindt, want ik kan je wel een hand geven.
Een Fiat 500 voor huismoeders. Niet de doelgroep van AB, dus dit bericht is een moetje. Op zich een leuk ding vergeleken met zn kleurloze koreaanse, japanse en franse concurenten..
Ha, een 500 Countryman. En dan volgend jaar meedoen aan Le Dakar!
Die achterlichten zijn erg algemeen en bij elk merk wel te vinden.
Als multipla opvolger een (hele) grote verbetering.
Als verlengde 500 te weinig 500, en te lelijk.
het lijkt een bus met ramen waar een rare lijn in zit
Iets minder Countryman/Paceman en wat meer Fiat 500 please!
Nog lelijker dan de nieuwe Doblo, chapeau Fiat!
Eerste reactie: mwa, nja, hmm…
Ik vind hem dus niet echt mooi maar misschien moet ik hem eerst eens in het echt zien.

MAAR het is eigenlijk de opvolger van de Multipla dus ten opzichte van dat mislukt ding is het alleszins wel een vooruitgang!
Veredelde Panda punt.
Mini met Fiat-logo? Serieus?
Gaat terug een moeilijk gevalletje worden voor Fiat deze 500L,ben niet alleen zo te zien moest ook onmiddelijk denken aan de C3 Picasso maar dan in een mindere versie maar nog effe afwachten.
Wauw erg leuk ding!
dit had net zo makkelijk de nieuwe panda kunnen zijn.
Dit is gewoon de nieuwe panda, met wat “500” “trekjes”
als je gaat shoppen voor een kleine Italiaanse 5deur’s dan lijkt me een panda toch een betere keuzen!
In zijn soort best te pruimen. Het ontwerpen van een MOOIE auto in deze klasse is bijzonder moeilijk. Bijna iedereen kan een mooie coupe, maar een mooie compacte MPV is niet eenvoudig.

Ik zal hem nooit kopen, maar in de doelgroep 50+ zal dit een succes worden.
De 500 is leuk,… maar dit! Het lijkt niet eens op de 500 en het leuke is er ook wel af. Ontzettende FLOP!
Tja voor design moet je naar Korea…..
Wauw, veel kritiek hier. Ik vind het wel mooi. Maar vraag me af of het een succes wordt. Uiteindelijk is het toch wel een beetje een opgeleukte Panda, en die nieuwe Panda is echt wel in orde.

Heb er vorig weekend in ééntje gezeten, wat een wereld van verschil met de oude. De oude nieuwe Panda was gemaakt voor de goedkoop, en dat zag je ook in het interieur. Boterpotjesplastiek. De nieuwe nieuwe Panda heeft een leuk luxueus aandoend dashboard, mooie details in plastieken chroom, enz…

En dat is dus niet logisch. De Panda zou moeten goedkoop zijn en goedkoop aanvoelen, deze 500L op beide vlakken duur. Ik zou in ieder geval niet meer betalen om de lichten iets ronder te hebben…

http://static.autoblog.nl/images/wp2011/fiat-panda-2012-iaa.jpg

http://static.autoblog.nl/images/wp2012/Fiat_500L_01.jpg
@Esprit_de_Flandre: Treffende vergelijking! Panda L (met de L van luxe) was een betere naam geweest voor de 500L
@Esprit_de_Flandre: Die nieuwe nieuwe Panda is nog goedkoper gemaakt, maar dat willen zij jou alleen niet doen geloven.

OT: Het is gewoon een nieuwe nieuwe Panda in een nog nieuwer jasje, tel uit je winst van wansmaak en gedrocht.
@Orichy: Als ie nog goedkoper gemaakt wordt, dan hebben ze verdomd goed werk geleverd. Qua looks dan. Kwaliteit zal zich nog moeten uitwijzen…
zou er nog een grandepanda komen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).