Hela, daar lijkt zowaar een nieuwe autoliefde op te bloeien. Het gerucht gaat namelijk dat de twee een samenwerking zullen aangaan. En het meest bizarre aan dit verhaal: Mazda zou de MX-5 beschikbaar stellen aan de Fiat Group zodat de roadster als Alfa Romeo op de markt kan worden gebracht.
Sinds 2008 valt Mazda niet meer onder de vlag van Ford en opereert het zelfstandig. Maar de cijfers zijn niet om over naar huis te schrijven en de sterke Yen helpt daar ook niet bepaald bij. Mazda bouwt de meeste auto’s immers in Japan, en ongeveer 80 procent daarvan wordt geëxporteerd. Nu Mazda vier jaar op rij verlies draait is het misschien verstandig om toch te gaan samenwerken met een grote partij, om zo de hoge kosten voor met name R&D te delen.
Enter Fiat S.p.A. De autobouwer die zich heeft vastgeklampt aan het drijvende vlot dat Chrysler heet kan in Europa best een boost gebruiken. Zuinige SkyActiv-technologie van Mazda implementeren en de gewichtsbesparende filosofie van het Japanse merk kan daar wellicht bij helpen. Maar volgens de Japanse bron wordt er één model specifiek genoemd: de MX-5, aldus Reuters. De epische roadster heeft immers alles wat autorijden leuk maakt. Achterwielaandrijving, niet meer dan twee zitplaatsen, een top notch weggedrag. Daar schijnt Fiat dus best een Alfa-neusje op te willen plakken. Alfa heeft zo veur weinig immers een nieuwe Spider te pakken, die ze onder de 4C kunnen plaatsen.
Terwijl wij het nieuws van een MX-5 met Alfa-uitstraling even op ons in laten werken horen we graag wat jullie van deze mogelijke samenwerking vinden.
UPDATE: Het nieuws is zojuist bevestigd. Het wordt géén gerebagde MX-5, maar Mazda en Alfa Romeo gaan samen een Roadster ontwikkelen op basis van het RWD-platform van de volgende generatie MX-5. Ook krijgen ze ieder hun eigen motoren. Vanaf 2015 moeten ze gebouwd worden in de Mazda-fabriek te Hiroshima, aldus het niet-bindende Memorandum of Understanding (MoU) die beide merken nu hebben ondertekend. In de tweede helft van 2012 wordt een definitieve overeenkomst gesloten.
“The study calls for both Mazda and Fiat to develop two differentiated, distinctly styled, iconic and brand-specific light weight, roadsters featuring rear-wheel drive. The Mazda and Alfa Romeo variants will each be powered by specific proprietary engines unique to each brand.”
136 reacties
da,s een tijd geleden ..
ik geloof je zoals je mij ook zou geloven als het USA meuk zou betreffen ..
Alfa is Italiaans voor Ramp.
Dus rijd ik er in.
Omdat ik allergisch voor rampen ben.
Moest ik deze morgen niet met die rotwekker gevochten hebben zou ik geloven dat ik nog aan het dromen ben. Met wat geluk lijkt die erop.
Zolang de Alfa maar op een Alfa lijkt, is er weinig mis mee.
Het moet geen 1 op 1 kopie van de MX-5 worden.
mee eens.
Jij dus duidelijk niet.. ;)
Nogmaals, ga even wat alfa fora’s af. Hele ”normale” mensen. Maar jouw mening over alfa rijders is dus gebaseerd op 2 personen die een alfa rijden?
Is dat niet net zoiets als zeggen dat BMW’s marokkanenbakken zijn, of voor saaie zakenlui en asociale linkrijders/bumperklevers. O wacht, dat komt toch wel heel dicht bij de waarheid ;)
Beetje tegenstrijdig. De rest is al gezegt door andere bloggers.. Nu weer tuffen in de BMW knul.
Maar, waar gaat het je nou om? Noemen mensen zich ten onrechte “Alfist”, is een “Alfist” per defenitie sneu, zijn Alfa’s sneu, is het gepraat over emotie e.d. sneu, is het goedpraten van technische mankementen sneu? ik weet het niet…
Maar goed, veel uitmaken doet het ook niet.
Kijk ook eens op alfa fora’s. I.t.t ongeveer ieder ander merk worden ze over het algemeen met rust gelaten door het petjesvolk. Ook een +. Over alfa rijders kun je gewoon niks zeggen.
Sowieso zie je relatief weinig Alfa’s meer, alle mooie (lease-) 156/159 zijn foetsie en ik zie meer oude foute 146/147 ragbakken met kachelpijpen rijden dan nieuwe MiTo’s of Giulietta’s.
Ter ondersteuning, een quote van Jezza: You’re not a real petrolhead unless you’ve owned an Alfa. Ik tel mijn Fiat als een halve Alfa.
Ps. altijd 147’s checken voor de bestuurder, veel mooie vrouwen!!
Ter ondersteuning, een quote van Jezza: You’re not a real petrolhead unless you’ve owned an Alfa. Ik tel mijn Fiat als een halve Alfa.. dus ben ik een halve petrolhead
idd .. plaatjes en verhalen .. dat is de hele definitie van “Alfisti” ..
En waarom heeft Audi (blog) nog steeds geen RWD , ik hoor hier nooit iemand over ( wel de viagra substituut pk”s..).
En weet je dat een A4 nu zwaarder is als een Alfa 159 ?
Het waren trouwens ook geen GM motoren , maar Holden , enkel de onderblokken . Die tijd is weer voorbij trouwens . Nou mooi weer om buiten te spelen.
Dat wil niet zeggen dat fwd beter is geworden dan rwd, er zijn alleen merken die best wel matige rwd’s maken. En natuurlijk zijn fwd’s een stuk beter geworden, laten we zeggen dat ze dichter tot elkaar zijn gekomen. Maar misschien waren fwd’s helemaal zo slecht nog niet om mee te beginnen (kijk naar bocht-uit-kom-snelheid)
Maar hoe lekker het ook op papier klinkt: Het is gewoon geen Alfa meer.
De Italiaanse autoindustrie heeft het leukste wat er te bieden was te grabbel gegooid. Dat dat inhoudt dat sommige merken nog (net) bestaan maakt de bijsmaak er niet minder wrang om.
de Italiaanse auto-industrie staat nou niet echt bekend om zijn innovaties ..
wel om de handwerk vakmanschap en tekenwerk ..
en die 2 facetten zijn beide overgenomen door computers + robots ..
oei .. de common rail moet ik je idd toegeven .. da,s idd een dikke fail van me ..
multi-air bestond al een soort van ..
@Kaasboerin: zeker teveel hallucinerende schimmelkaas op? liever twee van die vmbo(is daar wat mis mee?) types die liefhebber zijn dan van die overdressed altijd bellende luidruchtige, de wereld is van mij, “zakenmannetje” in hun duitse prut.
Ik ben heel blij met mijn inferieure sub premium alfa 159 , en die staat trots naast mijn andere italiaanse auto’s een guilia super en lancia integrale 8v. ze zijn elk op hun manier leuk.
kaasboerin [ reply ]
23-05-2012 om 8:48
@gearhead: Alfisti? Je bedoeld dat groepje pubers die een voorliefde voor Alfa hebben puur en alleen omdat die dingen 6e hands geen reet meer kosten?
Naja, als jij dat een vraag noemt… ik noem het een lullige opmerking verpakt in een retorische vraag (da’s een vraag waarop je geen antwoord verwacht).
Twee opties: of je ziet dat zelf niet, en in dat geval ga ik het je ook niet uitgelegd krijgen. Of, je ziet het wel, en bent dus bewust aan het stoken hier… Mij om het even welke, maar ben stiekem wel benieuwd.
Oh en voor wat betreft VMBO leerlingen… wat voegt dat toe? Ik ken er zelfs die weten dat “je bedoelt” met een T is, niet met een D ;)Sommigen zullen misschien zelfs “die” en “dat” correct gebruiken…
En inderdaad, noem het hoe je het wilt noemen. Het was inderdaad een (retorische) vraag. Nogmaals: zo gesteld lokt hij niet tot beantwoording uit. Ik vroeg me af of dat bewust of onbewust was, daar ben ik nu in ieder geval uit :)
Tsjonge wat een gezeik zeg over “alfisti”
Hebben die 2 “alfisti” personen je lopen pesten met je -4 schadevrije jaren ofzo…ff chill man.
Ze lijken dan ook sprekend op elkaar. :roll:
Transaxle transmissie…
Skoda was eerder (weet ik ook alleen maar via google moet ik toegeven) vrees ik.
En in de Dion-Bouton uit 1898 lag ook iets dat erop leek.
Maar dan is het idd succesvol gebruikt door lancia en alfa.
in Italie doen ze aan verfraaien ..
in Japan aan verduurzamen ..
in Duitsland aan perfectioneren ..
Frankrijk en Amerika waren de uitvinders ..
daar is alles voor WW2 al uitgevonden ..
daar reden in 1910 al Priussen rond ..
Eindelijk weer een Alfa Romeo Spider! En met de geweldige rijeigenschappen van de MX-5 wordt dat gegarandeerd een topper!
en het slechte nieuws is ??
voor 1500 euro/dollar meerprijs ga ik voor de Alfa variant .. no doubt ..
Dat ik dit nog moet meemaken…
gvd .. betrapt ..
als ik wist hoe ik zo,n schijnheilige pleuris knipoog smiley kon plaatsen ..
dan had ik dat gedaan ..
thanks dude ..
het craftygirls forum is op pagina 1 al 100X leuker als autoblog ..
Goed onderhoud is de sleutel. Heb met mijn 147 GTA in die 40.000km geen noemenswaardige problemen gehad :)
Informatie te vergaren in wat er in jou hoofd op dit moment mis gaat dat je je zo gedraagd!
Dat ze niet eerder op dit idee zijn gekomen.
Als ik het goed begrijp wordt de carrosserie anders als ook de motoren. Waarom zou de Alfa dan in Japan gebouwd worden?
dacht dat ik veel fantasie had..
Plaatje in het begin gepost door henk_he is precies zoals ik hem zou verwachten van Alfa. Prachtig, stijlvol, apart, pure rijdersauto! Weer een merk dat (Vanaf de mito al) de goede kant op gaat! En BMW/Audi/Mercedes maar stil staan kwa design!
Nee hoor , beide modellen krijgen een eigen indentiteit , lijkt me logisch .
Ik zit de hele ochtend al naar Audi nieuws uit te kijken en het komt maar niet… wellicht dat ik de VAGweek nog maar even moeten checken dan :P
Orazio Satta Puliga: “Alfa Romeo is a unique way of living and feeling a car. There is no definition that explains what Alfa Romeo really is. You can compare it with those irrational emotions, that sometimes have a human spirit, for which it is impossible to find a logical explanation. We are in? the domain of feelings, passion, of things that are closer to a man’s heart than his brain”.
“… for which it is impossible to find a logical explanation. …” ik dacht dat die opmerking over de olieplassen onder veel Alfa’s ging en niet over het rijgevoel ;)
Nee ff serieus, iedereen basht je, maar je hebt wel een punt. Ik heb wel eens in een 156 benzine, 159 diesel en een Guiletta 1.4T (zelf) gereden. Prachtige auto’s om te zien, maar qua rijervaring helemaal niet bijzonder !
Een Mondeo (stuurt scherper) of Passat (meer comfy als je lang bent zoals ik) uit dezelfde periode rijdt minstens net zo lekker, als je echt rijbeleving wilt, koop je gewoon een RWD bak of een Megane RS !
De enige Alfa die in mijn beleving wel een ‘bijzondere ervaring’ om te rijden was, was een hele oude Spider, maar dat geldt eigenlijk voor heel veel oude auto’s ;)
Een alfa heeft gewoon goed onderhoud nodig. Met een BMW ”boot” zoals jij rijdt, is dit niet nodig. Dit zijn dan ook geen liefhebber auto’s. De M modellen daar gelaten.
Maar ik zie juist totaal het tegenovergestelde. Ouwe 147’s zie ik zelden meer. Mito en die Guilieta daarintegen zie ik erg vaak!
Dat maakt het juist zo mooi! ;-). Niet iedereen kan van opera genieten.
Waarom krijg ik hier nou zo’n Apple vibe bij? :P
@kaasboerin
3 ruggen… 170k op de teller en ‘alles en iedereen eruit pompen’ het had zomaar van het BMW forum af kunnen komen van de gemiddelde E36 rijder hihi ;-)
Ik heb eens zo’n collega gehad die helemaal wild was van Alfa’s (die had een Giulia ofzo gehad) raakte niet uitgepraat over dat ding maar die kon je wel alles vertellen over de auto, merkgeschiedenis enz. enz. dat is denk wat men met ‘Alfist’ bedoelt? Maar goed, elk merk heeft dat soort figuren wel.
Niet zo happen het was maar een plaagstootje hoor, fangirl ;-)
Maar goed nu weer ontopic, stel deze samenwerking komt er dus dan krijgt Alfa voor het eerst in jaren weer een RWD auto? Goede zaak als je kijkt naar de merkgeschiedenis.
En is nu een FIAT met een designers jurkje.
Zoals zoveel andere merken die ingesteld waren op individualisten; gaat dit helaas niet meer.
Kijk naar BMW, dat zijn tegenwoordig keurige leasebakken geworden, het foute, beetje ordinaire is er vanaf.
Mijn eerste Alfa was een afgeragde Giulia 1300Super Nuova uit 1975.
Die kon je horen roesten idd.
En de tweede versnelling kraakte.
Toch was het een wagentje dat met vier man erin vrolijk 160 liep.
En de detaillering van het interieur was veel beter dan dat van de -eveneens- afgeragde 525 BMW die hem later opvolgde.
Beiden waren eigenlijk ‘kwalitatief’ even grote krengen.
De Alfa wilde bij vochtig weer ’s morgens nooit starten, zodat mijn vriendin en haar buuv’ in hun nachtponnetje als twee nimfen de Alfa ’s morgens moesten aanduwen.
Het beste uitzicht ooit in een achteruitkijk spiegel.
Die BMW verrotte het op enig moment, onder demeest gevaarlijke en bizarre omstandigheden.
Electronica noemde men dat toen.
En zo’n ellendeling van een roof panel dat allerlei onnozele meldingen gas, als oliedruk weg, koelvloeistof etc etc.
Gelukkig kwam er heel snel iemand die er ‘verliefd ‘op werd.
Oh ja het koelsysteem, alu Behr radiatoren, kostte een vermogen dat ding.
Qua lol, doe mij maar dan die ouwe trouwe Giuul.
De Sjonnies.
img src=”http://www.trolino.com/image?id=3225″ width=”450″ /
Hopen dat de afbeelding er ook echt staat :P
niet de vergeten hea..
Ford en Mazda hebben anders altijd heel goed zaken kunnen doen ..