Fijnstof-alert: Benzinemotoren viezer dan diesels?

Auteur: , 45 Reacties

Ophef bij de oosterburen, en dan vooral bij het Duitse ADAC. Uit een aantal metingen en steekproeven van deze organisatie blijkt dat het aantal fijnstofdeeltjes van direct ingespoten benzineblokjes soms hoger ligt dan bij dieselmotoren. En die smerige benzineblokjes komen daar nog mee weg ook, want normen zijn er haast niet voor deze aardklootvernielers.

Van carburateurs, single-point injectie, multi-point injectie naar directe inspuiting. Ja, ook de manier waarop brandstof naar cilinders wordt gebracht is de laatste decennia sterk veranderd. Tegenwoordig duiken autofabrikanten massaal op directe inspuiting in cilinders onder hoge druk, omdat het een aantal fijne voordelen met zich meebrengt. Het is beter te reguleren waardoor het verbruik afneemt, alsmede de ó zo belangrijke CO2-cijfers. Maar nu wordt plots de noodklok geluid, want er wordt schijnbaar over het hoofd gezien dat het aantal fijnstofdeeltjes (pn, particle number) bij directe benzine-inspuiting tamelijk hoog ligt. Dus wordt er geroepen om een roetfilter voor dergelijke benzineblokjes.

De ADAC deed bij wijze van experiment een aantal proeven, waaruit bleek dat een BMW 116i zeven maal meer uitstoot qua fijnstofdeeltjes dan voor dieselmotoren met een Euro5-norm is toegestaan. Ook een Golf 1.2 TSI stootte drie maal te veel uit. Wat betekent dat volgens milieuorganisaties in Duitsland en Oostenrijk? Exact, er moeten roetfilters komen! Desnoods achteraf gemonteerd. Vraag voor de gein eens aan een autotechnicus hoeveel gezeik het retro-fit-gebeuren bij dieselfilters met zich mee heeft gebracht. TNO laat echter weten dat een overschrijding van zeven maal nog steeds wel meevalt, aangezien het extreem weinig is.

Enfin, de milieulobby -en ongetwijfeld uitlaatboeren- roept om een roetfilter voor benzineblokjes met directe inspuiting. Het liefst al vanaf 2014 als de Euro6-norm van kracht gaat. Maar zowel autofabrikanten, de ACEA, de RAI-vereniging en het Duitse equivalent hiervan (VDA) ziet dat niet gebeuren. 2017 komt dan eerder in de buurt qua realistisch jaartal. Het monteren van roetfilters zou namelijk weer voor een verhoging van CO2 kunnen zorgen. (bron: Autokompas, via Groen7)

Driewerf zucht voor dit gefilter in de marge, hierdoor gaan we de carburateur alleen maar harder missen. Bovendien, hadden deze fijnstofVERBOTEN geen negatief effect op onze gezondheid?



45 reacties

Herkent iemand de wagen op de foto? Ik gok op E36 M3…
svenbmw via iPad app
@M3Power79:
Daar zat ik ook aan te denken
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@M3Power: klopt, een E36 M3
@2_fast: Klopt niet, het is absoluut geen E36 M3
Is geen E36 M3.
Heb een aantal jaren zon ding gehad dus.
@GOD: lijkt mij eerder op een e39 m5? Of zit ik nu heel erg in de verkeerde richting.
@The_12oach:

Ziet er uit als een M tech bumper voor de E36.
@GOD: Nee, die heb ik op mijn cabrio en die heeft die afgeronde rand links van de uitlaat niet.
@griffendahl:

Er zijn meerdere M tech bumpers en ook per land kan het verschillen en ik meen echt zoiets een keer gezien te hebben maar maakt verder ook niet uit want het is een E39 M5.
@GOD: Er zijn meerdere varianten, maar dit deel is toevallig altijd gelijk.
@The_12oach:

Klopt je hebt helemaal gelijk.
@GOD: E9x met M-sport pakket en performance uitlaat.
@jaapiyo: yep…!!
Goeie grap!
Het fijn stof waarover ze het hebben, dat kan opgevangen worden in filters, is het minst schadelijk.
Onmeetbaar fijn stof(buiten een labo) is veel schadelijker voor de mensen want dat is zo klein dat het in je bloedbaan kan komen.
Het sterke punt van een benzine is net dat het veel minder echte schadelijke deeltjes uitstoot & meer grote stof deeltjes.
Dat de grote stofdeeltjes echter meer(kunnen) zijn dan een diesel wist ik niet.

Ik ga het niet laten om benzine geur/uitlaat te snuiven. Diesel daarintegen.. Dat hou je geen minuut vol.

Btw: op welke basis zijn de motoren vergeleken? Inhoud, verbruik,… ?
Wat een lading stierenpoep…

Om te beginnen geldt er voor alle Euro5 auto’s met directe injectie al een limiet op de uitstoot van fijnstof, precies dezeflde die geldt voor Euro5-diesels. (0,005 gr/km)

Verder is voor benzine de tolerantie voor NOx (die andere heel schadelijke stof) nog steeds strenger. Pas met Euro6 wordt diesel op dit vlak gelijk getrokken met benzine. Alleen voor CO liggen de regels wat ruimer bij benzine.

Het ‘retrofitten’ van roetfilters werd overigens gedaan op diesels waar nog een 5 tot 10x lichtere PM-regel voor gold. De Euro3 en Euro4 diesels.
Zelfs in die gevallen had het filter eigenlijk geen zin omdat deze slechts het fijnstof ophoopt en zelf nadelig verbruik tot gevolg heeft. Uberhaupt is geen enkel roetFILTER in staat het fijnstof op te lossen. Adblue werkt daarentegen aardig.

Iemand probeert met dit bericht telegraaf-stijl heel veel aandacht naar zich toe te trekken maar schiet er aan voorbij dat Euro5 en 6 echt wel goed in elkaar zitten.

Tot slot is er een tamelijk belangrijk verschil tussen PM en PN emissie. Blijkbaar is deze laatste gemeten in dit onderzoek. PM is vrij direct te meten, streng gereguleerd en heel ‘absoluut’. Een maximale massa fijnstof die een motor per kilometer uit mag stoten. Bij PN is dat veel ingewikkelder, dit is een aantal deeltjes dat een auto per kilometer uitstoot.

In het geval van dit onderzoek zou de 116i dus meer maar ook veel kleinere deeltjes uitstoten (want gelijke massa). Die vang je al helemaal niet met een roetfilter!

Heb hier nog een tamelijk relevante presentatie gevonden.
http://circa.europa.eu/Public/irc/enterprise/automotive/library?l=/mveg_vehicle_emissions/110th_october_2011/acea_modellling/_EN_1.0_&a=d
@Alwood:

You go girl!!!
Hier een nabij-origineel artikel van het onderzoek vorig jaar.
http://www.duh.de/pressemitteilung.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=2647
-edit: bron laat overigens zien dat de BMW 116i vorig jaar weldegelijk boven de Euro5 norm zat, op de autobahn!-
@Alwood: Volledig gelijk Alwood, this is indeed a load of horse manure. Nog even op aanvullen dat EURO 5 nu geldt voor alle nieuw verkochte auto’s, en dat een aantal van die auto’s nu ook al voldoen aan EURO 6, omdat die ingaat in september 2014, en niet alle automodellen tegen dan al een motoraanpassing krijgen. Vooral van belang voor de diesels, want EURO 5 en EURO 6 zijn voor benzine-personenvoertuigen identiek.
hahaha ik wist het wel. maareh.. hoe zuiniger het dus wordt, hoe meer rotzooi dr uit komt?
@Poll: jep, want hoe meer brandstof er verbrand word, hoe meer rotzooi er uit komt.
Vroeger werd er makkelijk 30% van de benzine onverbrand langs de uitlaat afgevoert.
De motoren zijn gewoon efficienter geworden.
Lekker belangrijk. Mensen leven toch al ongezond, is het niet door het vette vreten dan is het wel door het roken…
Haha, I OWN YOU BICHES!! :D ik zei het al maanden geleden ;) haha überhaupt lol xD
@bigcar: damm you auto correct…
*Überhaupt -> über
@bigcar: hmm… toch geen accurate autocorrect. “BICHES”?
Ik steek er nog eentje op !
Lang leve de 2.5 liter 4 pitter met 2 dubbele carburateurs.
Dat direct ingespoten benzinemotoren niet zo heel erg schoon zijn wist ik al. Daarom beter een indirect ingespoten benzinemotor. Da’s vanuit de luchtkwaliteit het beste.

Ik hoop niet dat uit dit bericht mensen de conclusie trekken dat diesel DUS het schoonste is………….
E39 M5
zie, roetstokers zijn gezonder bezig dan petrolkoppen :)

/me geeft nog even een forse dot gas met zijn diesel
@Soulmaster: Wat is nou leuker dan in een wat oudere diesel waar normaal niet hard mee gereden word , even volgas geven en de zwarte pluim eruit :)
@soulmaster

dat soort vergissingen bedoel ik dus…….
Eigenlijk verbaast mij dit niet. Als je achter een auto met een tsi motor rijdt die flink gas geeft, komt er een rookpluim uit de uitlaat. Toen ik dit voor het eerst zag dacht ik: “heu tsi is toch een bezine, zal wel een gare keerring zijn (olie)”. Later zag ik dit vaker bij tsi motoren, blijkbaar is het niet exemplarisch.
So what!?
Was al langer bekend dit. Wat interessanter is; de BMW motor is dus duidelijk beter dan de VW aangezien die 7 keer meer fijnstof produceert terwijl de VW motor maar 3 keer meer fijnstof produceert.
@jaapiyo: vreemde vergelijking
De mijne is dus totaal niet vervuilend! Geen direct ingespoten rommel en een benzine. Goh, ik haal zelfs een verbruik van amper 12l/100km!
Dit zeg ik al jaren. En er wordt hier erg lacherig over gedaan, maar deeltjes zorgen jaarlijks voor ongeveer 200’000 doden in europa… Ipv filters zouden ze beter de autos buiten de steden houden, veel effectiever en een echte auto geniet je toch niet in de binnenstad/file maar op een bochtige landweg en evt op de Autobahn…
@Onehp: Of de auto’s in de stad op elektriciteit laten rijden…
Lang leve dubbele SU carburateurs. Geen gezeik met CO2 (want bestond nog niet) en nu blijkt het nog gezonder te zijn ook. Volgende keer wanneer er een plas olie op de oprit ligt denk ik gewoon aan al die levens die ik red door geen moderne auto des doods te rijden!
Toen Toyota met de eerste generatie elan born motoren kwam werd het probleem van de fijnstof uitstoot bij benzinemotoren al aangekaart.
Mooi dat Toyota dan nu overschakelt op indirecte inspuiting, benzine en hybride electrische aandrijving voor in de stad.


Dat is naar mijn bescheiden overtuiging niet alleen een tussenoplossing, maar gewoon the best of both worlds.
Met de introductie van Euro6 worden de uitstoot normen voor Benzine en Diesel vergaand gelijk getrokken.
De strafbelastingen die Den Haag maar al te graag int om de vraag naar Diesels te beperken, is straks volledig onterecht en zal moeten vervallen.
Zijn jullie ook zo benieuwd of ze daar in Den Haag ook van op de hoogte zijn?
Hier mis ik LPG in dit verhaal,schoner kan bijna niet helaas door VAK-K veel te hoog in de wegenbelasting!
Jaja, dus nu gaan we allemaal dieselen, want dat is schoner? :P

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).