Heeft minister Schultz net toch weer even 1 miljard euro extra aan filebestrijdingsmiddelen afgepind. Of zijn dit nog steeds kosten voor achterstalling onderhoud? In ieder geval wordt er het komende jaar weer doorgewerkt aan het bestrijden van 's lands forens-tijden.
Eerst het slechte nieuws: niet de volledige 1,1 miljard wordt rechtstreeks omgezet in asfalt. Blijkbaar is het ook nodig meer campagne te voeren.
Het bedrag komt uit de portemonnee van in totaal 8 regio’s en natuurlijk het ministerie. Eerstgenoemde betalen nog geen 40%, in totaal €400 miljoen, het ministerie draagt €700 miljoen bij. De belangrijkste knelpunten op dit moment haalt minister Schultz uit de file-top-50. De A4, A10 en A12 staan in ieder geval hoog op de lijst. De Regio’s Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Brabant, Arnhem-Nijmegen, Maastricht en Twente betalen allemaal mee. Daar moet de komende jaren (termijn vooralsnog onbekend) een afname van 20% in files gerealiseerd worden.
Waar gaat het geld dan naartoe?
- Asfalt vooral in de vorm van langere in- en uitvoegstroken, want normaal accelereren doet de Nederlander niet meer alvorens de snelweg op te rijden.
- Campagnes om de spits te mijden (met dikke geldbonus). Samen de polonaise rijden is er niet meer bij.
- De minister wil betere verkeersinformatie.
- Spitsstroken moeten vaker open.
Het zal allemaal wel wat schelen maar volgens mij kan je het geld beter uitgeven. Bumperkleef-camera’s en vooral langzaam-rij flitsers, automatische verkeershinder boetesystemen. Rij je te langzaam? Flits. Registreren oprit-camera’s dat iemand moet uitwijken door jouw verkeerd invoegen of inhalen? Automatisch 500 eurie van de rekening. Tot slot gaan we onze 16-jarigen niet trainen op milieuvriendelijk rijden maar op doorstroom.
32 reacties
En als het mistig of glad op de weg is geef je het weer de schuld??
Met altijd aanpassen aan de minst capabelen en langzaamsten sta je op den duur allemaal stil. Dat is uiteraard ook een keuze.
bijv..Ambtenaren die beginnen dan om 7:30 Studenten 8:00 enzv enzv
Als ik op een 80m weg rij en ik heb last van een te langzaam rijdende voorganger dan rijdt die in de regel toch zeker 70 a 75.
Rijden ze echt langzamer (landbouwvoertuigen) dan lukt het meestal wel om er voorbij te komen.
En op een snelweg kom je weleens een verdwaasde tegen die langzamer dan 80 rijdt maar toch veel vaker heb ik toch de meeste hinder bij snelheden van 100 a 115.
Je hebt dus -juist- last doordat het snelheidsverschil vrij klein is. En -juist- daarop valt niet te flitsen.
Ik zeg niet dat ik blij ben met langzaamrijders maar let een tijdje objectief op en bekijk waar je de meeste hinder van hebt.
Dat zijn juist de automobilisten die met een klein snelheidsverschil tov het gemiddelde rijden.
Je rijbewijs pas op je 18de weer halen, zo verminder je de snelle doorstroom van jeugd om snel auto te rijden, lekker te botsen om vervolgens ze op te zadelen met schulden omdat ze een dure verzekering hebben lopen.
Dit zal ons de komende 150 jaar vooruit helpen.
Iedereen kan roepen 1.1 miljard extra om het file probleem op te lossen. Maar de oplossing ligt al voor handen.
geeft niet jongen, je hebt een redelijke kans dat je de 28 haalt, maar plant je vooral niet voort voor die tijd. :) :) :)