Fiscaalvriendelijk rijden is alleen nog voor de rijken

Auteur: , 103 Reacties

Het kunduz-akkoord pakt de groep die altijd makkelijk te pakken is: de automobilist. We kunnen er lang of kort over discussiëren, maar feit is dat veel mensen simpelweg afhankelijk zijn van de auto. Alle wijzigingen pakken financieel negatief uit voor de automobilist, maar er is een manier om er onderuit te komen.

In het nu al beruchte Kunduz-akkoord worden de automobilisten (of eigenlijk forenzen) op meerdere fronten gepakt. Het is blijkbaar de bedoeling dat we met zijn allen thuis gaan zitten, of simpelweg fiks meer gaan betalen voor mobiliteit. Ik zet de maatregelen nog even op een rij.

De Kunduz maatregelen voor de forens

De regeling om niet bij te tellen als je een auto niet (of minder dan 500km) prive rijdt komt te vervallen. Er is nog een overgangsregeling waarbij leasecontracten die zijn aangegaan vóór 25 mei 2012 slechts een kwart van de bijtelling moeten bijtellen (25% van 14%, 20& of 25% dus). In het meest ongunstige geval betaal je dus belasting over 6,25% van de cataloguswaarde terwijl je er niet prive in rijdt. De overgangsregeling eindigt overigens uiterlijk 1 januari 2017.

Het mes gaat ook in de belastingvrije vergoeding voor kilometers die je in een prive auto voor de zaak aflegt. Gemiddeld kost dat de burger (u dus) 90 euro meer per maand.

Verscherpte uitstoot grenzen voor lage bijtelling

Dat zijn alleen de maatregelen uit het Kunduz-akkoord, wat de betrokken politici graag het Lente-akkoord noemen, tenzij Kunduz zich de komende zomer opeens tot schitterende vakantiebestemming ontwikkeld. Al veel eerder in gang gezet was het verlagen van de CO2 grenzen voor de 14% en 20% bijtellingsklasses. Per 1 juli 2012 gaan die omlaag en dan tot en met 2015 nog iedere keer op 1 januari. Om een voorbeeld te hebben vanaf 1 juli krijgen zo’n 20 modellen (en ruim over de 100 varianten daarvan) geen 14% bijtelling meer, maar vallen in de schaal met 20% bijtelling. Ieder jaar sneuvelen er nog veel meer modellen tot er in 2015 alleen nog elektrische of hybride auto’s in deze categorie vallen.

De automobilist gaat dus fors meer betalen, tenzij je in de gelukkige omstandigheid dat je een wat groter budget tot je beschikking hebt. Zo lang de uitstoot van een auto onder de 51 gram blijft, dan is de bijtelling 0%. Er zijn een aantal (categorieen) auto’s die minder dan 51 gram CO2 per km uitstoten, maar ze hebben allemaal één ding gemeen: ze zijn niet voor iedereen weggelegd.

Toch ontsnappen aan de fiscus?

De volledige elektrische auto’s zoals de Citroen C-Zero, Nissan Leaf, Renault Fluence en Peugeot iOn de houden voorlopig 0% bijtelling, maar zijn allemaal relatief duur en voor veel mensen te onpraktisch om als enige auto aan te houden. De range is in theorie nog wel ruim boven de 150 kilometer, maar in de praktijk vaak veel korter. Er mee op vakantie gaan of op visite bij familie aan de andere kant (van ons kleine landje) gaat simpelweg niet lukken.

Plug-in hybrides of elektrische auto’s met range-extender zijn al een stuk praktischer, maar daarvoor mag je je portemonnee trekken. De meest “betaalbare” zijn de Toyota Prius Plug-in (38.990 euro), de Chevrolet Volt (42.950 euro) en de Opel Ampera (45.500 euro), maar voor velen zal dit toch buiten het leasebudget vallen. De erg lekkere Volvo V60 Plug-in Hybrid (die vermoedelijk D6 gaat heten) kost een royale 65 mille en is ook nog eens maar beperkt leverbaar.

De Tesla Roadster, de Tesla Model S (moet nog leverbaar worden) en Fisker Karma (met 14% bijtelling) zijn helemaal gave auto’s om de groene sier mee te maken, maar die hebben een prijskaartje van 100.000 euro of meer. Dat kosten ze de gelukkige ondernemer overigens niet, want de fiscus betaalt vrolijk mee: als je vorig jaar een Fisker op de zaak bestelde dan gold deze als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Dankzij de Milieuinvesteringsaftrek (MIA) kon de eerste 36 mille konden daardoor worden afgetrokken van de fiscale winst. De regeling VAMIL (willekeurige afschrijving milieu-bedrijfsmiddelen) mag in jaar één 75 procent van de investering vervroegd worden afgeschreven. Dat druk de winst ook lekker en scheelt in de belasting die je daar weer over verschuldigd bent. En oh ja, wegenbelasting betaal je voor dit soort auto’s ook niet.

Gratis parkeren en laden
In Amsterdam kreeg je een gratis parkeerplaats aan de gracht en de laadpaal levert de stroom op veel plekken gratis. Dat scheelt toch weer de aanschaf van een parkeerplek aan de gracht (129.000 euro) en 1500 euro aan stroom.

Niet alle maatregelen zijn nog geldig, maar er valt nog wel wat te halen. Enige probleem is dat je wel even die ton moet voorfinancieren om die vervolgens via fiscale voordelen weer terug te halen. De Fisker Karma van een dikke ton kostte de slimme ondernemer vorig jaar dus maar 27.000 euro (rekenwerk en details via Management Team).

Als addendum bij het Kunduz-akkoord stel ik dan ook voor dat de heren en dames politici de volgende slogan voor de Belastingdienst opnemen:

Leuker maken we het alleen voor mensen die het al leuk hebben.



103 reacties

Zo! Zijn we nu eindelijk van die lease auto’s af?
@norge: Dat is te hopen.

Anyway, achterliggende gedachte zal wel zijn dat mensen nu meer gaan thuiswerken of dichter bij hun werk gaan wonen om de huizenmarkt weer wat op gang te helpen..
@integraturbo: Dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Alleen ex-politici van groen links die lekker wachtgeld gaan trekken geloven daar in. De gewone man blijft zitten waar ie zit en houdt per maand minder geld over, dus geeft minder geld uit. Zo gaat de economie nog verder krimpen. En dan moet je onze prachtregering horen. Hoekandatnou?
@integraturbo: In die zin dat er in forensendorpen flink wat woningaanbod bij zal komen.
@norge: Nee, juist in tegendeel. Het wordt voor velen alleen maar aantrekkelijker om voor een lease auto (eigenlijk auto vd zaak) te kiezen ipv te kiezen voor een eigen auto en dan kilometervergoeding krijgen. Die wordt aanzienlijk minder aangezien woon-werk als prive wordt aangemerkt.

Daarom is de keuze om een auto vd zaak ook prive te rijden aantrekkelijker. Er zullen dus meer leaserts komen. Datzelfde geldt voor mensen die nu met OV gaan, die gaan ook meer betalen. De drempel om een auto in de bijtelling te nemen wordt daardoor lager.
@Joerek: Interessante visie, zou wel eens wat rekenvoorbeelden willen zien.
@bobb: De berekening is wat aan de lange kant om hier te posten, maar in ons huishouden heb ik het even uitgerekend. Nu eerste auto 2006 Vectra LPG, en tweede Astra 1996 benzine. Als we nu de vectra doorschuiven naar tweede auto, en de astra de deur uit doen en ipv daarvan een 14% bijteller nemen (bijv Focus diesel), dan gaan we er per jaar 300 op achteruit, ipv de belasting op km-vergoeding 1400. Das dus nogal een verschil, en veel luxere, moderner wagenpark.
Hetgeen mogelijk is omdat lease ed voor belasting betaald wordt, en je eigen gebruik na belasting.
@norge:
Juist niet. Men zal hun priveauto van de hand doen en de bijtelling voor lief nemen.

Snap dat sowieso niet, als je een beetje priveKM’s maakt ben zo €350 per maand kwijt, kun je een best autotje voor leasen in de bijtelling.
@norge: Als je van alle leasebakken af wilt, kun je ook meteen gedag zeggen tegen alle servicemonteurs die ervoor zorgen dat jij (of je baas) gebruik kan blijven maken van ICT, kopieerapparaten/printers, koffieautomaten en ga zo nog maar even door. Zonder leaseauto geen service…
@derx: Onzin ,je hebt nog altijd de bedrijfsauto’s waar je dan weliswaar niet meer gratis mee rond mag toeren.
@norge:
Ja, het is inderdaad heel handig om eerst naar kantoor te rijden in plaats van direct naar een klant.
Denk eens na.
Het verlagen van de co2 grenzen is terecht. U gebruikt een zakelijke auto privé en u heeft daar voordeel van dus gewoon betalen.
@mrbones: Maar het verlagen van CO2 grenzen heeft als het goed is ook negatieve invloed op de auto’s die na die datum onder een hogere CO2 segment vallen. Zo worden ze bij privé-aanschaf dus ook duurder.
@mrbones:

Je bekijkt het andersom. Waarom zou iemand in de 1e plaats moeten betalen?
Je moet niet klagen dat zij ook moeten betalen want dat jij ook betaald. Je zou moeten klagen dat jij moet betalen en daar iets aan veranderen.
@Hupke: Waarom? Alle kosten die een onderneming maakt voor de leaseauto zijn voor de onderneming te boeken als kosten = lagere winst, minder belasting. De gebruiker van de leaseauto betaalt verder helemaal niks aan belastingen premies en dergelijke. Het is daarom niet meer dan eerlijk om een bijdrage te vragen van de leaserijder die privé gebruikt maakt van zijn auto.
@mrbones:

Waarom zou een onderneming belastingen moeten betalen op de eerste plaats? Denk daar dan eens over na.

Daarbij betalen mensen nu al (veel te veel) belastingen als ze een bedrijfswagen ook voor de privé mogen gebruiken.

Een bedrijfswagen die ze niet privé gebruiken is gewoon een kost voor het bedrijf (dat bent u met me eens mag ik hopen).
Maar een bedrijf wagen die je slechts zelden privé mag/kan gebruiken ik zeg maar iets een camionette die je eens voor een verhuis mag lenen. Of een wagen waar je eens mee op weekend mag. Of nog minder erg. Die je als je ver op verplaatsing moet mee naar huis mag nemen zodat je die ’s ochtends niet op je werk moet gaan opnemen.
Dat zijn toch allemaal situaties waarbij het voordeel klein of verwaarloosbaar is. Je kan die situaties hoogstens beschouwen als een bonus. Maar in zo’n geval is die wagen toch geen deel van het loon? Dat is geen zekerheid die je hebt, dat is geen vaste vergoeding die afgesproken is voor je diensten. Kortom dat is geen bedrijfswagen die je privé gebruikt. Waarom zo belachelijk doen van er belastingen op te heffen?


En dan nog iets. “Het is daarom niet meer dan eerlijk om een bijdrage te vragen van de leaserijder die privé gebruikt maakt van zijn auto.” Hoe kunnen belastingen nu ooit iets eerlijks zijn?
Per 1 Juli 2012 gaan de onzuinige auto’s dus nog meer in BPM omhoog (bron). Stomme BPM berekening op basis van co2 uitstoot, gaat nergens meer over. Laat mij lekker Co2 uitstoten!
Ik vind het allemaal prima, rijd toch alle auto’s prive! :P
@umadbrah: mooi voor je…ik ook…maar de les die ik met mijn bijna 40 jaartjes heb geleerd is, dat de overheid altijd zijn vleugels blijft uitslaan over jouw portomonnaie. Niet linksom, dan DUS rechtsom. Ergens…of ‘ooit’ zal jij hier ook de zure vruchten van gaan beleven. Nooit juichen dus. Altijd ‘tijdelijk genieten’ en vervolgens weer realiteitszin koesteren.
@Megakix: Tsja, had er wel over gedacht om zakelijk te gaan rijden vorige zomer toen ik een nieuwe kocht. Maar goed, we zullen zien.
pff ben ik blij dat ik een belastingvrij hok op gas rij, voor zolang dat nog mogelijk blijft natuurlijk…
Hoezo alleen nog voor de rijken? Begrijp ik iets niet?
@kaasboerin: de voordelen rondom autorijden zijn er alleen voor de rijken…ik denk niet specifiek ‘het autorijden zelf’.
@Megakix: Ik snap er geen reet van.. Is dat dan niet met alles wat geld kost zo??..
@kaasboerin: klopt, het wordt alleen steeds meer ‘inzichtelijk’ voor de gewone burger.
@wouter: Dat stuk over Kunduz: stam+t graag. Dus “ontwikkelt”, niet de verleden tijd er van ;)

Ontopic:
Jammer van de maatregelen, maar ergens zijn ze ook wel weer logisch. Eerst maar eens zien hoeveel van deze maatregelen ook daadwerkelijk uitgevoerd gaan worden na de verkiezingen. Mijn gok is dat het er niet heel erg veel zullen gaan zijn.
@CapsLock: ..ik ben bang voor het tegendeel. Die ‘homo’ JK de Jager heeft overal al zijn handtekening onder geflikkerd (hae..geinige woordspeling). En met één grote partij (PVV of SP) kom je er toch al niet.
@Megakix: Doel je na de verkiezingen? Want ik hoop echt gruwelijk dat al die 5 ‘partijen’ zonder ziel vethard op hun bek gaan en partijen als bijv. de PVV of SP winnen. Puur uit protest tegen deze té harde bezuinigingen. En die homo maar roepen: ja, er is crisis dit en dat, rot een eind op…
@The360box: een beetje een frisse wind door dat pluche zou heel erg goed doen…dus ook in stem ‘protest’ op PVV. Niet om de geweldige leider etc, maar rechtstreeks als haakse botheid op de huidige bollebuiken.
@Megakix: Gij is voor of tegen? Anyway door deze maatregelen stimuleer je de economie in Nederland allerminst. Een gemiste kans eigenlijk.
@The360box: verklaart uzelf gelieve… ?
@The360box:

Economie is iets dat zichzelf stimuleert. Als je het moet stimuleren om te werken heb je al zeker geen duurzame en gezonde economie.
Vanaf dat je stopt met reguleren en parasiteren zal de economie (die naam alleen al alsof het een doel op zich is) zichzelf wel herstellen maar het is daar dat het schoentje knelt.
Men pompt er liever een paar miljard in om die er terug uit te wringen. Ipv gewoon niets te doen.
@Megakix: PVV? Verdiep jij je wel eens in de inhoud of houd je het op one-liners in de Telegraaf.
@Benz65: met een beetje discussie wordt jij niet eens ‘met de vloer aangeveed’, maar schrob ik de tegeltjes af en kieper je na afloop met wasteil èn vuil water in één keer in de plantoenendienstwagen…dat gezegd hebbende…sinds wanneer zie jij een proteststemmer aan voor een ‘one-liner’ ? Heb jij je al eens verdiept in een partijprogramma, enja, dus ook die van de PVV ? Ziet er prrrrima uit (behoudens kindpolitie).
@Megakix: Sommige mensen komen slimmer over wanneer ze niets zeggen…I rest my case.
@Megakix: Je noemt het protest stem, maar je beloont wel een partij die de boel verkloot heeft. Geen democratische organisatie, dus geen kader leden dus geen minister kandidaten. Dan toch nog op een klungelige gedoog manier mee regeren en zelfs dan weggelopen voor de verantwoordelijkheid. Burkaverbod, afblijven van de hypotheekrenteaftrek, niet verhogen van pensioenleeftijd, dierenpolitie allemaal dingen waar de PVV voor stond, die ze hadden kunnen binnen halen en die nu gewoon in de prullenbak gaan. Als je als politicus wegloopt voor de kans iets te bereiken dan doe je het gewoon fout en verdien je het net als om door de kiezer de kamer uitgezet te worden.
@mashell: jij weet (hopelijk) ook dat ze de boel niet verkoot hebben…uitleg:

1) Boerkaverbod – mag er van mij komen, alleen haalde het niet in de kamer (jantjesvolk)
2) Weglopen voor verantwoordelijkheid is in dit geval vergelijkbaar met het als soldaat niet uitvoeren van een standrechtelijke executie op kinderen…Of om duidelijker te zijn ((;-)): verantwoordelijkheid neem je ACHTERAF, en niet door het aangaan van consensus. Hij is weggelopen, omdat hij deze verantwoordelijkheid niet wil aangaan. En dat mag.
3)De HRA is nog helemaal niet aangepast ? Wel is er nu een regeltje bijgekomen ten aanzien van verplichte aflossing op de woning door middel van een annuïteit / verzekering.
4) De gestage verhoging van de pensioenleeftijd was vóór de PVV reeds besloten (ik ben werkzaam als adviseur zakelijke markt in de pensioenbranche).

….dus…ik begrijp jou helemaal niet.
@Megakix: Amen that, waar ik bloedlink van wordt is dat mensen de PVV verwijten dat ze hun plichten niet nagekomen zijn. Maar nu wordt toch duidelijk welke partijen ons zo naar de klote gaan helpen. En jullie moeten weten dat als de PVV de grootste worden ze hun anti-islam plannen er niet doorheen zullen krijgen hoe dan ook.
@The360box: history repeats itself…Pim Fortuyn, anyone ? Hoewel Wilders niet kan tippen aan het charisma en de kennis van Fortuyn, de insteek in de politiek en de mediale reacties daarop zijn een kenmerkende herhaling van het verleden. Mensen vinden het echter fijner om ‘ziende blind’ te blijven, of ‘horende doof’.
@Megakix: Ik niet. Deze bezuinigingen geven juist iedere partij goed de gelegenheid om tegengeluiden te laten horen en stelling te nemen. Juist daardoor verwacht ik dat van dit hele Kunduz-akkoord niet bijster veel over zal blijven.
@CapsLock: waar ‘bezuinigingen’ staat bedoel je natuurlijk ‘lastenverzwaringen’. Was het maar bezuinigen.
@garp: Zij noemen het bezuinigingen, ik belastingenverhoging. Dat is toch wel iets als appels en peren.
@Wouter : goed stukje, maar wel boordevol fouten…

OT: lijkt mij dat vele ondernemers, onder sterke lobby van de werknemers, een cafetariamodel voor arbeidsvoorwaarden gaat invoeren. Een leaseauto is dan het eerste object waar menigeen vanaf ziet; verhogen van de pensioenspaarpremie als tegenhanger daarvan.
Hopelijk zal de wetgever gaan inzien dat de bodem bereikt is bij vele normale burgers. Schande dat de menselijke vooruitgang zo wordt belemmerd.
Ik wordt hier zwaar emotioneel van
Instapper Tesla Model S wordt sowieso stukkie goedkoper dan 100k eurie… ;)
Leuk artikel en wordt maar duidelijk dat de automobilist zo makkelijk gepakt kan worden. En waar ik kotsmisselijk van blijf worden is dat het allemaal onder het motto ‘milieu’ gaat. De auto’s worden steeds zuiniger en zuiniger en ze verwachten steeds hogere eisen die niet haalbaar zijn voor het grote publiek. En dan nog iets, die heffingen helpen echt niet om de CO2 te reduceren en is er alleen maar voor om hun zakken te vullen..
Stelletje idioten… Jarenlang overal geld over de balk smijten, en dan het handje komen ophouden bij de burger. (Lees: een enorme hand in de burger z’n portemonnee rammen)

Ik hoop dat Osama II binnenkort een paar 747s op het binnenhof gooit. …and nothing of value was lost.
@klavertjevijf: nee want dan gaan ze nutteloze tanks, vliegtuigen en andere overbodige zooi aanschaffen om die vervolgens weer voor een stuiver daar te verkopen want het onderhoud is dan weer te duur..
@lamborgfan: Idd, het is allemaal politiek en stemmetjes winnen, je hoeft enkel naar de geschiedenis te kijken. Fucking circus.
@kaasboerin: Die hele politiek is een grote poppenkast en ze zitten er alleen maar om hunzelf te verrijken en echt niet voor jouw.
Shit gemiste kans met de Karma. Ik weet zeker dat mijn baas hier aan meegewerkt had. :( Nu hebben we idd een ‘brave’ passat voor me gekocht!
@911GT2: Tesla model s vanaf 50k binnenkort!
Bestaat er nog zoiets als vrijheid in nederland? Aangezien toch alles voor ons wordt besloten wat we niet willen.. En maar dokken… En weer naar die grieken.. En maar niks terug zien, werkloosheid wordt weer meer.. Ohw crap! ):
een tesla model s kost 40000 dollar en zal hier niet heel veel meer gaan kosten dus geen 100000 zoals daar staat
Ja dus als Amsterdammer heb je voor 27.000 een leuke EL auto met gratis parkeer plek gratis brandstof (ja brandstof wij hebben geen hoverdam wij verbranden daar brandstof voor en hebben dus ook co2 uitstoot). Dus over de rug van het klootjes volk sponsort de overheid dus iemand die voor een prikkie een taxi centrale kan starten die bijna niks kost alleen een paar studenten inhuren die op de vrij uurtjes mensen rond rijden. Dus kun je dik geld verdienen met minimale kosten nog beter doe je het als je dus z’n auto leased je baas alle kosten betaald en je 18+ kind er teen taxi bedrijfje op na houd gezien je hier ook geen papieren meer voor hoefde hebben. Big big business over onze rug dus. Belachelijk!! dat dat hier kan.
@nokia: Thanks for the idea…So long sucker!
@Benz65: Het is in de verleden tijd geschreven baasje!
@nathan: Verklaar je nader, ik snap het niet.
@Benz65: De regeling als zodanig is niet meer van kracht
@nathan: Nou, genoeg steden gezien waar de voorgaande casus nog steeds in de praktijk kan worden gebracht. :)
wat een gekut en getjenk in de marge allemaal ..

kilometertje zus ..
procentje zo ..
en dat dan voor 1 jaartje ..
want volgend jaar is er weer een ander “briljant” plannetje ..

welke randdebiel heeft dit plan ontworpen ??

en wie wil dan zo graag zo,n randdebiel gehoorzamen en betalen ??
@lincoln: Nieuwste randdebiele besluit. De BTW op drinkwater gaat naar 19% want water is net als kolen en gas dus is milieuvervuilend dus moet duurder.
@midasracer:

pardon ??
er is in NL een constante surplus aan drinkwater ..

maar da,s mooi dat ze drinkwater niet meer als een eerste levensbehoefte zien ..
dan is putten (AK47) slaan in Afrika ook niet meer nodig ..
@midasracer:

In welke bananen republiek wonen we toch. En ik zeg we omdat het er hier in België en de rest van west-europa even gek aan toe gaat.
jammer dat ze steeds weer de auto hier voor gebruiken!
waarom gaan ze fabrieken niet zwaarder belasten?
moet je eens zien wat voor gassen die uitstoten!! ander schepen wel!
Passage over die kilometervergoeding is onjuist. De status van woon werk verkeer verandert van zakelijk naar privé waardoor je belasting over de vergoeding hietvoor moet betalen. Zakelijke ritten “voor de baas” blijven onbelast. Dat is ook de gedachte achter bijtelling voor iedereen: met je leaseauto van je huis naar de zaak wordt een privérit en dus moet je bijtelling betalen. Niet dat ik het goed praat, maar zo zit het in elkaar.
@thomaz: Scherp gezien! Wat betreft woon-werk verkeer; gelukkig hebben we tegenwoordig zoiets als een flexibele werkplek en ‘thuis werken’, dus woon-werk verkeer zal een grijs gebied worden….
@nathan:
Tsja, jammer dat het artikel dan alleen niet wordt aangepast… Waar blijft de aanpassing @wouter?
@thomaz: Wat je zegt klopt inderdaad, maar waar zie je de foutieve assumptie precies staan dan?
@sir_smokalot: vierde alinea: dit is nu het enige wat er over staat:

Het mes gaat ook in de belastingvrije vergoeding voor kilometers die je in een prive auto voor de zaak aflegt. Gemiddeld kost dat de burger (u dus) 90 euro meer per maand.
@sir_smokalot als we toch bezig zijn, deze alinea klopt ook niet / mist een toevoeging: Dat zijn alleen de maatregelen uit het Kunduz-akkoord, wat de betrokken politici graag het Lente-akkoord noemen, tenzij Kunduz zich de komende zomer opeens tot schitterende vakantiebestemming ontwikkeld. Al veel eerder in gang gezet was het verlagen van de CO2 grenzen voor de 14% en 20% bijtellingsklasses. Per 1 juli 2012 gaan die omlaag en dan tot en met 2015 nog iedere keer op 1 januari. Om een voorbeeld te hebben vanaf 1 juli krijgen zo’n 20 modellen (en ruim over de 100 varianten daarvan) geen 14% bijtelling meer, maar vallen in de schaal met 20% bijtelling. Ieder jaar sneuvelen er nog veel meer modellen tot er in 2015 alleen nog elektrische of hybride auto’s in deze categorie vallen.

Het is zo dat het onderscheid wat nu nog gemaakt wordt tussen benzine en diesel voor 20% bijtelling gaat verdwijnen. Dit mede door de komst van Euro VI diesels die net zo schoon zijn als benzinemotoren. Dit betekent concreet dat 1 januari 2013 geloof ik de dieselgrens voor 20% bijtelling op 110gram ligt, en deze zal tot 2015 niet verder teruggeschroefd worden. Benzine en diesel moeten worden gelijkgeschakeld, de norm voor benzineautos zal dus wel aangescherpt blijven worden totdat deze voor 20% bijtelling in 2015 ook op 110gram p/km moeten zitten. Het effect laat zich raden: heel veel diesels voldoen nu al aan die 110 gram eis (en er komen er de komende jaren steeds meer bij), terwijl dat voor benzineautos een lastige kluif zal zijn. Zelfs de nieuwe E300 BlueTEC Hybrid is met 109 gram nu al tot 2015 met 20% bijtelling zakelijk te rijden. Wat gaan we dus krijgen? Veel meer diesels. En wat krijgen we dan? Juist: verhoging van de dieselaccijns.
@sir_smokalot nog één laatste toevoeging, dan houd ik ermee op. Misschien is het wel zo fair en balanced om te vermelden dat ook de treinforens loonbelasting over zijn OV-vergoeding moet gaan betalen. Dan ontstaat niet het beeld dat eenzijdig de automobilist gepakt wordt, of erger nog: halen autoblog-reaguurders het massaal in hun hoofd om de trein te gaan pakken omdat dat onbelast is (kan me er alleen niets bij voorstellen, maar wie weet)
Wouter schrijft “De regeling om niet bij te tellen als je een auto niet (of minder dan 500km) prive rijdt komt te vervallen.”.

Dit is nergens in het akkoord te vinden volgens mij. Wel dat het woon/werkverkeer niet meer als zakelijk, maar als prive telt. Bij 220 werkdagen per jaar, betekent dit dat als je minder dan 1 km van je werk woont (enkele reis) je nog gewoon “geen bijtelling” hebt. Dit lijkt theoretisch, maar voor veel DGA’s (mensen met een eigen BV) is de BV op zelfde adres gehuisvest als de woning, en is de woon/werk afstand dus 0km! Geen bijtelling dus.
@TT225man: `Als je een auto van de zaak hebt en daarvoor niet wilt bijtellen, omdat je minder dan 500km per jaar prive rijdt moet je dat “overtuigend” aantonen aan de hand van bijvoorbeeld een sluitende kilometeradministratie. De belastingdienst controleert dit nauwgezet, aan de hand van controles en camerabeelden die tegenwoordig overal gemaakt worden. Dus als je het weekeinde met de auto naar Ikea gaat, en dat is niet terug te vinden in je administratie ben je de sjaak.
Heb sinds kort een spaarrekening geopend, moet natuurlijk wel wat geld achter de hand hebben voor de volgende maatregel..
@dennisr: psst…goud en dat soort shit schijnt ook big business te zijn..
@dennisr:

Roep dat maar niet te luid of ze staan klaar om daarop ook te komen vangen!
@Hupke: Spaargeld belasting :lol: hoeveel is dat dan? Al je spaargeld..
@dennisr:

Jij lacht ermee maar in Frankrijk (en in België is dat idee ook nog niet dood) denken ze erover om ofwel iedereen ofwel enkel ‘de rijken’, waar die natuurlijk heel ‘objectief’ meetbare grens dan ook mag liggen, ieder jaar 1,5% van z’n vermogen (je spaargeld dus) af te gaan nemen.

Wetende dat een gezonde intrest (afhankelijk van de markt maar de geschiedenis leert ons) tegen de 10%-15% zou draaien en de overheden die intresten al een hele tijd kunstmatig dicht bij de 0% houdt (om investeren te bevorderen alsof gratis geld weggeven verantwoordelijk gedrag kan aanmoedigen) terwijl ze dan ook nog eens via inflatie (ze maken dat het geld minder waarde heeft door er meer van bij te maken) ieder jaar een 2% a 3% van je geld stelen.

Dus alles wat je op een spaarboekje zet word nu al eens jaarlijks voor ongeveer 1% indirect (rente-inflatie) gestolen. Ze zouden (in België en Frankrijk) er ook nog eens direct onder je neus nog een percent van willen afnemen.
@Hupke @dennisr Die hebben we in Nederland al: de vermogensrendementheffing. 40% belasting over een totaal fictief jaarlijks rendement van 3% op je spaargeld. Toentertijd bedacht door de socialistische PVDA-minister Willem Vermeend.
@thomaz:

Daar wist ik niets van, thnx ga het eens bekijken. Blij dat we dat in België nog niet hebben. Hier moet je alleen betalen als je rente als inkomen beschouw kan worden. En dat is alleen maar als je genoeg hebt en je dom genoeg bent van het zelf aan te geven. Zolang je beroep niet rentenier is en je geen 100en miljoenen op de bank hebt staan (en wie die dat heeft zet dat gewoon op een spaarboekje?) ga je gewoon vrijuit. (voorlopig nog)
Staatssecretaris.
@sir_smokalot toen inderdaad nog staatssecretaris, later minister van sociale zaken geloof ik.
@Hupke: omg.. dat wist ik nog niet, absurd.. verder ook weinig op te zeggen eigenlijk.. walgelijk!

Maar het word hier ook nog wel erger, betalen betalen en betalen..
the-budel-guy
lease heb je niks aan wij hebben bij ons bedrijf ongeveer 20X de vvolkswagen passat rijden (voor de vertegenwoordigers en nog wat andere functies) en die hebben we via de zaak allemaal zelf gekocht maar wel met VW een deal gemaakt dat ze tot een bepaalde kilometer stand worden gereden en dan kopen hun de auto’s weer terug.
@the-budel-guy: Dat is ook lease. Alleen hebben we het dan over financial lease met een terugkoopgarantie. Je vertelt er overigens niet bij waaróm je volgens jou niets aan operational lease zou hebben (ik neem aan dat je daar op doelt).
@the-budel-guy: Gebeurt ook met bedrijven als Hertz + Citroën.
Voor alle mensen die PeeVeeVee gaan stemmen: bedenk dan wel dat de PeeVeeVee gisteren tégen de komst van de Blankenburgtunnel heeft gestemd, waardoor de stadsregio de komende jaren (zeker als de tweede maasvlakte gereed komt) met een nóg groter verkeersinfarct opgescheept zit. Hierover heb ik trouwens niets op Autoblog gezien, terwijl er bij TK2010 wel geconstateerd dat de PeeVeeVee zogenaamd de “meest autovriendelijke partij van NL is”, zoals Richard de Mos in dit “interview” zegt http://www.autoblog.nl/archive/2010/06/07/stemwijzer-hoe-denkt-de-pvv-over-autos, en daarnaast komt de PeeVeeVee in dit topic als meest autovriendelijke partij uit de bus http://www.autoblog.nl/archive/2010/06/07/stemwijzer-hoe-denkt-de-pvv-over-autos. Autoblog, waar blijft het artikel over het pure kabinetje pesten van de PeeVeeVee door de komst van de Blankenburgtunnel te blokkeren?
Tweede link moest natuurlijk http://www.autoblog.nl/archive/2010/06/08/autoblog-stemwijzer-de-conclusie zijn, en we hebben het hier over de stadsregio Rotterdam.
@thomaz: Kom op man, ben je er eindelijk achter dat de PVV gewoon NU de beste keuze is en dat types zoals jij altijd minpunten blijven opzoeken.. ziek…en wat interesseert mij die tunnel nou?
@The360box: Inderdaad. Stoppen met de euro waardoor we Nederland wel op kunnen doeken (Nederland = exportland). AOW-leeftijd op 65 laten zodat in de toekomst de rekening onbetaalbaar wordt. Hypotheekrenteaftrek in stand houden zodat we straks naast een overheidsschuldencrisis straks ook nog een private schuldencrisis hebben omdat mensen hun huis wat 30% minder waard is geworden niet meer af kunnen betalen.

En wat jou die tunnel interesseert? Lieve jongen, die tunnel zorgt voor ontsluiting van de Rotterdamse haven, zo ongeveer het economisch hart van Nederland. Zonder die tunnel wordt dit gebied onbereikbaar en dus steeds minder interessant voor buitenlandse investeerders. Gevolg laat zich raden: nog slechtere economische prestaties. Daarnaast levert het ook nog eens een berg werkgelegenheid op voor de toch al kwakkelende bouw. Stem jij maar lekker op de PVV die eerst Wouter Bos een draaikont noemde maar nu zelf alle kanten op draait en gewoon de hakken in het zand zet en doet alsof ze van niets weten en niet verantwoordelijk zijn voor het beleid van de afgelopen twee jaar. Weet je wie 2000 jaar geleden terug hetzelfde deed? Pontius Pilatus, die waste zijn handen in onschuld.
@thomaz:

Dat die tunnel nodig en nuttig is, allemaal goed en wel en dat zou een goede reden zijn om er eentje te bouwen.

Maar dat een tunnel graven gewoon om een tunnel te graven goed zou zijn is toch ook maar een Krugmaniaans vertelseltje. Zelfs Keynes zou dat niet durven beweren. Da’s een typisch voorbeeld van een broken window fallacy.
@Hupke:
Het gaat mij niet puur alleen en alleen om het “bouwen om het bouwen”. Was reactie richting @the360xbox die mij wegzet als “een type dat altijd minpunten blijf zoeken” met de toevoeging ziek. Daarmee refereerde ik aan zijn voorliefde voor de PVV, een socialistische partij die het vast geweldig vindt als dit soort werkgelegenheidsinitiatieven uit de grond gestampt worden. Daarom zou die tunnel hem dus moeten interesseren.

@mashell
Goede vraag. Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet zo diep in de materie zit. Wel dat ik in Rotterdam woon en dat hier bij het minste of geringste er meteen een verkeersinfarct ontstaat en alles vastloopt (n15,A15,a16,a20,a13,Willemsbrug, Erasmusbrug, Maastunnel). Dit gebeurt wel een paar keer per week.
@thomaz: En wij maar denken dat de Betuwelijn diende om de Rotterdamse haven te ontsluiten. In de huidige economische tijd met een flinke bevolkingskrimp binnen 10 en 20 jaar op komst moeten we niet alleen de vraag stellen of die tunnel wel nodig is maar ook of die hele 2e Maasvlakte wel zin heeft?
@thomaz: Wat ik gehoord heb is dat de PVV liever wacht en het overzet na de verkiezingen. Enne, al die bezuinigingen zijn leuk maar zouden helemaal niet nodig geweest hoeven zijn als we A) niet bij de EU aangesloten waren B) we niet zo’n idiote minister gehad hadden. En waar ik ziek van wordt is die hele vergrijzing: dat wisten we al 50 al dan niet 60 jaar geleden dat er nu weleens veel mensen met pensioen zouden gaan en wij maar dokken maar over hun pensioen hoeven ze zich niet druk te maken hoor!
Ik dacht dat de Karma ook 0% had?
Pak leaserts aan die in hun pruis/bleumotion/ecoshit 1:15/16 rijden in plaats van 1:25/26.
@jeanclaude: Zij verbruiken 60% meer dan strikt noodzakelijk. De brandstof die ze daarbij verbranden wordt gewoon betaald, dus ook accijns erop? Elke cent belasting die iemand anders betaalt hoeft de overheid niet van jou te hebben, mooi toch? :-)
En hoe zit het als je 0,09 ct per kilometer (kosten ov) van je werkgever ontvangt voor woon-werkverkeer? Ook gewoon belast neem ik aan? De berekeningen gaan uit van 0,19 ct per kilometer. Wie is fiscaal expert en reageert? Het liefst de Jager zelf natuurlijk:-).
@jeanclaude

Je snapt het niet helemaal. Die lui die jij bedoelt zouden in een gewone auto 1 op 10 rijden. Ze verbruiken nu 30% minder en daar profiteren wij weer van (als je even breder kijkt).
Regeren WAS vooruitzien.
Het is verworden tot een zootje populisten die met de waan van de dag leven.
Van links tot rechts.
De pot die de ketel verwijt.
En ik heb nog niemand, maar dan ook niemand gezien die zich boven de partijen probeert te verheffen en gewoon zegt waar het op staat.
@desjonnies:

Komt ervan als politicus een carrière op zich word. Waarbij succes gemeten word aan hoelang je in je zeteltje mag blijven zitten en niet in wat je gedaan hebt en hoelang men de vruchten daarvan kan plukken.
Zodat mensen de indruk moeten geven dat ze druk bezig zijn ipv te kunnen zeggen, wel eigenlijk werkt dat best wel OK over het algemeen, deze gebeurtenis was gewoon uitzonderlijk, laten we er vanaf blijven.
Waardoor er politici zijn die invloed hebben op hoeveel voordeel iemand kan hebben waardoor dan weer iemand die er veel bij wint ook invloed zal hebben op die politici.

Kortom we zitten in een vicieuze cirkel zolang die niet doorbroken word zal er niemand zijn die zeggen waar het op staat.
@desjonnies

Wat let je? Maar dan ook echt boven de partijen, ook die van je zelf dus.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).