Fisker Atlantic is een saaie concept

Auteur: , 36 Reacties

We hebben wat extra foto's en info over de Fisker Atlantic. En een mening.

Sinds de eerste foto’s vroeg ik mij af waarom Fisker deze auto heeft gemaakt. De eerdere conceptcars zoals de Fisker Surf kon ik begrijpen (station) en ook de Karma S/Sunset was leuk (cabrio). Maar waarom nu deze Atlantic? Het is een smallere en kortere Fisker Karma… Ja leuk, lijkt Audi wel. En dat klopt, volgens Fisker kun je de auto namelijk vergelijken met de A5. Blijkbaar is de Karma dan een A7 ofzo?

Persoonlijk had ik wat meer vernieuwing verwacht, zowel qua segment als qua design. Zeker gezien het feit dat het hier gaat om een “concept” versie. Maar goed, vandaar dat Henrik Fisker al heeft aangegeven dat deze auto vrijwel ongewijzigd in productie gaat. Als ie in productie gaat.. Ook liet oprichter en designer Henrik Fisker weten dat ze ongeveer 400 miljoen dollar aan investeringen hebben opgehaald, waardoor de eerder gestaakte werkzaamheden wellicht weer kunnen worden opgepakt. Maar er zijn nog steeds onduidelijkheden over de productiefaciliteit.



36 reacties

true true true, laat ze die cabrio in productie nemen, das een echte toevoeging aan t fisker gamma

bij deze auto klopt kleur en verhoudingen niet :(
Geen verkeerde auto ondanks alle designfrutseltjes, nu nog een m-pakket erop
@W115: zou goed passen bij de BMW motor idd;)
Liever dit dan een spuuglelijke Fisker Surf.
@kraakensmaak: smaken verschillen, zoals je naam al aangeeft;)
En toch vind ik nog altijd niets aan die fiskers. Lijkt me zo saai.
Verhaaltje SAAB, voor deze er komt is de stekker er al uit…
@StijnB: dat riep iedereen ook toen de Karma vier jaar geleden werd geïntroduceerd. En kijk, er zijn er al een paar duizend gebouwd (en in Nederland alleen al 50 geleverd en nog 100 in bestelling). En straks rijdt de Fisker Atlantic in grote aantallen rond en dan roepen de beste stuurlui aan wal dat het met de SUV die daarna komt toch echt gaat mislukken. Het is net als met die meteorologen die voorspellen dat het de strengste winter ooit wordt. En als het dan een zachte winter wordt, hoor je niets meer van ze. Zo zal het jou ook vergaan.
@mattraket:
Saab 9-5’s werden ook afgeleverd… Maarja je hebt gelijk, het is niet alsof er kritiek komt na wegtest of van klanten noch dringend dat ze nood aan extra financiën nodig hebben…
@StijnB: niet zo vreemd dat er bij een volledig nieuwe auto met volledig nieuwe techniek van een volledig nieuw autobedrijf in het begin een paar kinderziektes zijn (die overigens met de laatste software-update die deze week beschikbaar komt waarschijnlijk grotendeels worden opgelost). Dat is niet meer dan normaal. En ze hebben inmiddels weer 350 miljoen dollar op de bank, dus zo hoog is de nood niet.
@StijnB: Mwahahaha…de stekker…
Natuurlijk, wat is hij saai, scroll wat naar beneden en je zit een oooo zo mooie Subaru, scroll eens wat heen en weer en vebaas je over twee exculsieve eenheidsworsten, qua uiterlijk. Zo verbaas ik me ook over de uitspraken over de wagens zeker in de aanhef, een blogger dient zich te onthouden van zijn uitspraken over mooi of lelijk, goed of slecht. Dat is niet belachelijk, dat vind ik belachelijk, maar dit staat wel in de commentaren en niet in de aanhef.
@carlo: aha, dus we mogen in onze video’s en in onze teksten geen eigen mening hebben. Alleen feitjes opdreunen. Tja, dan heb je totaal niet begrepen wat een blog is, en wat wij afgelopen jaren aan het doen zijn.
@carlo: Een blog is juist meningen. Een nieuwssite feiten..
Stationcar achtigen verkopen in de USA en Azie niet. Dat het design lijkt op dat van de Karma is ook geheel logisch: op die manier zorg je voor een herkenbaar merk en modellenprogramma. Doen vele “premium” merken zoals Autoblogger stelt idd ook.

Karma is erg groot en zwaar. Door de veel lagere prijs, minder gewicht, geringere afmetingen en hopelijk ook een nog verbeterd verbruik zal de Atlantic waarschijnlijk veel meer kopers aanspreken.
@fit4fun: Meer omzet dus. Logisch…
“Maar waarom nu deze Atlantic? Het is een smallere en kortere Fisker Karma”

Je geeft zelf het antwoord al. De Karma is met een prijs van 100.000 dollar/euro beslist geen koopje. Als het Fisker lukt deze bak voor om en nabij de 50 mille op de markt te krijgen, hebben ze EV in huis die een stuk bereikbaarder is. Een relatief betaalbare Karma, zeg maar. Zal de verkoopcijfers best ten goede komen, als ‘ie ergens in 2015 op de markt komt. ;)
@ricardo: dat denk ik ook, maar dan hadden ze die concept best wat sexier mogen maken toch? Duurt toch nog jaren voordat ze em gaan maken;)
Een site zoals Autoblog mag juist heel blij zijn dat er mensen bestaan zoals Elon Musk of Henrik Fisker. Is erg risicovol en uiterst moeilijk om zo maar uit het niets complete automerken met baanbrekende technologie uit de grond te stampen.
Zulke auto’s spreken net iets meer tot de verbeelding dan de gemiddelde B of C segment aanbieding..
@fit4fun: ik ben ook positief over het merk en de technologie, maar Henrik Fisker staat juist bekend als designer.. dan valt me dit gewoon een beetje tegen.
@autoblogger: Ik denk dat Henrik juist een lichtend voorbeeld is voor hoe het moet. Hij tekent prachtige auto’s die eruit ziet als een concept, maar die ook daadwerkelijk vrijwel ongewijzgd zo in productie gaan. Dat doet geen ander merk hem na.

Natuurlijk zou hij nog meer de fantasie de vrije loop kunnen laten, maar dan wordt een auto onpraktisch of onrealiseerbaar en dan komt er toch weer een slapper aftreksel uit de fabriek rollen. En dat hebben we nu al duizend keer gezien, bij honderden merken. Elke concept-auto staat tegenwoordig op 22-inch wielen, maar Fisker is de enige die ze dan ook standaard met 22-inch wielen levert in plaats van met laffere 17 of 18-inchers.

Kijk eens naar de BMW i8. Dat is een concept die erg radicaal is, maar waarvan iedereen ook weet dat je hem alleen op een autoshow zult tegenkomen. Die ontwerpers kunnen hun gang gaan zonder rekening te hoeven te houden met de technische en financiële haalbaarheid van hun concept. En de i8 die we straks op straat gaan zien, zal dan toch wat tegenvallen.
@mattraket: Dat heeft ook zo z’n redenen. Kuch marketing kuch. Zou die ook moeten doen, voor ‘ie het weet hoeft ‘ie dan minder of niets meer te lenen. Maarrrr, ik geef wel toe, die Henrik is goed bezig en heeft ook ballen.
Vind de velgen echt heel lelijk. Vind de Karma meer in balans en dat zou dus mijn keuze zijn.
De Karma is heel erg groot (ondanks dat hij nogal laag is) en ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die zo’n auto simpelweg niet praktisch vinden. Bijvoorbeeld omdat hij niet in een gemiddelde parkeergarage past zoals je die bij menig kantoorgebouw vindt.

Het zou me trouwens niet verbazen als ze ook heel snel met een vierdeurs Atlantic komen. Ruimte zat zo te zien.
@oli4k: het is een vierdeurs..
@autoblogger: Verrek zeg, dat had ik helemaal niet gezien. Ik vond hem al zo’n lange kont hebben voor een coupe :-)
of ze hebben dit ontwikkeld om vooral verkoopcijfers te hebben en tegen de overheid/invessterders te kunnen zeggen: we maken auto’s voor iedereen.

Moet zeggen, zelf karma gereden, kennis heeft 2de in belgie, en valt tegen …kinderziektes bij de vleet…
@tborre: Ze lenen geen geld meer bij de overheid, al sinds april vorig jaar niet meer. De ontwikkeling van de Atlantic wordt betaald met privaat geld, dus ze hoeven het voor de overheid niet te doen.
hoe meer in de middenmoot hoe conservatiever de auto…kijk naar golfs etc
Spoilertje erop, zwarte velgen dan mag deze elektrobak voor me deur staan
‘Dirty’ Harry Callahan: Well, opinions are like assholes. Everybody has one.
@Vincegail: Lol, nice one.
Nou ik vind dit wel een aardig model. De Karma is juist té groot en breed en daarom eigenlijk niet geschikt voor Nederland. Deze Atlantic past hier letterlijk en figuurlijk beter. Daarbij ziet de auto er wel hetzelfde uit, maar stoor ik me daar (nog) niet aan omdat er niet zoals bij Audi 753 modellen zijn die er allemaal hetzelfde uitzien, maar slechts 2 die herkenbare familietrekken hebben.

Met de BMW motor erbij en geen CO2 gedoe (belasting) zou dit best wel eens een succes kunnen worden in Nederland, mits ze het ding goed afwerken en alles werkt zoals het zou moeten werken.
Als ik moet kiezen tussen een auto met 5+2 stoelen waarvan minstens 2 nooit gebruikt zullen worden, of eentje met 4(5) stoelen, dan is mijn keus snel gemaakt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).