Fisker Karma krijgt 0% bijtelling [updated]

Auteur: , 36 Reacties

Een opsteker, dat kon de Fisker Karma goed gebruiken. De Nederlandse markt is erg belangrijk voor de fabrikant, maar de CO2-uitstoot zat net aan de verkeerde kant van de grens. Dit wordt nu rechtgezet, waardoor de auto een klap interessanter wordt voor onze markt.

De CO2-grens voor 0% bijtelling ligt in Nederland op 50 gr/km, de Karma stoot met zijn verouderde 2 liter GM-blok 53 gr/km uit, waardoor hij in het 14%-tarief valt. Dat is nadelig, want een auto als de Tesla Model S is puur elektrisch en vangt dus wel 0% bijtelling.

Je zou zeggen: schaaf er een paar gam af, dan ben je er, maar we weten niet hoe makkelijk dat is. Bijna elke fabrikant met een 14%-bijteller doet het wel, maar dit zijn dan ook wat grotere jongens dan het piepkleine Fisker.

Wellicht dat het daarom een tijdje heeft geduurd, of misschien is het pure noodzaak omdat de afzet tegenvalt, maar de Karma van de toekomst heeft een uitstoot die is gereduceerd tot 47 gr/km. Als je hem voor 2014 least, betaal je dus geen bijtelling (lease je ‘m in 2014, dan geldt 7% bijtelling).

Bestaande eigenaren kunnen hun auto laten ‘omkatten’ door Fisker, maar daar hangt dan wel een prijskaartje aan. Ik vraag me ook af of je daarna simpelweg naar de overheid kunt wandelen en je nieuwe bijtellingstarief kunt claimen.

Het nieuws is in ieder geval een positief verhaal uit de Fisker-stal, en dat hadden we al een tijdje niet meer gehoord, na de grote Sandy-Fisker-sloop en het verhaal dat er al meer dan een half jaar geen Karma meer uit de fabriek komt rollen, wellicht mede door het faillissement van de batterijenleverancier.

Of zie je toch meer heil in de dikke V8-Destino van Bob Lutz en zijn kompaan?

UPDATE: Het klopte! De uitstoot van de Karma is voor Nederland teruggebracht naar 47 gram. Fisker-eigenaren van het eerste uur kunnen de auto laten ombouwen middels een upgrade pakket. Dit kan gewoon bij de dealer. Meer info op Groen7.nl.



36 reacties

Prachtige auto, hoop dat Fisker geen DeLorean achtig einde krijgt.
‘Als je hem voor 2014 koopt, betaal je dus geen bijtelling (koop je ‘m in 2014, dan geldt 7% bijtelling).’

Als ik een auto koop betaal ik uberhaupt geen bijtelling..
True. Leasen is een beter werkwoord. Heb t aangepast.
@tmenges: jij niet nee, maar mensen die zakelijk een auto kopen (ondernemers bijvoorbeeld) betalen per jaar 14, 20, of 25 procent aan bijtelling als ze de auto ook privé willen rijden.
@dennis201296: Dan kopen ze hem dus niet. Dan HUREN ze hem.
@alcantara: zakelijk kan je ook gewoon een auto kopen hoor.. Alleen de bestuurder betaald dan wel bijtelling voor privé rijden
@alcantara: hun b.v. betaalt toch
@dennis201296: nee klopt maar zakelijk koop je geen auto, je least hem dan meestal
@tmenges: Nee hoor ik heb op de zaak ook 2 Peugeot 107 staan, gewoon gekocht was interessant ivm belasting aftrek.
Ik moet wel ritten registreren voor de fiscus.
Maar leasen is echt niet altijd gunstiger.
@tmenges: nee hoor, het is zakelijk gezien zeer interessant om deze auto te kopen, dan ben je minder kwijt dan aan een kale golf diesel. Via agentschapnl.nl zijn er erg aantrekkelijk EIA en WIA regelingen.
Fisker is een super mooie wagen met volle design enz aleen voor 408 peekaa’s en een top van 200 ongeveer vindt ik wel weinig.
Heerlijk dat sarcasme: “De Nederlandse markt is erg belangrijk voor de fabrikant,…”
@gregorius:
Dit is geen sarcasme… In Nederland worden de meeste Karma’s verkocht afgezien van de VS.
@b0ss: die 3 die er rondrijden haha
@gregorius: Klopt wel

Als je bedrijfsmatig zo’n auto aanschaft mag je ook nog een paar leuke investerings aftrekken doen. Aangekleed kost een Fisker 130k. BTW terug uiteraard maar ook Milieu investeringsaftrek, kleinschaligheids investeringsaftrek en varialbel afschrijven. Als je zo’n auto aan kan schaffen neem ik aan dat je 52% IB hebt. Je mag deze posten aftrekken van je winst. Tikt wel lekker aan hoor.
Goed nieuws voor Fisker. Mijn gun-factor ligt nog steeds erg hoog bij Fisker. Hoop er eens 1 te bezitten. Vind het een geweldig ding.
Is er ook al bekend wanneer de Karma naar 0% gaat?
“..Ik vraag me ook af of je daarna simpelweg naar de overheid kunt wandelen en je nieuwe bijtellingstarief kunt claimen.”

Anders ‘importeer’ je je Fisker toch ‘zogenaamd’ naar Nederland, nadat deze is omgebouwd. Volgens mij betaal je dan alleen de import kosten enzo. BPM hoef je toch niet te betalen over zo’n schone auto. En bijtelling geldt alleen voor zakelijke rijders, dus die BTW hoef je ook niet (opnieuw) te betalen. Dan heb je 0% bijtelling én een nieuwe kentekenplaat!
Of denk ik nu te simpel?
@b0ss: ja, je denkt te simpel… Op het Certificate of Conformity staat dan nog steeds 51 gram. En dat is altijd toonaangevend voor de fiscus. Of je moet hem dan individueel laten keuren maar dan nog moet je zélf de uitstoot laten meten!
toch erg gunstig dat hij er net binnen valt
@ beiersmonstercocksyndroom 3 stuks? er zijn er in Nederland nu +- 150 verkocht.. Rijd overigens fantastisch en die 408pk is echt meer dan voldoende. Rijd voor het gevoel veel vlotter dan een vergelijkbare auto met een zware benzine motor
@scharknose: tuurlijk is ie voldoende 408 pk is zowieso voldoende alleen ja de top van zo’n auto verwacht je meer maar waar in nederland kan je nou 200plus rijden ook heel zelden….
@scharknose: ok wist ik niet ben geen electrofiel dacht dat ze allemaal afgebrand waren( naar blijkt alleen door mij) Ik zie er vaak een rijden dat wel, ontwerp is ok maar verder niet mijn ding
@scharknose: jij hebt nog maar weinig sportwagens gereden . Kijk eens naar de accelaratietijd… Mijn buurjongens megane rs is sneller. Gaaap…
‘In Nederland worden de meeste Karma’s verkocht afgezien van de VS.’

Daar uit blijkt maar weer ‘ns wat voor een ‘daverend succes’ die peperdure en overgewaardeerde auto dat apparaat wel niet is.
Ik vond dat idee van die ondernemer laatst wel slim, lepel een fijnklinkende V8 onder die mooie lange neus en voila, we hebben een ECHT begeerlijke auto !
@lemans96: in Amsterdam struikel je over de Fisker Karma’s. Volgens mij zijn er meer Karma’s dan Chevrolet Volts, om maar een vergelijk te noemen.
Ik heb een Karma in Friesland gezien. Stoer ding. Ik hoop dat ze het redden. Een ecokar die er niet als een muesli-auto uitziet verdient alle lof.
Ik denk eerder dat de Karma gewoon zwaar ondergewaardeerd word. Meeste mensen zijn zeer sceptisch over het concept, maar draaien behoorlijk bij als ze een keer erin hebben kunnen rijden. Ik zal zeker niet beweren dat het een perfecte auto is, dat is hij ook zeker niet, maar veel genoemde bezwaren zijn gewoon onzin, en worden in 99% van de gevallen geroepen door mensen die nooit in deze auto hebben kunnen rijden.
@scharknose: Alles leuk en aardig maar tegenwoordig kun je, door het lezen van gerenomeerde autobladen(EVO, Autovisie, Sportauto,etc.) toch echt wel een redelijk goede indruk krijgen hoe het is om met een auto te rijden.
Daar uit blijkt bij de Fisker:
-Dat ie heerlijk stil is.
-Dat ie uitstekend accelereert.
-Dat ie toch echt wel flink zwaar is.
-Dat ie vanwege dat hoge gewicht nou niet de scherpste wegligging heeft.
-Dat ie, als je er mee gaat rijden als ware het een sportwagen, het verbruik schrikbarend stijgt en er op enkel accu’s dan niet ver mee te komen valt.
-Oh ja, en dat ie een bedroevend lage topsnelheid biedt voor dat geld…

Dus nee, doet u mij maar de waarde in euro’s op mijn rekening, dan koop ik direct een Nissan GT-R. ;-)
@lemans96: De enige juiste conclusie voor dat geld: Nissan GT-R :)

Misschien wel leuke test op autoblog/Groen 7: Fisker vs Tesla Model S
Het is net wat je wilt. De punten die je noemt zijn waar, maar waarom zou je met een Fisker gaan rijden alsof het een sportwagen is? Hij nodigt er totaal niet toe uit. Qua rijeigenschappen vind ik hem het best te vergelijken met een A8 / 7 serie / S-klasse, en die nodigen ook niet bepaald uit tot rijden als een sportwagen. (qua buitenafmetingen is een fisker zelfs groter) Het enige waartoe hij wel uitnodig is stevig acceleren, omdat het zo bijzonder makkelijk gaat. Wegligging vind ik persoonlijk meer dan prima, al het gewicht zit onderin. op het scherpst van de snede zal een A8/S/7-serie ongetwijfeld veel beter sturen, maar hoevaak doe je dat nou met zo’n auto?

Topsnelheid is inderdaad wat aan de lage kant, maar in duitsland schiet je met 200km/ h toch nog aardig op. Zo langzaam is dat nou ook weer niet. Overigens is hij op die snelheid nog wel ontzettend stil en stabiel en geeft hij het gevoel dat hij qua chassis nog veel harder kan. Technisch kan hij natuurlijk ook veel harder ,hij is echter begrenst ivm de warmtehuishouding van de accu. Overigens gebruikt hij inderdaad wel serieus benzine bij dit soort ritten in duitsland, maar daar is hij natuurlijk ook niet voor bedoeld. Als je veel in duitsland rijd kan je dus inderdaad beter voor een diesel gaan.

Uiteraard is een GT-R veel leuker, maar dat is een beetje appel met peren vergelijken. Voor ondernemers is de fisker overigens veel goedkoper dan de GT-R
aah beter ! prachtig ding dit !
In NL verkoopt ‘ie als een malle (relatief), dat komt doordat er hier zoveel natuurliefhebbers zijn… Not.
Denk altijd een de BMW z8 als ik die neus zie…
en trouwens, auto’s wassen is slecht voor het milieu dus krij je volgend resultaat:

http://i43.photobucket.com/albums/e387/sathan13/foto22_zpscb4426e9.jpg

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).