Ford 1.0 EcoBoost wint International Engine of the Year

Auteur: , 47 Reacties

Blijkbaar was niet alleen Wouter danig onder de indruk van Ford's nieuwe 1.0 driecilinder EcoBoost motor. Ook de jury van de International Engine of the Year verkiezing was zeer te spreken over deze kleine driepitter. Ford kreeg naast de hoofdprijs daarom ook nog 2 andere prijzen toegewezen. Mogen we drie hoeraatjes voor Ford horen?

De internationale jury bestond uit 76 journalisten uit 35 landen en naast de titel International Engine of the Year 2012 won Ford ook nog eens in de categorieën “Best New Engine” en “Best Engine Under 1.0-litre”. Het is overigens voor het eerst dat Ford deze prestigieuze prijs binnensleept. In het verleden waren het voornamelijk BMW, Volkswagen en Fiat die er met de prijzen vandoor gingen.

En passant haalde Ford ook nog even de hoogste score ooit tijdens de verkiezing met hun piepkleine motor die onder andere leverbaar is in de Focus, C-MAX en B-MAX. Onlangs vestigde Ford ook nog 16(!) wereldrecords met deze motor die het oppervlak heeft van een velletje A4 papier.

Ford vermeld ook nog trots enkele van de innovaties die de 1.0 liter EcoBoost motor heeft:

– Een uitlaatspuitstuk dat in de cilinderkop is gegoten, wat de temperatuur van de uitlaatgassen verlaagt en een optimale brandstof-luchtverhouding mogelijk maakt in een breder toerentalbereik;
– Een uniek gietijzeren blok, waardoor de motor sneller op temperatuur komt dan een gewoon aluminium blok, met als gevolg dat er 50% minder opwarmenergie nodig is en het brandstofverbruik verder daalt;
– Twee primaire aandrijfriemen die in een oliebad draaien zodat de motor stiller en zuiniger werkt;
– In plaats van energieverslindende balansassen is gekozen voor opzettelijke ‘onbalans van het vliegwiel en de poelie’ om zo de motorconfiguratie te neutraliseren.



47 reacties

Good job ford
Goed bezig, ford! Eindelijk erkenning van wat ford liefhebbers al veel langer weten…
@dadutchdude: dat ze (goede) muslie motoren bouwen?
@dadutchdude: bestaan die nog dan :-)
Hoera, hoera, hoera!
En terecht, het is een mooi stukje techniek, welke in de praktijk gewoon prima werkt. Nu nog afwachten hoe ze het er na een aantal jaar van af brengen…
@sajmun:

Dat werd vroeger ook gezegd toen ze overschakelden van 2 naar 4 kleppen per cilinder, en bij nog wel meer ontwikkelingen…
hahahaha .. en gewoon weer giet-ijzer toepassen ..
daar durft niemand meer voor uit te komen ..
@lincoln: gebruikt Renault ook in hun sterkere motoren hoor. De F4R uit de Clio RS, Mégane RS + GT, Laguna GT en Espace 2.0 Turbo is ook nog steeds een volledig gietijzeren blok.
@RRenault:

yep .. maar niemand loopt er mee te koop ..
klinkt niet echt high-tech ..
@RRenault: Dat is ook al een heel oud beestje….
@Northwestern: In de basis wel ja, maar alles rondom het blok is inmiddels wel aardig bij de tijd hoor. En het blijft gewoon een heerlijk blok. Best veel kracht onderin en toch geen moeite met doortrekken.
@RRenault: Had geen idee dat het een gietijzer blok was, maar blijkt te kloppen! De F van F4R staat voor fonte, en is Frans voor gieten, als in gietijzer.
@lincoln: Leuk, opvoeren door de uitlaatpoorten te vijlen en als je een warmloper hebt gewoon honen en overmaat zuigertjes er in :-)
Riemen in een oliebad? Ik heb geleerd dat riemen/snaren ver van olie uit de buurt moeten blijven!!
@gearhead: vind ik ook maar raar, misschien als er goede tanden op staan dat het geen kwaad kan?
Leuk blokje :)
Blijkbaar is het nog een goed blok ook!
Het ziet er niet echt high tec uit, maar dat is het vanbinnen ongetwijfeld!
@vale46: Da’s nou een lastig trekje aan deze verkiezing: Er wint nogal eens een motor die later berucht wordt voor onbetrouwbaarheid.
Wel grappig dat juist Ford met zo’n blokje komt. Amerikanen zijn juist de benzinedrinkende gasten met 7L moter enz. Blijkbaar kunnen ze het wel…
@bosje: Ford heeft een grote ontwikkelafdeling in de UK zitten. Ik vermoed dat dit blokje daar ontwikkelt is…
@bosje: Lol, Amerika rijdt ook al massaal in Priussen hoor.. Bovendien, Ford heeft een hele grote Europese ‘divisie’.
@bosje:

MB Audi en BMW zijn niet van Amerikaanse origine ..
@bosje: Blokje is ontwikkeld door Dunton TC in Engeland, onderdeel van Ford. Dacht je dat Amerikanen een zuinige 3 cylinder kunnen ontwikkelen?
@raphael: *cilinder.
@raphael: ik had anders ook nooit gedacht dat Dunton TC dat zou kunnen, maar sinds mijn vertrek is heeft men blijkbaar wel wat gemoderniseerd.
Is interessante techniek, ik heb liever dit soort motoren dan elektrische motoren. Hieperdepiep hoera!
En wat heeft BMW dit jaar gedaan? Ik heb begrepen dat zij in verschillende categorieën (van 1.6 tot 4.0 liter) 4 prijzen in de wacht hebben gesleept. Ik kan er verder alleen niets over vinden. Hebbben jullie niet een kopleet lijstje…?
Mooi Europees subsidieblokje. Zeker geen credits naar Ford die via de Britse overheid bij de Europese Investeringsbank investeringen los peuterde om dit te financieren.
@raphael: Er is een Nederlandse modetycoon geweest die in Zweden geld van de Europese investeringsbank in een bodemloze put gegooid heeft. Dan is dit veel nuttiger.
Niet echt indrukwekkend: mijn blokkie redt ook 120 pk/liter (zonder turbo) en die is al 10 jaar oud..
@jmeverts: maar rijdt bij gewoon gebruik niet zo comfortabel (en zuinig) als een turbo motor met hetzelfde specifiek vermogen. Dat is het voordeel van een turbo.
svenbmw via iPad app
Gewoon terug in de tijd dus , simpel is dus altijd nog het beste !
Van harte ford !! Ik rij nu n maand in de 1.0 hatchback van 100 pk , ben supertevreden hij is vooral heel stil . Wel een vraag : zo enorm zuinig is ie tot nu niet , als ik in normaal verkeer mijn best doe haal ik 1 op 15 !! Hoe is jullie ervaring ?
@hansi22: wat is “normaal verkeer”?

Veel autostrade, veel stad, een combinatie?
Musli gaap!
@meneersander: Nee hoogstaande techniek. Dit gewoon veel moeilijker te maken dan een dikke AMG of M V8.
@mashell: Oja? Het rijdt net zo zuinig als de oude ongeblazen 1.6jes…
kleine motor meer vermogen…
wie ziet hier nog meer de volkswagen horror verhalen voorbijkomen.
klein is niet fijn.
@smartye36: die distributie problemen hebben eigenlijk niks te maken met downsizing hoor. Het heeft de problemen hooguit iets verergerd.
Proficiat!
Ze zijn ook nog betrouwbaar, iets dat volkswagen al jaren is kwijtgeraakt…
@p993: En dat kun je concluderen na de 2 maanden dat ie op de markt is?
@raphael: ik hoop van harte (voor alle VW huisvaders) dat ze de problemen opgelost hebben!
Mooi blok hoop dat ie een beetje betrouwbaar is.
1.0 belachelijk,over paar is zeker en 500cc motor van het jaar, ik mis de oude tijden !!!
zijn aleen vele mensen vergeten dt zon 1.0 motor veel harder moet werken om bij de 100 te komen en constant op volle toeren draait. dit beteknt dus dat deze blok ook niet zo lang mee gaat.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).