Ford en MINI trekken zich terug uit WRC

Auteur: , 32 Reacties

Terwijl het World Rally Championship volgend jaar zowel Hyundai als Volkswagen mag verwelkomen, zijn er ook twee grote spelers die hun handen van het rallyspektakel trekken. Om geldredenen wordt de racehobby bij Ford en MINI stopgezet.

MINI draait geldkraan dicht
Na anderhalf jaar rallyrijden en drie podiumplaatsen geeft MINI op, aangezien het economisch behoorlijk ruk gaat in de Europese autosector. Dergelijke hobby’s sneuvelen dan logischerwijs als eerste. Officieel was MINI na de Monte Carlo Rally al geen fabrieksteam meer wegens ingetrokken steun. Teampartner Prodrive gaat wel gewoon door met raggen in de Countryman JCW WRC, maar dan zonder (financiële) steun vanuit München. Je zult de MINI’s volgend jaar dus nog gewoon in actie zien tijdens de stages.

Ford stopt met springen
Ook Ford maakte zojuist bekend dat men na het seizoen 2012 stopt met het FIA World Rally Championship. Als reden wordt een herbezinning op de zakelijke activiteiten in Europa genoemd. Oftewel, geen geld meer voor over. we zijn benieuwd of het vertrek van hoofdsponsor Abu Dhabi naar Citroën er ook iets mee te maken heeft. Ford’s rallypartner, het Britse M-Sport, is vooralsnog van plan actief te blijven met de Fiesta in het WRC. Ford is in overleg met M-Sport om steun te blijven verlenen op het gebied van auto’s en engineering.

Tja, als een geldredenen hoofdzaak worden om te stoppen met het WRC, hoe zeker is de toekomst van de rallyhelden uit de PSA-stal dan eigenlijk?

Autoblog Nazorg: video over 10 jaar Ford Focus RS in het WRC.

Video compilatie: 10 jaar Ford Focus RS in het WRC



32 reacties

Tijd voor Lancia om terug te komen.
@alcantara: met wat? Die hebben helemaal geen model dat volstaat in de WRC
@awesome: neem een Guilietta, plak er een Lancia-embleem op, en gas!
@smotsholle: verkeerde segment.
Zoals hieronder aangegeven zou het wen ypsilon worden, maar of dat een succes zou zijn?
Ik denk dat het WRC een langzame dood gaat sterven. Te veel geneuzel, te weinig actie.
Het begint steeds meer/ te veel op de F1 te lijken.
Over de F1 gesproken: weet iemand of het al bevestigd is dat Sport1 de rechten krijgt? In dat geval moet ik maar eens kijken wat voor sporten ze nog meer uitzenden, want €16 per maand alleen voor de F1 is wel erg veel geld….
@awesome:
Die hebben ze wel in de vorm van de Ypsilon, er wordt immers tegenwoordig met B-segment bodies gereden.
Ze missen alleen de financiele armslag en de wil om er weer aan te beginnen….
@alcantara: Groep B rally weet terughalen met een veilige manier :-)
@alcantara: Dat is ook mijn grote wens. Ik denk dat weinig mensen hier weten dat Lancia het meest succesvolle merk in de historie van Rally is.
@ferry832: volgens mij kent vrijwel iedereen de Delta\’s wel.
Het past helemaal niet in de huidige strategie om weer te gaan racen. Lancia wil het luxelabel van de fiat groep zijn.
Zonde!!!! Eindelijk kans voor Ford om kampioen te worden zonder Citroen met Loeb en stoppen ze ermee!
Ik verwacht dat Citroën ook aan gaat kondigen dat ze er mee stoppen.
Het is simpelweg niet te verantwoorden naar je personeel, en helemaal niet als de zaken slecht gaan.
@awesome: Daar doen ze het dan wel weer goed. Zullen ze daar dan niet iets winst mee weten te halen? Lijkt mij ook zeer goede reclame om als rally kampioen bekent te staan.
@awesome: Dat hebben ze bij mijn weten al een soort van, althans, Citroën heeft aangekondigd geïnteresseerd te zijn in de WTCC en dan zou men het WRC hiervoor inruilen. Dit zou in 2014 al het geval zijn en Loeb zou dan ook meegaan naar het WTCC. Volgens mij zijn er alleen nog geen officiële bevestigingen hiervoor.
@awesome: ze hebben net aangekondigd dat ze doorgaan in 2013. Het budget is weliswaar met 60% omlaag gegooid, maar dankzij Abu Dhabi als (rijke) sponsor gaan ze toch door.

Als die sponsor niet was gekomen was Citroën waarschijnlijk wel gestopt.
@robbie: Hoe zit het dan met de huidige sponsor Red Bull die ook wel aardig veel geld bezit en alles wat los en vast zit probeert te sponsoren?
Tja, ik denk dat de “Win today, sell tomorrow”-vlieger niet echt meer op gaat.
Wordt ook uitgezonden op kut tijden waarvan (behalve de enthousiasteling) niemand op de hoogte is omdat er veel te veel ander bullshit op televisie is. Beat the Fucking Voice of Holland Has Got Talent.
@appelsenperen: dat had er ook vooral mee te maken dat het World Rally Championship op dit moment een grote puinzooi:

– De promotor North One Sport ging vlak voor de start van het jaar failliet, de eerste rally’s werden bij Eurosport gestald, maar na twee rally’s liepen de onderhandelingen tussen de failliete boedel, de FIA en Eurosport spaak (ging over de overname van het personeel dat bij North One actief was).

– Vervolgens neemt BMW Prodrive de fabriekssteun af en geeft die aan een goedwillend team van amateurs die er ook weinig mee aan konden vangen.

– De Fia probeert een nieuwe promotor te vinden, maar het duurt allemaal zo lang dat hoofdsponsor Nokia wegloopt en eigenlijk alleen Motors tv nog een WRC programma doet (daar komen ook de snippets vandaan die rallyreport uitzendt). Uiteindelijk zal volgend jaar Red Bull de job van promotor op zich gaan nemen.

– Er was ook nog gerommel met de rallyorganisatoren over de kalender van 2013 en de manier waarop de FIA heel drammerig voorwaarden probeerde er door te drukken waar geen enkele organisatie zich in kon vinden. FIA dreigde er zelfs mee dat rally’s die niet tekenden niet op de kalender zouden komen. Waarop alle organisaties weigerden de overeenkomst te tekenen.

In die omstandigheden verbaast het mij niet dat men het zinkende schip verlaat
Was eigenlijk wel te verwachten. Dit jaar al waren er eigenlijk maar twee fabrieksteams over: Citroen en Ford. De rest waren allemaal privéteams. Eigenlijk creeër je nu dezelfde situatie als in het WTCC waar Citroen zo graag naar toe wil in 2014, waar op dit moment maar één fabrieksteam actief is en de rest zijn privateers.

Ik denkt trouwens dat het uitstappen van Ford er vooral mee te maken heeft dat hun kopman JM Latvala de overstap naar Volkswagen gaat maken. Men keek al eerder kritisch naar het WRC omdat Loeb alles won en de Ford-rijders gewoon teveel fouten maakten om gevaarlijk te worden. Nu hun kopman er mee ophoudt is de maat vol.
Jammer, ik vond hun crashes best leuk om naar te kijken.
Zo dat heeft Mini lang volgehouden…
Moet het niet “JCW” zijn -> “John Cooper Works” ?

Misschien dat Ken Blocks Gymkhana voor Ford een betere marketing is dan het WRC.
Mini eruit vind ik wel jammer, want deze hebben veel potentieel denk ik.
@dbonline: de auto’s zul je nog wel zien. Prodrive blijft als prive-team meedoen en BMW heeft zich dit jaar per contract verplicht tot 2018 de motoren voor de JCW Mini te ontwikkelen. Ze leveren dus wel de hardware aan geïnteresseerde klanten (heb begrepen dat Juho Hänninen en Mads Ostberg met Prodrive over 2013 onderhandelden)

Ford als fabrieksteam eruit is al eens eerder gebeurd. In 1979 werden ze kampioen met Bjorn Waldegaard en in 1980 stond Waldegaard op straat omdat Ford zich plots terugtrok. Dave Sutton zette toen twee gekochte auto’s met Rothmans sponsoring in voor Ari Vatanen en Hannu Mikkola. In 1982 verdween Ford zelfs helemaal om pas weer in 1986 terug te keren met de RS200 group b auto.
@dbonline: check! Is aangepast!
Citroën en Loeb blijven gewoon oppermachtig net als toen Citroën zich in de Dakar Rally ging mengen, gelijk 4 x gewonnen.
Mooi, alle merken weg, regels aanpassen – enkel nog productiewagens met een rolkooi – en dan achteruit gaan staan en genieten van het spectakel.
Wordt het bij BMW regel om met veel bombarie aan een raceteam te beginnen en er dan na 2 jaar weer mee te stoppen? Ze moeten er dan langzaam maar eens aan gaan denken om de DTM en superbike aktiviteiten op een lager pitje te schroeven.
Ford’s vertrek uit de wrc is geen verrassing maar een optelsom. Totaal geen prijzen halen + overstap naar wtcc + overstap hoofdsponser naar concurrent.
Met het vertrek van Chevrolet uit het wtcc hoop ik wel dat beide kampioenschappen wat meer spectakel krijgen al zal dat door het verblijf van Citroën in het wrc nog niet mee vallen. Maar dat ligt er ook nog aan, aan wat S. Loeb gaat doen. Afwachten dus.
@doba95: VW en Hyundai begonnen een fabrieksteam voor WRC van volgens jaar, dus meer spanning kun je theoretisch verwachten met 5 fabrikanten, waarvan dus 3 fabrieksteams. Ook in WTCC komt Honda naast Ford als fabrieksteam.
Van de week voor het eerst bij een rally geweest
Was in werkendam zo beetje rondom mijn deur
Vond het best wel spectaculair
Vooral die sneller jongens
Ik heb vandaag wel een stuk of wat lantaarn palen en schrikhekken gezien die plat lagen
Rally is jammer genoeg al jaaaaren maar een zeer flauw afkooksel van wat het ooit geweest is. Als je kijkt naar de jaren \’70, \’80
@Rohrl-fan: Mijn reactie via de iPhone app is blijkbaar maar voor een heel klein deeltje doorgekomen.

Toch effe 2de poging doen dan!

Ik begon dus zoals je hierboven kan lezen met de opmerking dat rally nog maar een schim is van wat het vroeger was. De jaren ’70, ’80 & ’90 waren de hoogdagen, met een piek van 1982 tot en met 1986 dankzij de groep B monsters.

Het ‘WRC’ zal zich moeten gaan heruitvinden als ze nog een toekomst willen. Mijn inziens kan men daarvoor 2 kanten uit:

Optie 1: Men moet terug meer naar de roots. Langere & zwaardere events met veel exotischere wagens en desnoods zelfs verplicht RWD wagens ipv proto’s die lijken op het hatchbakje van een secretaresse zoals de Fiesta, DS3 en zo. De huidige GT klasse met Aston Martin V8’s, Porsche 911 GT3’s, BMW Z4’s en zo lijkt mij alvast een stap in de goede richting.

Optie 2: Anderzijds lijkt het me ook een goed plan om meer in de richting te gaan van events zoals de X-games. Wagens met dik 600pk, een kalender met events over de hele wereld die allemaal gestreamd worden op het net. Hiermee zou men ongetwijfeld een jonger publiek aantrekken!

Persoonlijk verkies ik de eerste optie, maar anderzijds denk ik dat het 2de plan meer succes zou hebben.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).