Ford Europa verloor in 2012 €150.000,-. Per uur…

Auteur: , 75 Reacties

Stel je eens voor dat je een uur lang sigaren aansteekt met briefjes van 500 euro. Als je dit 297 keer lukt, dan heb je net zo veel geld verbrand als Fords Europese divisie.

Bizar eigenlijk, maar bij een wereldbedrijf met een miljoenenverkoop (5,7 miljoen in 2012) als Ford gaat het nou eenmaal om flinke knikkers. De winsten kunnen enorm zijn, maar de verliezen ook. Als het hele Ford-concern een duizendpoot is, dan is de Europese divisie een manke poot. Al jarenlang. Het beest loopt er prima op door, maar toch merkt het gehele organisme het wel.

Over 2012 werd er door het merk met de blauwe ovaal in Europa een verlies geleden van maar liefst 1,3 miljard euro. Dat is ’13’ met acht nullen er achter dus. Elke dag ruim 3,5 miljoen, of elk uur 148.401,83 euro op de brandstapel, etmaal na etmaal na etmaal. Toedeledokie, en koop er vooral niks leuks van, want het zijn rode cijfers, die allemaal de boeken in moeten.

Gelukkig voor Ford werd er in de rest van de wereld een stuk beter geboerd. De totale winst voor belastingen kwam uit op 5,93 miljard euro (7,97 mld USD). Europese verliezen, volgens Ford zelf te wijten aan de herstructurering (lees: fabriekssluitingen in Genk en het VK), zwakke verkopen, en investeringen in nieuwe modellen, hakken er echter wel in. Voor 2013 wordt overigens een nog groter verlies (1,4 mld+) begroot.

Bovenstaande zal Ford gebruiken als legitimering om de bezem door de Europese productie te halen, maar tegenstanders hiervan zullen wijzen naar het grote plaatje, waarin er nog steeds een dikke winst onder de streep staat. Wat vind jij?

Fords CEO Alan Mulally blijft vrolijk

Voor de salariëring van topman Alan Mulally zal vooral naar het totaalplaatje gekeken worden. Zal hij dit jaar over de 58 miljoen dollar van 2011 heen gaan?



75 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
En nog durven janken als ze ’n fabriekje met 4300 man sluitie doenie..
Mulally staat niet echt te boek als een korte termijn strateeg ..
een fabriek sluiten is een enorme kostenpost ..

zal over een jaartje of 4 wel weer goed komen ..
@lincoln: Zeer CEO waardig dus.
@kaasboerin:

hij heeft idd meer ballen dan Samson/Rutte en de 148 rovers bij elkaar ..
@lincoln:
Reactie had hier gemoeten :

Vergelijk met Rutte gaat helaas niet op.
Al die mensen die hij eruit flikkert kloppen aan bij Rutte om een uitkering.
Mensen die Rutte eruit flikkert kloppen aan bij… Rutte.
@Hubert:

komt omdat ie geen ballen heeft ..
@lincoln: op welke 148 rovers doel je? ;)
@lincoln: “hij heeft idd meer ballen dan Samson/Rutte en de 148 rovers bij elkaar ..”

Ford maakt tenminste nog 5,93 miljard totale winst.
De Nederlandse verzorgingsstaat draait al jaren verlies met grote nationale schuld als gevolg.
triest als er dan honderden mensen ontslagen worden.
@ruub-ster: Triest hoezo triest, je maakt verlies dan pleur je er mensen uit, klaar!
@911GT2: Geen mensen, geen productie, klaar!!!
@autogedrocht:

Minder mensen, wel productie…
@911GT2:
Juist zo’n kl*teopmerking getuigt van de kortzichtigheid, waaraan tegenwoordig veel “managers” lijden. Totdat het jezelf treft. Maar ja, onkunde is ook een kunde.
@9000cse: Wat manage jij dan?
@kaasboerin:
Ik heb in de autowereld meer gemanaged dan jij ooit zult weten te bereiken.
@9000cse: Ja het is kortzichtig wat hij hierboven zei..
Maar van duurzaamheid hebben weinigen hier van gehoord..
Impulsief en op emotie bleren..
Ford heeft al langer dan een eeuw duizenden mensen werk gegeven, nu moeten ze een fabriekje sluiten zodat ze dat nog tientallen jaren kunnen doen, worden er auto’s in de fik gestoken op het bedrijfsterrein..
Zijn die gasten al trouwens aangeklaagd voor brandstichting??
Of hebben ze er al een leuk zakje geld mee losgepeutert..?
@9000cse: Wat is kortzichtig dan? Een miljoenen verslinden fabriek aanhouden die nooit meer geld op gaat leveren om mensen bezig te houden, goed idee man. Op die manier kan iedereen straks lekker een baantje hebben. Niemand maakt meer winst, maar hey das een detail toch. Want sluiten is nou eenmaal kortzichtig. Feit is dat de mensen in Ford fabrieken veelal weg geautomatiseerd kunnen worden en dat resterende kosten ergens anders goedkoper gemaakt kunnen worden.

Of -en dat kan ook- jij moet 72.000 euro af willen tikken voor een Ford Fiesta? Ben je wel lekker solidair bezig!
@911GT2:
Ik ben niet van plan op dit blog een cursus bedrijfseconomie of hoger management te gaan geven. Maar je “slogan”:
“Triest hoezo triest, je maakt verlies dan pleur je er mensen uit, klaar!”, getuigt er niet van, dat je van die materie de nodige kaas hebt gegeten.
Ondernemen is vooruitzien en wel op de middellange en lange termijn. Pas dan ben je in staat invulling te geven aan het begrip ondernemen. En een autoconcern is nou eenmaal geen schilders- of aannemersbedrijfje dat, als er niet genoeg opdrachten zijn, het personeel maar de WW inschopt.
Bij zulke bedrijven dien je je als topmanagment bewust te zijn van zowel je economische als maatschappelijke verantwoordelijkheid. Veel topmanagers hebben helaas alleen nog maar een korte termijn visie, die erop gericht is de winst voor dit jaar te maximaliseren. En daarop is jouw “slogan” ook gebaseerd. Daarom noem ik dat kortzichtig.
@9000cse: Whahaha owja daarom heeft Ford foutief besloten om het te doen. Ze hadden jou natuurlijk effe moeten bellen voor je lange termijnvisie en je maatschappelijke verantwoordelijkheid. Haha gozer wordt wakker, zodra het om pegels gaat is de maatschappelijke verantwoordelijkheid ongeveer het laatste waar het over gaat. Managers zoals jij maken juist ‘stinkende wonden’. Het mes er in. Rigoureus. Personeel is makkelijker aan te trekken dan te dumpen mocht dat nog nodig blijken in de toekomst. Feit is dat de toekomst er niet echt rooskleurig uit ziet voor Ford europa, of europa for that matter. Dus ja ik snap deze beslissing compleet.

Je hebt geen reet aan de middellange en lange termijnvisie als je op korte termijn over de rooie gaat. Lange termijn visies is leuk voor als het goed gaat. Nu is het crisis en moeten de kosten omlaag!
@911GT2:
Jij zult jezelf nog wel tegenkomen. Be sure!
@9000cse: “maatschappelijke verantwoordelijkheid”……….
Dude…… Vergis je je niet met een stichting ofzo??
@kaasboerin:
Absoluut niet, maar jij wel!
@9000cse: Voordat ford die fabriek er heeft neergezet deden die mensen ook wat anders. Ford zet er een fabriek neer, dus ford mag hem ook weer weg halen als ze willen.

Maar ik zou het ook niet leuk vinden als ik er werkte.
@911GT2: totdat het jou overkomt…
@mashell: Als het mij overkomt snap ik dat ook. Dat is de tijd waarin we leven. Face it! We zijn geen sociale werkplaats maar een consumptie maatschappij. Vind je dat niets, moet je lekker in Noord Korea gaan wonen. Daar heeft iedereen een baantje…
@mashell:

bedanken voor de gedane zaken en verder gaan met je leven ..

dat noemen ze “beschaving” ..
Hoelang zit die vrolijke pannenkoek daar? Was hij ook verantwoordelijk voor jaguar/ aston martin?
@W115:

alleen voor de verkoop ..
Vergelijk met Rutte gaat helaas niet op.
Al die mensen die hij eruit flikkert kloppen aan bij Rutte om een uitkering.
Mensen die Rutte eruit flikkert kloppen aan bij… Rutte.
@Hubert:
Sinds wanneer staan er Ford fabrieken in Nederland? Wat hij op straat zet komt dus niet bij Rutte om zijn handje op te houden. Dat is een voorrecht voor werkschuwe “nederlanders”….
@jrk68:
Ik had het over die hard managers in het algemeen.
Hier wordt al snel stoer gereageerd door te roepen dat er mensen op straat gegooid moeten worden als het minder gaat.
Maar waar ik werk hebben we tijdens de diepe crisis 3-4 jaar terug juist kapitalen in onderzoek en ontwikkeling gestopt.
Daardoor kunnen we nu het werk haast niet aan, openen meerdere nieuwe fabrieken in europa, amerika en azie
en hebben we gevulde productielijnen tot minsten 2020.
@Hubert: jij werkt dus overduidelijk niet in de autoindustrie. Investeren in R&D in een verzadigde markt midden in een langdurige financiële crisis is hetzelfde als de lus in knoop ff aantrekken voordat je hem om je hoofd doet en van het keukentrapje af springt.
De wereld waarin wij leven is continue aan het veranderen, als je geld wil verdienen en mensen aan het werk wil houden moet je nieuwe markten creëren of dat ding uitvinden wat we al jaren allemaal nodig hebben.
Jij hebt toevallig geluk, werken in een marktsegment waar nog rek en groei in zit. Lopende bandmedewerkers in een fabriekshal is alleen nog rendabel in ontwikkelingslanden en communistische staten. En er is werk genoeg, alleen niemand wil het doen.
@Henk_he:
Dus wel.
Wij zijn OEM supplier voor alle grote fabrikanten.
@jrk68: in de vorige eeuw stond er inderdaad een Ford-fabriek in Nederland. Waarschijnlijk ging het toen ook even wat minder en is die fabriek gesloten. Sommige dingen herhalen zich wel eens :-)
Zou mooi zijn als Ford weer auto’s ging bouwen naar de hoeveelheid vraag die er is. Een aantal fabrieken sluiten en minder produceren. Dat houdt de restwaarde van de Fordjes ook een stuk hoger. Hopelijk gaan andere merken als citroen, renault, fiat en Opel het ook snel doen.
@simon83:

zou zeker mooi zijn ..
de vakbonden denken daar alleen heeeeeel anders over ..

die hebben dan ook andere motieven dan gezonde handel ..
WTF en de Fiesta en de Focus verkoopt best goed in NL
en als de reorganisatie geen nut had doe het dan nog maar eens zou ik zeggen
@Bart_V: nl kun je op de wereldbol slechts met een loep zien.
@Tweede: en kwa autoverkopen heb je een microscoop nodig!
@Tweede: en ook Ford daalt 30% in NL…
PSA 300 miljoen per maand min.
In Europa kopen we geen voldoende autos meer om fabrikanten winsten te laten genereren, die tijd is voorbij .
Vergeet ook niet dat er veel schulden vanuit amerika naar europa zijn overgezet. De europese crisis gebruiken ze als zondebok om hun amerikaanse tak “positiever” te laten lijken.
@pinokotsbeer:

hoeveel dan ??
en waarom dan ??
@lincoln:
-Hoeveel dan?- Is niet na te gaan en niet relevant. Wel een feit.
-En waarom dan?- Omdat Ford -en in nog veel sterkere mate GM- geregeerd worden door een stelletje k*tboekhouders. Zo heeft GM SAAB naar de kl*ten geholpen en proberen ze ook Opel de nek om te draaien.
Kijk eens naar Japanse en Koreaanse bedrijven, die in Europa produceren. Hoor jij daarvan, dat ze met zulke hoge verliezen draaien? Hoe zou dat dan komen? Waarom kunnen die het wel?
Ford en GM zoeken alleen maar naar een mogelijkheid om hun productie te verplaatsen naar lage lonen landen, maar kunnen dat op termijn alleen verwezenlijken door met kosten te schuiven. Waar ze geen rekening mee houden is, dat ze hun eigen Europese afzet aan het verkwanselen zijn aan Japanners en Koreanen.
@9000cse: Jij ziet een bedrijf als een sociale werkplaats..
Kom is van die roze wolk joh…..
@kaasboerin:

Ford heeft wel Volvo / Aston Martin / Mazda / Land Rover en Jaguar helemaal naar de klote geholpen ..

het zijn niet alleen kutboekhouders ..

nee nee .. het zijn Amerikaanse kutboekhouders ..
@lincoln: Dus Ford heeft een aantal directe concurrenten geëlimineerd… En dat is euhm negatief of positief voor Ford?
@911GT2:

negatief .. aangezien het alle 5 nog steeds tevreden klanten van Ford zijn ..
@911GT2:
En wat is Ford daar beter van geworden? Van de opbrengst door de verkoop ervan hebben ze in moeilijke jaren het hoofd boven water kunnen houden en zijn niet helemaal naar de haaien gegaan zoals GM. Maar nu moeten ze toezien, hoe anderen er wel succes mee hebben.
@9000cse: Jaja volvo is een enorm succes, Jaguars zijn niet aan te slepen, Mazda is op sterven na dood, AM doet al jaren hetzelfde kunstje en is daarme ook wel zo’n beetje uitgespeeld… Nee Ford mist daar niets aan!
@lincoln: Ook de reden waarom ik eigenlijk wel benieuwd ben naar wat die bedrijven nu draaien onder Tata’s vleugel.
@kaasboerin:
Dat is nou net jouw probleem. Als iemand een andere mening heeft dan jij, probeer je met wat populistisch gereutel zonder zinvolle argumenten vanwege een paar plusjes je gelijk te krijgen.
Je conclusie is totaal verkeerd. Jouw waardering voor CEO’s, die alleen maar applaus krijgen voor het reetlikken van aandeelhouders ten koste van arbeidsplaatsen deel ik gewoon niet. Ik heb waardering voor mensen als bijv. Wim van der Leegte. Dat is het soort manager waar ik voor sta. Nou duidelijk?
@9000cse: Die kerel lijd er idd onder, hij geeft geld weg…
Als je dat gelooft moet je toch echt minder vaak Robin Hood kijken..
En nee hoor ik ben niet voor elke CEO, maar voordat ik op een dergelijk persoon met de functie inga, wil ik wel is eerst ff me huiswerk doen….
Fikkie stoken als je ontslagen word, dat is pas populistisch .
@kaasboerin:
Je wekt anders niet de indruk, dat je ooit huiswerk hebt gemaakt.
@9000cse: Je komt enkel nog met persoonlijke aantijgingen.
Sneue eigenschap, deed je dat ook bij je personeel?
@kaasboerin:
Koekje van eigen deeg?
@9000cse: Nee, ik produceer alleen kaas.
@kaasboerin:
Zoals de Duitsers zeggen: “Ist doch Käse!”.
@kaasboerin:

laat gaan joh ..
dat zijn van die lui die alleen maar lage loonlanden producten aanschaffen ..
@9000cse: Beste beterweet meneer,

ik hoop voor uw huidige en toekomstige werkgevers dat u zich minder kinderachtig op de werkvloer gedraagt dan dat u hier doet.
@9000cse:

LOL ..
Saab was al zwaar overbodig voordat GM het overnam ..
geen Europees zag er heil meer in ..

tuurlijk kunnen de Jappen en Koreanen hier fabrieken runnen ..
er is subsidie zat ..
zoveel dat Mistubishi genoegen nam met 1 euro voor NedCar ..

dus nogmaals .. waarom dan ??
En waarom had die vent zo mega veul poen gescoord….??? Om wat te doen???
Kan iemand mij vertellen wat je moet kunnen om zoveel poen waard te zijn??????

F…him!
@alfamail: Om 24/7 gezeik van jullie aan te moeten horen aangezien hij overal verantwoordelijk voor wordt gehouden..
Slaap er maar is een nachtje over..
@alfamail: Omdat Ford Amerika gigantische winsten heeft geboekt… Ford Europa is een complete faling.
@alfamail: Klopt, fuck him. Hij komt s’ochtends rond 11en binnen. Stapt in een GT40 en gaat de hele dag doelloos rondjes rijden. Als brandstof gebruikt ie 100$ biljetten en puppy’s. En s’avonds gaat ie de buurt rond om te verkondigen wat een kakbedrijf Ford is. En als ie dan nog tijd over heeft, schilt ie zout…..Met een samuraizwaard….
@E34M5Touring: Als iets beweert, zeg het dan wel goed. Mulally schilt melk en snickers (tot er alleen nog maar pinda’s overblijven), maar zout, daar waagt hij zich niet aan.
@sir_smokalot: Dit riekt naar inside information :) Daar kan ik natuurlijk niet aan tippen. Krijg opeens zin in een Snickers :)
@alfamail:

kan het wel vertellen ..
denk niet dat jij dat ooit kan begrijpen ..

heeft weinig zin dus ..
En dan durven er nog losers beweren dat Ford Genk onterecht is…
Zie de typefout ; MaLULly is het…
@alfamail:
Prima knul…, en nu lekker verder babbelen met Roemer….
Ze moeten die auto’s gewoon gratis gaan weg geven.
In Noord Europa de Verkopers en hun managers wegbezuinigen levert volgens mij meer op dan die laag betaalden in de fabrieken. Meer mensen een ford want ze zijn gratis, meer onderhoud in de ford garages, en meer losse onderdelen verkocht, en die zijn duur……misschien een idee?
Met deze resultaten in Europa zou je inderdaad de fabrieken hier kunnen sluiten…

Maar dat salaris van die topman.. What the hell? Ja dan kan je het niet maken natuurlijk als je tigduizend man moet ontslaan..
Sorry maar ik vind de persoon die nu verteld dat die fabriek dichtgaat een dikke vette aso als ik hoor dat de werknemers eerst krijgen te horen dat ze de nieuwste mondeo gaan produceren en ik geloof n maand later ineens baf fabriek gaat dicht, wat ben je dan voor verschrikkelijk persoon om zoveel mensen blij te maken met iets wat later een dood vogeltje blijft…. Ik vind het aso

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).