Ford Fiesta ST prijzen zijn scherp?

Auteur: , 37 Reacties

De Fiesta ST duikt in zijn nieuwprijs net onder de Peugeot 208 GTi. Die ene gram CO2 minder doet het hem.

Ford Fiesta ST

Een B-segment-bommetje met 180 Ecoboost-tastische pk’s en 240 Nm, dat is de Fiesta ST in het kort. Zojuist maakte Ford Nederland bekend dat hij voor minimaal € 25.490 de showroom uitstuift.

Qua puur vermogen kan hij niet op tegen de 208 GTI (200 pk, 25.695 euro), Corsa OPC (192 pk, niet meer verkrijgbaar) of de Clio RS (200 pk, prijs nog onbekend), maar dat zijn de koude cijfertjes. In de VS krijgt hij wel 200 paardjes trouwens.

De eigenschap die al deze hot hatches delen: ze hebben allemaal een turbogeblazen 1.6 aan boord. Wil je kleiner (1.4), dan kan je altijd voor de YOLO GTI en aanverwanten gaan. Scheelt je in het geval van de VW ook nog eens 5 euro in de aanschaf, want die doet 25.490 euro.

Maar terug naar de Fiesta ST: pas een jaar na de onthulling hebben we ein-de-lijk een prijs en introdatum: begin april. Boven de basis-ST1 zit de ST2 (€ 26.745) met gedeeltelijk lederen bekleding, automatische airconditioning, een Sony audiosysteem met premium speakers en elektrisch verwarmbare voorstoelen.

Rij ermee als een oud wijf, en je haalt 5,9 l/100 km en een CO2-uitstoot 138 g/km. Trap hem op zijn staart, en je verbruik verdubbelt, maar dan haal je wel een maximumsnelheid van 220 km/u, doe je de 0-100 in 6,9 seconden, en, het leukste: lekker rappe tussensprintjes. Menig eigenaar zal op de sportieve toer gaan, want waarom koop je anders een ST? Als je zuinig wilt rijden haal je maar een schraapdiesel voor de helft van het geld.

Samengevat: je kunt heel veel hot hatches krijgen in het B-segment, die nagenoeg gelijk presteren en nagenoeg hetzelfde kosten. Is er een reden waarom jij specifiek voor de Fiesta ST zou gaan?



37 reacties

Deze ziet er het leukste uit..
Ik zie ‘m nog niet, die reden. Maar wil ze best allemaal een maandje proberen om te kijken welke het beste is.
Valt me mee die prijzen! Alleen jammer dat ‘Murica 20 paarden meer krijgt. Ach ja, ‘Murica krijgt altijd de leukere uitvoeringen.
@toyotafortuner: leuke uitvoeringen moest zijn: leukere uitvoeringen en leukere wagens
Nou..Murica krijgt heel veel leuke modellen niet, die wij wel hebben. Dit is ook de eerste Fiesta ST daar.
@sir_smokalot: True, maar ik bedoel sommige wagens als een Buick Enclave. Maar dat ter zijde (of hoe je dat ook zegt)
@toyotafortuner: je kan altijd nog importeren als je zo’n auto écht graag wilt hebben.
5 euro verschil met de VW? Dan moeten jullie dat wel even aanduiden in de prijzen ;)

Overigens zal VW aan het eind van het liedje toch wel duurder zijn door “Kosten rijklaar maken, mattenset, etc.”
Alleen bij de 208 GTI is de vanaf prijs ook gelijk helemaal vol met Navi, Clima Cr.contr. Etc. En dan kom je bij de ST dus duurder uit (st2).
Karretje ziet er wel super uit!
Ik zou voor de 208 gaan. Puur vanwege het uiterlijk, zowel interieur als exterieur, omdat dat het enige is waarop ik kan beoordelen.
De vorige ging volgens mij ook al in 6.9 naar 100 ? De enige reden wat ik kan bedenken om de ST nemen, is om je voorliggers te laten denken dat je een aston martin rijdt ? Menig autobestuurder die het niet herkent zal er wel intrappen denk ?
@bempi:
Ja, er rijden vele smale en hoge Astons op de weg…
@StijnB:

Moeilijk he lezen ? Menig autobestuurder ‘die het niet herkent’ ( m.a.w. die geen Aston Martin herkent ) zal er wel intrappen denk ?
Of in een oogopslag ziet,handelt,reageert en (terug) denkt.
@bempi: Iemand die een Aston Martin niet herkent laten denken dat het een Aston Martin is die achter hem rijdt? Gast, serieus tijd om minder te blowen
@fapfap:

Geloof me. Met die nieuwe modellen die ford later nog uitbrengt ( o.a. mondeo ) zullen er genoeg bestuurders zijn die er doodleuk in trappen. Ook al gaat het hierbij dan alleen om de voorkant / neus etc.
@bempi: Nee denk niet.
@bempi: Als je geen Aston herkent dan herken je in het front van de Fiesta ook geen Aston… Zo wel, dan weet je blijkbaar hoe Astons eruit zien. En dat kon nou juist niet, volgens jouw stelling.
@phaeton:

Ook voor jou ‘moeilijk he lezen’ ( zie eerdere reactie terug ) Of in een oogopslag ziet ( wat betekent herkent of deels herkent ),handelt,reageert en (terug) denkt.
@bempi: Dus mensen die geen Aston-Martin kunnen herkennen, herkennen een Aston-Martin in een Fiesta? Dafuq?
@straatpiraat:

Inderdaad. Jij begrijpt het goed. Simpelweg omdat je zulke gevalletjes nooit kan uitsluiten.
Dit is de het enige model dat ik in sportuitvoering nog steeds lelijk vind , die neus blijft maar doorgaan !
Het is een Ford, dus zal wel het beste weggedrag hebben (en ook het stugste geveerd zijn). Deze rode ziet er wel heel cool uit.
Die Aston-neus vind ik juist erg geslaagd. En race-red is een prima kleur voor deze uitvoering. Moet na de zomer weer een ander leasebak uitkiezen. De Fiesta Sport stond al in de optielijst (ziet er ongeveer hetzelfde uit, maar heeft de 1.0l motor met 125 pk), maar de ST1 komt daar nu bij
Deze heeft dezelfde motor als mijn moeders volvo, weinig spectaculairs dus.
@handschoen: De auto van je moeder moet waarschijnlijk wat meer gewicht versjouwen met die motor. En dan heb ik het niet over je moeder, maar de auto zelf.
@pieterveer: Ja ja ;)
@sir_smokalot: je hebt het over en Polo die vijf euro goedkoper is en je noemt vervolgens wel exact dezelfde prijzen, wat klopt?

OT: 180 pk in een auto van dat formaat is ruim voldoende om behoorlijk plezier te hebben.
Ik denk dat het bij mij tussen de Clio RS en de Polo zou gaan. Die Clio wordt in de pers alom geprezen, dus wie ben ik om daaraan te twijfelen? De Polo vind ik er het meest volwassen uitzien en ik ben inmiddels op een leeftijd dat dergelijke zaken ook een rol spelen.
Ik vind de fietsa echt een lelijk hok geworden , net als de focus een goede auto maar er qua uiterlijk niet op vooruitgegaan. Dan moet ik toegeven dat opel met z’n corsa en vooral nieuwe astra opc wel iets meer smaak heeft.
Wij wachten met spanning op een vergelijkende test Autoblog…
Ik ga mijn Fiesta Sport er niet om inruilen. De ST is wel sneller en vast ook leuker, maar ik vind die neus maar niks. Op een Mondeo staat het wel, zo’n neus, maar op de Fiesta niet. Past niet bij de rest van de auto…
@henrie: Het pre-facelift model is inderdaad veel mooier. Jammer dat ze die zo ingrijpend veranderd hebben, vind dat model nog steeds van deze tijd en veel meer in balans. De nieuwe doet mij op de een of andere manier aan een kruimelzuiger denken.
25.490 -25.490 = 5 ? Doe mij dat dan maar 25.490:5 keer, want dan heb ik een graties Fiësta ST. Danku!
Ik wacht wel op de Ford Fiësta RS. 0 – 100 in < 4 seconden?
€8000 erbij en je hebt een focus st!!
Hoewel ik het nog steeds een onzin segment vind, is deze toch wel de mooiste imho.

Ziet er best wel leuk uit maar once again, wie wil er nu 26k neerleggen voor een Ford Fiesta.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).