Ford Focus 1.0 Ecoboost: specs van de drieclinder

Auteur: , 82 Reacties

Volgens Ford is het de zuinigste benzinemotor die ze óóit hebben gemaakt en past het blok op een A4'tje. Ja, uiteraard hebben we het over de 1.0-liter driecilinder die onder meer in de nieuwe Focus komt te liggen (en in diverse elektrische tandenborstels, haarföhns en blenders). Met 100 of 125 pk. Vandaag heeft Ford alle specs vrijgegeven.

Honderd paarden
Honderd pk uit slechts 999 cc inhoud, dat behaal je niet zonder turbo-beademing en dat is dan ook precies wat Ford heeft toegevoegd aan dit blok. Verder beschikt de naaimachine over variabele kleptiming (Ti-VCT) en haalt hij zijn piekvermogen bij 6.000 tpm terwijl het maximale koppel (170Nm) van deze staafmixer tussen de 1.400 en 4.500 tpm vrijkomt. Kun je daarmee wegkomen? Jawel, alleen niet erg snel. Sprinten naar de honderd gaat in 12,5 tellen en de Vmax ligt op 185 km/u. De Wagon-uitvoering jaagt 0,2 tellen langzamer naar de 100 km/u. Het gemiddelde verbruik ligt op 4,8 liter per 100 km en daarbij hoort een CO2-uitstoot van 109 g/km. En daar doen we het voor, toch?

Honderdvijfentwintig paarden
Wie geen moeite heeft met een verbruik dat iets hoger ligt (5.0 l/100 km) en ook de verhoogde CO2-uitstoot (114g/km) voor lief neemt alsmede een meerprijs van 1.000 euro, daarvoor is er de 125 pk versie in te leven geroepen. Die gooit er in overboost-modus gewoon even 200 Nm tegenaan. Woop to the woop! Sprinten naar de 100 km/u kan in 11,3 tellen en bij 193 km/u is het over met de acceleratiepret. Nou ja, pret…

Omdat de regels omtrent bijtelling per 1 juli wijzigingen, profiteer je alleen van 14% bijtelling als je de 100 pk-versie vóór die tijd op naam zet. Daarna valt de Focus Ecoboost -zoals zoveel muesligebakjes- in de 20% bijtellingsvijver. En waarom zou je ‘m dan nog willen rijden? De beschikbare uitvoeringen waren al eens bekend gemaakt, en die heeft onze buurman met een fetisj voor weinigcilinders al op een rij gezet. Ook lees je daar alles over de leasevarianten.

Nee, deze motorruimte wil je liever gesloten houden. Hoewel, het heeft iets nostalgisch. Dat je gewoon langs de motor kijkt en de ondergrond ziet. Later komt dit blok ook in de B-Max te liggen.

Driepitter



82 reacties

baap via Android app
Dat zijn wel redelijke waardes, vooral de 200 Nm bij de 125-pk versie!! Prima!
@baap: De vraag is hoe lang die 3 cilinder heel blijft als je er continue 140km mee blaast … Zuinig zal het in ieder geval niet zijn met 140km, daar moet de motor veel te hard voor werken ;)
@dawwg: Daarom cruisen we in Nederland met 100-120 ;)
@jzaero: Nou, in de spits wordt er toch altijd wel ~140 km/u gereden op de linkerbaan – als er geen file is !
@dawwg: klopt, doe ik soms ook, maar vanwege kans op boetes (spits is meestal 100 max) rijd ik niet comfortabel 40 te hard..
@dawwg: het gaat er niet om dat ie 193 haalt, maar HOE die dat haalt. waarschijnlijk zit er bij 130 al geen pit meerin en in. en das toch jammer als je even iemand met 130 wil inhalen, want dat duurt eeuwen.
Ricardo, je bent echt een verwend kindje.

Dit zijn toch geweldige specs? 999cc en 100pk met 160nm, 10 jaar geleden had je hiervoor minimaal een 1600 nodig. En 125pk met 200Nm dan zit je in de categorie van de 2-liter motoren.

Kun je me verder zeggen wat er mis is met een topsnelheid van 193? Is nog steeds ruim boven de invorderingsgrens en zelfs in Duitsland haal je dat toch nooit.

@elrey85: als jij geen 193 in Duitsland kan halen moet je je afvragen of je überhaupt nog wel moet gaan autorijden. Ik rijd daar vaak genoeg 240.
@kraakensmaak: Hij heeft wel gelijk. In Duitsland ga je dat met die auto nooit halen. Tegen de tijd dat het ding er bijna is haalt er wel weer iemand langzaam in en moet je afremmen.(Toevallig hebben die auto’s heel vaak gele kentekens overigens)
@Keaven: Daar hebben wij bij de Ooster-buren ook een bijnaam: [N]ur [L]inks ;)
@kraakensmaak: “Ik rijd daar vaak genoeg 240”?

Wil je daarmee zeggen dat je een stoere jongen bent? Dan kan ik ook nog wel even beginnen :) Wat is 240 in Duitsland? Vorige week 315 gereden in een RS6! Dat was ook in Duitsland! Snelheid is maar een getal.. wel een leuk getal overigens!
@baap: wil je nu zeggen dat jij stoer bent?
@baap: dat wil zeggen dat mijn auto niet harder kan, maar ik toch de topsnelheid weet te behalen.
@baap: Oh jee, “ik heb de langste piemel” gedrag alert!
@elrey85: Waarom haal je dat niet?
@elrey85: +2, ik snap het niet zo dat bashen. Als je het niet leuk vind koop je toch gewoon de 2-liter. Het gaat er om dat het best een aanzienlijke prestatie is. Ik zou het niet kopen, maar kan de techniek zeker waarderen!
@elrey85:
Zeker nette specs maar in tegenstelling tot wat ricardo beweert is 100pk per liter niet geheel onmogelijk zonder drukvulling; zie s2000 en de 1.6 mivec van mitsu.
@rixxter: of de Clio RS, veel Porsches, etc. En gewoon heel blijven.
@elrey85: -3. De renault 5 turbo uit 1980 haalde al 160 pk uit 1.4 liter. Zal welliswaar een hoger verbruik gehad hebben maar zo’n technisch hoogstandje kan ik deze kettingzaag op wielen niet noemen.
Zo, en dit blokje moeten ze alleen nog in een Ford Ka stoppen.
Zwak artikeltje! De gemiddelde occasian van +-10 jaar oud met een 4 cillinder 1800 motor haalt deze specs met een verbruik van gemiddeld 1 op 11 dus een beetje sneu om te roepen dat niemand dit wilt hebben
Eerlijk is eerlijk. ik was behoorlijk sceptisch over het koppel maar zeker de 125pk valt me niet tegen al is het natuurlijk wel een tijdelijke overboost. Die 160nm ben ik niet zo van onder de indruk @elrey85: vergeet niet dat een ford escort ruim 300kg lichter is dan de huidige Focus. Dus het koppel van 10j geleden hoeft nu niet genoeg te zijn.
@E34M5Touring: Ja, en je hebt natuurlijk nog steeds een beetje Turbo-lag en het Turbo-gat onder de 1400rpm. En waarschijnlijk een versnellingsbak met lange eco-overbrengingen. Rijdt totaal anders ;)
@dawwg: Ja idd die lange versnellingen zullen onderin mogelijk roet in het eten gooien.
@E34M5Touring: eens. Mijn 75pk 100Nm in een 700kg auto voelt veel potenter aan dan de 75pk 110Nm in een huidig mueslibakje van 900-1000kg. Puur door het gewicht, maar ook het motorkarakter is met de jaren veranderd. Vroeger was alles erg fel. Nu vooral rustig opbouwend en zuinig.
@jzaero: Dat krijg je met geknepen motoren. Iets wat bij de Muesli Mito erg merkbaar is. Die loopt gewoon tegen een muur aan. Totaal niet wat ik van Alfa gewend ben, kijk je naar hun 1.4 en 1.6 boxer motoren en hoe die op toeren komen dan is dat dag en nacht verschil met de multi air van nu. Ik heb een hele tijd in een 96 Corolla 1.6GXI gereden. Dat was een 110pk 1.6 16V. Die was zo fel en pittig, dat ie de meeste 2.0D’s de baas was. Heb in een 1.6 16V Opel Astra gereden van 2004, die had 120pk en voelde 3x zo traag als de Corolla.
@E34M5Touring: met jou kan ik praten
110 pk en 145 nm koppel is genoeg voor 1050 kg

maar als je dit 1L turbo ding in een ford ka legt dan heb je wel een bommetje :D
@Bart_V: Inderdaad, die waarden zijn prima voor 1050kg, maar voor 1350kg??
@E34M5Touring: Toyota blokken zijn heerlijk pittig. Ik rijd dagelijks in een oude 1.3Xli, het voelt gewoon pittiger op het gas dan de motoren van tegenwoordig.
@jzaero: Serieus er zijn 3 auto’s die ik niet meer heb en die ik nog dagelijks mis.

Jeep Cherokee Limited 4.0l High Output
Eagle Talon (US mitshu eclipse 1991)
En mijn Corolla, dat ding had echt een reputatie hier.
Een einddemper zo groot als een 2l cola fles K&N filter erop en blazen maar. Ding heeft me werkelijk nog nooit in de steek gelaten en die kreeg wat voor de kiezen. Heb er bijna 150.000km mee gereden in krap 2j en hij gaf geen krimp. Top auto maar zo staan ze geloof ik ook wel te boek.
@E34M5Touring: Haha, Toyota en onverwoestbaar, kan niet anders he ;) Mijn Starlet heeft nu 153.000km op de klok. Loopt nog prima! Wel even afkloppen ;) Ik rijd er alles behalve zuinig mee, maar sprintjes van 10s naar 100 is tegenwoordig nog steeds prima!
@jzaero: Lekkah janken met die 16 klappah
@jzaero: De gietijzeren blokken die Toyota midden jaren-90 maakte waren legendarisch: Flink vermogen en onverwoestbaar. Van een 99 pk 1.3, via een 114 pk 1.6, een 1.3-T met 133 pk tot de legendarische gillende vijfkleppers met ~150 pk bij bijna 8000 rpm.
tsja… en dan maar op naar die 200k km… of spat het voor die tijd uit elkaar omdat je continue hoog in de toeren moet rijden?
@Alwood: Uit elkaar spattende blokjes – dat gaat vrijwel alleen op voor het opvoeren van bestaande blokken. Het is gewoon een kwestie van voldoende lageren en dimensioneren. Nee, niet van de cilinders, maar van running gear.
JTDs zijn aardig klein voor hun vermogen (versus ouwe diesels), maar trillen niet en spatten niet uit elkaar. Halen gewoon 300.000.
@mout: Je Turbo autootje goed warm rijden; dus niet alleen de motortemperatuur, maar ook de olie (= 5 tot 10 minuten extra) doet ook wonderen ;)
Ligt het aan mij, of is ie helemaal niet zo zuinig?
Een nieuwe BMW 535D(Ja, diesel maar ook zwaarder en sneller) rijdt volgens de fabriek ook met 5,5L/100km.
@Keaven: Ja, dat ligt aan jou. 4,8 is 14% zuiniger dan 5,5. En diesel bevat zo’n 15% meer energie per liter. Dat scheelt dus pakweg 29%.
Dat maken die 200 kg niet goed.
@Keaven:

Volgens de fabriek voorwaarden haalt hij dat inderdaad. In de praktijk is 1 op 17 het maximaal haalbare met een hele zuinige voet..
Kwa ltr/pk is tie zelf een bmw m3 de baas lol…
ik blijf sceptisch over die superkleine blokjes. Op papier werken ze perfect, goed vermogen, mooi koppel etc. maar als je niet rijdt als een opa, verbruiken ze toch wel redelijk wat. in vergelijking met een iets groter blok zelfs meer, weet ik uit ervaring.
@bmwbelg: klopt je moet hard het gas in trappen wil je meekomen, een 2 liter blok hoeft maar halfgas te geven en haalt dezelfde snelheid.
Ik snap de reacties hierboven niet helemaal, als jullie wel blij worden van een 1.0 driecilinder met 100pk moeten jullie maar lekker op Groen7 de milieuridders gaan uithangen. Dit ding zuigt gewoon en wil een petrolhead niet op ze oprit hebben staan.
@kraakensmaak: 100pk per liter is wel een getal wat op je auto mag staan hoor… En 160 Nm per liter is ook een getal wat mij niet vervelend in de oren klinkt. Alleen 12.5 naar de 100. Ja. Dat zou ik niet hardop roepen in de kroeg :D
@MDA: Er zit een groot verschil tussen de droge specs op papier en de beleving van het rijden van lichte Turbo motortjes hoor.

Het rijdt dodelijk saai met al dat gewicht, lange overbrengingen en Turbo-lag zonder een echt duw erachteraan …
@kraakensmaak: Zelfs petrolheads letten op hun portemonnee. Wanneer ik de ruimte heb gaat mijn MR2 de garage in (om alleen in de zomer naar buiten te komen) en komt er een zuinig koekblikje bij voor woon/werk -verkeer.
Ricardo, dit zijn toch harstikke mooie specs voor zo’n type auto? Niet iedereen wilt een V6 of V8 in zijn auto voor woon werk verkeer, je artikel vind ik om die reden jammer. Wel vraag ik me af zo’n blok minimaal 10 jaar mee gaat..
@mitch306: Goed punt van de houdbaarheid van de motor, maar ik heb me laten vertellen dat de meeste moderne vier-cilinder turbo motoren na 200k km ook al vaak de prullenbak in kunnen.


Deze specs zijn gewoon te weinig voor dit type auto, met name de 100pk versie. De simpele reden is dat je deze auto moet aftrappen om mee te kunnen in het verkeer (denk aan het stoplicht optrekken, of versnellen op de snelweg). Het werkelijke verbruik zal beter zijn met een grotere motor me dunkt.
@Aniator: Klopt, je zult het gas behoorlijk moeten intrappen wil je meekomen.. Zeker als je met z’n 5en (+ wellicht bagage) in zo’n auto zit. Lijkt me frustrerend rijden.
Cool hoor, zo’n grasmaaier met ruimte voor 4/5 personen, echt vet handig…
ben ook wel benieuwd wat het onderhoud aan dit blok gaat zijn / kosten. Klein, ingewikkelde techniek, veel bewegende onderdelen..

De tijd zal het leren. Ondertussen natuurlijk wel een prima bakje voor mensen die niet te ver rijden en de extra ruimte tov hun huidige gebakje verwelkomen.
komt er op deze auto, net als achterop de opel insignia ook met koeienletters TURBO te staan? Heb je tenminste nog iets om mee te pronken.
Waarom zo negatief? Ik heb mindere prestaties in mijn 6j oude 206. Op de autosnelweg heb je niet veel fut meer, maar onder de 90 komt dat best nog vooruit.

125pk/200Nm is gewoon heel netjes uit een 999cc.
Voor stadsmussen is dat lekker handig & zuinig.
Ik denk dat de cijfers best aardig zijn voor als je er in je eentje, misschien met tweeen in zit.
Maar ga eens met een gezin op vakantie, wordt je niet vrolijk van en je motor net zo min.
@jack_abarth: Maar wees reëel, hoe vaak ga je nou per jaar op vakantie?
@masterstig:

Nou goed vakantie is als voorbeeld, maar ik ga geregeld met vrienden (4 volwassenen) een dagje weg etc…
Das schikken als je de motorkap open doet en je vind de motor niet meteen……
3 cilinder, jippie…….
@ricardo : geinig + goed stukje om te lezen ! Hoeveel flapdrollen gaan zichzelf nu tekort doen voor die paar euri ????
Wel eens met z’n 6en in een Ford Fiesta moeten rijden.. Dat ding hing nog net niet op z’n wielen daarachter.. Maar wel gewoon een boete weten te krijgen voor 44km te hard op een 70 weg.. Knap hé..
@kaasboerin:
Dat is niet knap,dat is terecht!
Dat je je rijbewijs mocht houden is in dit geval wél knap.
Knap jammer voor je mede-weggebruikers!
@ary777: Was op een relatief lege lange rechte 70 weg waar 200 eigenlijk makkelijk haalbaar is zonder gevaar, mits je je stuur recht kan houden. Is er ook erg stil kwa verkeer. Rijbewijs kwijt begint pas bij 50km/h te hard.
Die 125pk/200nm variant klinkt opzich helemaal niet verkeerd, maar als de prestaties dan vergelijkt met bijvoorbeeld een 316i, is de 316i gewoon een seconde sneller op de 100 met evenveel pk en tog echt meer gewicht.
Bij ons op het Midas forum zijn een aantal mensen zeer enthousiast over dit blokje. Want er schijnt een “crate” variant te komen met vrij programmeerbaar motormanagement. Dus wellicht ook binnenkort te zien in diverse kitcars. En dan komt zo’n licht motortje veel beter tot zijn recht, want bouwpakket autootjes wegen vaak maar de helft van een gezinsauto.
@midasracer:

Dat is inderdaad wel nice. Zeker als je ook het management zo aan kan passen dat je geen rekening meer houd met emissienormen en dergelijke regels.
Dan heb je zeker een leuk potentieel klein motortje.
Zit ik dan met m’n 69PK… Past die motor ook in een Yaris? :D
@G-Ammo: Speciaal voor jou heeft (of had) Toyota de Sport of T-sport. Heb je een Yaris met 140pk. Niet verkeerd. Ook een zeer heftig motortje. Wil je meer, dan moet je een Daihatsu Young RV (oid) strippen. Daar zit hetzelfde Toyotatmotortje in (Daihatsu is van Toyota), maar dan met turbo. Volgens mij kun je dan zo naar de 170pk.
@midasracer: Klopt :D Maar zo’n T-Sport is nogal duur vind ik… en niet zo krachtig als een 1.8 uit de T-Sport Corolla. Misschien na m’n Yaris toch eens kijken voor zo’n Corolla T-Sportje! In zo’n Corolla zit volgens mij 192PK
@G-Ammo: Er zijn ook wel losse motoren te koop. Er is vroeger nog geraced met de Yaris TSport. Er zullen hier en daar vast nog wel wat getunede blokjes liggen die je voor weinig kunt overnemen. Of wellicht tuningsets (nieuwe kop, zuigers etc.) om je standaard motor wat op te vrolijken.
@midasracer: Klinkt goed ja :D
blok, blok, blok.

Ik hoor tegenwoordig iedereen over een blok als ze het over een motortje hebben. Klinkt wel stoer natuurlijk.

Denk dat het hier om een blokje gaat.
“Honderd pk uit slechts 999 cc inhoud, dat behaal je niet zonder turbo-beademing”
Ahem..
http://www.google.be/url?source=imglanding&ct=img&q=http://www.automobireviews.com/wp-content/uploads/2011/11/ducati-999.jpg&sa=X&ei=Qz49T6erMMjOtAbXx6DeBA&ved=0CAsQ8wc&usg=AFQjCNHdrscXfaiU-5jr09obK3ECCmgKEw
148 trappelende paardjes.
Maar ik begrijp wel wat je bedoelt, @ricardo ;)
Italofanboy! :)
Neem dan meteen de Gixxers/R1’s met pak m beet 180 pk.
Of de S1000RR.

Niet te versmaden trouwens, zo’n Duc. Even doorsparen nog.
@sir_smokalot: Met die 999cc moest ik direct aan de Ducati denken :) Zelf zou ik eerder voor (relatief) comfort gaan, en de Yamaha V-Max nemen. Wat een beest is dat!
@Yeelen: Ja motorfietsen halen dat bij 16000 rpm. Dat redt een automotor niet.
Met 125pk/200Nm zou dat kreng toch best sneller naar de 100 moeten kunnen? Zou de powerband zo krap zijn of is de versnellingsbak zo slecht gedimensioneerd?
@Griffin: Vaak hebben die Eco uitvoeringen langere verhoudingen zodat ze lager in de toeren blijven. Een Citroen C1 bijvoorbeeld loopt dik over de 100 in de 2e versnelling.
Toch benieuwd wat de houdbaarheid van die beademde melkpakken is op de langere termijn, zeg ná 100.000km’s..

(Hoeveel mensen, juist in die kopersdoelgroep, heeft enig idee van een turbo laten afkoelen voordat men de boel uitzet bv…)
Altijd mooi z’n stangetje om de motorkap open te houden….
Kom net op Topgear.nl een vrij lovende recensie tegen van de 125pk variant. Stil en geciviliseerd, voldoende koppel onderin, net verbruik en zelfs een vrij plezante roffel. Misschien wel leuk om ff te lezen.


http://www.topgear.nl/autonieuws/ford-focus-1-0-ecoboost-1e-rij-indruk/
Ja, dat zagen we een paar jaar geleden nog niet aankomen ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).