Ford Focus ST kost slechts 33.135 euro

Auteur: , 44 Reacties

Eind 2010(!) onthulde Ford de 250 pk sterke Focus ST voor het eerst, maar we moeten alsnog tot september wachten voordat deze auto ook daadwerkelijk leverbaar wordt. Gelukkig weten we nu wel hoeveel centjes we moeten sparen om er eentje te kunnen kopen.

Eerst nog maar even kort de specs herhalen? De Focus ST heeft een 2.0 EcoBoost viercilinder die 250 pk/360 Nm levert. Daarmee sprint je in 6,5 seconde van 0 naar 100 km/u (6,6 met de Wagon) en bij 248 km/u is het afgelopen met de pret. Verder is Ford trots op het feit dat de Focus ST gemiddeld slechts 7,2 l/100 km verbruikt en 169 gram co2/km uitstoot.

Maar hoe verhoudt deze auto zich toch de concurrentie? We zetten de boel even op een rijtje en dan zien we dat de Focus ST er eigenlijk precies tussenin valt. De Golf GTI heeft het minste vermogen met slechts 210 pk en de Astra GTC OPC (280 pk) en Mégane RS (265 pk) hebben net wat meer tot hun beschikking. Qua prijs is de Focus ST wel het goedkoopst. De Golf GTI staat op plaats 2 met 33.290 euro gevolgd door de Mégane RS (34.118) en de Astra GTC die veruit het duurst is met 42.995 euro.

Als we kijken naar de hoeveelheid euro’s per pk dan is de Mégane met 128,75 euro per pk het voordeligst. Daarna volgt de Focus ST met 132,54 euro per pk. Tot slot hebben we de Astra (153,55 euro per pk) en de Golf (158,52 euro per pk).

En voor alle milieufreaks: De Focus en Golf zijn het schoonst met een uitstoot van respectievelijk 169 en 170 gram co2 per kilometer. De Astra en Mégane stoten 189 en 190 gram per kilometer uit.

Tot slot de sprintjes van 0 naar 100 km/u:
Opel Astra GTC 2.0 Turbo OPC: 6,0 sec
Renault Mégane RS 265: 6,0 sec
Ford Focus ST: 6,5 sec
Volkswagen Golf GTI: 6,9 sec

Plotseling begrijpen we een stuk beter waarom de volgende generatie Golf GTI fors meer vermogen gaat krijgen.






44 reacties

Ik heb liever een megane rs. Ik vind de voorkant niet zo mooi.
Mooie bak voor een aantrekkelijke prijs… Jammer dat ik die centen ff niet heb liggen.
idd ook liever de RS, al zal dit ook niet slecht sturen!
Wat een lelijk hok is het toch… Maar moet leuk rijden. Verzoek aan alle kopers: graag plankgas, ik wil er zo kort mogelijk naar moeten kijken.

De wagon is interessant. Concurrenten heeft die niet… Ook vaders willen scheuren :-)
oh wat dom… Biedt je een wagon versie aan voor praktische mensen, doe je de uitlaten in het midden…

zucht
oh wat dom… Bied met dt…

zucht
@baasbas: Handig voor de dames. Moet je kijken hoeveel tijd dat scheelt met scheren.
@baasbas: Octavia RS station.
@mierenneuker: Goed punt!
@mierenneuker: En dan dus ook het ‘Spaanse’ smaakje van de Skoda: de Seat Exeo. Maar beide worden wel gepasseerd door deze Focus. Motor is behoorlijk wat sterker. Prijs ligt zowat gelijk.

Ik zou de Ford kiezen. Er even van uit gaande dat hij zo goed zal sturen als verwacht van een sportieve Focus. Ik zou hem helemaal zwart bestellen, wie weet valt het dan minder op dat hij blaartrekkend lelijk is…
Hmm, als ik nu een nieuwe auto zou kopen is dit wel een goeie alround keuze :)
-edit: check!-

OT: Ik zou voor de Ford gaan, goede ervaringen mee, mocht ik meer geld hebben, dan de Megane RS. Bloedgave bak. Golf is iets te alledaags imo. OPC is natuurlijk peperduur.
@kaasboerin: Ja jonge dikke quad turbo Bi-Nostank F22 raptor motor gek..
De neus is veel te hoog, en die velgen staan totaal niet bij de auto.

Jammer dat de Astra OPC zichzelf uit de markt prijst.

Vergeet trouwens niet dat je ook nog een Golf R kan kopen als je meer PK dan een gti wilt
@RudyV: Dat zat ik nou ook te denken.
Hebben die andere drie ook heftiger broertjes? Op het moment niet, toch?
@RudyV: De Golf R is pas overpriced. Een GTI chip je voor 500 euro en je hebt een veilige 260pk. Lang leve de (makkelijk te chippen) turbo motoren.
@jeffreym3: 4wd is ook wel lekker met zoveel vermogen…
@RudyV: het is een haldex, dus grotendeels voorwiel aangedreven.
@bofkont:
ik kan uit ervaring vertellen dat (zeker bij nat weer) de achterwielen heel vaak mee doen!
@RudyV: een R begint bij 48k en wil je hem een beetje ordentelijk aankleden mag je daar nog 10k aan opties bij optellen. Met alle respect, maar dat gaat toch niet op als we het hebben over een ST die met wat opties mee op 36k zal uitkomen. De vergelijking met de GTI is dan ook meer op z’n plaats.

En daarbij, de R legt het in vrijwel alle tests op het circuit af tegen de andere hothatches van dit moment. Ook tests die zijn uitgevoerd door professionele coureurs.
Hmm… ik zou deze echt graag liever nemen dan de andere opties, maar weet niet of dat uiterlijk van de huidige focus ooit gaat wennen…
Mooie auto, vind het toch jammer dat mijn ma haar focus voor een fiesta in heeft geruild. De Renault is misschien sneller, maar de focus is wel praktischer en persoonlijk vind ik hem mooier.
@leandro: een renault fiësta?
@lambo4all: haha -_- nee zal even de merken er voor je bijzetten. Mijn moeder had een Ford Focus 1.6T, die heeft ze toen ingeruild voor een Ford Fiesta 1.3
Hij moet wel heel erg z’n best doen wil hij het als hatchback van de Megane kunnen winnen, echt goedkoop vind ik hem namelijk niet als je hem ook nog een beetje wilt aankleden. De vorige ST was een prima auto, maar geen topper, daarvoor hebben ze bij Ford de RS.

Voor de wagon zie ik zeker wel een markt. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die in deze prijsklasse een sportief sturende station met 250pk willen. Tot nu toe was dat er niet echt, correct me if I’m wrong.
Ik zie de vergelijking met de gti niet helemaal. Alleen qua prijs komt het overeen maar qua pk’s kijk je toch eerder naar de golf r en de scirocco r? Die zijn net zo duur als een astra opc.
De specs zijn netjes en het zal zeker goed sturen, maar hij wint het gewoon niet van de megane. Die is sneller, heeft een goede reputatie en is in mijn ogen mooier.
Heb hem al enkele keren zien rijden in de buurt van Ford Genk. Moet zeggen, int echt is hij wel mooi naar mijn mening.
Lol. Ik kijk voor de vergelijking even door het gamma van de Focus. De 1.6 is er met 85, 105, 125, 150 of 182 pk.

(85 pk uit een 1.6 16V met multipoint-injectie: dat zal toch wel de laagste output zijn op de hele markt?)
Alleen is er van de Golf nog een R uitvoering. oke, die prijst zich wel helemaal uit de markt, maar da is de dikste Golf, en die is rapper dan bijvoorbeeld die Astra.
“Qua prijs is de Focus ST wel het goedkoopst.” ??

“Niet de laagste prijs” of “de Focus is het goedkoopst” ? Hmm.. ik zal het even opnoteren.

OT: de Focus is volgens mij een goede auto, maar ik word er nooit warm of koud van. Op basis van gevoel zou ik ook de Focus ST nooit kopen. Vreemd genoeg heb dan meer met een VW Golf GTI, hoewel die eigenlijk nog saaier is.. Wondere wereld.
Prijzen zijn altijd een beetje een moeilijk punt. Zo is het interieur in de RS om van te huilen. Goedkoper kan haast niet. Als je de foto’s bekijkt van de nieuwe astra OPC zie je gewoon een behoorlijk kwaliteits interieur.

0-100 tijden totaal niet interessant. Ik ben benieuwd wat ze qua bochtenwerk doen. We weten dat een standaard Golf GTI behoorlijk soft kwa wegligging. De RS daarintegen is zoals een hothatch hoort te zijn. Het is afwachten of ze van de astra OPC ook een èchte hothatch hebben weten te maken. Evenals de nieuwe ST, maar kijkend naar de vorige betwijfel ik het. En ook wel handig als men de gewichten per auto even noemt. Zeker bij hothatches is gewicht alles.
@jeffreym3: Van de ST verwacht ik niet dat die op hetzelfde niveau gaat staan als de Megane. Immers, ze moeten ook nog ruimte voor de Focus RS houden. Nu heeft die laatste het al moeilijk in een directe vergelijking met de Renault, dus als ze dan binnen hun eigen stal de duidelijk goedkopere ST ook nog eens erg goed maken, dan koopt helemaal niemand straks meer een RS.
Wie zegt dat de Focus RS er komt? Daar schijnen ze bij Ford nog niet over uit te zijn. Over een FIesta RS wordt wel gefluisterd.
@sir_smokalot: mwah, dat heeft Ford bij de vorige 2 generaties ook gezegd en uiteindelijk komt hij er altijd en is het een topwagen. Halo-car, dat wel, maar wel een geslaagde exercitie die ook daadwerkelijk bijdraagt aan het imago van de hele Focus-lijn.
Leuke wagen en Ford kennende zal dit een goed sturende wagen worden.
Maar doe mij de vorige generatie ST maar, die heerlijke 5 cilinder turbo :)
Wordt een beetje erg ziek van al dat groene en politiek correcte geneuzel!
Leuke auto, maar in mijn ogen een wat mindere achterkant. En is de GTI er niet trouwens vanaf een kleine 30k nu met die edition versie?
Zo jammer dat er geen 3 deurs model van de Focus, dat staat zo’n sportieve uitvoering gewoon beter.
Geef mij maar de Mégane, oogt beter. De huidige Focus vind ik er niet mooi uit zien, te bol.
Ik vind hem er super mooi uit zien, maar dat is mijn mening.
Ik vindt de st voor de pk,s die je krijgt niet eens zo duur.
Ik heb veel liever zoon ST dan zoon standaart GTI die in elke straat wel 1 staat.
Super auto die ST
@fordfocusecoboost:

Zoon standaart? Aparte naam voor een kind…
ik vind hem er wel goed uit zien heb ‘m liever dan een gti of rs
die voorkant lijkt wel een meerval.
afschuwelijk!

handig ook, een uitlaat in het midden op een wagon..
Ik vind het gewoon niet mooi….
Doe mij maaf en Focus RS!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).