Hoe benzineverslaafd moet je op de schaal van 1 tot petroleumharses eigenlijk zijn om een semi-antieke Ford te voorzien van een belachelijk sterke V8?
De eigenaar van een deze Granada is het nooit helemaal eens geweest met de originele motor onder de kap. Al snel kwam er daarom een Cosworth-blok met 600 pk onder te liggen, maar niets went zo snel als veel vermogen. Vraag maar aan onze Chef Bliklikker. Daarom ging hij nog een stap verder en werkt hij nu al een paar jaar aan een motor setup die bestaat uit het blok van Koenigsegg CCX, wat in de basis een 4.7-liter V8 is die door Ford is vervaardigd. Merktechnisch dus helemaal verantwoord.
In plaats genoegen te nemen met de 806 pk uit het CCX-blok werd de boel compleet losgehaald om er een stuk meer boost in te kunnen stoppen. De twinturbo V8 levert inmiddels 1.700 pk, en volgens de maker is een ritje in deze death trap te vergelijken met rollen in een Toyota Corolla. Niks geen death trap dus.
De motorruimte en transmissietunnel werd aangepast (lees: groter gemaakt) om plaats te bieden aan dit belachelijke blok en achter de velgen doet een setje Porsche-remmen dienst als ho-ijzers. Een ophanging van de Ford Mustang moet het mogelijk maken hiermee daadwerkelijk bochten te kunnen nemen. Als je durft.
Hieronder ben je getuige van de maiden run van het best wel imposante blok in een best wel lelijke sedan. Ultieme sleeper, dit is er een.
En een stukje meerijden vanaf de a-stijl. Geen heftige actie, kun je eigenlijk best overslaan.
Check dit draadje om het hele bouwproces te volgen. (via Hooniverse)
52 reacties
die Lada is wel heel bizar ..
ligt ook geen “normaal” Chevy blok in ..
600 pk van die Cosworth was genoeg geweest, als je nog goed wil kunnen rijden ermee. Dan gaat ie als nog achterlijk snel.
http://img.photobucket.com/albums/0803/Zzz…Zzz/image-upload-159-741849jpg.jpg
Zal er daarom een compleet buizenframe ingebouwd zijn?
Deftig project, maar ik vrees toch voor de bochten hoor, al dat gewicht op de voorwielen…
veel beter gaat het niet worden ..
ja tuurlijk ..
die blokken werden alleen in de Lincoln Mark8 en de snelste Mustang gebruikt ..
waren daarmee onleasebaar en dus volledig priemiejumvrij ..
veel beter gaat het niet worden ..
fascinerend ..
Je kan op internet echt ophanging setjes kopen voor alle mustangs waardoor ze zich op de weg gedragen als vb een M3. Je kan altijd zo een aftermarket setje kopen voor een mustang maar het gebruiken op een grandada, want die hadden van Ford uit het zelfde chassis
Dit is het “inbranden” van de heatwrap. Dit is dus volkomen normaal maar stinkt idioot en rookt ook flink. Uurtje ofzo en het houdt weer op. De reden van monteren. Simpel, meer isolatie van kou/heete lucht. Dus minder warmteontwikkeling onder de kap en resulterend in… Juist. Meer vermogen =D
Verder OMG, dit is gewoon te gruwelijk om zo een sleeper te bouwen =D
De bouw !
De kleur past ook perfect bij het sleeper concept.
Technisch heel wat inzicht en kennis voor nodig om zoiets te bouwen. Mooi spul !
Off-topic: Interessant dat ik bijna twee jaar na dato (2012-06-15 > 2014-05-03) een notification krijg van een reply op mijn reactie.
Wel eens van ‘lezen’gehoord? Dát schijnt te werken.:
(Quote “het blok van Koenigsegg CCX, wat in de basis een 4.7-liter V8 is die door Ford is vervaardigd” /unQuote)
Maar als de de afgewerkte Grana ziet zou ik deze nu niet een best wel lelijke sedan noemen ?!