Ford introduceert nieuwe Mondeo

Auteur: , 97 Reacties

Ook de nieuwe Mondeo gaat uitgerust worden met de 1.0 EcoBoost.

De nieuwe Mondeo wordt vandaag -in aanloop naar de beurs in Parijs- onthuld in Amsterdam. We wisten natuurlijk al een tijdje hoe deze eruit zou gaan zien (zoals de Ford Fusion uit Amerika) maar nu is er voor het eerst een Mondeo sticker op de auto geplakt.

Ford Mondeo 2013

Het belangrijkste nieuws is dus eigenlijk de motorisering. Niet heel verrassend, maar de 1.0 liter Ecoboost motor heeft ook zijn weg naar de Mondeo gevonden waarmee de Mondeo nu de grootste en zwaarste auto is die door deze krachtbron vooruit wordt geholpen. Met een vermogen van 125 pk en 170 Nm koppel belooft het niet de snelste sedan ooit te worden maar reken erop dat dit een verkooptopper wordt in leaseland, met een uitstoot die onder de 130 gram CO2 per kilometer moet komen. De nieuwe 1-liter Ecoboost vervangt de 1.6 benzine met 120 pk en 160 Nm.

De nieuwe Mondeo wordt uiteraard uitgerust met een hoop nieuwe technologie, waaronder LED koplampen, SYNC (connectivity met je telefoon via USB en bluetooth) en Active City Stop. Later volgt er een hybride-variant.



97 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Wordt deze gepositioneerd onder de rapide?
@martinh: Is deze er ook al met een 1-litertje?
@desoper: nope, daarom wordt de Mondeo ook onder de Rapide gepositioneerd ;)
Ik vind deze mooier dan de mazda 6,
net effe iets strakker.
@lamborgfan: +1
@t00n: Hiervoor hebben ze dus die mooie knop met het duimpje ernaast gezet. :)
@VantageR: zolang er geen mogelijkheid is om een -1 te doen zecht niet heelveel…
@mazdarx8: en niet zeiken over spellingsfouten!
@mazdarx8: Zijken is met lange ij… :P
@mazdarx8: Bedoel je soms spelfouten?
@mazdarx8: Spelfouten is het woord.
@mazdarx8: Mogelijkheid was er, maar na een paar dagen weer verdwenen. AB wou waarschijnlijk overdreven negativisme uitroeien…
@lamborgfan: mooier dan de zes? Smaak is gelukkig persoonsgebonden;)
Denk met gemengde gevoelens terug aan de Escort 1.0 die mijn ouders ooit hadden .Daar kon je nog geen vrachtwagen mee inhalen. Toch knap die 125 peeka.
Ben benieuwd hoe lang dat blokje mee gaat…
@Jokkebrok: dan ben je ook benieuwd hoe lang al die 2l turbo blokken met 250pk+ meegaan die sinds toch al een tijdje bestaan?

Niet?

Geen probleem, de constructie van de 1 ecoboost maakt dat ie robuster is dan bovenstaande motoren, en dat mag wel ook want het vermogen zal vaker aangesproken worden, dat wel ;)
@Onehp: Een 2-liter met 250 pk die regelmatig op z’n staart wordt getrapt haalt de 200.000 km meestal niet. Denk aan ‘afgetrapt hok’. En als-ie het al haalt zijn er onderweg heel wat paarden gevlucht. Maar als je er ‘normaal’ mee rijdt kan zo’n motor heel wat hebben, omdat je maar zelden het volledige potentieel aanspreekt.

Reken maar dat een Mondeo met 1-liter 125 pk motor relatief veel op z’n staart wordt getrapt om mee te komen in het verkeer. Dat is meestal geen goed nieuws voor de levensduur.

De gemiddelde leaserijder zal daar niet om malen, die kijkt alleen naar de bijtelling. En daar moet deze auto het dus van hebben.
@potver7: Allemaal heel betwistbaar, hangt van veel meer af dan enkel hoe vaak je het gas intrapt
@Onehp: Dat is het punt niet, maar als je zo’n vatsige slee hebt als een Mondeo is de motorgrootte/gewicht verhouding niet gunstig…
@Jokkebrok: Podverdikke, dat Ford niet aan de levensduur heeft gedacht en de consument een kat in een zak laat kopen !
Mooie auto, Hopelijk komt er nog een dikke ST of RS versie :)
Doet me denken aan de Volvo S80 Ecodrive met 115 pk… Speciaal voor milieubewuste rakkers met suïcidale neigingen.. Elke snelweg oprit wordt een spelletje Russische roulette!
@audir8v10: Meer is beter, natuurlijk.
Maar 115 of 125 PK is nou toch niet echt onoverkomelijk op de invoegstrook!
Bij invoeg-snelheden en een dropje regen zit je dan al met een knipperende ESP.
@mout:

TIP: http://www.fatsoenlijkebanden.nl
@jack_abarth: “server niet gevonden”
@Jokkebrok: “IQ not found”, trying to give a f …. giving a f failed !
@audir8v10: De 2e geneatie A6 is ook veel verkocht met de 1.9 TDI van 110pk. Het is dan ook onzin dat zo’n Volvo gevaarlijk traag zou worden. Vrachtwagens, Busjes, Aygo’s en dergelijke komen ook allemaal prima de snelweg op en die zijn veel trager.
Heb bijna medelijden met die drie arme cilinders

Verder wel innovatief en een mooi nieuw design.
Tsja, enerzijds snap ik het helemaal, lekker goedkoop in de bijtelling van de leasebolide. Maar een 1.0 Ecoboost met 170 Nm is natuurlijk heel erg ‘traag’ en ‘sloom’. Als je met zoiets op vakantie moet, dan word je ook niet heel erg gelukkig ….
@pietjepuk: inderdaad, een vakantie overslaan en doorwerken om vervolgens een fatsoenlijke auto te kiezen, zou ook mijn voorkeur hebben.

Echter, denken velen hier anders over, die tuffen liever met een afgeladen 3-cilinder incl. caravan naar zuid-Frankrijk. Moeten ze natuurlijk zelf weten, maar hierdoor zit iedere zomer wel ons wegennet verstopt.
Ziet ‘r goed uit.
VGL de nieuwe Accord met de mieuwe Mondeo.

Zo zien de D klassers er dus de komende 5 jaar uit.
‘k Vind ‘em een beetje op een Jaguar lijken …
Een Jag XJ met 2.0, een Mondeo met 1.0, zeg wat je wilt, maar die Anglo-Amerikanen pakken het downsizing-concept wel bij het nekvel.

Nog even en we kunnen ook een artikel maken over de duurste driecilinders die te koop zijn..
Heel mooi design. Goed gedaan Ford! Alleen ben ik het gezeik over hun 1.0 motor wel zat nu. Bouw liever weer eens een ST of RS-model.
Best wel vette auto op deze pics. Alleen die 1.0 motor… Sta je dan op een feestje, check mijn nieuwe leasehok…’wat voor motor ligt erin? eeeeeeeuh, wil je nog een biertje?’
@freezzr: Met een leasebak ben je sowieso niet stoer op een feestje!
gedwongenleaser
@MARS: is afhankelijk van het feestje… Overigens is iemand nooit ‘stoer’ wanneer die loopt te pochen over zijn auto, mijn mening.
@MARS: niks mis met leasen IMHO hoe wil je anders een beetje nieuwe auto betalen? Heb altijd mooi auto’s geleased en dat was een stuk goedkoper dan privé kopen.
@freezzr:

Lease via je werkgever, of privé geleased? Zit namelijk best wel groot verschil in…
@jack_abarth: werkgevert…
125pk en 170Nm is goed te doen hoor..
Prachtige bak, petje af Ford.
@kaasboerin:

170 Nm = goed te doen !? ….
@pietjepuk: M’n 318i heeft zo’n 145pk en 190Nm..
Ik vind het meer dan voldoende.
Maar meer is natuurlijk altijd meegenomen.
@kaasboerin: BMW onwaardig ….
@pietjepuk: Dat bepaal jij?
Dude, ga leasen!
Er gaat voor mezelf sowieso iets snellers komen, hou m’n uploads in de gaten.
@kaasboerin:

Ik lease inderdaad, zo’n 380 Nm onder de meest rechter pedaal ….
@pietjepuk: …dan pak ik m’n broers Camaro en rij over je leasegebak heen met z’n 750 Nm en 600pk…
Is namelijk ook niet mijn eigen auto, maar ik kan er wel in rijden wanneer ik wil! (máár wel gratis ;)
@kaasboerin: Tja, ik reed laatst in een (oude) 120i met 177pk en dat vond ik toch erg behelpen. En vergeet niet dat een Mondeo minimaal 200kg zwaarder is !
Een BMW zou ten minste 300 Nm moeten hebben, anders zou er geen Beiers-logo op de kap mogen zitten …. schande!
@pietjepuk: Een BMW zou minimaal V12 moeten zijn met een propeller aan de voorkant, anders zou het geen BMW zijn……………………………….
@kaasboerin:

Propeller aan de voorkant ?? Wat bedoel je ….
@dawwg: Dat gewicht is idd wel minder, en FWD natuurlijk ;D
@kaasboerin: Die reacties komen van tieners met een poster boven hun bed.
Mijn vorige 4 auto’s zaten rond de 105 pk, nu heb ik er 150. In het verkeer is het grootste verschil dat je minder hoeft te schakelen. En dan nog heb ik het vooral over de combinatie berg en volle belading – gebeurt ook niet dagelijks.
@kaasboerin: Ligt eraan hoe de motorkarakteristiek is. Dezelfde motor in de Focus heeft 125 pk bij 6000 (!) toeren, en 200 Nm (iets meer dus) bij 2000 toeren. Hopelijk is die vermogenskromme geen kromme maar een vlakte, anders wordt het toch flink toeren maken met het ding. En da’s meestal niet zo goed voor het verbruik…
@potver7:
Die 200nm is een piek, ook wel boost genaamd.
Normaal is de Focus ook 170nm.
125 pk en 170 nm.. Onze oude 320i E46 deed het niet veel beter! Ik meen 150 pk en 200 nm?
Vind de Mondeo ook best goed smoelen trouwens.
Ik blijf me afvragen hoe die 3 cilindertjes over 10 jaar lopen.Ik heb er geen vertrouwen in,sorry.
Vroeger deed Autobild altijd van die duurtesten. Daarna haalden ze de hele auto uit elkaar om te kijken waar er eventueel schade of slijtage optreed. Weet iemand of ze dat nog steeds doen? Want ik zou dit wel een hele interessante vinden. Zeker als 1.0, gewoon is om te kijken hoe zo’n motor met 100.000km omgaat. Verder, weer een hele strakke auto. Het nieuwe front vind ik persoonlijk erg fraai. Vond het op de Fiesta niet zo, maar deze kan het goed hebben.
@E34M5Touring: er wrdt te vaak deze denkfout gemaakt ; een fabrikant kan een motor zo sterk maken als ie wil , maar moet dat ook en tegen welke kosten ? De klant wil dat niet betalen , dezelfde klant die geen tweedehands meer koopt met 200.000 km plus op de teller ….
Dat weet een fabrikant en houdt hier in de ontwikkeling rekening mee.
Denk aan tv”s , laptops en ander , ook niet meer gemaakt om 10 jaar mee te gaan . Dat willen we nl. niet …..(.)
@Tweede Woning: 2ton is inderdaad wel een grens voor particulieren maar een tonnetje is meestal de stand waarmee ze uit de lease komen en dus de particuliere markt op gaan. Dus lijkt het mij interessant om te zien hoe zo’n auto (en dan vooral die motor) zich houdt. Ik snap het consumptie verhaal wel, maar je kunt mij niet wijsmaken dat een consument een product accepteert (zeker in de prijsklasse van een auto) wat na 100.000km en 3j totaal afgeschreven is.
@E34M5Touring:

Gezien de opkomst van Koreaanse automotive-producten, heb ik toch sterk de indruk dat een bepaalde groep particuliere kopers zich wat minder zorgen maakt over restwaarde.

Korte termijn visie, nu lekker goedkoop, over vier a vijf jaar zien we wel weer verder.
@pietjepuk: Denk dat de garanties daar ook in meespelen. Zeker omdat het eigenlijk alleen voor de particulier aantrekkelijk is. De leaserijder maakt het niet uit aangezien die zo’n 4j met de auto rijd. Daar is het niet keuze bepalend denk ik. Maar toch, wat ik in mijn eerste comment zei, ik ben benieuwd hoe zo’n auto er uitziet na 3j 100.000km. En dan vooral hoe de staat van de motor is. Het is toch een flinke bak. En het voorbeeld wat jij eerder al gaf ten aanzien van vakanties en bagage, caravan en skibox (want stel je voor dat ze in het buitenland geen eten of drinken hebben) is natuurlijk ook interessant. Al zou het me niet verbazen dat je er geen trekhaak achter kan doen.
@E34M5Touring:

Ik snap best dat de gemiddelde leaserijder naar de kosten kijkt, en dan uiteraard met name naar de fiscale bijdrage. BMW heeft het echter prima voor elkaar, met de 320i EDE en 320d EDE. Al het andere spul, zoals o.a. de Volvo S60 1.6d DrivE, en nu ook deze Mondeo 1.0 Ecoboost, is natuurlijk te triest voor woorden. Kinderen er in, skibox op het dak, kofferbak vol, en lekker zo’n 1.200 km naar Zuid Frankrijk tuffen, waar de sta-caravan lonkt.

Als particulier moet je van dit soort spul op de tweedehands markt afblijven. Kan me niet voorstellen dat dit een lekker zorgeloos blokje is met 140.000 km op de klok. Met een grote boog omheen lopen!
@pietjepuk: De particulier zal denk ik toch niet snel voor de diesels gaan. BMW doet dat inderdaad goed door toch een fatsoenlijke motor te leveren. Opel had met de Insignia ook een 160pk benzine en diesel in de 20% bijtelling. Ik weet alleen niet of dit na de nieuwe regels ook nog zo is. De S60 Drive-e, hoewel geen strepentrekker, is wel mee te leven. De S80 echter……
Ondanks dat het toch al grote velgen zijn ogen ze nog steeds klein.. ?
Ziet er goed uit. Maar leg er n keer n goed motor in (300pk oid)
@964rs: Instap model in Amerika krijgt ongetwijvelt een V6, net zoals de instap versie van de Mondeo in de US een 200pk V6 krijgt
@civicfk3: nope…

Engine(s)
1.6 L EcoBoost I4
2.0 L EcoBoost I4
2.5 L Duratec I4

De 2.5 viercilinder is de basismotor
Er is (nog) geen V6
Ik zie ik zie wat jij niet ziet en het is een Aston Martin!
Mooi design, alleen zo’n 1.0 word natuurlijk compleet uitgewrongen door de gemiddelde leaserijder. Over 3 jaar niks dan problemen!

Het probleem is dat de verkeerde doelgroep met dit soort auto’s gaat rijden.
Leuk, zo’n Aston Martin neusje ;)
@jaxdryke: Twee zielen, een gedachte.
@JaxDryke: Gelukkig kan ie het hebben. Dikke 2.0 ecoboost erin en het is een kleine Rapide
Indrukwekkend! Mooiere vormen dan de oudere generatie. Ziet er goed uit en wordt volgens mij een geduchte tegenstander in zijn klasse.
Erg mooi en strak design vooral de neus… (met dank aan aston martin)
Snap die twijfel over de levensduur van een kleine motor niet, we hebben al zeer lang 2L motoren die >100pk/L produceren (Impreza’s, Audi S3, etc). Dus ik maak me daar geen zorgen over. Het is gewoon een taboe dat doorbroken moet worden, het gaat uiteindelijk om de prestatie en niet om de inhoud van een motor, en ik denk dat 125pk prima presteert, 0-100 in 10s ofzo?
Even over de vraag of die 3-cilinders heel gaan blijven: BMW/PSA en VAG hebben laten zien dat het slecht uitgevoerd kan worden. Maar zelfs daar zat het probleem niet in de downsizing, maar in de distributie. En die wordt niet bar anders van een cilinder minder.
De echte vraag is, of de compressie goed blijft en de krukaslagers heel. En voor beide geldt: als je een 60 pk blok opfokt niet, want dat is daarvoor te licht uitgevoerd. Monteer je lagers van dezelfde soort als uit dikke blokken, dan is er helemaal niets aan het handje.
Blijft over, dat het een heel nieuw ontwerp is. En van Porsche (Boxster I) tot Honda (eerste diesels) ben ik daar wat huiverig voor.
Mooie auto. Lekker zwaar uitziende neus en een lekker zwaar uitziende kont. Goed in verhouding!
@ej20g: ziet je vriendin er ook zo uit ;)
@freezzr: nope, lekker vrijgezel. En mijn vrouwen heb ik liever anders dan mijn auto’s.;)
@ej20g: Dorstig en met een goede pook? ;-)
Plak er een Aston Martin logo op en je hebt een nieuwe d-segment auto voor Aston Martin.
Ford geeft Fusion nieuwe naam *tromgeroffel* MONDEO!
http://www.ford.com/cars/fusion/
http://www.youtube.com/watch?v=EnqjoMPB9MA
Ford had haar Ford badge in haar grill moeten verwerken!
Jammer dat ze de naam Fusion hier al gebruikt hebben voor dat halfslachtig mini-MPV’tje, anders zouden ze die naam ook hier kunnen voeren. Klinkt toch heel wat sexyer dan ‘Mondeo’…
Erg mooie auto en een interresant motorblok als instapper. Zal prima rijden. Supersnel zul je niet zijn, maar dat was bij de vorige instap Mondeo ook niet zo. Zuinig rijden is maar de vraag, op papier zal hij zeker zuiniger rijden.
Mooie auto wel, alleen die witte blokken in de achterlichten zijn lelijk. En oja, een Mondeo met 1.0? :’)
Komt er ook nog iets van een dieselblok in ? Of is dat nog niet bekent
@timmm: nee, diesel is zoooo 1980…
Is echt super gaaf!
Half Charger, half Aston, dont looking good.
Volgens normaal ford gebruik worden meteen twee of drie model varianten geïntroduceerd. Waar is de wagon? De wagon moet het in NL gaan maken. De liftback en sedan zie ik enkel door 60+ers rijden hier als ik eerlijk moet zijn.
@kvgorp: Ow ik zie hem al. Een keer op refresh drukken doet wonderen. Te snel geroepen.
De Aston Martin Mondeo!
Je zal maar een aston martin hebben en em flink uit je broek hebben laten hangen. Ziet iedereen je auto aan voor een Ford Mondeo. Ben je mooi klaar mee.
@slk55amg: is dit de enige echte slk55amg?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).