So much want....
Dankzij dit exemplaar is het bijna in een klap gelukt om de Ka van zijn imago van omduwauto, danwel suf boodschappen-/Bond girl-autootje af te komen. Wat we hier zien, dames en heren, is een tot RWD-omgebouwde Ka met een 2 liter Cosworth YB turbo-blok dat zo’n 300 pk levert, en dit alles in een auto waaraan je eigenlijk alleen aan de (dichte) wielen (Audi Quattro-style) afziet dat alles niet meer helemaal standaard is.
De eigenaar kocht de Ka in 2007 en ging vervolgens aan het sleutelen. Er zitten aardig wat uurtjes in, maar het resultaat mag er wezen. Tijdens de Ford Fair 2012, twee weekenden geleden, toonden de makers het eindresultaat van hun arbeid. In dit 42-pagina’s tellende topic werd de ombouw bijgehouden, inclusief foto’s.
Dit zijn de specs:
Engine: Standard YB with T34 0.63, L8 with coilpacks, Swedish style plenum and a set of 55lb Siemens injectors.
Gearbox: T5 then hopefully a sequential Mullet rwd
Front Suspension: Adjustable TCAs, Compression struts etc
Rear Suspension: WRC cradle/lateral links set up to enable the rear track to be made to fit the ‘Ford Racing’ arches.
Brakes: Floor mounted pedal box, APs and vertical hydraulic handbrake.
In het kort komt het er op neer dat er van dit
dit gemaakt werd. Mooi spul (via Speedhunters):
72 reacties
OT; Levensgevaarlijke kart.
OT:
Blijft leuk, dit soort projecten!
Me is gewoon nederlands hoor.
Alleen zoals het geschreven werdt (me zussie) klopt niet nee.
zo, nou heb ik ook een keer de taal nazi uit gehangen.
Het deed me niks om eerlijk te zijn.
laten we het dan wel netjes houden en er van maken dat het u aan uw anus zal oxideren.
enige verweer wat ik heb is dat het vroeg was :)
ontopic weer:
Ik heb dan toch liever deze sleeper fiesta.
http://www.youtube.com/watch?v=25NDv8l0nIM
Reken er op dat je hier heel veel lol mee kan hebben.
Ik zie hier de humor wel van in.
Denk trouwens dat deze in NL niet eens op kenteken gezet kan worden… Te veel modificaties ten opzichte van een standaard Ka, zal wel lekker scheuren. Is hier geen video van?
wel dus.
Deze auto is goedgekeurd in Engeland, dus MOET de RDW hem goedkeuren , mits er geen grote technische defecten zijn.
Dit gebeurt al jaren met japanse auto’s die alleen in Japan werden of worden verkocht, zoals oude snelle Nissan Silvia’s en GTR’s en zelf doen we het met de twee deurs Impreza WRX STi’s.
Eerst in Engeland op kenteken, dan naar Nederland.
Heb je daar eigenlijk geen adres in Engeland voor nodig?
Om hem eerst daar in te schrijven en dan over te halen.
In Engeland kennen ze een zogenaamde “single vehicle approvement”, dus als hij daar goed gekeurd is dan moeten ze hem overal in de eu toelaten.
Een kenteken had hij immers al.
Zoals sjonnies ook zegt je moet hem hier voor een nieuw kenteken ter keuring aanbieden. Dat moet je zien als een soort APK die je er ook gelijk bij kan laten doen.
Als hij dus constructief goed in elkaar zit zijn er geen problemen.
Je zal bij Engelse auto’s wel de verlichting aan moeten passen. Denk daarbij aan de koplampen en de plaats van het achteruitrijlicht.
Een kenteken had hij immers al.
Donkervoort werkte ook op die manier alleen deden die dat met een duitse keuring. Of ze dat nog steeds doen kan ik niet zeggen.
Ik bedoel, als je nu zoals ik of jij een Nederlands/Belgisch kenteken op m’n voertuig heb zitten.
Ik maak er zo’n Ka van (of wat dan ook).
Dan neem je die mee naar het UK. Dan moet die toch eerst op een Brits kenteken? Voordat je die daar kan laten keuren, inschrijven?
En om die op een Brits kenteken te zetten heb je toch een plaatselijk adres nodig? (of een mannetje dat alles regelt)
Of sla ik de bal helemaal mis?
Dit is leuk voor ‘in de buurt’
Nee dan toch liever een auto die je niet probeert te vermoorden.
Best nog wel een leuk autootje eigenlijk toch? Een beetje lullig maar wel mooi.
Van een golfje, polo,peug, Citroënetje verwacht iedereen dit.
Bij zo’n KA is het compleet onverwacht.
Escort Cosworth Monte Carlo wielen om precies te zijn (ja bij OZ vandaan).
Vermoedelijk de originele Escort Cosworth Monte Carlo velgen, in Nederland rijdt er ook (okay momenteel staat de auto half gedemonteerd te wachten op een ander motorblok…) een zwart Ka rond met de originele Escos MC velgen.
Dat is waar, maar toch wil ik je WTF face wel zien als je zo’n hok aan de horizon ziet verdwijnen.
Als het een beetje betaalbaar is, breng ik mij Ka ook bij die gast langs.
BTW, wat is de topsnelheid en zijn de sprint/acceleratietijden van dit bommetje?
Als dat ding maar sneller kan dan die 175km/h waarvoor ik bekeurd ben met mijn Ka ;)
Het is niet voor show alleen – serieuze hardware.
Echt een tof projectje. En het resultaat mag er ook wezen.
Zo’n Ka heeft sowieso al iets (dat er dan toch weer niet helemaal aanwezig is) maar met wat forser op z’n poten te staan is het best nog wel en Ok bakje. Mooi zou ik hem zelfs noemen.
Dan zo’n klein bommetje met peper in de reet dat achterwiel aangedreven word.
Da’s echt een klein leuk racemonster voor in het alledaags verkeer.
Het is ook nog eens mooi gedaan ook.
Chapeau
Ik heb er zelfs een burnout mee kunnen doen. Op de handrem en roken dat ding.
Dus diss de Ka niet!!!
Verder zou ik best een Sportka willen proberen. Maar als ik dat gewicht zie (935kg) met 95pk en wanneer ik de specs van een 205je ernaast gooi (860kg met 122pk) dan wist ik het wel..
Ik geloof best dat een Ka lekker rijdt. Maar het is niet het beste onderstel van Ford om mee aan de slag te gaan.
Effe serieus: heb vaak door bochtjes gereden met dat ding oa tegen de polos en die begonnen reeds te glijden waar de ford gewoon strak bleef…
De huidige Ka wel maar het vorige type liep zo rond de 1:12. Gewicht en een verouderde motor speelde die aardig parten.
Mijn vriendin rijdt trouwens een Aygo met 195/40/16 en een getuned motortje gewoon 1:19.
En het 1.3 Ka tje bij ons op de zaak rijdt toch echt gemiddeld 1:12. En als ik de tests erbij pak dan komen die daar ook zo ongeveer op uit.
Dus nogmaals je doet het netjes.
Ja dat klopt. Foto 9 is volgens mij een seven achtige kitcar, Het lijkt verdacht veel op een Westfield.