Ford Ka Cosworth is de ultieme hot hatch-sleeper

Auteur: , 72 Reacties

So much want....

Dankzij dit exemplaar is het bijna in een klap gelukt om de Ka van zijn imago van omduwauto, danwel suf boodschappen-/Bond girl-autootje af te komen. Wat we hier zien, dames en heren, is een tot RWD-omgebouwde Ka met een 2 liter Cosworth YB turbo-blok dat zo’n 300 pk levert, en dit alles in een auto waaraan je eigenlijk alleen aan de (dichte) wielen (Audi Quattro-style) afziet dat alles niet meer helemaal standaard is.

De eigenaar kocht de Ka in 2007 en ging vervolgens aan het sleutelen. Er zitten aardig wat uurtjes in, maar het resultaat mag er wezen. Tijdens de Ford Fair 2012, twee weekenden geleden, toonden de makers het eindresultaat van hun arbeid. In dit 42-pagina’s tellende topic werd de ombouw bijgehouden, inclusief foto’s.

Dit zijn de specs:

Engine: Standard YB with T34 0.63, L8 with coilpacks, Swedish style plenum and a set of 55lb Siemens injectors.
Gearbox: T5 then hopefully a sequential Mullet rwd
Front Suspension: Adjustable TCAs, Compression struts etc
Rear Suspension: WRC cradle/lateral links set up to enable the rear track to be made to fit the ‘Ford Racing’ arches.
Brakes: Floor mounted pedal box, APs and vertical hydraulic handbrake.

In het kort komt het er op neer dat er van dit

Ford Ka aan het begin

dit gemaakt werd. Mooi spul (via Speedhunters):

Ford Ka eindresultaat



72 reacties

En daar gewoon een boodschappenmoeder inzetten, wachten totdat er een keer een Golf GTI petje langskomt bij een stoplicht… The rest is history.

OT; Levensgevaarlijke kart.
Achterwiel aangedreven ook nog. Wat een ragbakkie. Lekker rotondes driften tot verbazing van de overige (lees: gefossiliseerde) Ka-bestuurders. Wat een gein.
hiermee kan je een gti’tje een les leren!
denk dat ik de streetka van me zussie ook maar ff naar die vent ga brengen
@z3coupe: Wat bedoel je precies met “me zussie”?

OT:
Blijft leuk, dit soort projecten!
@snellehenk: me jongere zus XD
@z3coupe: Ik doelde erop dat “me” geen Nederlands is, dat moet m’n of mijn zijn. Maargoed, succes verder.
@snellehenk: De spellingsnazi uithangen is op autoblog niet te doen, tenzij je werkloos bent maar dan zie je de taalfouten vast niet meer.
@CapsLock: en er valt niets mee te verdienen!
@bbroek: Ook dat nog! Ik trek van ellende maar een extra pilsje uit de kast ;)
@CapsLock: oh…u hoeft morgen niet te werken ? ;)
@snellehenk: het zal ME aan mijn reet roesten…..
Me is gewoon nederlands hoor.
Alleen zoals het geschreven werdt (me zussie) klopt niet nee.
zo, nou heb ik ook een keer de taal nazi uit gehangen.
Het deed me niks om eerlijk te zijn.
@g40freak:
laten we het dan wel netjes houden en er van maken dat het u aan uw anus zal oxideren.
@g40freak: werdt? :o
@mytiz: hahahaha, je hebt gelijk :)

enige verweer wat ik heb is dat het vroeg was :)

ontopic weer:
Ik heb dan toch liever deze sleeper fiesta.
http://www.youtube.com/watch?v=25NDv8l0nIM
heel leuk stukje hobby werk.
Reken er op dat je hier heel veel lol mee kan hebben.
Ik zie hier de humor wel van in.
Leuke ombouw. Goed gedaan ook en dat is wel eens anders. De velgen zijn niet mijn ding, maar dat is een Ka ook niet. Ook deze dus niet, want hoewel het ding heel stoer is omgebouwd, het blijft een Ka.
RWD zou hier een rolberoerte van krijgen.
@norge: Bedoel je niet de RDW?
@moondustfocus: Ja! Stom he ? Komt zeker door mijn auto….
@norge: We halen allemaal weleens wat letters door elkaar…

Denk trouwens dat deze in NL niet eens op kenteken gezet kan worden… Te veel modificaties ten opzichte van een standaard Ka, zal wel lekker scheuren. Is hier geen video van?
@moondustfocus: als je alles gewoon netjes en degelijk voor me kaar hebt kan je hem gewoon op kenteken krijgen, denk maar aan de corsa’s met 2 liter (turbo)
@moondustfocus:
wel dus.
Deze auto is goedgekeurd in Engeland, dus MOET de RDW hem goedkeuren , mits er geen grote technische defecten zijn.
Dit gebeurt al jaren met japanse auto’s die alleen in Japan werden of worden verkocht, zoals oude snelle Nissan Silvia’s en GTR’s en zelf doen we het met de twee deurs Impreza WRX STi’s.
Eerst in Engeland op kenteken, dan naar Nederland.
@desjonnies:

Heb je daar eigenlijk geen adres in Engeland voor nodig?
Om hem eerst daar in te schrijven en dan over te halen.
@Hupke:
In Engeland kennen ze een zogenaamde “single vehicle approvement”, dus als hij daar goed gekeurd is dan moeten ze hem overal in de eu toelaten.
Een kenteken had hij immers al.

Zoals sjonnies ook zegt je moet hem hier voor een nieuw kenteken ter keuring aanbieden. Dat moet je zien als een soort APK die je er ook gelijk bij kan laten doen.
Als hij dus constructief goed in elkaar zit zijn er geen problemen.

Je zal bij Engelse auto’s wel de verlichting aan moeten passen. Denk daarbij aan de koplampen en de plaats van het achteruitrijlicht.

Een kenteken had hij immers al.
Donkervoort werkte ook op die manier alleen deden die dat met een duitse keuring. Of ze dat nog steeds doen kan ik niet zeggen.
@jrk68:

Ik bedoel, als je nu zoals ik of jij een Nederlands/Belgisch kenteken op m’n voertuig heb zitten.
Ik maak er zo’n Ka van (of wat dan ook).
Dan neem je die mee naar het UK. Dan moet die toch eerst op een Brits kenteken? Voordat je die daar kan laten keuren, inschrijven?
En om die op een Brits kenteken te zetten heb je toch een plaatselijk adres nodig? (of een mannetje dat alles regelt)


Of sla ik de bal helemaal mis?
Holy shit :), te vet dit!
“There are so many things under here that I’ll never appreciate but anyone can appreciate the work and craftsmanship involved.” – :P
En toch blijft het een boodschappenwagentje met bijbehorende wegligging waarmee je niet relaxt over de Autobahn cruist en waarbij je benen als voornaamste kreukelzone fungeren.
@alcantara: True, maar niet alles hoeft een RS6-supersnelle-snelweg-expres te zijn toch :)

Dit is leuk voor ‘in de buurt’
voor ht laatst zat ik in een nieuw KA , ding begon te trille na 130, blijve kleine stadautootjes, 300pk of niet
En met die 300pk blijf je fatsoenlijk op de weg door?

Nee dan toch liever een auto die je niet probeert te vermoorden.
@roller: Bekijk de foto’s van de onderkant eens. Aan deze Ka is niets standaard meer, en zoals je kan zien op de foto’s is er echt wel aan de wegligging gedacht….
Dat je zo een auto verbouwd is wel leuk, maar waarom in godsnaam een Ford Ka?
@Nico94: dat is net de fun van het hele concept, lekker 200pk gti’tjes losrijden
@Nico94:

Best nog wel een leuk autootje eigenlijk toch? Een beetje lullig maar wel mooi.

Van een golfje, polo,peug, Citroënetje verwacht iedereen dit.
Bij zo’n KA is het compleet onverwacht.
Best gaaf. Wil het niet zeggen, maar zou hem best wel willen hebben om die BMW/Audi/Mercedes leasewagens eruit te trekken bij een stoplicht!!
@fordfocusecoboost: Dat is ook niet zo moeilijk, met al die instap modellen.
Heeft ie netjes aangepakt, geen Halfords qualität iig
Perfect. Hopelijk rijd die ook zo lekker als het eruit ziet. Korte wielbasis zal het wel spannend maken.
Wel leuke wielen eronder… Compomotive…OZ…
@wobwobgaserop:
Escort Cosworth Monte Carlo wielen om precies te zijn (ja bij OZ vandaan).
@Kyanite: Of Compomotive TH omdat de OZtjes al een paar jaartjes niet meer worden gemaakt
@mbevo:
Vermoedelijk de originele Escort Cosworth Monte Carlo velgen, in Nederland rijdt er ook (okay momenteel staat de auto half gedemonteerd te wachten op een ander motorblok…) een zwart Ka rond met de originele Escos MC velgen.
Ja leuk dat je dan iedereen stront rijdt maar je blijft wel in een KA rijden.
@revstars-net:
Dat is waar, maar toch wil ik je WTF face wel zien als je zo’n hok aan de horizon ziet verdwijnen.
Wil ik als mijn eerste autootje!
En wat kost dat??
Als het een beetje betaalbaar is, breng ik mij Ka ook bij die gast langs.

BTW, wat is de topsnelheid en zijn de sprint/acceleratietijden van dit bommetje?
Als dat ding maar sneller kan dan die 175km/h waarvoor ik bekeurd ben met mijn Ka ;)
@bullgod76: zeker de thread checken…5 years in the making… omgerekend in werkuren… onbetaalbaar.

Het is niet voor show alleen – serieuze hardware.
Prachtig.
Echt een tof projectje. En het resultaat mag er ook wezen.

Zo’n Ka heeft sowieso al iets (dat er dan toch weer niet helemaal aanwezig is) maar met wat forser op z’n poten te staan is het best nog wel en Ok bakje. Mooi zou ik hem zelfs noemen.

Dan zo’n klein bommetje met peper in de reet dat achterwiel aangedreven word.


Da’s echt een klein leuk racemonster voor in het alledaags verkeer.
Het is ook nog eens mooi gedaan ook.
Chapeau
Degene die de Ka afkraken hebben er denk ik nooit in gereden. Wegligging is heel erg goed, veel beter dan de rest van de kleintjes. Het design ging ook heel lang mee, hij ziet er nog steeds niet onwijs oud uit. Trillen boven de 130??? Effe de wieltjes uitlijnen. Want dat ligt echt niet aan de Ka!

Ik heb er zelfs een burnout mee kunnen doen. Op de handrem en roken dat ding.
Dus diss de Ka niet!!!
@niex: kwam zelfs zo een speed waarschuwing na 130
@KaCh1ng: zal wel voor de zuinigheid zijn. Het onderstel is beter als het zustermodel de fiat 500. Die kan echt wel meer als 130 aan
@niex: ze zijn er veel die met 1,6 cvh katjes racen in engeland. Ook is er een 4×4 cosworth ka met nog wat meer pk als ik me niet vergis. Hebben ook 2 ka’tjes gehad. 195 bandjes er onder en je weet niet eens waar de grip ophoud. Een collega heeft er 1 omgebouwd met een 2,0 zetec turbo. Bij 250 gingen ze niet verder omdat de deuren werden open getrokken door de onderdruk. Voor die snelheid zijn ze niet ontworpen.
@niex: In vergelijking tot mijn peugeot 205’je rijdt de Ka als een dwijl.. En ja; het is een GTI, met standaard onderstel en zonder veerpootbrug oid.
@flightom: probeer dan eens de sportka. En het liefst een fiesta st. Das de zelfde categorie
@nickelb: Hoho, geen andere auto erbij halen (Fiesta). Ik ga ook geen 205-T16 erbij halen.

Verder zou ik best een Sportka willen proberen. Maar als ik dat gewicht zie (935kg) met 95pk en wanneer ik de specs van een 205je ernaast gooi (860kg met 122pk) dan wist ik het wel..

Ik geloof best dat een Ka lekker rijdt. Maar het is niet het beste onderstel van Ford om mee aan de slag te gaan.
@FlighTom: een sportka is geen gti. Dan moet je een st hebben. of de fiesra xr2i 1.8 van rond 1990. ok geen st. Maar met 135 en rond de 1000kg vergelijkbaar met de gti. Maar een gti met stijve veren is wel anders dan een stadaard ka. En toch gaat ie standaar erg goed mee. Alleen jammer dat deze.ka geen standaard meer is. Deze ophanging en dit vermogen ga je al gou richting m3 en dergelijke.
@FlighTom: Zou toch erg zijn als de Ka ook beter lag als jouw Gti? Wat een goede vergelijking zeg! Mss hebben ze ook aan comfort gedacht?

Effe serieus: heb vaak door bochtjes gereden met dat ding oa tegen de polos en die begonnen reeds te glijden waar de ford gewoon strak bleef…
@niex: +1. M’n vriendin rijdt ook Ka. Hoewel t verder een dramatisch slecht in elkaar gezette auto is, is de wegligging prima. Je gooit em zo de hoek om en voor in de stad een goed scheurijzer. Wel de 1.3 60 pk uitvoering, die is wel aardig fel.
Super gaaf project, maar al die moeite in een Ka steken? Er zijn toch genoeg andere potentiële wolven in lammetjes kleren die iets meer hun looks mee hebben.
@erwh: zoals er al door anderen word gezecht. De basis van een ka is er goed. De wegligging is beter als zijn concurenten. Ik heb zelf bochten genomen met 120 waar ik met mijn xsara coupe met 100 begin te glijden. En de ka is ook nog erg stabiel in de bocht. En de standaard ka is net zo zuinig als de 107/c1/aygo
@nickelb:
De huidige Ka wel maar het vorige type liep zo rond de 1:12. Gewicht en een verouderde motor speelde die aardig parten.
@jrk68: reed er weken lang mee op en neer van emmen naar olderburg met 120 130 en reed 1:16.5. Dat doet een nieuwe c1ook met 120
@nickelb: Met de 1.3? dat vindt ik knap.
Mijn vriendin rijdt trouwens een Aygo met 195/40/16 en een getuned motortje gewoon 1:19.
En het 1.3 Ka tje bij ons op de zaak rijdt toch echt gemiddeld 1:12. En als ik de tests erbij pak dan komen die daar ook zo ongeveer op uit.
Dus nogmaals je doet het netjes.
@jrk68: had zelf ook slechter verwacht. Maar had ook beter van de c1 verwacht. Die had 7000 op de teller met 170 enkele rijs en niet meer als 120 en kwam niet boven de 1:16.5.
Zie ik nu foto’s van twee verschillende achterwiel ophangingen? (Foto 9 en foto 14).
@ramshoek:
Ja dat klopt. Foto 9 is volgens mij een seven achtige kitcar, Het lijkt verdacht veel op een Westfield.
Waarom gebruikt men telkens GTI’s als vergelijkingsmateriaal? Ik denk dat je met 300pk in een Ka onderhand de porsches en M’s op mag gaan zoeken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).